[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: تنها یک زلزله ۶ ریشتری در بافتهای فرسوده تهران ۲ میلیون کشته بر جای می گذارد ::
 | تاریخ ارسال: 1400/7/4 | 
دکتر حسین محمدپور زرندی ،پیرامون آینده بازار مسکن و طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال توسط رئیس جمهور گفت: اینکه امکان پذیر است که ساخته شود قطع به یقین امکان پذیر است اصولا کارهای توسعه ای در این سطح ذاتاً تورم زاست به عبارتی قیمتها را بالا می برد و مصالح را در معرض افزایش قیمت قرار خواهد داد. 

وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد بنده باید در ابتدا موضوع بافتهای فرسوده که در همه شهرها وجود دارد در نظر گرفت، تصریح کرد: به عنوان مثال ۱۴ هزار بافت فرسوده در تهران داریم بنابراین بهتر است که این طرح الگویی به مانند مسکن مهر که خارج از طرح بافت فرسوده شهری بود نداشته باشد و به نظر می رسد ابتدا باید زیر ساختهای این طرح فراهم شود که این زیرساختها شامل آب ، برق، مسیر و غیره است. 

پورزرندی  اظهار کرد: در بافتهای فرسوده این زیر ساختهای شهری موجود است و کار در این بافتها نه تنها منفی نیست بلکه دو فایده نیز خواهد داشت اول اینکه متاسفانه اکثر شهرهای کشور و بالطبع روستاها در معرض زلزله قرار دارد. و باید هر چه زودتر این شرایطی که در بافتهای فرسوده موجود است اصلاح شده و جان مردم را نجات دهیم. 
تنها یک زلزله ۶ رشتری در بافتهای فرسوده تهران ۳ میلیون کشته بر جای می گذارد/ ۱۲۰ شغل و کسب و کار در انتظار رونق ساخت و ساز
کارشناس حوزه اقتصاد و بانکی اذعان داشت:همچنین هزینه تمام شده در بافتهای فرسوده نسبت به سایتهای دیگر ارزان تر است چرا که زیر ساختهای شهری را دارد. 

وی پیرامون اینکه آیا دولت، شهرداریها و بخش خصوصی به تنهایی از عهده این پروژه بر می آیند یا خیر، بیان کرد: باید گفت؛خیر چرا این بافتها در تمام شهرهای کشور موجود است و در ابتدا باید سیستم های انگیزشی سیستمهایی که مردم بتوانند خود را انگیزه مند کنند که وارد این طرح شوند بخش خصوصی ، مردم و دولت همه با هم در این طرح مشارکت کنند و یک جهاد عمومی شکل بگیرد . 

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تاکید کرد: به عنوان مثال صدور جواز برای این مجموعه ها مجانی شود، مجوز تراکم مجاز اضافی در راستای طرح جامع شهرسازی داده شود، تجاری ها را به گونه ای محاسبه کنیم که فرد سرمایه گذار احساس کند با اندک سرمایه اش این اتفاق برای او  سودمند خواهد بود بنابراین بالطبع شهروندان وارد این جهاد خواهند شد و درست است که بافتهای فرسوده با توجه به کوچک بودن واحدها باید با هم تجمیع شوند بنابراین بهتر است که این مشارکت شکل بگیرد.

وی افزود: انگیزه مالی نیز افراد را ترغیب به سرمایه گذاری خواهد کرد به طور مثال وام های بلند مدت ارزان قیمت به شهروندان اعطا شود به عبارت دیگر ساخت یک میلیون مسکن در سال توسط دولت بدون کمک اقشار مردم و دستگاه‌ها، کاری نشدنی است ولی اگر با سیستمهای انگیزشی انجام بگیرد و بخش خصوصی ترغیب شود و مردم را تشویق به مشارکت در این طرح خواهد کرد حتما عملیاتی بوده چرا که باید این طرح در بافتهای فرسوده ساخته شود. 

پور زرندی در پاسخ به اینکه چگونه می شود انبوه سازان در سایت بافتهای فرسوده که احتمالا بر روی گسل زلزله نیز قرار دارد اقدام به ساختمان سازی کنند، گفت: اجرای اینگونه طرح ها بر روی بافتهای فرسوده در بسیاری از موسسات علمی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و در نتیجه به این طرح رسیده‌اند که می توان از مصالح خاص و سبک برای ساخت در این طرح استفاده کرد که هم مقاوم در برابر زلزله بوده و هم به صرفه و با قیمت مناسب قابل تهیه هستند، چرا که این مصالح ارزان تر نیز هست و با یک طرح ابتکاری و نو این ساختمانها ساخته خواهند شد. 

