[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: بانکداری اسلامی موتور محرک رونق تولید/ تحقق شعار سال با همت قوای سه گانه ::
 | تاریخ ارسال: 1399/1/9 | 
دکتر حسین محمدپور زرندی رییس انجمن علمی اقتصادشهری ایران:
بانکداری اسلامی موتور محرک رونق تولید/ تحقق شعار سال با همت قوای سه گانه
دکتر حسین محمد پور زرندی پیرامون شعار سال با اشاره به نقش بانکها در تحقق فرمایشات رهبری گفت: تکیه بر توان متخصصان داخلی و قرار گرفتن در مسیر تولید و جهش آن، کشور را در نقطه صعودی قرار داده و بانکداری اسلامی موتور محرکی برای رونق تولید است.

دکتر حسین محمدپور زرندی رییس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران درباره تحقق شعار سال و رسیدن به فرمایشات رهبری پیرامون جهش تولید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، اظهار داشت: در چند سال گذشته مقام معظم رهبری مکررا در پیام های نوروزی به اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید داخلی، رونق تولید و امسال نیز جهش تولید تاکید داشته اند. نظر ایشان بیشتر از بعد اقتصادی است و موتور محرک آن تولید داخلی است.

پورزرندی افزود: زمانی می توان گفت که اقتصاد پیشرو است که تولید ناخالص ملی افزایش یابد با توجه به اینکه محورهای متعددی برای اقتصاد پیشرو در کشور وجود دارد اما با شاخص هایی که مشاهده می شود تولید در اولویت قرار می گیرد از همین رو رهبر معظم انقلاب سال گذشته را به نام رونق تولید نامگذاری کردند و هدف ایشان خروج از شرایط رکود برای کشور بود تا کلیه واحدها و کارخانجات از رکود خارج شده و رونق بگیرد خود رونق یک پله جلوتر قرار دارد از این رو موتور محرک اقتصاد شروع به حرکت می کند.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه تصریح کرد: بعد از رونق تولید باید کشور جهش در تولید داشته باشد و با حرکت رو به جلو  آمار تولید را افزایش دهد. البته این امر نیز باید با در نظر گرفتن شرایط کیفی کار و همه مباحثی که در کیفی سازی محصولات مهمند در نظر گرفته شود.

پورزرندی افزود: مهمترین نکته ای که از سخنان رهبری می توان دریافت تحریم های ظالمانه ای است که چندین سال پیاپی گریبان کشور را توسط متخاصمین گرفته و ایران را در محدودیت اقتصادی قرار داده است. قطع یقین دشمن در حال رصد پیشرفت ایران به سمت خودکفایی است بنابراین بحثی که مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی آغاز کردند در واقع درونگرایی و بازگشتن به نیروهای داخلی، تولید داخل، تحرکات داخلی و تکیه بر توانایی نیروهای داخلی است لذا زمانی که کشور در شرایط تحریم بتواند به رونق تولید جهش بدهد شکست دشمن و شکست تحریم ها را خواهد دید.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه زمانی می توانند فشارها را علیه ایران افزایش دهند که کشور در نقطه نزولی و ضعف قرار داشته باشد، تاکید کرد: این بحث را می توان در همین شرایط موجود کشور با وجود کرونا مشاهده کرد لذا اقلام بهداشتی و نیاز دارویی مورد نیاز کشور توسط آمریکا مورد تحریم قرار گرفته و ایران در محدودیت به سر می برد.

وی افزود: بنابراین با تکیه بر توان متخصصان داخلی می توان بر این محدودیت و محرومیت ها فائق آمد و واقعا می توان در بحث دارو، غذا، و کالای اساسی هم رونق و هم جهش تولید داشت.

