[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور سوئد ::

بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور سوئد

AWT IMAGE

  

   AWT IMAGE    AWT IMAGE    AWT IMAGE     AWT IMAGE    AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

بخش اول- مشخصات آماری

سوئد، کشوری است در شمال اروپا در شبه‌جزیره اسکاندیناوی. از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه‌است. نام این کشور در فارسی از نام آن در زبان فرانسوی (Suède) گرفته شده‌است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور شهر استکهلم است. سوئد با مساحت ۴۴۹/۹۶۴ کیلومتر مربع، کمابیش اندازه عراق و چهارمین کشور بزرگ اروپا (ششمین کشور بزرگ اروپا با احتساب روسیه و ترکیه) از نظر مساحت می‌باشد. جمعیت سوئد بیش از ۹/۶ میلیون نفر است که تقریباً ۷/۹ میلیون نفر آن را سوئدی‌ها تشکیل می‌دهند. این کشور با تعداد ۲۱ نفر در هر کیلومتر مربع از تراکم جمعیت پایینی برخوردار است که بیشتر این جمعیت نیز در جنوب سوئد مستقر هستند. همچنین بیش از ۸۵٪ مردم سوئد در ناحیه شهری زندگی می‌کنند.

کشور سوئد از حکومت مشروطه برخوردار بوده و دولت به شکل پارلمانی اداره می‌گرددپادشاه در این کشور مقامی تشریفاتی است و کشور توسط نخست وزیر اداره می‌شود.

AWT IMAGE

بخش دوم- مناطق شهری

  شهرهای پرجعیت سوئد به‌ ترتیب عبارت‌اند از:

  • استکهلم
  • گوتنبورگ
  • مالمو
  • اوپسالا

  

AWT IMAGE

    

بخش سوم- منابع اقتصادی

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی ۱/۲۹۰ میلیارد دلار بود و رشدی ۵/۴ درصدی را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌داد.

AWT IMAGE

نیروی کار این کشور را ۴/۵۸۶ میلیون نفر تشکیل می‌دهد که دو درصد از آنها در بخش کشاورزی، ۲۴ درصد در بخش صنعت و ۷۴ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند. نرخ بیکاری این کشور ۵/۶ درصد است. آماری از جمعیت زیر خط فقر این کشور در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد این آمار نباید چندان بالا باشد. تورم در این کشور ۱/۴ درصد است. ۳۵ درصد از محصولات صادراتی این کشور را ماشین‌آلات تشکیل می‌دهد و بقیه شامل وسایل نقلیه موتوری، کاغذ و مشتقات آن،چوب، محصولات آهنی و فولادی و موادشیمیایی است که به کشورهای آلمان (۸/۹درصد)، آمریکا (۳/۹درصد)، انگلستان (۱/۷درصد)، دانمارک (۶/۹درصد)، فنلاند (۶ درصد)، فرانسه (۹/۴ درصد)، هلند(۷/۴درصد) و بلژیک(۵/۴درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی به این کشور شامل ماشین‌آلات، نفت و مشتقات آن، مواد شیمیایی وسایل نقلیه موتوری، آهن و فولاد، مواد غذایی و البسه است. مهمترین شرکای واردات سوئد را کشورهای آلمان (۱۷/۳ درصد)، دانمارک (۹/۱ درصد)، نروژ (۸/۲ درصد)، انگلستان (۶ درصد)، هلند (۵/۸درصد)، فنلاند (۵/۷ درصد)، فرانسه (۴/۶ درصد) و بلژیک (۴/۱ درصد) تشکیل می‌دهند.

  

بخش چهارم- برنامه ریزی شهری

در سوئد خودگردانی محلی از طریق شهرداری‌ها و خودگردانی منطقه‌ای از طریق شوراهای استان اجرا می شود. مجموعه قوانین حکومتی مقرر می دارد که شهرداری‌ها و شوراهای استان مالیات وضع کرده به تصمیم‌گیری اجرایی در سطح محلی می‌پردازند. قانون‌گذاری دولت سوئد، دولت‌های محلی را موظف به انجام برخی از مسائل و وظایف می‌کند که عبارتند از: آموزش اجباری و متوسطه، مراقبت از اطفال و سالمندان، کمک به خانواده‌های نیازمند، آتش‌نشانی و حفاظت و تأمین امنیت عمومی را در بر می‌گیرد. دولت‌های محلی حق دارند برای تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌های خود، همه‌پرسی مشورتی انجام دهند که معمولا این همه‌پرسی همزمان با انتخابات عمومی انجام می‌گیرد.

در سوئد ضرورت برنامه‌ریزی کالبدی در سطح ملی از سال ۱۹۴۵  به بعد احساس گردید، اگر چه این ۵۵ نوع برنامه ریزی تا سال ۱۹۴۷ م. از حد طرح‌های هادی، برنامه های محلی، طرح‌های جامع و جلوتر نرفته است، و به طراحی در سطح ملی نرسیده است. برنامه‌های منطقه‌ای در سال ۱۹۶۵  وزارت راه و ترابری مأمور بررسی وضع برنامه‌ریزی کالبدی شده است. با بررسی و کار کارشناسی، مقدمات کار برنامه‌ریزی کالبدی به عهده وزارت برنامه‌ریزی کالبدی و حکومت‌های محلی گذاشته شد. اولین گزارش برنامه‌ریزی کالبدی در سال ۱۹۷۱ م. تحت عنوان حفاظت منابع آب و خاک و صنایع آلوده کننده و مزاحم منتشر شد. بعدها در سال ۱۹۷۲ م. دولت لوایحی را در زمینه‌های زیر به تصویب مجلس رساند:

·        چگونگی استفاده از سواحل دریا

·        نواحی کوهستانی

·        دسترسی به نواحی صعب العبور

·        رودخانه‌ها

·        مکان یابی صنایع

·        احداث خانه های ییلاقی

·        زمین‌های کشاورزی

در نهایت قرار شد طراحی کالبدی در سطح ملی از طریق برنامه‌های جامع و برنامه‌های ساختاری و کاربری زمین به اجرا گذاشته شود. در واقع در این کشور برنامه جامع که قبلاً طرح جامع خوانده می‌شد، از این به بعد با تفصیل بیشتری، مشتمل بر برنامه کاربرد زمین برای سواحل دریاها، اراضی پیرامون دریاچه‌ها و نواحی کوهستانی و شهرهای واقع در محدوده کشاورزی تهیه شود. برنامه ساختاری که برای محدود شهرداری‌ها تنظیم می شود، شامل مقررات احداث بنا، مکان‌یابی و چگونگی ساخت و ساز می شود.

برنامه‌های ساختاری اشغال فضا در محدودهای قابل قبول و چگونگی تأثیرگذاری در محیط‌زیست است. در بعضی از کشورها برنامه‌های جامع ساختاری برای یک محدوده ساخته شده؛ همانند شهر یا ناحیه صنعتی، تفریحی یا اطراف بناهای تاریخی با جزئیات تهیه می شود. برنامه کاربرد زمین برای محدوده شهرداری‌ها یا بخشی از آن همانند نواحی کوهستانی و کاربری اراضی آن‌ها هم تهیه می شوددر کشور سوئد، برنامه‌ریزی کالبدی عبارت است از مجموعه ضوابط و مقررات کاربردی زمین به منظور رعایت حقوق و مصالح عمومی.

تا سال۱۹۸۰  برنامه‌ریزی کالبدی درسوئد، عبارت بود از: مجموعه تمهیدات به منظورحفاظت از منابع طبیعی. اما در دهۀ اخیر مباحث جدیدی در آن منظور شد و در حال حاضر برنامه‌ریزی کالبدی در این کشور شامل تهیه آب، تسهیل و تولید برق، انرژی هسته‌ای، ترافیک، مسکن، فرودگاه، مراکز آموزش عالی، ، تفریحات خارج از خانه و بنادر می‌گردد.

