[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: سی و نهمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد ::
 | تاریخ ارسال: 1401/7/9 | 
سی و نهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری (تابستان۱۴۰۱ ) منتشر شد .
گفتنی است ۱۰ عنوان مقاله در این فصلنامه انتشار یافته که به شرح ذیل است.
 
ارائـه و تبیین مدلی از بانکداری شرکتی دیجیتال 
ارزش‌گذاری خدمات زیست‎بومی جزیزه قشم در خلیج‎فارس براساس خدمات پشتیبانی و فرهنگی
ارزیابی سیاست‎های پولی با رویکرد شکوفایی اقتصادی شهرها
تجزیه‎وتحلیل ساختار هزینه‎های مربوط به فرودگاه‎های ایران و ارزیابی نقش آنها در بهبود کارایی تخصیصی
شناسایی مؤلفه‌های کارآفرینی استراتژیک به روش فراترکیب
طراحی مدل بهبود عملکرد برند با تأکید بر نقش مدیریت استراتژیک منابع انسانی و جهت‌گیری کارآفرینانه در شرکت‌های SME مبتنی بر رویکرد ساختاری – تفسیری
طراحی مدل توسعه پایدار مبتنی بر نقش شرکت‌های صنعت برق
طراحی مدل نظام آموزش شهروندی با رویکرد شهرهای آینده در شهرداری تهران
واکاوی رابطه رشد اقتصادی و رشد گردشگری با رویکرد اقتصادسنجی فضایی

لازم به ذکر است، اشاعه و گسترش دانش اقتصاد و مدیریت شهری، انتشار یافته‌ها و نظریات جدید در این حوزه، نشر پژوهش‌های حوزه‌های مرتبط و فراهم آوردن زمینه تبادل آرا در مسائل وابسته به اقتصاد و مدیریت شهری، از جمله اهم اهداف این فصلنامه علمی است. فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، دارای درجه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و در پایگاه استنادی بین‌المللی ISI و پایگاه‏های استنادی سراسری Noormags، Magiran، Ricest،SID ،Ensani ، EZM، Econbiz و Gate Way-Bayern نمایه شده است.
 
 پایگاه تخصصی Econlit   وابسته به انجمن علمی اقتصاد آمریکا نیز که یکی از معتبرترین انجمن‌های اقتصادی بین‌المللی محسوب می‌شود در شماره ژوئن سال ۲۰۱۵ به معرفی ۱۲ مجله معتبر دنیا پرداخت که فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری نیز در میان آنها قرار داشت.

 
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران (حائز رتبه انجمن علمی برتر گروه علوم انسانی کشور در شش سال پیاپی) صاحب امتیاز و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی مدیر مسئول این فصلنامه علمی می‌باشد. دکتر مهدی صادقی شاهدانی نیز سردبیری این فصلنامه را بر عهده دارد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‎توانند به سایت‌های WWW.iueam.ir و WWW.iuea.ir مراجعه کنند.
دفعات مشاهده: 213 بار   |   دفعات چاپ: 20 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: تهران با تمرکز ۲۰ درصد از کل جمعیت قطب اقتصادی کشور است ::
 | تاریخ ارسال: 1401/5/10 | 
رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در پژوهشی که در سال ۹۹ صورت گرفت، ضمن قطب اقتصادی خواندن کلان شهر تهران، گفت: منطقه کلان‌شهری تهران به عنوان قطب اقتصادی کشور دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‎های بالایی برای توسعه اقتصادی است. 

صادقی در ادامه افزود: تمرکز حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشور، سهم ۲۷ درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور، تولید ۲۴ درصد ارزش‌افزوده در بخش صنعت و ۳۸ درصد در بخش خدمات در کل کشور و افزون بر آن، تمرکز ۱۵۱۲۶ کارگاه صنعتی که از میان آنها حدود پانصد کارگاه با سطح فناوری خیلی بالا قرار دارد.

 وی در ادامه تصریح کرد: علاوه‎براین، تمرکز ۶۰ درصدی از شرکت‎های دانش‌بنیان در این منطقه صورت گرفته است که نشان دهنده  قابلیت‎های بی‌نظیر این منطقه کلان‎شهری برای تبدیل شدن به لوکوموتیو توسعه اقتصادی نسبت به سایر مناطق کشور است. اما روند سیاست‎گذاری موجب کاهش بهره‎وری، رقابت‎پذیری و کارایی اقتصادی منطقه کلان‌شهری تهران شده است.

مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد:  به عبارتی، سیاست‎گذاری صورت گرفته در این زمینه عمدتاً با رویکرد بالا به پایین، تأکید بر سیاست‎های طرف عرضه، کم‌توجهی به اقتصاد فضا در سیاست‎های اقتصادی و مکان‌یابی بنگاه‎های اقتصادی (مکان‌یابی بنگاه‎های اقتصادی متأثر از رانت سیاسی و اقتصادی و دستوری است)، عدم‏تعادل و هم‏سو بودن عاملان اقتصادی و ظرفیت نهادی، موجب شده است که منطقه کلان‌شهری تهران با چالش‏های گوناگونی؛ از جمله فقدان انسجام و یکپارچگی کارکردی، توزیع نامتوازن فعالیت‏های اقتصادی، بهره‏وری نه چندان مطلوب از انباشت بنگاه‎های صنعتی، پیامدهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی و محیط‏زیستی، عملکرد نه چندان مطلوبی در مقایسه با قابلیت‎های اقتصادی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: به عبارتی منطقه کلان‌شهری تهران با برخورداری از ۳۲ درصد از سهم بنگاه‎های صنعتی و سهم اشتغال ۳۰ درصدی این بنگاه‎ها در کشور از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۸ به طور متوسط حدود ۲۵ درصد از ارزش‌افزوده این بخش را در اقتصاد ملی تولید کرده است. 

صادقی در ادامه اذعان داشت: دلایل این موضوع می‎تواند خروج ارزش‌افزوده از منطقه کلان‌شهری، تولید کالا با سطح فراوری پایین یا عدم‎شکل‎گیری مطلوب زنجیره‎های ارزش و تأمین باشد. از سوی دیگر، توسعه نه‎چندان مطلوب بنگاه‎های تولیدی به صورت خوشه‎های تولیدی و عدم شکل‎گیری مطلوب شبکه در درون و برون این بنگاه‎های اقتصادی می‎تواند یکی از عوامل مهم در این زمینه باشد. بنابراین تدقیق سیاست‎ها و توجه به مباحث هم‌افزایی در سیاست‎گذاری موجب ارتقای عملکرد اقتصادی خواهد شد.

سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری ادامه داد: بر همین اساس، موضوع سفر و حمل‎ونقل درون‏شهری، همواره یکی از مهمترین دغدغه‏های حوزه مدیریت شهری بوده و پیشرفت و توسعه روزافزون و پویای شهرها به‎ویژه در کلان‏شهرهایی همچون تهران، پیچیدگی‏های مسائل مرتبط در این حوزه را به میزان قابل‎توجهی افزایش داده است.
وی در ادامه افزود: در شرایط عادی و غیربحرانی، تنها برای شهر تهران، در سال ۱۳۹۹ با جمعیتی حدود ۹ میلیون نفر، حدود ۳/۱۹ میلیون سفر به صورت روزانه به ثبت رسیده است. 
و طبیعتاً این میزان سفر با توجه به گسترش جمعیتی و فیزیکی شهر در سال‎های اخیر و آتی، با افزایش قابل‎ملاحظه‏ای روبه‎رو بوده و خواهد بود. از آنجایی که آمارها عموماً به صورت میانگین اعلام می‏شوند، بدیهی است مدیران شهری در برخی از ایام سال نیازمند مدیریت سفرهایی به مراتب بیش از مقدار اعلام شده می‏باشند. 

رئیس کمیسیون آموزش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تصریح کرد: در چنین شرایطی، بدیهی است اتخاذ تصمیمات مناسب و بهینه، چه برای سیاست‏گذاران و مدیران شهری، چه برای برنامه‏ریزان بخش‏های مرتبط (نظیر شرکت‏های فعال در بخش حمل‎ونقل عمومی و خصوصی، شرکت‏های توزیع، شرکت‏های خدمات شهری و ...) و چه برای مسافران از ابعاد مختلفی؛ نظیر ابعاد هزینه‏ای و اقتصادی، سطح آلایندگی و مضرات زیست‏محیطی و احتمال بروز انواع ریسک‏ها در شرایط بحرانی، از اهمیت به‎سزایی برخوردار می‏باشد.

