مدیریت آموزش سازمانی (با تأکید بر توسعه سرمایه شهری)
مؤلفان:دکترحسین محمدپور زرندی و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی
ناشر:مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
کتاب مدیریت آموزش سازمانی (با تأکید بر توسعه سرمایه شهری) تألیف دکتر حسین محمدپور زرندی و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی با حمایت انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و بانک شهر، توسط انتشارات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سال ۱۳۹۴به چاپ رسیده است.
این کتاب که مورد تأیید استادان بزرگواری مانند دکتر حسن ملکی، دکتر داود دانش جعفری، دکتر کوروش فتحی واجارگاه قرار گرفته و توصیهنامه دریافت کرده است، از معدود آثاری است که به طور منسجم، بین حوزه های آموزش سازمانی، مدیریت و شهر، پیوند دقیقی برقرار کرده است و به نظر میرسد در این زمینه، پیشگام آثار متعددی خواهد شد.
مؤلفان در ابتدای کتاب بیان میکنند که در این اثر تلاش شده است که به جایگاه سرمایههای انسانی در نیل به توسعه سرمایههای شهری، پرداخته شود؛ زیرا امروزه افراد جامعه به عنوان سرمایههای انسانی و اجتماعی، نقش کلیدی در توسعه پایدار دارند و از این بین، سرمایههای انسانی سازمانهای خدماتی؛ نظیر شهرداریها و بانکها نقش بسزایی در توسعه پایدار شهری دارند. با توجه به مطالعات و پژوهشهای مطرح شده در این زمینه باید اذعان داشت که مهمترین شاخص توسعه سرمایههای انسانی و بالطبع توسعه سرمایههای شهری، مبحث آموزشهای سازمانی میباشد.
نگارندگان چنین نتیجه گرفته اند که در روند توسعه، مجموعه ارکان یک نظام، هماهنگ با نیازهای اساسی و خواستههای افراد و گروههای اجتماعی در داخل نظام، از حالت نامطلوب زندگی گذشته، خارج میشوند و به سوی موقعیتی که از نظر مادی و معنوی بهتر است، حرکت میکنند. فراتر از مفهوم توسعه، توسعه پایدار است که عدالت بین نسلی و حفاظت از محیطزیست را به ادبیات توسعه، وارد نمود و در بخشهای مختلف، مطرح شد. یکی از الزامات مهم و ضروری توسعه پایدار شهری، توسعه سرمایه شهری است. برای توسعه سرمایه شهری، متخصصان منابع انسانی و مدیریت سازمانی و مدیران شهری، استفاده از ابزار مهم و کارای آموزش را توصیه میکنند که از طریق نهادهای مدیریت خدمات شهری، مانند شهرداری و بانک شهر میتوانند موجبات توسعه سرمایه شهری و به تبع آن، توسعه پایدار شهری را فراهم کنند.
بدین منظور، کتاب مذکور در هفت فصل تنظیم شده است:
فصل اول: تعاریف آموزش و بهسازی منابع انسانی، تاریخچه، ضرورت، اهداف، اصول حاکم بر آموزش سازمانی و مدلهای کاربردی فرایند آموزش سازمانی را معرفی میکند.
فصل دوم: تعریف نیاز و نیازسنجی، ضرورت نیازسنجی در سازمانها، مراحل عمومی در فرایند نیازسنجی، اصول حاکم بر تعیین نیازهای آموزشی، الگوهای نیازسنجی آموزشی، فنون نیازسنجی عملیاتی در شهرداری، نمونه عملی نیازسنجی آموزشی به همراه زیربخش ها و جزئیات به تفصیل بیان شده است.
فصل سوم: به برنامهریزی آموزشی اختصاص داده شده است.
فصل چهارم: به موضوع اجرای دوره های آموزشی پرداخته است. لازم به ذکر است نمونه های عملی که در این فصل ذکر گردیده اند خروجی تحقیقات و پژوهش های میدانی مؤلفان کتاب بوده اند که قبلا انجام شده اند.
فصل پنجم: موضوع مهم ارزشیابی دورههای آموزشی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
فصل ششم: مفهوم کیفیت در آموزش، استانداردسازی کیفیت و انواع استانداردها، مدل تعالی سازمانی EFQM و نمونه عملی ارزیابی تعالی سازمانی در شهرداری تهران براساس مدل EFQM را مورد بررسی قرار داده است .
فصل هفتم: کتاب با عنوان نقش آموزش در توسعه سرمایه شهری را شاید بتوان مهمترین فصل نامید چرا که جنبه نوآورانه کتاب مربوط به همین فصل است و بخوبی توانسته است مفاهیم آموزشی و مدیریتی را به مباحث شهری پیوند بزند.
|