  

بخش پنجم- رشد و توسعه شهری

شهرهای سوئد به ویژه شهر استکهلم در حال رشد است اما برای شرکت‌های ساختمانی این خطر وجود دارد که نتواند پروژه‌های عمرانی خود را به‌پایان برسانند. برای حل چالش زیرساخت‌های پایتخت، نگاه استکهلم به‌سوی دیگر کشورهای اروپاست که شرکتی را پیدا کند که بتواند در این راه، به استکهلم یاری برساند.

معاون  مدیرعامل حوزه تجاری استکهلم،  یسپر آکینگر می‌گوید: در شرایط کنونی ما با کمبود افراد ماهر مواجه نیستیم اما در آینده ممکن است به این مشکل بربخوریم. ما می‌خواهیم ۱۸۰ هزار خانه جدید و ایستگاه‌های مترو بسازیم به همین دلیل به تعدادی برنامه‌ریز پروژه، معماران طراح و مهندسانی احتیاج داریم که تضمین بدهند ساخته‌هایشان ۱۰۰ سال عمر می‌کند و در کنار این افراد به وجود کسانی نیاز است که بتوانند طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی را بسازند.  یسپر آکینگر به منظور پیدا کردن پیمانکار ساختمانی که بتواند برای ساخت منطقه جدید هاگاستادن Hagastaden  و بندر سلطنتی استکهلم، کمک کند، به دوسلدورف سفر کرده است. پیش از این نیز حوزه تجاری استکهلم در پاریس به دنبال شرکای کاری می‌گشت. پایتخت در حال بزرگ‌تر شدن است و هرساله ۳۵ هزار نفر به استکهلم مهاجرت می‌کنند. کمبود مسکن یک واقعیت است و برای جلوگیری از بدتر شدن این موقعیت، قرار است نزدیک به ۱۰۰ میلیارد یورو برای گسترش استکهلم، سرمایه‌گذاری شود که یک سوم از این بودجه به‌صورت مستقیم به ساخت‌وساز مسکن اختصاص دارد. به همین دلیل این خطر وجود دارد که شرکت‌های ساختمانی سوئدی نتوانند تمامی این پروژه‌ها را به اتمام برسانند و برای پیشگیری از این خطر، حوزه تجاری استکهلم از طرف استکهلم استاد Stockholm Stad مأمور شده از سایر کشورهای اروپایی برای انجام پروژه‌های عمرانی یاری بگیرد.

نینی لوگرین تیشر، از اتاق بازرگانی آلمان و سوئد، که هماهنگ‌کننده و از اعضای حاضر در جلسه ی ملاقات در شهر دوسلدورف بود، می‌گوید: برای شرکت‌های ساختمانی سخت است که به سوئد بیایند اما ما امیدواریم که این وضعیت در مسیر تغییر باشد. تیشر می‌گوید: ما در حال مذاکره با مقامات سوئدی هستیم و آن‌ها پذیرای تغییرات هستند و تأیید کردند که باید برای جذب نیروهای خارج از سوئد، تلاش شود. او ادامه می‌دهد که این مذاکرات با مقامات سوئدی در جریان است و همه‌ی طرف‌های مذاکره‌کننده در تلاش هستند که شرکت‌های خارجی را برای مشارکت در این پروژه‌ها جذب کنند تا از بحران در حال رشد کمبود مسکن، جلوگیری شود. اما برای تسهیل حضور این شرکت‌ها نیاز به اصلاحات است، یسپر آکینگر نیز موافق تلاش و کار بیشتر برای جذب شرکت‌های ساختمانی خارجی است و عقیده دارد که امیدوار بودن به نتایج این جلسات در اروپا می‌تواند به همکاری مشترک منجر شود. او می‌گوید: شرکت‌های ساختمانی آلمانی در ساخت‌وساز خوب و باکیفیت، تاریخ و پیشینه طولانی دارند.  اما ما نیز مشتاق هستیم که راه‌حل های جالب صرفه‌جویی و فن‌آوری‌های انرژی و محیط زیستی را با شرکای خود به اشتراک بگذاریم.  ما در این زمینه به‌صورت رسمی شناخته‌شده‌ایم ولی پیش از همه‌ی این‌ها، ما نیاز داریم که شرکت‌های ساختمانی بیشتری در این مسیر با ما همراه باشند تا آینده استکهلم را بسازیم. از جمله دیگر شهرهای سوئد که توسعه چشمگیری را تجربه نموده است می‌توان به مالمو اشاره نمود. مالمو پل ارتباطی شبه جزیره اسکاندیناوی و بقیه اروپا، با جمعیتی نزدیک به سیصد هزار نفر شامل صد هزار مهاجر، سومین شهر بزرگ سوئد محسوب می‌شود و شهری در حال گذار از تغییرات عمده است.سیمای صنعتی مالمو و صنایع کشتی سازی آن رفته رفته رنگ می بازد و جای خود را به مراکز علمی، ساختمان‌های شیک و بخش‌های خدماتی می دهد.

با بسته شدن کارخانجات کشتی سازی، مسئولان سیاست توسعه پایدارشهری را از دهه گذشته در دستور کار قرار دادند. “واسترا هامنن” یکی از محله‌های مالمو است که در راستای توسعه‌ای پایدار شکل گرفته است و از این حیث پیشگام محسوب می‌شود. یواکیم لیود رابوف عکاسی آمریکایی تباراست که دراین شهر زندگی می کند. او بیشتر در مورد معماری سوئد توضیح می دهد:“از لحاظ معماری، تفاوتی بین شهرهای مختلف سوئد وجود ندارد و معمولأ همه ساختمان‌ها کم و بیش یک شکلند. مالمو گذشته تاریکی را تجربه کرده، وقتی این محله در سال ۲۰۰۱ ساخته شد، واقعا سیمای شهرعوض شد. این محله‌ای است که نه تنها برای من ، بلکه برای بسیاری از مردم چه آنها که اینجا کار و زندگی می کنند، چه مسافران آرام‌بخش است و یک الهام بصری را به آن‌ها منتقل می کند. واقعا تنوع چشمگیری دارد.”

کریستر لارسون یکی از طراحان شهر در این مورد می گوید:“این یک فرایند آموزشی است. هم ما و هم شرکتهای سازنده باید یاد بگیریم که چگونه پیش از ساخت و ساز بتوانیم محاسبات درستی انجام دهیم. بعضی وقتها اشتباه از آب درمی آید و بعضی وقتها هم درست پیش می رود. ولی باید همه چیز را تجربه کرد درغیر اینصورت چیز جالبی بیرون نخواهد آمد.”

روزن گارد” محله مهاجرنشین مالمو هم از پروژه های شهری پایدار بی نصیب نمانده است. ساختمان‌هایی این محله که اغلب در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی بصورت انبوه ساخته شده‌اند، به بازسازی نیاز دارند. شرکت ساختمانی “هیلدا“، شرایط پایدار بودن ساختمان را به مقررات ساخت خود افزوده است. از جمله عایق‌سازی دقیق دیوارها، تعویض لوله‌های کهنه و همچنین اضافه کردن کانال‌های انتقال زباله‌های مواد غذایی و همچنین جمع‌آوری آب باران برای استفاده از آن در توالت، اما این تغییرات فقط شامل طراوت بخشیدن به سیمای محله نمی‌شود، بلکه تشویق کردن ساکنان به مشارکت در این کار را هم در بر می‌گیرد.

لنا اریکسون رییس این پروژه می‌گوید:“برای شرکت ساختمانی “هیلدا“بازسازی ساختمان‌ها درآمد به دنبال دارد. اما آرزوی ما خودکفایی شهردرتأمین انرژی‌های تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ است که البته هدف دشواری است. دو نکته در مورد ساکنان محله “روزنگارد” وجود دارد، اینکه همه بتوانند در توسعه شهر مشارکت داشته باشند و دوم اینکه بتوانیم سیمای محله را ارتقا دهیم و مردم از زندگی در آن احساس غرور کنند. بنظرم ما قادریم تا چهره رسانه‌ای “روزنگارد” را که متأسفانه چهره منفی ای است تغییر دهیم و نشان دهیم که ساکنان آن دوست دارند آنجا بمانند.” البته همه ساکنان از شانس یکسانی برای نو شدن منازلشان بر خوردار نیستند. این مسئله بستگی به مالکان خانه‌ها دارد.

