[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: نرخ سرمایه گذاری ثابت ناخالص کشور در ده سال گذشته منفی بوده است ::
 | تاریخ ارسال: 1402/1/5 | 
دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز درمجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیرامون تحقق شعار سال اظهار داشت: دو شاخص نرخ تورم و کاهش نرخ بیکاری که در مجموع به عنوان شاخص فلاکت شناخته می شود، قرار است که با هم حل شده و معضل اقتصاد کشور یعنی رکود و تورم را مرتفع کند. در واقع حذف تورمی ارزشمند است که بدون رکود باشد و رشد تولیدی مطلوب است که بدون تورم باشد و این دو موضوع محقق نمی‌شوند مگر این که سیاست‌های به کار گرفته شده در جهت ارتقاء شاخص فلاکت مورد توجه قرار گیرد. 

اولویت پیگیری جدی سیاست‌های اصل ۴۴ در مجلس شورای اسلامی

قادری در ادامه افزود: لازمه تحقق این امر پیگیری سیاست‌های اصل ۴۴ به صورت جدی و مستمر و استفاده از توانایی‌های بخش غیر دولتی در کنار سیستم دولتی است، چرا که اگر از بخش غیر دولتی استفاده نشود، نقدینگی‌‌هایی که در اختیار بخش غیردولتی است در حوزه های ارز، سکه و طلا می تواند مشکل ساز باشد. 

وی در ادامه تصریح کرد: راهی که به ذهن متواتر است جایگزینی بخش خصوصی با بخش دولتی است و در واقع باید به بخش غیر دولتی اجازه داده شود تا وارد حوزه‌های مختلف شده و از ظرفیت های موجود برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده کند. لذا این ورود بدین معنا نیست که خصولتی‌های جایگزین دولتی‌ها شوند، بلکه خصولتی باید در کنار بخش خصوصی قرار گیرند. در ورود خصولتی ها دو جنبه وجود دارد ابتدا نباید ظرفیت های خصولتی‌ها از دست برود و دوم اینکه نباید آنها را جایگزین بخش خصوصی کرد، لذا باید به عنوان مکمل بخشهای خصوصی از ظرفیت آنها در طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی که نیازمند پذیریش ریسک بالایی است، استفاده شود.

خصولتی‌ها مکمل پروژه‌های بزرگ دولتی شوند

 قادری در ادامه، گفت: جایگزینی بخش خصوصی در جایگاه دولتی‌ها به این معنی است که لیدر و رهبر اجرای پروژه‌های بزرگ، خصولتی ها باشند و مکمل و سرمایه گذار بخش خصوصی باشند. این تقسیم کار بین این دو بخش می تواند کارهای بزرگ را شکسته و ریسک آنها را کاهش دهد . 

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از کارهایی که بر عهده نمایندگان مجلس خواهد بود، اصلاح قانون سیاست‌‎های اصل ۴۴ قانون اساسی است. با توجه به گذشت سالها از تصویب این قانون نیاز است که بخشی از سیاست‌های ابلاغی این اصل مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد، لذا ضروری است که حتما در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بازبینی و با مشورت مقام معظم رهبری این سیاست‌ها اصلاح گردد . 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه ضمن اشاره به لزوم تامین زیر ساختهای تامین مالی در بازارهای مختلف، تاکید کرد: در زمینه استفاده از ظرفیت بازار سرمایه، بازار پول و بیمه و بازار خارجی نیازمند  تصویب قانون تامین مالی تولید و زیر ساختها هستیم که در دست بررسی بوده و به زودی وارد صحن مجلس خواهد شد. 

لزوم اصلاح قوانین در مجلس 

عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود: در زمینه شفافیت در قوای سه گانه، در این زمینه طرحی که در مجلس وجود دارد حتما از تصویب مجلس خواهد گذشت. همچنین در بحث اصلاح سیستم بانکی طرحی که در دستور کار مجلس است، هر چه سریعتر نهایی شده و ابلاغ میشود. انتظار داریم که برنامه هفتم نیز هر چه سریعتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به بحث استفاده از شرکت های دانش بنیان افزود: ‌انتظار داریم قانونی که پیرامون حمایت از این شرکت‌ها مصوب شده اجرایی شود. همچنین باید قانون حمایت از کسب و کارها اجرایی و موانع رفع شود تا از این طریق چرخ اقتصاد کشور روغن کاری شود. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تصریح کرد: در بحث دیپلماسی اقتصادی موانعی که برای تجارت و تعاملات با کشورهای همسایه وجود دارد با توجه به اتفاقات جدیدی که پیش آمده و راهی که فراهم شده، در منطقه تعاملات توسعه یافته و از ظرفیت‌های هر دو کشور، همچون پیمان شانگهای یا کشورهای عضو گروه بریکس استفاده شود. 

