تجارب شهرهای پیشرو در حمل و نقل هوشمند/ سالانه ۲۴ میلیارد سفر با حمل و نقل عمومی صورت میگیرد
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، امروز در دومین کنفرانس شهر هوشمند که با حضور مدیران فاوای کشور در تالار آدینه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه سیر شهری شدن جهان سرعت فزایندهای به خود گرفته است، گفت: طبق پیشبینیها در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۶.۳ میلیارد نفر خواهد رسید و حدود ۷۰ درصد کشورهای جهان جمعیت شهرنشین بالای ۶۰ درصد را خواهند دید.
وی با اشاره به اینکه این رشد فزاینده ضمن ایجاد فرصتها برای بهبود زندگی انسانی ، تهدیداتی را نیز پدید آورده است، گفت: در این میان حمل و نقل شهری به دلیل موضوع آلایندگی به یکی از دغدغه های بزرگ مدیران شهری تبدیل شده چراکه بیش از ۲۰ درصد از انتشار گاز دی اکسید کربن مربوط به حمل و نقل است.
طباطبایی با بیان اینکه از دیگر معضلات حمل و نقل شهری ، ترافیک بالا است، گفت: امروز از پکن تا مسکو، از دهلی نو تا مکزیکوسیتی و از ژوهانسبورگ تا تورنتو مسافران با استرس ناشی از ترافیک رو به رو هستند و ساعات بسیاری را در ترافیک میگذرانند به عنوان مثال در سال ۲۰۰۹ در ایالات متحده روزانه مسافران ۴.۸ میلیارد ساعت در ترافیک وقت تلف کردهاند و هزینه آن تقریبا ۱۱۵ میلیارد دلار بوده است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از راهحلهای این معضل توسعه شهر هوشمند است، گفت: در واقع شهر هوشمند، شهری است که با استفاده از ظرفیتهای فناورانه و با داشتن شهروندانی مسئولیتپذیر چالش های خود را به حداقل میرساند.
مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، با اشاره به اینکه یکی از راهحل های مورد اجماع جهانی در مقابله با ترافیک ، گسترش حمل و نقل عمومی است و سیستم حمل و نقل عمومی در قرن بیست و یکم بیش از پیش در حال گسترش است و هر روز در حال تغییر و نوآوری است، گفت: طبق آمارها در هر سال بیش از ۲۴ میلیارد سفر با حمل و نقل عمومی انجام می شود که بیش از سه برابر جمعیت کره زمین است و ۱۳ میلیون انسان نیز در این بخش اشتغال دارند.
استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در سطح دنیا بیشترین میزان استفاده از حمل و نقل عمومی به کشور سوئد اختصاص دارد که سرانه ۲۳۷ سفر را داراست، گفت: اغلب شهرهای توسعهیافته امروز حمل و نقل هوشمند ITSکه نام اختصاری عبارت (Intelligent Transportation systems)را در دستور کار خود قرار داده اند.
این کارشناس مسایل شهری ادامه داد: ITS در واقع تمام ابعادی را در بر میگیرد که با استفاده از فناوریهای هوشمند در نهایت حمل و نقل در شهرها را بهبود بخشیده و مولفههایی همچون زمان سفر و مصرف سوخت را کاهش میدهد و موجبات افزایش ایمنی و سهولت در استفاده از حمل و نقل عمومی میشود.
طباطبایی به استکهلم سوئد به عنوان یکی از شهرهای پیش رو در زمینه استفاده از حمل و نقل هوشمند اشاره کرد و گفت: در این شهر قریب به ۷۰ درصد از کل سفرهای درون به صورت پیاده و یا با استفاده از دوچرخه صورت میگیرد و ۲۵ درصد هم با حمل و نقل عمومی است و فقط ۸ درصد سفرها با خودرو شخصی صورت میگیرد.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پایان با تاکید بر اینکه خوشبختانه در کلانشهرهای کشور مثل مشهد، ارومیه و اصفهان گامهای بزرگی برداشته شده است،گفت: بدون شک حمل و نقل هوشمند میتواند بسیاری از چالشهای مربوط به ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرها را حل و فصل نماید. |