قسمتی از این پروژه هم به جوانان و مشارکت دادن آنها در فعالیت‌های شهری اختصاص یافته که تا پیش از این محیط بیشتر مردانه‌ای بوده است. زنان و دختران جوان بویژه تشویق می شوند تا راه‌های بهبود سیمای محله خود را در جلسات عمومی و از طریق تبادل نظر و مشورت با یکدیگر بیابند.

ولورا ماکولی یکی از این افراد است. او می‌گوید:” ما در این گروه‌ها نماینده جوانان هستیم، سعی می‌کنیم نقش فعالی در مباحث داشته باشیم و نظرات جدیدی را مطرح کنیم. نمی‌خواهیم فقط نظاره گر باشیم و دیگران تصمیم بگیرند بلکه دوست داریم در تصمیم‌گیری نقش داشته باشیم. ما دخترها خواستار تغییریم و باید ما جوانان سهم بیشتری داشته باشیم. حتی می‌توانیم نحوه زندگی روزمره خود را تغییر دهیم و آن را بهتر کنیم.” برای رسیدن به یک توسعه پایدار شهری و حفاظت ازحیط زیست،استفاده از دوچرخه در مالمو بشدت تشویق می‌شود. در این راستا حتی محافظ بهداشتی زین و کلاه ایمنی بصورت رایگان بین متقاضیان توزیع می‌شود و پمپ‌های تنظیم باد در دسترس دوچرخه سواران است. اما حتی با این جذابیت‌ها، آیا همه در روزهای سرد و بارانی حاضر به استفاده از دوچرخه می شوند؟

تینا یکی از طرفداران استفاده از دوچرخه می‌گوید:“معمولا زمستان‌های سختی نداریم و برف خیلی نمی‌بارد. ممکن است نه بار در سال برف بیاید. بنظر من مشکل اصلی بیشتر تاریکی و کمبود نور است. هر سال در ماه سپتامبر ما کمپینی برگزار می‌کنیم و در آن لباس‌های شبرنگ می‌پوشیم تا مردم هم برای استفاده از این لباس‌ها هنگام رکاب زدن تشویق شوند.”

استفاده ازخودرو برای سفرهای درون شهری کمتر از پنج کیلومتر برای این طرفداران دوچرخه کاری مضحک به نظر می‌آید. آن‌ها در متقاعد کردن دیگر شهروندان نیز تا حدودی موفق بوده‌اند.

نینا ادامه می دهد:” اینجا تقریبا از هر چهار نفر یکی از دوچرخه برای رفتن به سرکار استفاده می‌کند. ما از این مسئله خوشحالیم و امیدواریم روزی برسد که این میزان از شصت درصد هم بالاتر برود. ما نهایت تلاشمان را می‌کنیم تا به این نقطه برسیم . کار سختی در پیش داریم اما به هدف خود خواهیم رسید.”

  

بخش ششم- مدیریت شهری

کشور سوئد از ۲۸۹ منطقه شهرداری،۲۱ استان و ۲۱ شورای استانی، متشکل می‌گردد. شهرداری گاتلند نیز که از شورای استانی برخوردار نمی‌باشد در تقسیم‌بندی فوق لحاظ گردیده است. اجرای سیاست‌های خود مختاری شهرداری‌ها در کشور سوئد بخشی مهمی از سیستم دموکراتیک کشور را به نمایش می‌گذارد. شهرداری‌ها و شوراهای استانی درجهت اجرای تعهدات خود به وضع مالیات بر ساکنین مناطق مختلف مبادرت می‌نمایند. عالی‌ترین هیأت‌های تصمیم‌گیری، شهرداری‌ها، شوراهای محلی و هیأت‌های سازمانی شوراهای استانی می‌باشند.کلیه شهرداری‌های کشور از واحد یا منطقه مدیریتی با محدوده جغرافیائی معین برخودارمی‌باشند. از جمله مهم‌ترین حیطه‌های مسئولیتی شهرداری‌های کشور می‌توان به نظارت بر فعالیت مدارس پیش دبستانی، مراکز مراقبتی کودکان دبستانی، ارائه آموزش‌های پیش نیاز آموزش مهارت‌های بدنی و آموزش بزرگسالان، فراهم نمودن خدمات اجتماعی اعم از بهداشت کودکان و نوجوانان، اعطای کمک‌های اجتماعی، مراقبت و حمایت از سالمندان، حفاظت ازمحیط زیست و رعایت بهداشت، رسیدگی بر بهداشت خیابان‌ها، جاده‌ها، پارک‌ها ، طراحی و ساخت شهری اشاره نمود. انتخابات شهرداری‌ها هر۴ سال یکبار و به طور همزمان با انتخابات عمومی برگزار می‌گردد. از جمله افرادی که مجاز به شرکت در انتخابات شهرداری‌ها می‌باشند می‌توان به ساکنین حوزه شهرداری مربوطه من جمله شهروندان خارجی با سابقه سکونت ۳ ساله متوالی در کشور و شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به علاوه شهروندان کشورهای ایسلند و نروژ اشاره نمود. شوراهای استانی حداقل از یک شهرداری متشکل می‌گردند. از جمله مهم‌ترین وظایف شوراهای استانی می‌توان به رسیدگی بر امور و مسائل عمومی اعم از بهداشت و سلامت، آموزش ، مراقبت‌های اجتماعی و علوم کشاورزی و صنایع اشاره نمود.مشاورین شوراهای استانی هر۴ سال یکبار و طبق قوانین شهرداری انتخاب می‌گردند.

با اینکه حکومت کشور سوئد پادشاهی است، اداره امور در آن کشور بر اساس خودگردانی محلی از طریق شهرداری‌ها و خودگردانی منطقه‌ای از طریق شوراهای استان انجام می‌شود. این شیوه حکومت بر پیشینه‌ای طولانی و. تاریخی استوار است و اصول بنیادین آن در قانون اساسی سوئد بیان شده است . در ماده ۱ قانون اساسی آن کشور آمده است : در سوئد اقتدار عمومی از مردم ناشی می‌شود. دموکراسی سوئد ، بر آزادی نظر و عمومیت و برابری آرا بنا شده که در شکل حکومت پارلمانی و خودگردانی محلی تحقق یافته است .
براساس مجموعه قوانین حکومتی سوئد ، شهرداری‌ها و شوراهای استان حق وضع مالیات دارند و تصمیم گیری‌های اجرایی در سطح محلی ، به نمایندگان منتخب مردم واگذار شده است. در این کشور شهروندان ۱۸ سال به بالا می‌توانند در انتخابات دولت محلی شرکت کرده و به کسانی که می خواهند رأی دهند . طبق قانون دولت محلی ، شهرداری‌ها باید اداره امورشان را خود بر عهده گیرند. فعالیت‌های شهرداری باید از طرف مردم پذیرفته شده و سرشت سوداگرانه نداشته باشد. کنترل و نظارت بر شهرداری ها در سوئد، بر دوش شهروندان است. آن‌ها با داشتن حق بازخواست در سطح محلی، این مسؤلیت را به عهده گرفته‌اند تا این سازمان از چارچوب مقرر خارج نشود . همچنین استقلال  مدیریت شهری محترم شمرده شده و هیچ یک از سازمان‌های دولت مرکزی نمی‌توانند به تصمیمات شورای شهر اعتراض کنند . در نظام مدیریت شهری سوئد  ـ نهاد عالی تصمیم گیری  ـ شورای شهر است. شورا تنها نهادی است که شهروندان محلی آنرا انتخاب می کنند. مدت فعالیت شورای شهر ۳ سال است ودر هر شهر بین ۳۱ تا ۱۰۱ نفر عضو دارد. شورای شهر، اعضای کمیته اجرایی و کمیته‌هایی دیگر دولت محلی را انتخاب کرده ، رؤسای آن‌ها رانیز منصوب می‌کنند . مدیریت شهری در شهرهای سوئد حق دارد" برای تصمیم گیری در مورد فعالیت‌های خود ، همه پرسی مشورتی انجام دهند.