وی در ادامه افزود: انتظار داریم تعاملاتی که با کشورهای همسایه از جمله چین، روسیه و کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و کشورهای منطقه شروع شده را بتوان برای حل مشکلات استفاده کرد. همچنین انتظار داریم اکثر مشکلاتی که با کشورهای غربی از جمله در مورد برجام وجود دارد، مشکلات رفع گردد تا ظرفیت های موجود بالفعل شوند.  

ضرورت توجه به سرمایه گذاری در رشته‌های فنی و حرفه ای
  
دکتر قادری در ادامه ضمن اشاره به اصلاح سیستم آموزش عالی افزود: باید در بحث آموزش عالی ظرفیت‌ها اصلاح و مورد استفاده قرار گیرند، نیاز هست در رشته‌های فنی و حرفه ای بیشتر سرمایه گذاری شود و در بحث مباحث و موضوعات کشاورزی ، صنعت و معدن، پتروشیمی و پترو پالایشگاه‌ها کارهای جدی صورت گیرد. باید در زیر ساختهای ریلی و جاده ای مشکلات به طور جدی پیگیری شود. در بحث آب هم کمبودهایی داریم که باید اقدامات لازم صورت گیرد. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه نیاز هست در بخش دولتی نیز چابک سازی ها انجام شود، اظهار داشت:  بخشی از نهادهایی که وجود دارند، باید در یکدیگر ادغام شوند، تا از طریق ادغام بتوان بخشی از مشکلات کشور را حل کرد، اگر این اتفاقات بیفتد قطعا می‌توان همزمان شاخص نرخ تورم و نرخ بیکاری را کاهش داد یا به تعبیری دیگر رونق اقتصادی ایجاد کرد و مشکل اقتصاد را حل و مشکل افت بهره وری و راندمان را به حداقل رساند و در حقیقت می توان کارهای بزرگی در کشور صورت داد.

دکتر قادری افزود: هر رشد  و افزایش ظرفیتی که قرار است در کشور اتفاق بیفتد، نیازمند به منابع مالی و سرمایه گذاری است. اما در طول سالهای گذشته متاسفانه نرخ سرمایه گذاری ثابت ناخالص در کشور ایران منفی بوده و سرمایه گذاری آنچنانی هم وجود نداشته است. لذا دقیقا باید منابع محدود را در زیر ساختها و بخش تولید سرمایه گذاری کنیم و خلاء ها یا روزنه‌ها یا حلقه‌های مفقوده که وجود دارد را تکمیل و منابع لازم را برای جهش و رشد تولید فراهم کنیم. از طرف دیگر دانش فنی و تکنولوژی ایران نسبت به کشورهای پیشرفته عقب‌تربوده و این امر موجب عدم عرضه کالای قابل رقابت است و اگر قرار باشد کالای رقابتی تولید شود، راهی جز بها دادن به شرکت‌های دانش بنیان نیست. 

تولید با هزینه متوسط پایین نیاز به بازاری وسیع و گسترده دارد

 نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: در واقع این نیروی انسانی و فنی و تخصصی ماست که می تواند شکاف فنی و تکنولوژی را کم کند. به هر حال دانش فنی می‌تواند عقب افتادگی فنی و تکنولوژی ایران با کشورهای پیشرفته را مرتفع ساخته و این مساله نیازمند سرمایه گذاری است و ضروری است، این سرمایه گذاری‌ها در کشور با استفاده از سرمایه گذاری مالی و داخلی انجام شود. 

تولید با هزینه متوسط پایین نیاز به بازاری وسیع و گسترده دارد که این بازار وسیع از طریق تعاملات با کشورهای منطقه قابل حل خواهد بود و تنها بازار داخلی پاسخگو نیست، لذا بهتر است که بر روی بازارهای مصرفی کشورهای دیگر نیز حساب باز شود تا بتوان برای مقیاس وسیع‌تر و بزرگتری تولید داشت تا از این طریق هزینه‌های تمام شده تولید کاهش یافته و بتواند بخشی از شرایط رقابتی را برای کشور فراهم کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: درهر حال مجموعه این عوامل می توانند کمک کنند معضلات و مشکلات کشور حل شود. اینکه انتظار داشته باشیم با برخی کارها مشکل اقتصادی حل شود چنین چیزی امکان پذیر نبوده و در اقتصاد باید همه حوزه‌ها و بخشها با هم مرتبط باشند تا بتوان مشکلات را حل کرد. به تعبیر دقیق تر با یک گل بهار نمی‌شود و زمانی می توان مشکلات کشور را حل کرد که در حوزه‌های مختلف گیرها و گره‌های موجود رفع شوند.  