صادقی ضمن اشاره به مثالی سهم بخش حمل و نقل در تولید گازهای گلخانه ای را توصیف کرده و افزود: در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ انجام شده است، سهم بخش حمل‎ونقل در تولید گازهای گلخانه‏ای ۱۵ درصد و در تولید CO۲ ۲۳ درصد اعلام شده است که این میزان انتشار گاز CO۲ در سال ۲۰۰۷ در مقایسه با سال ۱۹۹۰ حدود ۴۵ درصد افزایش داشته و پیش‏بینی می‏شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد دیگر نیز افزایش داشته باشد. 
وی تصریح کرد: این بخش در آلودگی شهر تهران از سهمی ۸۸ درصدی برخوردار است. لذا به‎کارگیری ابزارهای مناسب تصمیم‏گیری در حوزه حمل‎ونقل نقش به‎سزایی در ارتقای سطح کیفیت شهر از ابعاد مختلف ایفا خواهد نمود.

رئیس کمیسیون آموزش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه تاکید کرد: با توجه به تغییرات مستمر پارامترهای مؤثر بر تصمیم‎گیری و نیز وجود پارامترهای ناشناخته و غیرقابل کنترل؛ نظیر تغییرات شدید اقلیمی یا بروز بحران‌های مختلف شهری، لازم است مدل‏ها و ابزارهای تصمیم‎گیری از انعطاف و انطباق کافی جهت مواجهه با این تغییرات برخوردار باشند .

صادقی در ادامه افزود: برای مثال در برنامه‏ریزی برای امدادرسانی به حادثه‏دیدگان یک زلزله در ناحیه خاصی از شهر، یک تیم امدادی در یک افق زمانی سه ساعته برای رجوع و خدمت‏رسانی به پنج نقطه حادثه‏دیده، تجهیز و مسیری بدین منظور تعیین شده است، اما موارد متعددی از جمله خرابی یا مسدود شدن خیابان‏ها، وخامت وضعیت حادثه‎دیدگان در یک نقطه خاص، وقوع بحران‏های ثانویه نظیر آتش‏سوزی‏ها و ... ایجاب می‏نماید که درخصوص مسیر اولیه تجدیدنظر گردد. لذا در بسیاری از تصمیمات حمل‎ونقل شهری ضروری است چنین شرایطی مدنظر قرار گیرد. 

سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در ادامه تصریح کرد: لازم به ذکر است در حوزه تحقیق در عملیات به‎عنوان یکی از معروف‏ترین و پراستفاده‏ترین ابزارهای تصمیم‏گیری مدیریتی توجه بسیار ویژه‏ای به مقوله حمل‎ونقل شده و تحقیقات بسیار گسترده‏ای به ارائه مدل‏های بهینه‏سازی برای انواع مسائل حمل‎ونقل، تحت عناوین مختلفی پرداخته ‏اند. 

مدرس دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در این میان پژوهشگران متعددی، مسائل حمل‎ونقل را در قالب مسئله مسیر یابی مدل سازی نموده و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر مسئله و به منظور افزایش قابلیت کاربردپذیری پژوهش‏ها، مدل‏های تحقیق در عملیاتی موجود را توسعه داده و زیرمجموعه‏های جدیدی برای مسئله مسیریابی به‎ وجود آورده ‏اند که در این میان مسئله جهت‏ یابی‌ به جهت ویژگی‏های خاص ساختاری آن از تناسب بیشتری در هنگام مواجهه با پارامترهای غیرثابت برخوردار است. 

صادقی در ادامه ضمن اشاره به اهداف پژوهش انجام شده افزود: هدف این پژوهش حل حالت خاصی از مسائل حوزه حمل ‎ونقل شهری است که در آن تصمیم‏ گیران به دنبال تعیین مسیری بهینه برای بازدید از نقاط مختلف شهری جهت بازدید در یک افق زمانی می‌‏باشند، با این تفاوت که افق زمانی مسئله دیگر مقداری ثابت نبوده و متناسب با شرایط حاکم بر مسئله دستخوش تغییرات می‏‌شود. 