  

بخش هفتم- نظام مالی مدیریت شهری

کشورهایی از قبیل سوئد، نسبت مهمی از درآمد خود را با دریافت سهمی از مالیات اشخاص و شرکت‌ها تأمین می کنند. به عبارت کلی تر، مهم‌ترین منبع درآمد شهرهای سوئد، از مالیات­‌های محلی و پس از آن فروش خدمات، فروش اوراق قرضه، وام و تسهیلات بانکی است.

  AWT IMAGE

بخش هشتم- نوآوری های شهری

استکهلم استحقاق نامیده شدن به عنوان شهر سبز را در سطح بین‌الملل دارد . شهر استکهلم بیش از ۴۰% از زمین‌های شهری خود را به فضای سبز اختصاص داده است . شهر استکهلم دارای رتبه ۲ در بین شهرهای سبز دنیا در زیمنس است . در سال ۲۰۱۰ ، شهر استکهلم اولین شهری بود که موفق به کسب رتبه اولین پایتخت سبز اتحادیه اروپا شده است. ساکنان این شهر نیز بیشترین میزان استفاده از شبکه مترو شهری شده است. شهر استکهلم نیز مانند همکاران خود اسکاندیناوری و کوپنهاگن درصدد تبدیل شدن به شهر عاری از کربن است . با توجه به استاندارد‌های آلودگی منطبق بر استانداردهای بین‌المللی شهر استکهلم تنها شهری است که موفق به کنترل انواع مختلف آلودگی در زندگی شهری شده است . شهر استکهلم دارای بیش از ۸۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه است .البته استکهلم تنها به خاطر ویژگی‌های محیط‌زیستش در لیست برترین شهرها نیست . شهر استکهلم جزو برترین شهرها از نظر استفاده از فناوری های نوین در مدیریت شهری است . طبق آخرین رتبه‌بندی منتشر شده در توسط دانشگاه تگزاس رتبه شهر استکهلم در بین ۱۰۰ کشور جهان ۷ شده و در امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی شهروندان موفق به کسب رتبه ۱ در سطح بین‌الملل شده است . شهر استکهلم با توجه به پروژه بازسازی شهری بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود کیفیت زندگی و رشد اقتصادی محلی مبدل به رهبر سبز در منطقه شده است.

استکهلم، بر اساس شاخص رقابت‌پذیری سال ۲۰۰۸ ، ششمین اقتصاد دانایی محور رقابتی است و هر چند که در میان ۱۰ منطقه ی برتر اروپا است، اما آمریکای شمالی بر آن برتری دارد. استکهلم بر اساس مطالعه‌ی جدیدتری که توسط مرکز رقابت‌پذیری بین‌المللی در دانشگاه - انستیتو ولز انجام شده است، دو پله صعود کرده است. منطقه‌ی استکهلم از پیشتازان اقتصاد‌دانایی، به ویژه در بخش‌هایی همچون ICT ، علوم زیستی و مالی است. این جایگاه برتر استکهلم برآمده از طیفی از شاخص‌ها است؛ به ویژه هزینه نمودن در کسب و کار، اشتغال در زیست‌فناوری و هزینه نمودن در آموزش عالی. مأموریت این شهر، توسعه و تجاری سازی آن به عنوان مقصد گزینش برای کسب و کارها و جویندگان جدید است. پاره‌ای از گزینش‌های راهبردی شهر شامل:

  • توسعه‌ی بخش فناوری های برتر رشد یابنده ی پرشتاب منطقه ای
  • بهبودی اهمیت شهر به عنوان بازار مالی قوی
  • توسعه‌ی بازار رشد یابنده برای ساخت زیرساخت‌های تکنولوژی‌های برتر جهت شرکت‌ها
  • جذب نیروی کار ماهر با تحصیلات بالا
  • فراهم آوردن زندگی روزانه باکیفیت بالا

این شهر همچنین در بنیادهای خود توجه عظیمی را به توسعه‌ی زون‌های دانایی معطوف داشته است. نمونه‌ی آن اتحاد مالی استکهلم است که این اتحاد:

  • از ۴۳ شهرداری در منطقه‌ی استکهلم - ملار تشکیل شده است.
  • سه میلیون ساکن را پوشش می دهد.
  • بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت R&D کل سوئد را فراهم می‌آورد.
  • نمایانگر ۲۵ درصد از اقتصاد سوئد است.
  • مرکز مالی برجسته است.
  • مکان جایزه‌ی نوبل است.

    افزون بر این، شهر دارای یک پایه‌ی مستحکم دانایی، شامل شش دانشگاه، ۱۸ کالج دانشگاهی، ۶ هزار دانشمند، ۸۹۰۰ دانشجو در سطح PhD، بیش از ۱۱۰ هزار دانشجو، انستیتوهای تحقیقاتی شناخته شده در سطح جهانی؛ نوآوری با ICT در کلاس جهانی، یکی از بزرگترین خوشههای زیست فناوری و ..... می باشد. بر اساس آنچه گفته شد، آشکار است که مسئولین شهر، به صورت فعال از توسعه‌ی اقتصاد دانایی محور شهر حمایت کرده و گزینش های راهبردی خود را با این فلسفه مشخص می سازند.

  

بخش نهم- کیفیت زندگی شهری

سازمان همکاری اقتصاد و توسعه (OECD) به تازگی فهرستی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی را معرفی کرده است. در این فهرست، سوئد ز لحاظ اکثریت شاخص های مذکور در وضعیت مناسب‌تری قرار دارد بخصوص در حوزه حفظ محیط زیست. سوئد در بخش آموزش ، افزایش مشارکت دموکراتیک و رضایت از زندگی تلاش‌های گسترده‌ای داشته است.

در دسته‌بندی دیگری، نشریه نیوزویک در تازه‌ترین گزارش خود در سال ۲۰۱۵ به معرفی بهترین کشورهای جهان از نظر شاخص‌های مختلف زندگی‌کردن پرداخته است. سوئد سومین کشور جهان از نظر شرایط مناسب برای زندگی است. این کشور شاید واقعا از نظر شرایط اقتصادی رتبه نخست را نداشته باشد اما مناسب‌ترین وضعیت را در زمینه‌های بهداشتی و آموزشی دارد؛ به طوری که نرخ سواد و امید به زندگی در آن به ترتیب ۹۹ درصد و ۷۲ سال می‌رسد. سرانه رشد بهره‌وری در سوئد ۳۶ هزار و ۸۰۰ دلار است. بخش خدمات در سوئد سهمی ۷۱ درصدی از تولید ناخالص داخلی این کشور دارد، درحالی‌که سهم بخش صنایع تولیدی از تولید ناخالص داخلی این کشور به ۱۱درصد می‌رسد. در سوئد تنها ۱۵ روز طول می‌کشد تا شما بتوانید یک فعالیت اقتصادی جدید را آغاز کنید. نرخ بیکاری در این کشور واقع در منطقه اسکاندیناوی به۹/۳  درصد می‌رسد.