موانع موجود در راه تولید خودروهای داخل برداشته می‌شود

وی در پاسخ به سوالی پیرامون ماموریت مجلس در بحث واردات محصولات مشابه تولید داخل نیز گفت:با توجه به قانون جهش تولید دانش بنیان همانطور که از واردات صنعتی همچون خودرو حمایت می کنیم، در سایرحوزه ها هم در صورتی که نیاز باشد، موانع برداشته می شود. در عین حال، اجازه داده نشده تا خودروهای تولید داخل با واردات خودرو دچار مشکل شوند. در بحث تامین مالی و زیر ساختها هدف این است که راهها و روشهایی برای تامین مالی تولید فراهم شود تا از این طریق بازار سرمایه و سایر ظرفیت‌های دیگر در کنار بخش بانکی قرار بگیرد. تلاش شده تا پیرامون معضلات تامین مالی، قانونی وضع شده تا این مشکلات رفع شوند. علاوه بر اینها در بخش‌های دیگر هم کارهایی صورت گرفته است. به عنوان مثال موانع موجود در بحث  تولید انبوه مسکن مرتفع شده لذا با اجرای سیاستهای درست اصل ۴۴ و اجرای هر چه سریعتر این قانون، بحث فاکتورینگ سریعا اجرا و مشکل تامین مالی مسکن حل خواهد شد.   

وابستگی دارویی به کشورهای دیگر کاهش یابد

دکتر قادری در پایان اظهار داشت: اگر قرار باشد مشکلات اقتصادی کشور حل شود در هر کدام از بخشها باید ورود پیداکرد و با اتکا به مزیت‌های نسبی تولید کرد. زمانی که در نفت و گاز و پتروشیمی ظرفیت موجود است حلقه های مفقوده نفت و گاز و پتروشیمی باید شناسایی و مشکل حل شود.

اگر در بعضی از بخشهای معدنی وضعیت خوبی داریم باید به سمتی حرکت کرد که دانش فنی و تکنولوژی  بخش معدن را منتقل کنیم تا معضلات این بخش حل شود. در بحث پزشکی و دارویی نیز وابستگی به کشورهای دیگر کاهش یافته و در هر کدام ازحوزه‌هایی که جایی برای کار وجود دارد،  باید نهایت استفاده صورت گیرد، تا وضعیت پایدار اقتصادی در کشور ایجاد گردد.  
دفعات مشاهده: 1682 بار   |   دفعات چاپ: 189 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: چهلمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد ::
 | تاریخ ارسال: 1401/11/22 | 
چهلمین شماره فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری با  ۸ عنوان در فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری انتشار یافته که به شرح ذیل است.

-  ارائه الگوی عملیاتی نقش نوآوری بر ارتقای قابلیت فن‌آوری با تأکید بر عملکرد اقتصادی سازمان 
-ارائه مدل رفاه اقتصادی و توسعه برند مکانهای تاریخی
-تبیین جامعه شناختی معنابخشی به زندگی در مادران دارای بیماری‌های صعب‌العلاج
-تدوین و انتخاب راهبردهای جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی در توسعه و عمران شهر شیراز با استفاده از مدل تلفیقی
-شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تصمیم معاملاتی سرمایه‌گذاران حقیقی بورس اوراق بهادار تهران
-شناسایی و واکاوی نارسایی‌های شکلی قانون مدیریت خدمات کشوری مبتنی بر ویژگی‌های ذاتی قانون به عنوان الگویی برای قانون‌گذاری در مدیریت شهری
-تحلیل عوامل مؤثر بر شفافیت سازمانی و نقش‌های مدیریتی در راستای تحقق فرصت‌های اقتصادی شهری در شهرداری تهران
-وضعیت آسایش آکوستیکی در آپارتمان‌های مسکن معاصر بر حسب فضاهای شهری در شهر تبریز

لازم به ذکر است، اشاعه و گسترش دانش اقتصاد و مدیریت شهری، انتشار یافته‌ها و نظریات جدید در این حوزه، نشر پژوهش‌های حوزه‌های مرتبط و فراهم آوردن زمینه تبادل آرا در مسائل وابسته به اقتصاد و مدیریت شهری، از جمله اهم اهداف این فصلنامه علمی است. فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، دارای درجه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و در پایگاه استنادی بین‌المللی ISI و پایگاه‏های استنادی سراسری Noormags، Magiran، Ricest،SID ،Ensani ، EZM، Econbiz و Gate Way-Bayern نمایه شده است.
 