رئیس کمیسیون آموزش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پایان خاطر نشان کرد: مسئله جهت‎یابی یکی از مهمترین و پایه‏ای‏ترین مسائل حوزه مسیریابی بوده و در موارد متعددی طیف وسیعی از مسائل حمل‎ونقل (اعم از شهری، غیرشهری، عمومی و خصوصی) در انطباق با آن مدل‏سازی و حل می‎شوند.
دفعات مشاهده: 415 بار   |   دفعات چاپ: 32 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سی و هشتمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد ::
 | تاریخ ارسال: 1401/4/10 | 
انتشار سی و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری

سی و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری (بهار۱۴۰۱) منتشر شد. 

 سی و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری  با ۹ عنوان مقاله در ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شد، که عناوین مقالات به شرح ذیل است:  

ارائه یک الگوریتم ژنتیک جهت حل مسئله جهت‏یابی با افق زمانی وابسته به منظور بهینه‏ سازی مسائل حمل‎ونقل شهری  
ارائه مدلی مبتنی بر تجربه هوشمند خرید مشتری در مراکز خرید شهر تهران با رویکرد ترکیبی
تأثیر توسعه استراتژی‏های کارآفرینی بر درآمد پایدار شهرداری 
تحلیل تجدید حیات شهری در بافت‎‌های تاریخی با تأکید بر ابعاد نابرابری‌های اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی 
تحلیل فضایی تقاضای گردشگری داخلی در ایران 
سیاست‎های فضایی تحقق قابلیت‎های هم‌افزایی اقتصادی در منطقه کلان‌شهری تهران
طراحی الگوی مدیریت عملکرد منابع انسانی در شهرداری تهران با توجه به الزامات شهر دیجیتال 
طراحی مدل معماری منابع انسانی شهرداری تهران براساس رویکرد حکمرانی
تحلیل شاخص‌های حکمروایی خوب شهری در مناطق شهری

لازم به ذکر است، اشاعه و گسترش دانش اقتصاد و مدیریت شهری، انتشار یافته‌ها و نظریات جدید در این حوزه، نشر پژوهش‌های حوزه‌های مرتبط و فراهم آوردن زمینه تبادل آرا در مسائل وابسته به اقتصاد و مدیریت شهری، از جمله اهم اهداف این فصلنامه علمی است. فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، دارای درجه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و در پایگاه استنادی بین‌المللی ISI و پایگاه‏های استنادی سراسری Noormags، Magiran، Ricest،SID ،Ensani ، EZM، Econbiz و Gate Way-Bayern نمایه شده است.

 پایگاه تخصصی Econlit   وابسته به انجمن علمی اقتصاد آمریکا نیز که یکی از معتبرترین انجمن‌های اقتصادی بین‌المللی محسوب می‌شود در شماره ژوئن سال ۲۰۱۵ به معرفی ۱۲ مجله معتبر دنیا پرداخت که فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری نیز در میان آنها قرار داشت.
 انجمن علمی اقتصاد شهری ایران (حائز رتبه انجمن علمی برتر گروه علوم انسانی کشور در شش سال پیاپی) صاحب امتیاز و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی مدیر مسئول این فصلنامه علمی می‌باشد. دکتر مهدی صادقی شاهدانی نیز سردبیری این فصلنامه را بر عهده دارد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‎توانند به سایت‌های WWW.iueam.ir و WWW.iuea.ir مراجعه کنند.
 
دفعات مشاهده: 378 بار   |   دفعات چاپ: 35 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مهمترین شاخصه های توسعه اقتصادی شهرها از منظر دکتر دانش جعفری ::
 | تاریخ ارسال: 1401/4/8 | 

مهمترین شاخصه‌های توسعه اقتصادی شهرها از منظر دکتر دانش جعفری

دکتر داوود دانش جعفری معتقد است، شهرنشینی هنگامی یکی از مهمترین شاخصه های توسعه اقتصادی بشمار می آید که همراه با مدیریت صحیح منابع مالی و اتخاذ سیاستهای بهینه اقتصادی باشد.