  

بخش دهم- سیاست های کارآفرینی

بعضی از شاخص‌های اقتصادی سوئد در مقایسه با ۴۷ کشور توسعه یافته صنعتی و در حال توسعه به قرار ذیل است:

  • سرانه تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد شاغل حدود ۴۸۰۰۰ دلار آمـریکا می باشد. ( رتبه ۱۹ از بین ۴۷ کشور )
  • توانایی سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز برای توسعه کسب و کار در این کشور دارای مقیاس حدود ۷/۳ (ازمقیاس یک تا ۱۰ ) است. (رتبه ۵ از بین۴۷ کشور)
  • میزان درک مدیران این کشور از کارآفرینی ، دارای مقیاس حدود ۶/۶ (ازمقیاس یک تا ۱۰ )است. (رتبه ۱۶ از بین ۴۷ کشور)
  • هزینه کل تحقیقات در این کشور حدود ۸ میلیارد دلار آمریکا می‌باشد. (رتبه ۸ از بین ۴۷ کشور)

اقتصاد سوئد ترکیبی از رشد اقتصادی بالا با دستمزدهای مناسب و افزایش قیمت‌ها می‌باشد. در سال ۱۹۹۹ تولید ناخالص داخلی تا ۳/۸ % واشتغال تا ۲/۲% رشد داشته است. میزان بیکاری تا ۷% پایین آمده و در طی سال ۱۹۹۹ ، ۳۵۰۰۰ شرکت جدید ایجاد شده که در مقایسه با سال قبلی ۳% رشد داشته استدر سال ۱۹۹۷ حدود ۶۱/۱ درصد اشتغال در شرکتهای SME قرار داشته که این مقدار از متوسط اتحادیه اروپا پایین‌تر می‌باشد. اقداماتی که در دهه ۱۹۹۰ در سوئد برای تشویق فرهنگ کارآفرینی در نظر گرفته شد ، می‌توانند دلیلی بر بهبود اوضاع اقتصادی باشد:

میزان مالیات شرکت‌ها به نصف رسیده و در حال حاضر ۲۸% است که باعث شده تأمین مالی از طریق سهام نسبت به گرفتن بدهی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بالاترین میزان مالیات نهایی از ۹۰% در دهه ۱۹۸۰ به ۵۶% کاهش یافت. بازارهای سرمایه و تبادلات خارجی به طور کامل دوباره تنظیم گردیدسیستم قید و شرط دستمزد نسبت به قبل کمتر متمرکز است و در دستمزدهای خاص رشد سریعی نسبت به نیمه اول دهه ۹۰ بوجود آمده است.اقدامات قانون‌گذاری مجدد و معینی در مورد بازار نیروی کار آغاز شده که نسبت به گذشته انعطاف‌پذیری بیشتری به این بازار داده است.بازار بورس استکهلم دارای بیشترین گسترش‌ها نسبت به سایر بازارهای بورس کشورهای صنعتی بوده و با توجه به اینکه ۶۰% افراد جامعه در فهرست سهام‌داران خودی هستند ، این ایجاد ثروت باعث شده تا تعداد زیادی ثروتمند باشند.

برنامه‌های دولت سوئد در ارتقاء کارآفرینی

  • آموزش برای یک جامعه کارآفرینی 
  • دسترسی به منابع مالی برای شرکت‌های کوچکتر و در یک مرحله زودتر و تأمین مالی برای گسترش شرکت‌ها و با تکنولوژی بالا 
  • دسترسی به تحقیق و نوآوری و استفاده بهتر از پتنت‌ها توسط SME ها
  • بهبود دیدگاه خدمات حمایتی 
  • بهبود امور دولتی 
  • بهبود استخدام و شرایط کاری 

معرفی سازمان‌های حامی کارآفرینی و SME ها در سوئد

  • اتحادیه شرکت‌های خصوصی  (FR)

این سازمان نماینده ۹۰۰۰۰ شرکت می‌باشد که ۴۰% این شرکت‌ها صنعتی هستند. هدف کلی FR بهبود محیط برای کارآفرینان از طریق کاهش مالیات‌ها و موانع بوروکراسی و بهبود بازار سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز و بازار نیروی کار موثر می‌باشد که دارای ۱۳۲۸ انجمن محلی و ۱۸ دفتر ناحیه‌ای می باشد

  •  اتحادیه کارفرمایان سوئدی(SAF) 

SAF مرکب از۴۳۰۰۰ شرکت بزرگ و کوچک که در قالب ۳۸ انجمن کارفرما سازماندهی شده است. مهم‌ترین وظیفه آن ارتقای شرکت‌های سوئدی و مشارکت در ایجاد یک محیط بهینه برای رشد فردی و اقتصادی می‌باشد. در عمل SAF یک شرکت بیمه می‌باشد و دارای ۱۷ دفتر ناحیه‌ای می باشد.

  •  اتاق بارزگانی

۱۲ اتاق بازرگانی در سوئد وجود دارد. آنها به طور کلی بیش از۱۰۰۰۰ شرکت را تحت نمایندگی دارند. هدف اصلی انجمن افزایش توجه اعضای اتاق‌های بازرگانی در سطح ملی و بین‌المللی و اصلاح مؤسسات دولتی در سوئد و اتحادیه اروپا می‌باشد.( بیشتر اتاق‌ها عضو انجمن می باشد).

  • اتحادیه صنایع سوئد

این اتحادیه دارای نمایندگان صنایع سوئد می‌باشد و دارای ۱۸ شعبه و ۷۰۰۰ عضو می‌باشد. اعضای این اتحادیه ۹۰% از صادرات صنعتی سوئد را پوشش می‌دهند. این اتحادیه بررسی‌های زیادی انجام داده و گزارشات خود را در زمینه‌های مختلف صنعتی ارائه می دهد

  • NUTEK

NUTEK  یک مرجع دولتی مرکزی سوئدی برای موضوعات مربوط به رشد و بازسازی صنعت تجارت می‌باشد. هدف اصلی آن توسعه کسب وکارها درسوئد می‌باشد NUTEK یک متخصص ملی می‌باشدو یک هماهنگ‌کننده ملی برای سیاست‌های SME ، ناحیه‌ای ، نوآوری و فنی می‌باشد و همچنین مسئول چندین صندوق می‌باشد و برنامه‌های محدود مختلفی را در همکاری با سایر ساختارهای ناحیه‌ای و ملی اجرا می‌کند.

  •  ALMI

ALMI  یک شرکت است که اساساً برای حمایت SME ها فعالیت می‌کند. یک گروه متشکل از یک شرکت مادر می‌باشد که تحت مالکیت دولت و ۲۲ شرکت توسعه ناحیه‌ای است که تحت مالکیت کمپانی مادر، شوراها و فرمانداری‌های ویژه قرار دارد ALMI در بیش از ۴۰ منطقه وجود دارد و دارای ۵۰۰ کارمند می‌باشد.

ALMIیک تنظیم کننده ناحیه‌ای برای ارتقای توسعه SME ها می‌باشد و با سایر ساختارهای ناحیه‌ای همکاری نزدیک دارد. سطوح فعالیت: ایجاد کسب و کار، توصیه‌های شغلی، سرمایه‌گذاری، بهبود مهارت‌ها، توسعه کسب و کار و بازارهای جدید می‌باشد.

  • مرکز توسعه صنعتی(IUC) 

IUC  یک منبع مشورتی است که دارای تخصص در تکنولوژی صنعتی می‌باشد که مأموریت آن‌ها حمایت از SME ها برای توسعه آن‌ها می‌باشد. نه مرکز توسعه صنعتی IUC که تحت قالب یک شبکه کار می‌کنند که کل کشور سوئد را پوشش می‌دهند. هر مرکز دارای صلاحیت‌های ویژه‌ای می‌باشد که به ساختار صنعتی در آن ناحیه بستگی دارد.