پایگاه تخصصی Econlit   وابسته به انجمن علمی اقتصاد آمریکا نیز که یکی از معتبرترین انجمن‌های اقتصادی بین‌المللی محسوب می‌شود در شماره ژوئن سال ۲۰۱۵ به معرفی ۱۲ مجله معتبر دنیا پرداخت که فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری نیز در میان آنها قرار داشت.
 
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران (حائز رتبه انجمن علمی برتر گروه علوم انسانی کشور در شش سال پیاپی) صاحب امتیاز و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی مدیر مسئول این فصلنامه علمی می‌باشد. دکتر مهدی صادقی شاهدانی نیز سردبیری این فصلنامه را بر عهده دارد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانند به سایت‌های WWW.iueam.ir و WWW.iuea.ir مراجعه کنند.

 
دفعات مشاهده: 2283 بار   |   دفعات چاپ: 169 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سی و نهمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد ::
 | تاریخ ارسال: 1401/7/9 | 
سی و نهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری (تابستان۱۴۰۱ ) منتشر شد .
گفتنی است ۱۰ عنوان مقاله در این فصلنامه انتشار یافته که به شرح ذیل است.
 
ارائـه و تبیین مدلی از بانکداری شرکتی دیجیتال 
ارزش‌گذاری خدمات زیست‎بومی جزیزه قشم در خلیج‎فارس براساس خدمات پشتیبانی و فرهنگی
ارزیابی سیاست‎های پولی با رویکرد شکوفایی اقتصادی شهرها
تجزیه‎وتحلیل ساختار هزینه‎های مربوط به فرودگاه‎های ایران و ارزیابی نقش آنها در بهبود کارایی تخصیصی
شناسایی مؤلفه‌های کارآفرینی استراتژیک به روش فراترکیب
طراحی مدل بهبود عملکرد برند با تأکید بر نقش مدیریت استراتژیک منابع انسانی و جهت‌گیری کارآفرینانه در شرکت‌های SME مبتنی بر رویکرد ساختاری – تفسیری
طراحی مدل توسعه پایدار مبتنی بر نقش شرکت‌های صنعت برق
طراحی مدل نظام آموزش شهروندی با رویکرد شهرهای آینده در شهرداری تهران
واکاوی رابطه رشد اقتصادی و رشد گردشگری با رویکرد اقتصادسنجی فضایی

لازم به ذکر است، اشاعه و گسترش دانش اقتصاد و مدیریت شهری، انتشار یافته‌ها و نظریات جدید در این حوزه، نشر پژوهش‌های حوزه‌های مرتبط و فراهم آوردن زمینه تبادل آرا در مسائل وابسته به اقتصاد و مدیریت شهری، از جمله اهم اهداف این فصلنامه علمی است. فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، دارای درجه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و در پایگاه استنادی بین‌المللی ISI و پایگاه‏های استنادی سراسری Noormags، Magiran، Ricest،SID ،Ensani ، EZM، Econbiz و Gate Way-Bayern نمایه شده است.
 
 پایگاه تخصصی Econlit   وابسته به انجمن علمی اقتصاد آمریکا نیز که یکی از معتبرترین انجمن‌های اقتصادی بین‌المللی محسوب می‌شود در شماره ژوئن سال ۲۰۱۵ به معرفی ۱۲ مجله معتبر دنیا پرداخت که فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری نیز در میان آنها قرار داشت.

 
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران (حائز رتبه انجمن علمی برتر گروه علوم انسانی کشور در شش سال پیاپی) صاحب امتیاز و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی مدیر مسئول این فصلنامه علمی می‌باشد. دکتر مهدی صادقی شاهدانی نیز سردبیری این فصلنامه را بر عهده دارد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‎توانند به سایت‌های WWW.iueam.ir و WWW.iuea.ir مراجعه کنند.
دفعات مشاهده: 2068 بار   |   دفعات چاپ: 195 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: تهران با تمرکز ۲۰ درصد از کل جمعیت قطب اقتصادی کشور است ::
 | تاریخ ارسال: 1401/5/10 | 
رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در پژوهشی که در سال ۹۹ صورت گرفت، ضمن قطب اقتصادی خواندن کلان شهر تهران، گفت: منطقه کلان‌شهری تهران به عنوان قطب اقتصادی کشور دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‎های بالایی برای توسعه اقتصادی است. 