پورزرندی در پاسخ به این سوال که نقش اقتصاد دانان در تحقق شعار سال چیست؟ به  «شهر فردا»،گفت: واقعیت این است که تمام قوانین و مقررات و شرایط کشور بایستی در جهت آسان سازی و ساده سازی مقررات و فرصت سازی برای تولید انجام گیرد به واقع دولت باید شرایط و زیر ساختها را آماده و حمایت کند، همچنین مجلس با وضع قوانین و مقرراتی که تولید کننده را به اشتیاق برای تولید وادارد بپردازد. کمااینکه با تغییر این شرایط و ساده شدن مقررات برای تولید کننده از گمرک و واردات کالای مورد نیاز تولید کنندگان تا خود تولید به گونه ای ساده شود که رقبت برای تولید افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه نظام بانکی و سیستم بانکی نیز برای جهتش تولید به میدان آید، اذعان داشت: این حرکت در جهت بازسازی دستگاه ها و تجهیزات کارخانه ها تحقق یابد چرا که برخی از این دستگاه ها به دلیل خرابی و کارکرد بسیار زیاد انرژی بر شده اند و باید نوسازی و بازسازی شوند بنابراین  نقش بانکها در این امر بسیار پر رنگ تر است از طرفی شرکت های دانش بنیان، جوانان و متخصصان در این زمینه می توانند تحولات اساسی ایجاد کنند و لذا از کمک و مساعدت خود در جهت رونق تولید دریغ نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه شرکتهای دانش بنیان با منابع کوچک می توانند کارهای بزرگی انجام دهند تاکید کرد: هم گرایش فکری، هم مقررات و قوانین همه برای آماده سازی زیرساختهای تولید و خود کفایی تصحیح شوند . بحث اقتصاد مقاومتی که چندین سال است رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند و روحیه جهادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی به میدان بیایند، هر سه قوه مساعدت لازم را داشته باشند تا این امر محقق شود.

این اقتصاد دان پیرامون نقش بانکها در تحقق شعار سال اظهار داشت: واقعیت این است که سیستم و موتور محرک اقتصاد کشور نظام بانکی و پولی است با توجه به اینکه بازار سرمایه (بورس) هم نقش دارد اما موتور محرک نظام بانکی است و باید دید که اشکالات کار کجاست؟

پورزرندی اذعان داشت: در شرایط فعلی کشور، وقتی تسهیلاتی در اختیار تولید کننده قرار می گیرد موانع و محدودیت های فراوانی در مقابل تولید کننده قرار دارد که واقعا یکی از مواردی است   که دست تولید کننده را با وجود هزینه های مالی بسته است، لذا با توجه به اینکه هزینه های مالی تولید کنندگان ایران نسبت به اکثر کشورهای دنیا بالاست و از طرفی نظام بانکی می گوید قیمت تمام شده پول بالاست. در نتیجه می توان گفت با استقرار نظام بانکداری اسلامی و اعتماد مردم به بانکها برای سپرده گذاری و اعتماد به اینکه این سپرده گذاریها صرف بنگاه داری و افزایش سود برای بانکها نخواهد شد این منابع در جهت تولید و در دست تولید کننده قرار می گیرد و با ایجاد این اعتماد سازی میان نظام بانکی و مردم می توان به بانکداری اسلامی دست یافت و جهشی در تولید داخلی ایجاد کرد.

وی افزود: با استفاده از نقطه نظرات متخصصین نظام بانکداری اسلامی مصوب و اشکالاتی که از قبل وجود داشته مرتفع شده لذا باید در مجلس این امر ضمیمه شود و با تحرکاتی که در خود سیستم نظام بانکی انجام می گیرد اعتماد پولی را نسبت به خود جلب کند تا بتواند هم در قیمت تمام شده پول و هم مصرف منابع در راستای تولید کاری از پیش ببرد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پایان خاطر نشان ساخت: به نظر می رسد در شرایط موجود که بحث کووید ۱۹ مطرح است و اقتصاد و مجموعه های کشور تعطیل است باید نشست و اندیشید که مردم و نظام اسلامی ایران می توانند از این سختیها به راحتی عبور کنند چرا که کشور متخصصان و متفکران و نخبگانی دارد که می توانند بهترین نسخه را برای گذر از این شرایط بپیچند و این شرایط ایجاد شده فرصتی است برای اندیشیدن به دوره ای که گذارست و باید اندیشید که چه فشاری را مردم متحمل شدند، بنابراین باید فکری شود تا جهش تولید در دستور کار قرار گرفته تا شرایط بهتری برای آینده کشور که قطعا به دست توانمندان محقق خواهد شد، رخ دهد.
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: دکتر محمد حسین پورزرندی | سال جهش تولید |
دفعات مشاهده: 1799 بار   |   دفعات چاپ: 335 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645