  • IEON 

IEON  یک مجتمع علمی ـ صنعتی یا دانش پارک می‌باشد که در Lun واقع است و IEON محلی است که همکاری و توسعه ، دانش و نوآوری ، آخرین یافته‌های تحقیقاتی در آنجا صورت می‌گیرد. در حدود ۱۳۰ شرکت مستقل وجود دارد که اکثراً مالکیت خصوصی دارند و بعضی از آن‌ها در بازار بورس فعالیت دارند

  • انجمن مخترعین سوئدی(SUF) 

SUF  یک سازمان برای مخترعین ملی می‌باشد و ۳۰۰۰ عضو دارد. نقشSUF  برای گسترش اطلاعات در مورد وضعیت مخترعین در کشور و در مورد اهمیت ابداعات برای جامعه می‌باشد که یک وظیفه مهم در این زمینه بهبود وضعیت مخترعین در کشور می‌‌باشد

SUF  مخترعین را در وضعیت های مختلف کمک می‌کند، شبکه‌هایی را بین مخترعین ایجاد می‌کند، دوره‌های آموزشی را در زمینه‌های مختلف توسعه برگزاری می‌کند، به سازمان های مادر نظارت دارد.SUF  در سال ۱۸۸۶ توسط S.A.Anree تأسیس شد.

  • اتحادیه اقتصاد روستایی و جوامع کشاورزی سوئد

یک سازمان با ۸۰۰۰۰ عضو می‌باشد . هدف آن توسعه کارآفرینی روستایی و همچنین یک محیط بهتر در شهرها می‌باشد که مرکب از ۲۵۰ مشاور می‌باشد . این اتحادیه قدیمی‌ترین سازمان در رابطه با توسعه روستایی می‌باشد.

  • Woman Can

این مؤسسه در سال ۱۹۸۲ شکل گرفت. نمایشگاه Woman Can را سازماندهی می‌کرد و هر دو سال یکبار این نمایشگاه برگزار می‌شود . این نمایشگاه فرصتهایی را برای ایجاد یک شرکت ، یک انجمن یا یک ساختار رسمی و شرکتهای کوچک از هر نوعی که باشند و توسط زنان راه‌اندازی شده باشند، ارائه می‌دهند. در این موسسه زنان تمام فعالیت ها را اداره می‌کنند.

کارآفرینی در دانشگاه های سوئد

فعالیت‌های دولتی در سوئد در ۷ دانشگاه و ۲۸ پارک صنعتی انجام می‌گیرد. آموزش کارآفرینی در کلیه دانشکده‌های مدیریت مطرح می‌باشد . دانشگاه‌هایی که در زمینه کارآفرینی فعال می‌باشنـــد به قرار ذیل می باشد:

  • دانشگاه اوما 
  • دانشگاه اپسالا 
  • دانشگاه یونکوپنیک 
  • دانشگاه لوند 
  • انستیتو تکنولوژی رویال 
  • مدرسه اقتصادی استکهلم 
  • دانشگاه Vaxjo 
    دانشگاه هالمشتار

موانع عمده گسترش کارآفرینی در سوئد

  • مالیات درآمد کارآفرینانه

مطالعات نشان می‌دهد که سیاست مالیاتی سوئد در این زمینه شدید بوده علاوه بر آن سیستم مالیاتی سوئد بر روی سرمایه‌گذاری‌های خانگی سوبسیــد پرداخت می‌کند و به طور تاریخی میزان مالیات نهایـــی بالا بوده است.

  • عوامل انگیزشی پس‌انداز

عوامل انگیزشی ضعیف برای پس‌انداز که به دلیل نرخ‌های بالای مالیات و سیستم رفاهی دولتی ایجاد می‌شود میزان پس ‌انداز بخش خانگی سوئد را در مقایسه با سایر کشـــورهای OEC بسیار کاهــش داده است

  • نقش صنعت سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز

یکی از عوامل رشد صنعت سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز می‌تواند کاهش نرخ‌های مالیات باشد. سودهای سهام سه برابر مالیات‌بندی می شود. این مالیات سنگین شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز می‌تواند آینده صنعت سرمایه‌‌گذاری مخاطره‌آمیز سوئد را به خطر بیاندازد. مشکل دیگر اینکه بر طبق قانون مالیاتی سوئد، فرشتگان کسب و کار نرخ مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند این نشان می‌دهد که سودهای سهام بالا از حدآستانه متوسط به عنوان مالیات درآمد اخذ می‌شود و نیمی دیگر از مالیات کسب و سرمایه به صورت مالیات درآمد دستمزد اخذ می‌گردد. همین طور درآمد شرکاء دولتی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز به عنوان مالیات درآمد دستمزد اخذ می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت از دهه ۱۹۸۰ به بعد شرایط قانونی تسهیل‌کننده برای ظهور صنعت سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز صلاحیت دار در سوئد هنوز به وجود نیامده است.

  • عملکرد بازار کار

عدم انعطاف‌پذیری بازار کار در نیروی کار یکی از اجزایی است که به طور ذاتی با انعطاف‌پذیری، ساختارهای بدون سلسله مراتب، شبکه‌بندی و تحرک‌ نیروی کار بین شرکت‌ها که حاکی از یک فرهنگ کارآفرینانه می‌باشد، مغایرت دارد.

  • عوامل انگیزشی در درون سیستم دانشگاهی

حتی اگر تمام عوامل مطلوب برای کارآفرینی در اختیار باشد نتایجی که برحسب عملکرد اقتصادی حاصل می‌شود ، ناکافی خواهد بود. مگر اینکه ساختارهای انگیزشی صحیحی در درون سیستم دانشگاهی گنجانده شود. به طور سنتی پروفسورهای اروپایی خادمینی تا حد زیاد در خدمت بخش دولتی، بوده‌اند. این مسأله در سوئد نیز صادق است با وجود این سیستم سوئد از چندین جنبه دارای تأثیرات نامطلوبی روی تمایل جهت ایجاد تغییرات در رشته‌های تحصیلی و جهت یابی تحقیق به منظور تطبیق نیازهای درحال تغییر اقتصادی می‌باشد:

  

  • یک جداسازی بزرگی از تدریس و تحقیق وجود دارد.
  • سیستم دانشگاهی سوئد به شدت متمرکز می‌باشد.
  • در سوئد و سایر کشورهای اروپایی نیازهای درجه دانشگاهی بیشتر به صورت یک برنامه تثبیت شده قالبندی می‌شود تا اینکه به صورت یک تجمع قابل انعطاف از نیازها و اعتبارات تعریف شود.