صادقی در ادامه افزود: تمرکز حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشور، سهم ۲۷ درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور، تولید ۲۴ درصد ارزش‌افزوده در بخش صنعت و ۳۸ درصد در بخش خدمات در کل کشور و افزون بر آن، تمرکز ۱۵۱۲۶ کارگاه صنعتی که از میان آنها حدود پانصد کارگاه با سطح فناوری خیلی بالا قرار دارد.

 وی در ادامه تصریح کرد: علاوه‎براین، تمرکز ۶۰ درصدی از شرکت‎های دانش‌بنیان در این منطقه صورت گرفته است که نشان دهنده  قابلیت‎های بی‌نظیر این منطقه کلان‎شهری برای تبدیل شدن به لوکوموتیو توسعه اقتصادی نسبت به سایر مناطق کشور است. اما روند سیاست‎گذاری موجب کاهش بهره‎وری، رقابت‎پذیری و کارایی اقتصادی منطقه کلان‌شهری تهران شده است.

مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد:  به عبارتی، سیاست‎گذاری صورت گرفته در این زمینه عمدتاً با رویکرد بالا به پایین، تأکید بر سیاست‎های طرف عرضه، کم‌توجهی به اقتصاد فضا در سیاست‎های اقتصادی و مکان‌یابی بنگاه‎های اقتصادی (مکان‌یابی بنگاه‎های اقتصادی متأثر از رانت سیاسی و اقتصادی و دستوری است)، عدم‏تعادل و هم‏سو بودن عاملان اقتصادی و ظرفیت نهادی، موجب شده است که منطقه کلان‌شهری تهران با چالش‏های گوناگونی؛ از جمله فقدان انسجام و یکپارچگی کارکردی، توزیع نامتوازن فعالیت‏های اقتصادی، بهره‏وری نه چندان مطلوب از انباشت بنگاه‎های صنعتی، پیامدهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی و محیط‏زیستی، عملکرد نه چندان مطلوبی در مقایسه با قابلیت‎های اقتصادی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: به عبارتی منطقه کلان‌شهری تهران با برخورداری از ۳۲ درصد از سهم بنگاه‎های صنعتی و سهم اشتغال ۳۰ درصدی این بنگاه‎ها در کشور از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۸ به طور متوسط حدود ۲۵ درصد از ارزش‌افزوده این بخش را در اقتصاد ملی تولید کرده است. 

صادقی در ادامه اذعان داشت: دلایل این موضوع می‎تواند خروج ارزش‌افزوده از منطقه کلان‌شهری، تولید کالا با سطح فراوری پایین یا عدم‎شکل‎گیری مطلوب زنجیره‎های ارزش و تأمین باشد. از سوی دیگر، توسعه نه‎چندان مطلوب بنگاه‎های تولیدی به صورت خوشه‎های تولیدی و عدم شکل‎گیری مطلوب شبکه در درون و برون این بنگاه‎های اقتصادی می‎تواند یکی از عوامل مهم در این زمینه باشد. بنابراین تدقیق سیاست‎ها و توجه به مباحث هم‌افزایی در سیاست‎گذاری موجب ارتقای عملکرد اقتصادی خواهد شد.

سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری ادامه داد: بر همین اساس، موضوع سفر و حمل‎ونقل درون‏شهری، همواره یکی از مهمترین دغدغه‏های حوزه مدیریت شهری بوده و پیشرفت و توسعه روزافزون و پویای شهرها به‎ویژه در کلان‏شهرهایی همچون تهران، پیچیدگی‏های مسائل مرتبط در این حوزه را به میزان قابل‎توجهی افزایش داده است.
وی در ادامه افزود: در شرایط عادی و غیربحرانی، تنها برای شهر تهران، در سال ۱۳۹۹ با جمعیتی حدود ۹ میلیون نفر، حدود ۳/۱۹ میلیون سفر به صورت روزانه به ثبت رسیده است. 
و طبیعتاً این میزان سفر با توجه به گسترش جمعیتی و فیزیکی شهر در سال‎های اخیر و آتی، با افزایش قابل‎ملاحظه‏ای روبه‎رو بوده و خواهد بود. از آنجایی که آمارها عموماً به صورت میانگین اعلام می‏شوند، بدیهی است مدیران شهری در برخی از ایام سال نیازمند مدیریت سفرهایی به مراتب بیش از مقدار اعلام شده می‏باشند. 

