[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: ضرورت حضور شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌های کلان کشور/ سه جزء اصلی شعار سال چیست؟ ::
 | تاریخ ارسال: 1401/1/7 | 
بیش از ۱۰ سال است که پس از سال تحویل مقام معظم رهبری با حضور در رسانه ملی سال جدید را با رویکرد اقتصادی و کلان نامگذاری می‌کنند امسال نیز در راستای سالهای گذشته و با تاکید بر توجه به تولید و اقتصاد سال ۱۴۰۱ با نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامگذاری شد.

در همین راستا سایت خبری تحلیلی شهر فردا با کارشناسان و نمایندگان مجلس به بحث و گفتگو نشست تا جنبه‌های مختلف نامگذاری خاص سال جدید مورد بررسی قرار گیرد. 
از این رو به سراغ دکتر جعفر قادری نماینده مجلس شورای اسلامی رفتیم. 

*** سه جزء اصلی شعار سال


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون تاکید مقام معظم رهبری بر تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرینی به عنوان شعار سال جدید اظهار داشت :
سه جزئی که عمدتا اجزاء تشکیل دهنده شعار سال توسط مقام معظم رهبری هستند در یک راستا مکمل یکدیگرند واگر قرار بر هر تلاش و فعالیتی در کشور باشد و به تولید توجه نشود، مشکلات کشور حل نخواهد شد. 
وی در ادامه تصریح کرد:
 پایین بودن درآمد سرانه تولید ناخالص ملی یا بحث کمبود درآمدهای ارزی یا تورم، بیکاری و عدم حضور تنوع در تولید، پایین بودن تولید است. 
اگر قرار باشد همه مشکلات حل شده و ظرفیت‌های توسعه کشور حل شود تا کیک توانمندی‌های کشور حجیم گردد، راهی جز توجه به تولید نداریم. 

*** مشکلات شرکت‌های تک محصولی چیست؟ 


قادری در ادامه ضمن اشاره به اینکه چه تولیدی باید مد نظر باشد، تصریح کرد:
تولید باید رقابتی بوده و از نظر کیفیتی بتواند با کالاهای ساخت داخل رقابت کند،از نظر کیمیت و قیمت بتواند قیمت قابل رقابتی داشته و از تنوع لازم برخوردار باشد.

شرکتهایی که تک محصولی هستند و یک محصولی،‌ خصوصا محصول خام و اولیه تولید می‌کنند، همیشه در شرایط نامتلاطم اقتصادی نمی توانند مشکلات خود را حل کنند، بنابراین نیاز است که به سمت تنوع در تولید وظرفیتهای استفاده نشده در بخشهای معدنی کشور، کشاورزی، تجهیزات پزشکی، تولید دارو و در پایین دستی، پتروشیمی و در حوزه هایی که تا به حال ورود جدی‌ای نداشتیم وحوزه دانش بنیان به کار گرفته نشده است، این ظرفیت به کارگیری شود.   

عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه اذعان داشت:
 باید حوزه دانش بنیان به کار گرفته شود تا بتوانیم از ظرفیت این شرکت‌ها در جهت حذف شکاف و فاصله‌ای که بین ما و کشورهای پیشرفته وجود دارد، استفاده کنیم، بنابراین اصرار داریم که اشتغال در کشور حل شود، چرا که اگر مساله تولید و تورم در کشور حل شود، اما بیکاری که ام الفساد همه معادلات و معاملات اقتصادی و اجتماعی کشور است، حل نشود معضلات و مشکلات اجتماعی و فرهنگی به قوت خود باقی است، بنابراین جهت گیری تولید که در شرکت های دانش بنیان وجود دارد، باید به اشتغال آفرینی هم بیانجامد و این سه جز در کنار هم مکمل یکدیگر بوده و می‌توانند توانمندی و ظرفیت‌های کشور را ارتقا دهند و فرصت‌های جدیدی را ایجاد و توان و ظرفیت‌های اقتصادی کشور را توسعه دهند. 

لازم به ذکر است، هر کاری  که قرار است در کشور انجام شود باید با توجه به سه جهت گیری و سه سمتی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، باشد. 

***حضور شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌های کلان ضروری است


عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پاسخ به اینکه حضور دانش‌بنیان‌ها درطرح‌های کلان تولیدی و علمی کشور چه تاثیری می‌گذارد،‌ تصریح کرد:
به نظر می‌رسد نباید این تصور به وجود آید که شرکت‌های دانش‌بنیان باید در پروژه‌های خرد یا جزئی فعالیت کنند، بلکه باید در پروژه‌های کلان و بزرگ کشور نیز شرکت‌های دانش بنیان ورود پیدا کنند و با تلاش در آن حوزه‌ها نیز بتوانیم فاصله و شکاف کامل تکنولوژیمان را برطرف کنیم، کما اینکه برخی از فناوری‌های مورد استفاده در شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیدا کرده است. 

وی در ادامه اذعان داشت: 
در صنایع نظامی کارهای بزرگ و کلانی انجام شده، در هوا فضا هم همینطور، به عنوان مثال ساخت تجهیزات دریایی با ورود شرکت‌های دانش بنیان در کارهای ریز و کوچک کاملا مشهود است.  
بنابراین در بخش‌های دیگر نیز به همین شکل خواهد بود، به نظر می‌رسد بهتر است که به بخش معادن و خودروسازان نیز پر و بال داده شود تا با حضور شرکت‌های دانش بنیان گره‌ها و مشکلات این دو صنعت نیز حل شود. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به بحث تامین مالی در دانش بنیان‌ها، در پایان خاطر نشان کرد: 
در سال گذشته دو قانون برای تولید، خصوصا شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شد.
ابتدا قانون جهش تولید دانش بنیان و دوم قانون تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار بود که هر دو به شورای نگهبان جهت رفع ایراد ارسال شد و پس از بررسی و موافقت شورا در ابتدای سال ابلاغ و اجرا خواهد شد. 

دو طرح دیگر در کمیسیون جهش تولید در دستور کار قرار گرفته است که اولی حمایت از تولید و زیر ساختهاست و دومی طرح اصلاح اساسنامه سازمان صندوق توسعه ملی است که می تواند کمک کند که بحث تامین مالی تولید در شرکت‌های دانش بنیان بدون مشکل صورت پذیرد و از این طریق بتوانیم گره‌ها و موانع فعالیت دانش بنیان‌ها را تسهیل کرده و بانکها و بازار سرمایه در کنار یکدیگر بتوانند مشکلات مالی شرکتهای دانش بنیان را بر طرف کنند. 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: ضرورت حضور شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌های کلان کشور |
دفعات مشاهده: 1207 بار   |   دفعات چاپ: 166 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645