بخش یازدهم- حمل و نقل شهری

سوئدی‌ها به نحو شگفت انگیزی منظم و وقت شناس هستند و حتی در میان کشورهای اروپائی به وقت شناسی شهره هستند و به تعبیری، کمی زیادی وقت شناس هستند و این امر در تمام زندگی شخصی و اجتماعی آنها مشهود است. سیستم اتوبوس شهری در اینجا بسیار منظم و دقیق است و تمام شهر را پوشش می دهد. در هر ایستگاه اتوبوس ، جدول زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه ، نام ایستگاه و نیز ایستگاه‌های قبل و بعد مشخص شده است. علاوه بر این کتابچه‌هایی شامل راهنمای خطوط و جدول زمانی حرکت هر اتوبوس از ایستگاه‌های شهری به تمام منازل شهر داده می شود. این مطالب شامل اتوبوس‌های برون شهری به مقصد شهرها و روستاهای حومه نیز می شود با این تفاوت که اتوبوس‌های برون شهری زرد رنگ و اتوبوس های درون شهری سبز رنگ می‌باشند، کمتر پیش می آید که اتوبوسی حتی یک دقیقه تاخیر داشته باشد.کرایه به صورت نقدی یا با کارت اعتباری به اتوبوسران پرداخت می شود. پرداخت نقدی ۱۵ کرون سوئد معادل حدود ۱۸۰۰ تومان است که تاریخ و ساعت سوار شدن به اتوبوس در قبض آن قید می گردد و بدون توجه به دفعات سوار و پیاده شدن، به مدت یک ساعت اعتبار دارد . یعنی در این یک ساعت برای سوار شدن به دیگر خطوط اتوبوس شهری نیاز به پرداخت مجدد نمی باشد و فقط با نشان دادن قبض قبلی انجام می شود. کارت اعتباری اتوبوس شهری خود به دو نمونه تقسیم می شود . نمونه اول به قیمت ۳۸۰ کرون معادل حدود ۴۵۰۰۰ تومان است که اعتبار آن یک ماهه است، اما در این یک ماه به کرات و به صورت نامحدود قابل استفاده است نمونه دیگر به مقدار دلخواه در قبال پرداخت وجه شارژ می شود و دامنه زمانی آن نامحدود است اما در هر بار استفاده ۱۲ کرون از اعتبار آن کم می شود (۳ کرون تخفیف نسبت به پرداخت نقدی) البته استفاده از این نوع کارت همانند پرداخت نقدی است و چنانچه در یک ساعت بیش از یکبار استفاده شود ، فقط بار اول از اعتبارآن کم می شود. سهولت استفاده و نیز تخفیف ۳ کرونی باعث می شود بیشتر مردم از کارت استفاده کنندضمنا با توجه به تعهد شرکت اتوبوسرانی نسبت به تامین به موقع سرویس در صورتی که هر یک از شهروندان به دلیل تاخیر اتوبوس خسارتی ببینند مثلا به خاطر تاخیر اتوبوس از تاکسی استفاده نمایند، شرکت موظف به پرداخت خسارت مربوطه می باشد.از دیگر مسائل جالب در حمل و نقل شهری در سوئد (و نیز همه جای اروپا) استفاده گسترده و فراگیر از دوچرخه است و در اکثر خیابان ها مسیر های خاص دوچرخه وجود دارد.تنوع انواع دوچرخه نیز جالب توجه است.خانواده ها برای سوار کردن فرزندانشان صندلی‌های خاصی، که من برای اولین بار در سوئد می بینم ، بر روی دوچرخه‌های خود نصب می‌کنند که البته در هنگام سوار نمودن فرزندان کمربندهای ایمنی خاص آن را می‌بندند و فرزندان نیز از کلاه ایمنی استفاده می کنند.البته برخی نیز یدک هائی پشت دوچرخه می‌بندند و از آن برای حمل فرزندان خود استفاده می‌کنند.خرید ماشین در سوئد آسان است و هر کسی از عهده ی خرید آن بر می آید ، ابته اگر از عهده‌ی هزینه های پس از خرید بر آید. یک ماشین دست دوم مناسب به قیمت ۵۰۰۰ کرون ، معادل حدود ۶۰۰۰۰۰ تومان است ( این مبلغ معادل اجاره یک واحد آپارتمانی ۵۰ تا ۶۰ متری بدون هزینه برق و تلفن و اینترنت و ... است). و این در حالی است که قیمت یک کالسکه بچه ( البته کالسکه ی نو ) نیز حدود همین مبلغ است. یکبار یکی از همکاران ما در ایران به دوستی که قصد خرید ماشین داشت ، توصیه می‌کرد یک پژو پارس برای مسافرت‌های برون شهری و یک پراید برای رفت و آمد درون شهری بخرد. آن دوست ما البته شوخی می کرد ولی چنین امری در اینجا کمی معمول است و برخی افراد برای رفت و آمد درون شهری ماشین‌های دو نفره و کوچکی می خرند که مصرف سوخت آن هم بسیلر کم است. البته این ماشین‌ها واقعا کلاس ماشین را ندارد ولی به هر حال از دوچرخه بهتر و راحت‌تر است. جهت اطلاع قیمت بنزین در حال حاضر هر لیتر ۱۲ کرون معادل حدود ۱۵۰۰ تومان می‌باشد.این ماشین‌ها اگرچه کلاس ماشین را ندارد ولی به هر حال از دوچرخه بهتر و راحت‌ترند. برای باد کردن چرخ دو چرخه، ویلچیر و کالسکه‌ی بچه نیز پمپ‌های باد در برخی نقاط شهر وجود دارد که با انداختن سکه ۱۰ کرونی در آن ، از آن برای باد کردن چرخ‌ها استفاده می‌شود. مدیران شهری استهکلم در خصوص ضرورت گسترش شبکه حمل و نقل عمومی به عنوان نخستین اولویت مدیریت شهری به جمع­‌بندی قطعی رسیده­‌اند و از این رو سازمان‌های حمل و نقلی پایتخت سوئد با محوریت مترو در جهت رفاه حال شهروندان مورد حمایت کامل دولت این کشور قرار دارد. به گزارش سما به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، دولت سوئد خود را ملزم به حمایت از مدیریت شهری استهکلم می‌داند و از این رو مسائل و مشکلات موجود صرفاً بر دوش مدیران شهر نیست و دولت سوئد خود را در رفع معضلات شهری کاملاً سهیم و شریک می‌داند. بر اساس این گزارش مدیریت شهری پایتخت سوئد در زمینه اجرای طرح‌های کلان شهری به ویژه در جهت توسعه حمل و نقل شهری بودجه های ملی را در اختیار شهرداری استهکلم قرار می‌دهد و این در حالی است که مدیران این شهر اروپایی از محل جمع‌آوری مالیات محل درآمدهای هنگفتی را کسب می‌کنند. این گزارش اضافه می‌کند حمل و نقل شهری استکهلم به عنوان حمل و نقل پاک متشکل از ناوگان اتوبوسرانی با استفاده از اتوبوس‌هایی که با سوخت برگشت ناپذیر فعالیت می‌کنند و شبکه مترو با استفاده از قطارهایی که با نیروی الکتریسته حرکت می‌کنند، مورد حمایت همه جانبه دولت سوئد قرار دارد.بنا براین گزارش شالوده شبکه حمل و نقل شهری پایتخت سوئد بر اساس گسترش مترو بنا نهاده شده و متروی استهکلم با ۱۰۸ کیلومتر طول، از هفت خط و ۱۰۰ ایستگاه تشکیل شده و روزانه بیش از یک میلیون سفر در این شهر که تنها ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد با مترو انجام می‌شود.

  AWT IMAGE

این گزارش اضافه می‌کند ۷۸ درصد شهروندان استهکلم برای جا به جایی روزانه خود علاوه بر مترو از ۱۷ خط اصلی اتوبوسرانی و ۴ خط تراموآ به طول ۲۹ کیلومتر استفاده می‌کنند، ضمن این که اجرای خطوط اتوبوسرانی تندرو موسوم به  BRT نیز در دستور کار شهرداری استهکلم قار دارد.

  

بخش دوازدهم- توریسم شهری

سوئد، پر از جاذبه‌های گردشگری از زیبایی‌های طبیعی گرفته تا مکان‌های تاریخی و سواحل زیباست. مهمان نوازی آن با هتل های درجه یک و تسهیلات پذیرایی عالی مشخص می‌شود. پایتخت آن استکهلم است که تمام فعالیت‌های اداری در آن انجام می‌پذیرد. استکهلم یکی از زیباترین شهرهای دنیاست که به خاطر مدرن بودن، پیشرفته بودن و روی مد بودن در همه چیز از سبک زندگی گرفته تا فشن، دیزاین، خوراک و فناوری‌های پیشرفته مشهور است.

 سوئدی‌ها دوست دارند ادعا کنند که استکهلم شهری است که همه خصوصیات و زیبایی‌های یک متروپولیس بین المللی را دارد. در این شهر رفت آمد آسان است و هوا پاک و آب تمیز و زلال است. پوشش گیاهی و فضای سبز زیاد است و در کل شهری است که زیبایی‌های طبیعی و کارایی شهری و فرهنگ و تاریخ غنی دارد.
 سوئد دو فرودگاه دارد که هر دو بین المللی هستند. فرودگاه استکهلم آرلاندا برای هواپیمایی‌های بیشتری کار می کند و فرودگاه گوتبورگ لاندوتر بیشتر با هواپیمایی‌های بین المللی در سراسر دنیا کار می‌کند. بنابراین گردشگران می‌توانند از طریق هوایی و یا حتی با قطار به سوئد بروند. البته قطار برای مسافرین کشورهای اروپایی مانند آلمان و نروژ مناسب است که خطوط آهن گسترده‌ای با سوئد دارند. جزیره گاتلند یکی از مقاصد اصلی گردشگران در سوئد است. این جزیره در دریای بالتیک واقع شده است. جاذبه‌های ساحلی آن فراوان است و می‌تواند در این جزیره سواحلی با شن‌های سفید، پوشش گیاهی طبیعی زیبا و گونه‌های جالب پرندگان دریایی را مشاهده کنید. این جزیره یک مکان تاریخی هم محسوب می شود.

