انجمن علمی اقتصاد شهری ایران- اخبار پایگاه
تهران با تمرکز ۲۰ درصد از کل جمعیت قطب اقتصادی کشور است

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1401/5/10 | 
رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در پژوهشی که در سال ۹۹ صورت گرفت، ضمن قطب اقتصادی خواندن کلان شهر تهران، گفت: منطقه کلان‌شهری تهران به عنوان قطب اقتصادی کشور دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‎های بالایی برای توسعه اقتصادی است. 

صادقی در ادامه افزود: تمرکز حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشور، سهم ۲۷ درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور، تولید ۲۴ درصد ارزش‌افزوده در بخش صنعت و ۳۸ درصد در بخش خدمات در کل کشور و افزون بر آن، تمرکز ۱۵۱۲۶ کارگاه صنعتی که از میان آنها حدود پانصد کارگاه با سطح فناوری خیلی بالا قرار دارد.

 وی در ادامه تصریح کرد: علاوه‎براین، تمرکز ۶۰ درصدی از شرکت‎های دانش‌بنیان در این منطقه صورت گرفته است که نشان دهنده  قابلیت‎های بی‌نظیر این منطقه کلان‎شهری برای تبدیل شدن به لوکوموتیو توسعه اقتصادی نسبت به سایر مناطق کشور است. اما روند سیاست‎گذاری موجب کاهش بهره‎وری، رقابت‎پذیری و کارایی اقتصادی منطقه کلان‌شهری تهران شده است.

مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد:  به عبارتی، سیاست‎گذاری صورت گرفته در این زمینه عمدتاً با رویکرد بالا به پایین، تأکید بر سیاست‎های طرف عرضه، کم‌توجهی به اقتصاد فضا در سیاست‎های اقتصادی و مکان‌یابی بنگاه‎های اقتصادی (مکان‌یابی بنگاه‎های اقتصادی متأثر از رانت سیاسی و اقتصادی و دستوری است)، عدم‏تعادل و هم‏سو بودن عاملان اقتصادی و ظرفیت نهادی، موجب شده است که منطقه کلان‌شهری تهران با چالش‏های گوناگونی؛ از جمله فقدان انسجام و یکپارچگی کارکردی، توزیع نامتوازن فعالیت‏های اقتصادی، بهره‏وری نه چندان مطلوب از انباشت بنگاه‎های صنعتی، پیامدهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی و محیط‏زیستی، عملکرد نه چندان مطلوبی در مقایسه با قابلیت‎های اقتصادی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: به عبارتی منطقه کلان‌شهری تهران با برخورداری از ۳۲ درصد از سهم بنگاه‎های صنعتی و سهم اشتغال ۳۰ درصدی این بنگاه‎ها در کشور از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۸ به طور متوسط حدود ۲۵ درصد از ارزش‌افزوده این بخش را در اقتصاد ملی تولید کرده است. 

صادقی در ادامه اذعان داشت: دلایل این موضوع می‎تواند خروج ارزش‌افزوده از منطقه کلان‌شهری، تولید کالا با سطح فراوری پایین یا عدم‎شکل‎گیری مطلوب زنجیره‎های ارزش و تأمین باشد. از سوی دیگر، توسعه نه‎چندان مطلوب بنگاه‎های تولیدی به صورت خوشه‎های تولیدی و عدم شکل‎گیری مطلوب شبکه در درون و برون این بنگاه‎های اقتصادی می‎تواند یکی از عوامل مهم در این زمینه باشد. بنابراین تدقیق سیاست‎ها و توجه به مباحث هم‌افزایی در سیاست‎گذاری موجب ارتقای عملکرد اقتصادی خواهد شد.

سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری ادامه داد: بر همین اساس، موضوع سفر و حمل‎ونقل درون‏شهری، همواره یکی از مهمترین دغدغه‏های حوزه مدیریت شهری بوده و پیشرفت و توسعه روزافزون و پویای شهرها به‎ویژه در کلان‏شهرهایی همچون تهران، پیچیدگی‏های مسائل مرتبط در این حوزه را به میزان قابل‎توجهی افزایش داده است.
وی در ادامه افزود: در شرایط عادی و غیربحرانی، تنها برای شهر تهران، در سال ۱۳۹۹ با جمعیتی حدود ۹ میلیون نفر، حدود ۳/۱۹ میلیون سفر به صورت روزانه به ثبت رسیده است. 
و طبیعتاً این میزان سفر با توجه به گسترش جمعیتی و فیزیکی شهر در سال‎های اخیر و آتی، با افزایش قابل‎ملاحظه‏ای روبه‎رو بوده و خواهد بود. از آنجایی که آمارها عموماً به صورت میانگین اعلام می‏شوند، بدیهی است مدیران شهری در برخی از ایام سال نیازمند مدیریت سفرهایی به مراتب بیش از مقدار اعلام شده می‏باشند. 

