[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد ::

کارآفرینی شهری پیش شرط عبور از بیکاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، مهدی آقابیگی در مصاحبه‌ای گفت: نرخ بیکاری به روایت مرکز آمار در آبان ماه سال جاری از ۱۲.۷ درصد فراتر رفت. بر اساس این نتایج نرخ بیکاری در شهرها نسبت به جوامع روستایی ۱.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است با یک حساب سر انگشتی می توان در یافت نرخ بیکاری در جوانان شهری میل به افزایش دارد؛ این درحالیست که در کشورهای در حال توسعه، اغلب کمبود سرمایه و نیروی کار مانع اصلی در توسـعه اقتصـادی محسـوب نمـی شـود، بلکـه کمبــود برنامـه هــای کــارآفرینی پویــا مشـکل اصــلی اسـت در این کشورها نهادهای حاکمیتی برای حمایت از کارآفرینان شهری معرفی می شوند.

بررسی‌ها نشان می دهد  ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته بطور اساسی تفاوت دارد افزایش داراییهای ، که از شاخص های  اصلی سنجش ثروت بود امروز جای خود را به نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید و .کارآفرینی داده است.

AWT IMAGE

کار آفرینی شهری هرچند مقوله ای نوپا در کشورهای در حال توسعه است ،اما هنوز جایگاه قوام یافته ای در اقتصاد امروز ایران ندارد؛  بخصوص اگر بدانیم بر اساس برسیهای آماری هزینه تولید یک فرصت شغلی که برای دولت ۲۰ میلیون تومان برآورد شده در کارآفرینی شهری به کمتر از ۵ میلیون تومان تقلیل می یابد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند درگیر شدن شهروندان با فعالیتهای کارآفرینی سبب ظرفیت سازی برای خدمت رسانی به شهر  شده و می تواند به مدیریت شهری در فراهم سازی بسترهای مشارکتی کمک کند ،تا هم شهروندان و هم مـدیریت  شهری از این توسعه منتفع شوند.

عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اعلام این مطلب گفت: در چند سال آینده مفهوم شغل با آنچه امروز با برگزاری آزمون استخدامی محقق می شود تفاوت معنا داری خواهد داشت و شاغلان به آن بخش از آفراد فعال حوزه کارآفرینی اتلاق می شوند، که از استعداد و حرفه وتخصص ویژه ای برخوردارند و می توانند از نبوغ خود در فضای اقتصادی کشور بهره برداری کنند.

مهدی آقابیگی در ادامه با اشاره به کارآفرینی شهری ادامه داد: مدیریت شهری اکنون کارآفرینی شهری را به عنوان یکی از الزامات توسعه شهری در دستور کار قرار داده و توانمندسازی شهروندان برای استفاده از ظرفیتهای خالی مانده اقتصادی را پیش کشیده است.

وی تاکید کرد: مراکز توانمند سازی زنان بی سرپرست در محدوه شهرها یا برگزاری جشنواره" فن بازار" از مصادیق پیوند شهری با کارآفرینی است که در مراحل اولیه خود قرار دارد؛همچنین فعالیتهای صورت گرفته مناطق ۲۲ گانه شهرداری برای استفاده از انرژی های نو و اشتغال افراد در همین زمینه بوده است.

آقا بیگی در پاسخ به این سوال که کشوری نظیر ترکیه چقدر توانسته از کارآفرینی شهری استفاده کند،گفت: کلان شهرهای آسیای و اروپایی به تناسب قدرت چانه زنی خود توانسته اند در حوزه کارآفرینی و ایفای نقش در اقتصاد شهرهای تحت مدیریت خود در این حوزه ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: اکنون بیماری دولت زدگی مشکل اقتصاد ایران است و نباید در شهرها نیز رسوخ پیدا کندبا این وجود هنوز کاآفرینی شهری به شکل سازمان یافته ای که تحت مدیریت یکپاچه شهری باشد تعریف نشده است.

عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: استانبول به عنوان شهری توریستی پذیرفته شده و کارگاه ها و بنگاهای کوچک وبزرگی در حوزه گردشگری ایجاد کرده است .

وی ادامه داد: مدیریت یکپارچه شهری با در اختیار گرفتن مولفه های اقتصادی، نظارتی و اجرایی توانسته است از سمن ها (سازمان های مردم نهاد )حمایت موثری داشته باشد، این درحالست که این مدیریت با چنین مختصاتی هنوز در ایران شکل نگرفته است.

نگاهی به کشورهای توسعه یافته نظیر انگلستان نشان می دهد  در این کشور بانک ها با تعریف صندوق های سرمایه ای کسب وکار توانسته اند ۲ میلیارد پوند که  ضمانت۷۵ درصد ی دولت  را به همراه داشته است را برای خلق بنگاه های خرد و کوچک شهری ایجاد کنند .

در آمریکا نیز کسب و کارهای کوچک و متوسط شهری نزدیک به ۹۸ درصد از کل بنگاه های مشغول به کار را تشکیل می دهند و از سال ۱۹۹۴ بنگاههای کوچک که وام زیر یک میلیون دلار دریافت کرده اند با ۴ برابر افزایش در سال ۲۰۰۸ توانسته اند دو سوم درآمد بانکهای شهری این کشور را به خود اختصاص دهند .

به نظر میرسد راه اندازی کسب و کارهای کوچک در محیط شهری علاوه بر توسعه شهر می تواند تعریف جدیدی از بانکداری شهری به عنوان حامیان اقتصادی ارائه کند که هنوز جای پای خود را در اقتصاد شهری ایران محکم نکرده است.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: محیط شهری | کارآفرینی شهری | فن بازار | کــارآفرینی پویــا | مدیریت شهری |
دفعات مشاهده: 2312 بار   |   دفعات چاپ: 423 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645