دکتر داوود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس کمیسیون  همکاریهای علمی و بین المللی انجمن اقتصاد شهری ایران پیرامون شهرنشینی و مهمترین شاخصه‌های توسعه اقتصادی آن در پژوهشی در سال ۹۷ گفته است: شهرنشینی هنگامی یکی از مهمترین شاخصه های توسعه اقتصادی بشمار می آید که همراه با مدیریت صحیح منابع مالی و اتخاذ سیاستهای بهینه اقتصادی بویژه در مناطق شهری (به واسطه رشد شهرنشینی)، همراه باشد در این راستا یکی از مهمترین ابزار دولت برای رسیدن به این هدف، (که موضوع مورد مناقشه سیاستگذاران و اقتصاددانان است و کانون اصلی مقاله حاضرمی­باشد) اتخاذ سیاستهای پولی می باشد که گاها دولت­ها برای تامین منابع مالی خود به جهت اجرای برنامه های توسعه­ای در مناطق شهری در شرایط نامناسب روی می آورند لذا در تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیر سیاستهای اقتصادی دولت که کانون اصلی آن سیاستهای پولی است بر توزیع درآمد در مناطق شهری برآمده ایم.

دانش جعفری در ادامه می‌گوید: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که تأثیر سیاست پولی بر توزیع درآمد در مناطق شهری در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت متفاوت و افزایش حجم پول به عنوان معیار سیاست پولی، بلافاصله موجب افزایش نابرابری درآمدی نمی­شود، بلکه از سال دوم به بعد اثرات تشدید­کننده­ی نابرابری سیاست انبساطی پولی آغاز می­شود و در دوره­های بعد تداوم می­یابد.

وی در ادامه مهمترین اهداف مطالعات توسعه‌ای را کاهش فقر و تعامل آن با عدالت دانسته و اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف مطالعات توسعه ای، کاهش فقر و تعامل آن با عدالت می باشد که این امر را می توان از طریق ارتباط رشد اقتصادی با توزیع درآمد مورد بررسی قرار داد. در دهه ۱۹۹۰ با مطرح شدن بحث منافع حاصل از رشد، ضمن یک اجماع عمومی مبنی بر ضعف ابزار رشد به عنوان تنها ابزار کاهش فقر، توجه بسیاری از محققان به سیاست های توزیع مجدد درآمد و ثروت در کنار رشد اقتصادی جلب شد. این موضوع وقتی اهمیت پیدا میکند که مطابق مبانی نظری اقتصاد در مراحل اولیه توسعه، اجرای سیاست های اقتصادی موجب نابرابری توزیع درآمد می گردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که در مراحل بعدی اضافه درآمد ایجاد شده ناشی از رشد به گونه‌ای نابرابر توزیع شود. از طرف دیگر شواهد تاریخی و تجربه های کشورهای مختلف نشان می دهد در بررسی سیاست های تأثیر گذار بر توزیع درآمد عوامل زیادی اثر داشته است . این مهم سبب شده که توزیع درآمد در نظریه های اقتصاددانان اهمیتی ویژه داشته باشد با این حال باید توجه داشت که مطالعه توزیع درآمد و فقر به صورت سنتی در چارچوب اقتصاد خرد جای می گیرد، اما امروزه به صورت گسترده در مباحث اقتصاد کلان تجزیه و تحلیل می شود.

رییس کمیسیون  همکاریهای علمی و بین المللی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه ضمن اشاره به اینکه توزیع درآمد همراه با رشد اقتصادی یکی از دغدغه های دولت است می‌گوید: گفتنی است، یکی از مشکلات اساسی در برنامه های توسعه اقتصادی, تعیین روش هایی است که دولت به کمک آن بتواند منابع جامعه را به گونه ای اختصاص دهد که رشد اقتصادی، سبب افزایش نابرابری درآمدها در جامعه نشود.

دانش جعفری در ادامه توضیح می‌دهد: در واقع توزیع درآمد همراه با رشد اقتصادی یکی از دغدغه‌های اقتصادی دولت است چرا که نقش دولت در مسأله ی توزیع درآمد به حدی است که تقریبا تمامی اقتصاددانان یکی از اهداف و وظایف عمده ی دولت را توزیع درآمد ذکر میکنند. ضمن اینکه نظریات امروزی اقتصاد کلان، که معتقد به عملکرد کامل مکانیسم بازار در اقتصاد هستند، هنگام مواجهه با مسائلی که دست نامرئی قادر به حل آنها نیست، اهمیت نقش دولت در امور اقتصادی را هرچه بیشتر مورد تأکید قرار می‌دهند. یکی از عمده ترین سیاستهای اقتصادی دولت برای ایفای نقش در امور اقتصادی سیاست‌های پولی هستند که البته با دخالت بانک مرکزی و ازطریق تغییر در تقاضای کل، اثرات خود را به اقتصاد منتقل میکنند.