رئیس کمیسیون آموزش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تصریح کرد: در چنین شرایطی، بدیهی است اتخاذ تصمیمات مناسب و بهینه، چه برای سیاست‏گذاران و مدیران شهری، چه برای برنامه‏ریزان بخش‏های مرتبط (نظیر شرکت‏های فعال در بخش حمل‎ونقل عمومی و خصوصی، شرکت‏های توزیع، شرکت‏های خدمات شهری و ...) و چه برای مسافران از ابعاد مختلفی؛ نظیر ابعاد هزینه‏ای و اقتصادی، سطح آلایندگی و مضرات زیست‏محیطی و احتمال بروز انواع ریسک‏ها در شرایط بحرانی، از اهمیت به‎سزایی برخوردار می‏باشد.

صادقی ضمن اشاره به مثالی سهم بخش حمل و نقل در تولید گازهای گلخانه ای را توصیف کرده و افزود: در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ انجام شده است، سهم بخش حمل‎ونقل در تولید گازهای گلخانه‏ای ۱۵ درصد و در تولید CO۲ ۲۳ درصد اعلام شده است که این میزان انتشار گاز CO۲ در سال ۲۰۰۷ در مقایسه با سال ۱۹۹۰ حدود ۴۵ درصد افزایش داشته و پیش‏بینی می‏شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد دیگر نیز افزایش داشته باشد. 
وی تصریح کرد: این بخش در آلودگی شهر تهران از سهمی ۸۸ درصدی برخوردار است. لذا به‎کارگیری ابزارهای مناسب تصمیم‏گیری در حوزه حمل‎ونقل نقش به‎سزایی در ارتقای سطح کیفیت شهر از ابعاد مختلف ایفا خواهد نمود.

رئیس کمیسیون آموزش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه تاکید کرد: با توجه به تغییرات مستمر پارامترهای مؤثر بر تصمیم‎گیری و نیز وجود پارامترهای ناشناخته و غیرقابل کنترل؛ نظیر تغییرات شدید اقلیمی یا بروز بحران‌های مختلف شهری، لازم است مدل‏ها و ابزارهای تصمیم‎گیری از انعطاف و انطباق کافی جهت مواجهه با این تغییرات برخوردار باشند .

صادقی در ادامه افزود: برای مثال در برنامه‏ریزی برای امدادرسانی به حادثه‏دیدگان یک زلزله در ناحیه خاصی از شهر، یک تیم امدادی در یک افق زمانی سه ساعته برای رجوع و خدمت‏رسانی به پنج نقطه حادثه‏دیده، تجهیز و مسیری بدین منظور تعیین شده است، اما موارد متعددی از جمله خرابی یا مسدود شدن خیابان‏ها، وخامت وضعیت حادثه‎دیدگان در یک نقطه خاص، وقوع بحران‏های ثانویه نظیر آتش‏سوزی‏ها و ... ایجاب می‏نماید که درخصوص مسیر اولیه تجدیدنظر گردد. لذا در بسیاری از تصمیمات حمل‎ونقل شهری ضروری است چنین شرایطی مدنظر قرار گیرد. 

سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در ادامه تصریح کرد: لازم به ذکر است در حوزه تحقیق در عملیات به‎عنوان یکی از معروف‏ترین و پراستفاده‏ترین ابزارهای تصمیم‏گیری مدیریتی توجه بسیار ویژه‏ای به مقوله حمل‎ونقل شده و تحقیقات بسیار گسترده‏ای به ارائه مدل‏های بهینه‏سازی برای انواع مسائل حمل‎ونقل، تحت عناوین مختلفی پرداخته ‏اند. 

مدرس دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در این میان پژوهشگران متعددی، مسائل حمل‎ونقل را در قالب مسئله مسیر یابی مدل سازی نموده و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر مسئله و به منظور افزایش قابلیت کاربردپذیری پژوهش‏ها، مدل‏های تحقیق در عملیاتی موجود را توسعه داده و زیرمجموعه‏های جدیدی برای مسئله مسیریابی به‎ وجود آورده ‏اند که در این میان مسئله جهت‏ یابی‌ به جهت ویژگی‏های خاص ساختاری آن از تناسب بیشتری در هنگام مواجهه با پارامترهای غیرثابت برخوردار است. 