وی با اشاره به اینکه با یک زلزله بیش از ۶ ریشتری فقط در شهر تهران دست کم ۲ میلیون تن جان خود را از دست خواهند داد، گفت: فرصت بعدی برای اجرای این طرح استفاده از تسهیلات بانکی و فاینانس است به نظر می رسد که عضویت در شانگهای می تواند ایده خوبی برای برون رفت از تحریمها  باشد چرا که برای  خروج از تحریم های ظالمانه ایران نیازمند این است که با همسایگان در ارتباط باشد، و لذا شوراهای منطقه‌ای و همسایگان می تواند کشور را نجات دهد، که از جمله این ارتباط عضویت درشانگهای است و به نظر بنده اتفاق مهمی برای کشور خواهد بود کما اینکه برای استفاده از سیستم های تامین مالی بسیار می تواند موثر باشد که اگر در این زمینه نیاز به واردات بود در این شرایط کشور می تواند از همسایگان کمک بگیرد. بنابراین بحث های منطقه ای و همسایه ای می تواند کشور را از تحریم های غیر انسانی رهایی بخشد. 
 
مدرس دانشگاه افزود: با ایجاد انگیزه در شهروندان می توان آنها را برای شرکت در این طرح تشویق کرد حال اگر این طرح در بافتهای فرسوده به اجرا رسید و برای اجرای طرح نیاز به زمینهای بیشتری بود در آن زمان می توان به مثابه سیستم مسکن مهر نیز فکر کرد و ادامه این طرح را در خارج از شهرها بنا کرد. البته این راهکار ساخت و ساز در بافت فرسوده یک راهکار پیشنهادی است چرا که از دو جهت؛ حفظ جان انسان ها و اعتبار بخشی به نمای شهرها موثر و مفید خواهد بود.  

پور زرندی با تاکید بر اینکه بحث تورم در مصالح ساختمانی بحث مهمی است، تصریح کرد: دو بحث در اینجا مطرح است ابتدا اینکه قیمت ارز به یکباره افزایش یافت ودوم کاهش ارزش پول ملی بود که خود این امر موجب افزایش قیمت مصالح شد و همچنین بسیاری از شرکتهای تولید کننده یا تعطیل شدند یا با تمام ظرفیت کار نمی کنند به همین دلیل با کمبود مواد اولیه یا عدم وجود سرمایه در گردش مواجه شدند که البته این مشکل قابل حل است و با ارتباطات منطقه‌ای اگر نیازی به رفع برخی از کمبودها باشد با امکانی که می توان با کشورهای همجوار و منطقه تبادل کرد می توان بازار را تعدیل و متناسب نگه داشت، اگر کشور با هر تورمی مواجه شود با این راهکار می تواند بر تورم غلبه کند همچنین اگر این طرح در بافتهای فرسوده اجرا شود، شهروندان نیز راضی و خشنود بوده و مشارکت حداکثری خواهند داشت.  

کارشناس حوزه اقتصادی گفت: این طرح ، طرح بسیار خوبی است  چرا که موجب می شود افراد و شهروندانی که واقعا نیازمند و جزء اقشار کم درآمد و مستاجردر شهرها هستند بتوانند در این طرح شرکت کرده و صاحبخانه شوند و نقطه عطفی برای زنده کردن امید در جوانان خواهد بود، فلذا اگر بتوانیم خانه های ارزان قیمت و با شرایطی فراهم کنیم که این قشر محروم و افرادی که بی مسکن هستند صاحب ملک شوند کار بسیار بزرگی است و واقعا این ظرفیت نیاز است و مدت زیادی است که مسکن از رونق ساخت و ساز افتاده چرا که مسکن خود به تنهایی بالای ۱۲۰ شغل و کسب و کار را فعال خواهد کرد. 

وی افزود: اگر این طرح  در بافت فرسوده اجرا شود به توسعه شهر و جلوگیری از خسارت مالی و جانی موثر خواهد بود. 

پور زرندی با اشاره به مشاغل وابسته و متاثر از شروع انبوه سازی،خاطر نشان ساخت: اگر ساختمان سازی رونق گیرد، مشاغلی که مربوط به ملزومات خانه است مانند در و پنجره لوسر کلید و پریز، امکاناتی برای دفاتر تجاری و غیره خود موجب رونق مشاغلی از این دست خواهد بود. 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: انجمن اقتصادی | کشته | زلزله | بافتهای فرسوده |
دفعات مشاهده: 973 بار   |   دفعات چاپ: 161 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645