رییس کمیسیون همکاریهای علمی و بین المللی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پایان خاطر نشان می‌کند: باید توجه داشت که مهاجرت یکی از ابعاد مهم فرایند توسعه اقتصادی - اجتماعی به حساب می آید اما در ایران بررسی آثار سیاستهای اقتصاد کلان بر توزیع درآمد سابقه اندکی داشته و بیشتر این مطالعات کلی بوده اما با توجه به گستره پهناور جغرافیایی ایران و گسترش شهرنشینی که بواسطه مهاجرت از روستا به شهر اتفاق افتاده متاسفانه تا کنون مطالعه در خور توجهی در این راستا در ایران انجام نگرفته است.

دفعات مشاهده: 431 بار   |   دفعات چاپ: 36 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: ضرورت حضور شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌های کلان کشور/ سه جزء اصلی شعار سال چیست؟ ::
 | تاریخ ارسال: 1401/1/7 | 
بیش از ۱۰ سال است که پس از سال تحویل مقام معظم رهبری با حضور در رسانه ملی سال جدید را با رویکرد اقتصادی و کلان نامگذاری می‌کنند امسال نیز در راستای سالهای گذشته و با تاکید بر توجه به تولید و اقتصاد سال ۱۴۰۱ با نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامگذاری شد.

در همین راستا سایت خبری تحلیلی شهر فردا با کارشناسان و نمایندگان مجلس به بحث و گفتگو نشست تا جنبه‌های مختلف نامگذاری خاص سال جدید مورد بررسی قرار گیرد. 
از این رو به سراغ دکتر جعفر قادری نماینده مجلس شورای اسلامی رفتیم. 

*** سه جزء اصلی شعار سال


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون تاکید مقام معظم رهبری بر تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرینی به عنوان شعار سال جدید اظهار داشت :
سه جزئی که عمدتا اجزاء تشکیل دهنده شعار سال توسط مقام معظم رهبری هستند در یک راستا مکمل یکدیگرند واگر قرار بر هر تلاش و فعالیتی در کشور باشد و به تولید توجه نشود، مشکلات کشور حل نخواهد شد. 
وی در ادامه تصریح کرد:
 پایین بودن درآمد سرانه تولید ناخالص ملی یا بحث کمبود درآمدهای ارزی یا تورم، بیکاری و عدم حضور تنوع در تولید، پایین بودن تولید است. 
اگر قرار باشد همه مشکلات حل شده و ظرفیت‌های توسعه کشور حل شود تا کیک توانمندی‌های کشور حجیم گردد، راهی جز توجه به تولید نداریم. 

*** مشکلات شرکت‌های تک محصولی چیست؟ 


قادری در ادامه ضمن اشاره به اینکه چه تولیدی باید مد نظر باشد، تصریح کرد:
تولید باید رقابتی بوده و از نظر کیفیتی بتواند با کالاهای ساخت داخل رقابت کند،از نظر کیمیت و قیمت بتواند قیمت قابل رقابتی داشته و از تنوع لازم برخوردار باشد.

شرکتهایی که تک محصولی هستند و یک محصولی،‌ خصوصا محصول خام و اولیه تولید می‌کنند، همیشه در شرایط نامتلاطم اقتصادی نمی توانند مشکلات خود را حل کنند، بنابراین نیاز است که به سمت تنوع در تولید وظرفیتهای استفاده نشده در بخشهای معدنی کشور، کشاورزی، تجهیزات پزشکی، تولید دارو و در پایین دستی، پتروشیمی و در حوزه هایی که تا به حال ورود جدی‌ای نداشتیم وحوزه دانش بنیان به کار گرفته نشده است، این ظرفیت به کارگیری شود.   

عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه اذعان داشت:
 باید حوزه دانش بنیان به کار گرفته شود تا بتوانیم از ظرفیت این شرکت‌ها در جهت حذف شکاف و فاصله‌ای که بین ما و کشورهای پیشرفته وجود دارد، استفاده کنیم، بنابراین اصرار داریم که اشتغال در کشور حل شود، چرا که اگر مساله تولید و تورم در کشور حل شود، اما بیکاری که ام الفساد همه معادلات و معاملات اقتصادی و اجتماعی کشور است، حل نشود معضلات و مشکلات اجتماعی و فرهنگی به قوت خود باقی است، بنابراین جهت گیری تولید که در شرکت های دانش بنیان وجود دارد، باید به اشتغال آفرینی هم بیانجامد و این سه جز در کنار هم مکمل یکدیگر بوده و می‌توانند توانمندی و ظرفیت‌های کشور را ارتقا دهند و فرصت‌های جدیدی را ایجاد و توان و ظرفیت‌های اقتصادی کشور را توسعه دهند. 

لازم به ذکر است، هر کاری  که قرار است در کشور انجام شود باید با توجه به سه جهت گیری و سه سمتی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، باشد. 

***حضور شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌های کلان ضروری است


عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پاسخ به اینکه حضور دانش‌بنیان‌ها درطرح‌های کلان تولیدی و علمی کشور چه تاثیری می‌گذارد،‌ تصریح کرد:
به نظر می‌رسد نباید این تصور به وجود آید که شرکت‌های دانش‌بنیان باید در پروژه‌های خرد یا جزئی فعالیت کنند، بلکه باید در پروژه‌های کلان و بزرگ کشور نیز شرکت‌های دانش بنیان ورود پیدا کنند و با تلاش در آن حوزه‌ها نیز بتوانیم فاصله و شکاف کامل تکنولوژیمان را برطرف کنیم، کما اینکه برخی از فناوری‌های مورد استفاده در شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیدا کرده است. 

وی در ادامه اذعان داشت: 
در صنایع نظامی کارهای بزرگ و کلانی انجام شده، در هوا فضا هم همینطور، به عنوان مثال ساخت تجهیزات دریایی با ورود شرکت‌های دانش بنیان در کارهای ریز و کوچک کاملا مشهود است.  
بنابراین در بخش‌های دیگر نیز به همین شکل خواهد بود، به نظر می‌رسد بهتر است که به بخش معادن و خودروسازان نیز پر و بال داده شود تا با حضور شرکت‌های دانش بنیان گره‌ها و مشکلات این دو صنعت نیز حل شود. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به بحث تامین مالی در دانش بنیان‌ها، در پایان خاطر نشان کرد: 
در سال گذشته دو قانون برای تولید، خصوصا شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شد.
ابتدا قانون جهش تولید دانش بنیان و دوم قانون تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار بود که هر دو به شورای نگهبان جهت رفع ایراد ارسال شد و پس از بررسی و موافقت شورا در ابتدای سال ابلاغ و اجرا خواهد شد. 