رئیس کمیسیون آموزش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تصریح کرد: در چنین شرایطی، بدیهی است اتخاذ تصمیمات مناسب و بهینه، چه برای سیاست‏گذاران و مدیران شهری، چه برای برنامه‏ریزان بخش‏های مرتبط (نظیر شرکت‏های فعال در بخش حمل‎ونقل عمومی و خصوصی، شرکت‏های توزیع، شرکت‏های خدمات شهری و ...) و چه برای مسافران از ابعاد مختلفی؛ نظیر ابعاد هزینه‏ای و اقتصادی، سطح آلایندگی و مضرات زیست‏محیطی و احتمال بروز انواع ریسک‏ها در شرایط بحرانی، از اهمیت به‎سزایی برخوردار می‏باشد.

صادقی ضمن اشاره به مثالی سهم بخش حمل و نقل در تولید گازهای گلخانه ای را توصیف کرده و افزود: در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ انجام شده است، سهم بخش حمل‎ونقل در تولید گازهای گلخانه‏ای ۱۵ درصد و در تولید CO۲ ۲۳ درصد اعلام شده است که این میزان انتشار گاز CO۲ در سال ۲۰۰۷ در مقایسه با سال ۱۹۹۰ حدود ۴۵ درصد افزایش داشته و پیش‏بینی می‏شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد دیگر نیز افزایش داشته باشد. 
وی تصریح کرد: این بخش در آلودگی شهر تهران از سهمی ۸۸ درصدی برخوردار است. لذا به‎کارگیری ابزارهای مناسب تصمیم‏گیری در حوزه حمل‎ونقل نقش به‎سزایی در ارتقای سطح کیفیت شهر از ابعاد مختلف ایفا خواهد نمود.

رئیس کمیسیون آموزش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه تاکید کرد: با توجه به تغییرات مستمر پارامترهای مؤثر بر تصمیم‎گیری و نیز وجود پارامترهای ناشناخته و غیرقابل کنترل؛ نظیر تغییرات شدید اقلیمی یا بروز بحران‌های مختلف شهری، لازم است مدل‏ها و ابزارهای تصمیم‎گیری از انعطاف و انطباق کافی جهت مواجهه با این تغییرات برخوردار باشند .

صادقی در ادامه افزود: برای مثال در برنامه‏ریزی برای امدادرسانی به حادثه‏دیدگان یک زلزله در ناحیه خاصی از شهر، یک تیم امدادی در یک افق زمانی سه ساعته برای رجوع و خدمت‏رسانی به پنج نقطه حادثه‏دیده، تجهیز و مسیری بدین منظور تعیین شده است، اما موارد متعددی از جمله خرابی یا مسدود شدن خیابان‏ها، وخامت وضعیت حادثه‎دیدگان در یک نقطه خاص، وقوع بحران‏های ثانویه نظیر آتش‏سوزی‏ها و ... ایجاب می‏نماید که درخصوص مسیر اولیه تجدیدنظر گردد. لذا در بسیاری از تصمیمات حمل‎ونقل شهری ضروری است چنین شرایطی مدنظر قرار گیرد. 

سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در ادامه تصریح کرد: لازم به ذکر است در حوزه تحقیق در عملیات به‎عنوان یکی از معروف‏ترین و پراستفاده‏ترین ابزارهای تصمیم‏گیری مدیریتی توجه بسیار ویژه‏ای به مقوله حمل‎ونقل شده و تحقیقات بسیار گسترده‏ای به ارائه مدل‏های بهینه‏سازی برای انواع مسائل حمل‎ونقل، تحت عناوین مختلفی پرداخته ‏اند. 

مدرس دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در این میان پژوهشگران متعددی، مسائل حمل‎ونقل را در قالب مسئله مسیر یابی مدل سازی نموده و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر مسئله و به منظور افزایش قابلیت کاربردپذیری پژوهش‏ها، مدل‏های تحقیق در عملیاتی موجود را توسعه داده و زیرمجموعه‏های جدیدی برای مسئله مسیریابی به‎ وجود آورده ‏اند که در این میان مسئله جهت‏ یابی‌ به جهت ویژگی‏های خاص ساختاری آن از تناسب بیشتری در هنگام مواجهه با پارامترهای غیرثابت برخوردار است. 

صادقی در ادامه ضمن اشاره به اهداف پژوهش انجام شده افزود: هدف این پژوهش حل حالت خاصی از مسائل حوزه حمل ‎ونقل شهری است که در آن تصمیم‏ گیران به دنبال تعیین مسیری بهینه برای بازدید از نقاط مختلف شهری جهت بازدید در یک افق زمانی می‌‏باشند، با این تفاوت که افق زمانی مسئله دیگر مقداری ثابت نبوده و متناسب با شرایط حاکم بر مسئله دستخوش تغییرات می‏‌شود. 

رئیس کمیسیون آموزش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پایان خاطر نشان کرد: مسئله جهت‎یابی یکی از مهمترین و پایه‏ای‏ترین مسائل حوزه مسیریابی بوده و در موارد متعددی طیف وسیعی از مسائل حمل‎ونقل (اعم از شهری، غیرشهری، عمومی و خصوصی) در انطباق با آن مدل‏سازی و حل می‎شوند.
نشانی مطلب در وبگاه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران:
http://iuea.ir/find-1.61.1516.fa.html
برگشت به اصل مطلب