صادقی در ادامه ضمن اشاره به اهداف پژوهش انجام شده افزود: هدف این پژوهش حل حالت خاصی از مسائل حوزه حمل ‎ونقل شهری است که در آن تصمیم‏ گیران به دنبال تعیین مسیری بهینه برای بازدید از نقاط مختلف شهری جهت بازدید در یک افق زمانی می‌‏باشند، با این تفاوت که افق زمانی مسئله دیگر مقداری ثابت نبوده و متناسب با شرایط حاکم بر مسئله دستخوش تغییرات می‏‌شود. 

رئیس کمیسیون آموزش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پایان خاطر نشان کرد: مسئله جهت‎یابی یکی از مهمترین و پایه‏ای‏ترین مسائل حوزه مسیریابی بوده و در موارد متعددی طیف وسیعی از مسائل حمل‎ونقل (اعم از شهری، غیرشهری، عمومی و خصوصی) در انطباق با آن مدل‏سازی و حل می‎شوند.
دفعات مشاهده: 2571 بار   |   دفعات چاپ: 210 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سی و هشتمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد ::
 | تاریخ ارسال: 1401/4/10 | 
انتشار سی و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری

سی و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری (بهار۱۴۰۱) منتشر شد. 

 سی و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری  با ۹ عنوان مقاله در ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شد، که عناوین مقالات به شرح ذیل است:  

ارائه یک الگوریتم ژنتیک جهت حل مسئله جهت‏یابی با افق زمانی وابسته به منظور بهینه‏ سازی مسائل حمل‎ونقل شهری  
ارائه مدلی مبتنی بر تجربه هوشمند خرید مشتری در مراکز خرید شهر تهران با رویکرد ترکیبی
تأثیر توسعه استراتژی‏های کارآفرینی بر درآمد پایدار شهرداری 
تحلیل تجدید حیات شهری در بافت‎‌های تاریخی با تأکید بر ابعاد نابرابری‌های اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی 
تحلیل فضایی تقاضای گردشگری داخلی در ایران 
سیاست‎های فضایی تحقق قابلیت‎های هم‌افزایی اقتصادی در منطقه کلان‌شهری تهران
طراحی الگوی مدیریت عملکرد منابع انسانی در شهرداری تهران با توجه به الزامات شهر دیجیتال 
طراحی مدل معماری منابع انسانی شهرداری تهران براساس رویکرد حکمرانی
تحلیل شاخص‌های حکمروایی خوب شهری در مناطق شهری

لازم به ذکر است، اشاعه و گسترش دانش اقتصاد و مدیریت شهری، انتشار یافته‌ها و نظریات جدید در این حوزه، نشر پژوهش‌های حوزه‌های مرتبط و فراهم آوردن زمینه تبادل آرا در مسائل وابسته به اقتصاد و مدیریت شهری، از جمله اهم اهداف این فصلنامه علمی است. فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، دارای درجه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و در پایگاه استنادی بین‌المللی ISI و پایگاه‏های استنادی سراسری Noormags، Magiran، Ricest،SID ،Ensani ، EZM، Econbiz و Gate Way-Bayern نمایه شده است.

 پایگاه تخصصی Econlit   وابسته به انجمن علمی اقتصاد آمریکا نیز که یکی از معتبرترین انجمن‌های اقتصادی بین‌المللی محسوب می‌شود در شماره ژوئن سال ۲۰۱۵ به معرفی ۱۲ مجله معتبر دنیا پرداخت که فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری نیز در میان آنها قرار داشت.
 انجمن علمی اقتصاد شهری ایران (حائز رتبه انجمن علمی برتر گروه علوم انسانی کشور در شش سال پیاپی) صاحب امتیاز و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی مدیر مسئول این فصلنامه علمی می‌باشد. دکتر مهدی صادقی شاهدانی نیز سردبیری این فصلنامه را بر عهده دارد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‎توانند به سایت‌های WWW.iueam.ir و WWW.iuea.ir مراجعه کنند.
 