دو طرح دیگر در کمیسیون جهش تولید در دستور کار قرار گرفته است که اولی حمایت از تولید و زیر ساختهاست و دومی طرح اصلاح اساسنامه سازمان صندوق توسعه ملی است که می تواند کمک کند که بحث تامین مالی تولید در شرکت‌های دانش بنیان بدون مشکل صورت پذیرد و از این طریق بتوانیم گره‌ها و موانع فعالیت دانش بنیان‌ها را تسهیل کرده و بانکها و بازار سرمایه در کنار یکدیگر بتوانند مشکلات مالی شرکتهای دانش بنیان را بر طرف کنند. 
دفعات مشاهده: 681 بار   |   دفعات چاپ: 58 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: سی و هفتمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1401/1/7 -
:: تولید دانش بنیان چراغ راه شرکت‌های صنعتی/ ضرورت رفع محدودیت برای دانش بنیان‌ها/ خودروسازان از چرخه دولتی خارج شوند - 1401/1/7 -
:: سی و ششمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1400/10/5 -
:: تنها یک زلزله ۶ ریشتری در بافتهای فرسوده تهران ۲ میلیون کشته بر جای می گذارد - 1400/7/4 -
:: آینده بازار مسکن در گرو حمایت از واحدهای تولیدی/ جلوگیری از تورم مجدد در بخش مسکن با رونق کسب و کارهای خانگی - 1400/6/27 -
:: سی و چهارمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1400/3/29 -
:: «دکتر امیر جعفرپور» کارشناس حمل و نقل درون و برون شهری دارفانی را وداع گفت - 1400/2/25 -
:: برنامه ریزی، همگام با سیاستهای اقتصادی در گردشگری باشد نه جدا از آن - 1400/1/7 -
:: قانون ۱۰۰ ساله زنجیر در پای تولید کنندگان/ رتبه ۱۲۷ سهولت فضای کسب و کار در بین ۱۸۰ کشور - 1400/1/7 -
:: انتخابات پیش رو نقطه عطفی است برای رفع موانع تولید/ توانمندیهای ایران در سطح کشورهای تراز اول تک رقمی است - 1400/1/5 -
:: از جایگزینی کارخانجات خارجی تا تعطیلی کارگاههای تولیدی در ایران - 1400/1/5 -
:: سی و سومین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1399/12/28 -
:: فرا رسیدن سالگرد شهادت مظلومانه سردار رشید اسلام تسلیت باد - 1399/10/13 -
:: سی و دومین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1399/10/6 -
:: سی و یکمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1399/7/14 -
:: یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری - 1398/9/24 -
:: سی امین شماره فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد - 1399/3/27 -
:: برگزاری دوره های آموزشی دولتی - 1399/3/1 -
:: بیست و نهمین شماره فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد. - 1399/1/24 -
:: بانکداری اسلامی موتور محرک رونق تولید/ تحقق شعار سال با همت قوای سه گانه - 1399/1/9 -
:: سردبیر شهر فردا و عضو هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران وارد مجلس شد - 1398/12/5 -
:: بیست و هشتمین شماره فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد. - 1398/10/20 -
:: مدیریت هوشمند شهری - 1397/4/25 -
:: ابعاد چرخه تجاری ‎سازی در ایران - 1397/2/22 -
:: کنفرانس بین‎المللی پژوهش‎های نوین در مدیریت، اقتصاد و توسعه - 1397/1/11 -
:: چهارمین همایش ملی ایمنی ترافیک - 1397/8/30 -
:: نشست تخصصی رسانه و اقتصاد مقاومتی - 1397/5/3 -
:: درآمد های پایدار کلان شهرهای دنیا چگونه تأمین می شود؟ - 1397/2/22 -
:: توسعه پایدار بدون مشارکت مردم امکان‎ پذیر نیست - 1397/2/22 -
:: اصلاح الگوی مصرف آب راهکاری برای مقابله با خشکسالی - 1397/10/5 -
:: فرهنگ‎ سازی آموزش ترافیک از مدارس - 1397/8/29 -
:: ۷ اقدام مهم چین برای مقابله با هوای آلوده - 1398/8/25 -
:: عضو هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت و گو با شهر فردا - 1398/8/21 -
:: بیست‌وهفتمین شماره فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد - 1398/7/8 -
:: لزوم توجه به رسانه در انجمن های علمی - 1398/2/14 -
:: صندوق های سرمایه گذاری را دریابید - 1398/2/3 -
:: تولید شاه کلید پیشرفت و آسیب ناپذیری در اقتصاد جهانی - 1398/1/4 -
:: شماره جدید فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد - 1397/11/15 -
:: برای پنجمین سال متوالی صورت گرفت - 1397/10/5 -
:: شماره جدید فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد - 1397/9/17 -
:: فراخوان انتشار مقالات در فصلنامه علمی - پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری - 1397/6/6 -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - 1397/5/9 -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - 1397/4/31 -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - 1397/4/26 -
:: دبیرکل مجمع جهانی شهرهای اسلامی مطرح کرد - 1397/4/23 -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد - 1397/4/11 -
:: پیش بینی آینده علم اقتصاد - 1397/3/29 -
:: رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در حاشیه بازدید از انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد؛ - 1397/3/27 -
:: به مناسبت سالگرد حادثه تروریستی مجلس - 1397/3/20 -
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 67 queries by YEKTAWEB 4533