دفعات مشاهده: 2085 بار   |   دفعات چاپ: 227 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: مهمترین شاخصه های توسعه اقتصادی شهرها از منظر دکتر دانش جعفری - 1401/4/8 -
:: ضرورت حضور شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌های کلان کشور/ سه جزء اصلی شعار سال چیست؟ - 1401/1/7 -
:: سی و هفتمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1401/1/7 -
:: تولید دانش بنیان چراغ راه شرکت‌های صنعتی/ ضرورت رفع محدودیت برای دانش بنیان‌ها/ خودروسازان از چرخه دولتی خارج شوند - 1401/1/7 -
:: سی و ششمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1400/10/5 -
:: تنها یک زلزله ۶ ریشتری در بافتهای فرسوده تهران ۲ میلیون کشته بر جای می گذارد - 1400/7/4 -
:: آینده بازار مسکن در گرو حمایت از واحدهای تولیدی/ جلوگیری از تورم مجدد در بخش مسکن با رونق کسب و کارهای خانگی - 1400/6/27 -
:: سی و چهارمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1400/3/29 -
:: «دکتر امیر جعفرپور» کارشناس حمل و نقل درون و برون شهری دارفانی را وداع گفت - 1400/2/25 -
:: برنامه ریزی، همگام با سیاستهای اقتصادی در گردشگری باشد نه جدا از آن - 1400/1/7 -
:: قانون ۱۰۰ ساله زنجیر در پای تولید کنندگان/ رتبه ۱۲۷ سهولت فضای کسب و کار در بین ۱۸۰ کشور - 1400/1/7 -
:: انتخابات پیش رو نقطه عطفی است برای رفع موانع تولید/ توانمندیهای ایران در سطح کشورهای تراز اول تک رقمی است - 1400/1/5 -
:: از جایگزینی کارخانجات خارجی تا تعطیلی کارگاههای تولیدی در ایران - 1400/1/5 -
:: سی و سومین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1399/12/28 -
:: فرا رسیدن سالگرد شهادت مظلومانه سردار رشید اسلام تسلیت باد - 1399/10/13 -
:: سی و دومین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1399/10/6 -
:: سی و یکمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «اقتصاد و مدیریت شهری» منتشر شد - 1399/7/14 -
:: یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری - 1398/9/24 -
:: سی امین شماره فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد - 1399/3/27 -
:: برگزاری دوره های آموزشی دولتی - 1399/3/1 -
:: بیست و نهمین شماره فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد. - 1399/1/24 -
:: بانکداری اسلامی موتور محرک رونق تولید/ تحقق شعار سال با همت قوای سه گانه - 1399/1/9 -
:: سردبیر شهر فردا و عضو هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران وارد مجلس شد - 1398/12/5 -
:: بیست و هشتمین شماره فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد. - 1398/10/20 -
:: مدیریت هوشمند شهری - 1397/4/25 -
:: ابعاد چرخه تجاری ‎سازی در ایران - 1397/2/22 -
:: کنفرانس بین‎المللی پژوهش‎های نوین در مدیریت، اقتصاد و توسعه - 1397/1/11 -
:: چهارمین همایش ملی ایمنی ترافیک - 1397/8/30 -
:: نشست تخصصی رسانه و اقتصاد مقاومتی - 1397/5/3 -
:: درآمد های پایدار کلان شهرهای دنیا چگونه تأمین می شود؟ - 1397/2/22 -
:: توسعه پایدار بدون مشارکت مردم امکان‎ پذیر نیست - 1397/2/22 -
:: اصلاح الگوی مصرف آب راهکاری برای مقابله با خشکسالی - 1397/10/5 -
:: فرهنگ‎ سازی آموزش ترافیک از مدارس - 1397/8/29 -
:: ۷ اقدام مهم چین برای مقابله با هوای آلوده - 1398/8/25 -
:: عضو هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت و گو با شهر فردا - 1398/8/21 -
:: بیست‌وهفتمین شماره فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد - 1398/7/8 -
:: لزوم توجه به رسانه در انجمن های علمی - 1398/2/14 -
:: صندوق های سرمایه گذاری را دریابید - 1398/2/3 -
:: تولید شاه کلید پیشرفت و آسیب ناپذیری در اقتصاد جهانی - 1398/1/4 -
:: شماره جدید فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد - 1397/11/15 -
:: برای پنجمین سال متوالی صورت گرفت - 1397/10/5 -
:: شماره جدید فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شد - 1397/9/17 -
:: فراخوان انتشار مقالات در فصلنامه علمی - پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری - 1397/6/6 -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - 1397/5/9 -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - 1397/4/31 -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - 1397/4/26 -
:: دبیرکل مجمع جهانی شهرهای اسلامی مطرح کرد - 1397/4/23 -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد - 1397/4/11 -
:: پیش بینی آینده علم اقتصاد - 1397/3/29 -
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 69 queries by YEKTAWEB 4660