 منطقه حفاظت شده کالبرگ مکانی برای مشاهده اکوسیستم طبیعی و منحصر بفرد سوئد است. این منطقه انواع مختلفی از گیاهان و حیوانات را دارد که ممکن است در هیچ جای دیگر دنیا وجود نداشته باشد.

گردشگاه اسکی Are مرکز اسکی محبوبی است که در فصل ورزش‌های زمستانی در سوئد خیلی شلوغ می شود. این مرکز بسیار بزرگ است و انواع و اقسام تسهیلات را ارائه می‌دهد.

گاملا اوپسالا یکی از مکان‌های باستانی سوئد است که قدمت آن به دوره‌هایی قبل از قرن دوازدهم بعد از میلاد برمی‌گردد. گاملا اوپسالا مکانی مسکونی برای پادشاهی سوئد بوده است. در دوران باستان و قبل از آنکه پادشاهی سوئد مذهب مسیحیت داشته باشد، سوئدی‌ها خدایان نورس (اسکاندیناو) را می‌پرستیدند. آنها به افتخار این خدایان، زیارتگاه‌ها و معابدی ساخته بودند و بعد از آنکه مذهب مسیحیت بر مذهب نورس فائق شد، یک کلیسای مسیحی در قرن دوازدهم در این منطقه پادشاهی ساخته شد. این کلیسا هنوز در این منطقه وجود دارد و نشانه تاریخ مهمی از پادشاهی سوئد است. جزیره جورگاردن هم یکی دیگر از جاذبه های مهم سوئد است که در خود این جزیره جاذبه‌های زیادی وجود دارد. مانند موزه ساکنسن که موزه فضای باز بزرگی است و در مورد تاریخ سوئد چیزهای زیادی می‌گوید. باغ وحش جزیره نیز جای خوبی برای مشاهده گونه‌های حیات وحش مخصوص این منطقه است. نگارخانه‌ها نیز مجموعه‌های بزرگی از هنرهای زیبا دارند که نماد واقعی خلاقیت سوئدی در هنر است. این جزیره به گردشگران امکان تجربه فرهنگ سنتی مردم سوئد را می‌دهد. می‌توانید صنایع دستی سوئدی را درHandarbetets Vanaer   مشاهده کنید و به شهربازی بروید و با خانواده و دوستان لحظات هیجان انگیز و خوبی را بگذرانید.  گشت تفریحی هزار جزیره شما را به تماشای جزیره‌های کوچک سوئد در عرض چند ساعت می‌برد. این جزیره‌های خصوصیات جغرافیایی باورنکردنی دارند وگردشگران می‌توانند در این جزایر ماجراجویی کنند.

 تسهیلات پذیرایی و مهمان‌نوازی در بخش‌های مختلف کشور موجود است و حتی می‌توانید امکانات لوکسی در شهرهای بزرگ پیدا کنید. خانههای مخصوص تعطیلات، آپارتمان‌ها و گردشگاه‌های ساحلی هم برای گردشگران وجود دارد که مناظر شگفت انگیزی از دریای بالتیک دارند.

گوتنبرگ پایتخت سوئد غربی است. در این شهر شاهد کانال های خوش ساخت، خیابان های سنگفرش و فضاهای سبز گسترده از جمله باغ گیاهشناسی با بیش از ۱۶۰۰۰ گونه گیاهی هستید. کافی شاپ ها، بازارهای خوراکی، موزه های تأثیرگذار و چندین و چند رستوران شیک در این شهر وجود دارد.

مالمو بزرگترین شهر اسکان  Skåneاست و شهری چندفرهنگی و پر از انرژی است. در سال‌های اخیر تمرکز و توجه بیشتری به مسائل فرهنگی، معماری خلاقانه و ویژگی های اجتماعی شده است. محصولات ارگانیک در این شهر فراوان است و با خیال راحت می توانید خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های ارگانیک تهیه کنید.

هتل یخی در Jukkasjärv واقع شده است که بزرگترین هتل دنیاست که از یخ ساخته شده است. این مجتمع ۵۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و یک کلیسای یخی و یک کافه یخی هم دارد. این هتل هر سال از نو در ماه نوامبر و دسامبر ساخته می شود و در آوریل و مه آب می شود.

  

بخش سیزدهم- مدیریت پسماند شهری

در کشور سوئد هرساله به طور میانگین ۲ میلیون تن پسماند تولید می‌شود، از این رو هر خانواده به ازای هر کیلو پسماند تولیدی خود باید مبلغی معادل یک دلار را به متولیان جمع‌آوری پرداخت نماید. این هزینه‌ها هر شش ماه یکبار و به وسیله برگه‌های مالیاتی به شهروندان اعلام می‌شود. هر خانواده می‌تواند حداکثر تا یک دوره می‌پرداخت صورتحساب خود را به عد موکول کند که در صورت تکراری برای بار اول ۳۰ درصد کل به عنوان جریمه دیر کرد به مبلغ افزوده شده و در مرحله دوم دادگاه وارد عمل می‌شود. در این کشور ۲۵ شرکت پیمانکار با اخذ مجوزهای لازم در بخش جمع‌آوری پسماندهای شهری فعال هستند که بزرگ‌ترین آن‌ها یعنی شرکت WASTE CLINER  بیش از ۱۵ درصد جمع‌آوری را بر عهده دارد. این شرکت هم اکنون ۷۳ دستگاه خودروی حمل پسماند در اختیار دارد که این تعداد ۳۷ درصد خودروهای غعال در کشور سوئد است. 

در سوئد مالکیت مخازن کنار خیابان در اختیار شهرداری است و شهروندان به غیر از پسماندهای با وزن کمتر از نیم کیلو را نمی‌توانند در آن‌ها پسماند بیاندازند، این قانون البته بیشتر شامل مراکز تجاری و رستوران‌ها ومغازه‌هایی است که به دلیل برخورداری از تردد بالا، مخازن در حواشی آن‌ها نصب شده است. در این کشور مغازه‌ها مسئول دفع و حمل پسماندهای خود هستند و می‌توانند به این منظور از بین شرکت‌های مورد تأیید شهرداری شرکت مورد نظر خود برای حمل پسماند‌ها را انتخاب کنند. این شرکت‌ها نیز با انتقال پسماندها به مرکز دفع پسماند در پایان هر ماه به شهرداری مالیات پرداخت می‌کنند. مرکز تجاری نیز از روشی مشابه مغازه‌ها پیروی می کنند با این تفاوت که آن‌ها موظف هستند پسماندهای خد را در مخازن بزرگی قرار داده و تنها هنگام توقف خودروی حمل پسماند در محل، آن را از مجتمع بیرون بیاورند. در سوئد همچنین قوانین دشواری نیز برای مواجهه با مخازن خیابانی وجود دارد . این قوانین بیشتر به خاطر آمار بالایی است که در زمینه خسارت زدن به مخازن وجود دارد. شهرداری‌ها در این زمینه البته فرهنگ‌سازی‌های جالبی را نیز در معرض اجرا دارند.

  

منابع:

 -    همشهری آنلاین (۱۳۹۱)، حمایت دولت سوئد از گسترش حمل و نقل عمومی.

 -    توفیق، فیروز (۱۳۹۴)، آمایش سرزمین: تجربه جهانی و انطباق آن با وضع ایران. معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی.

 -    عباسوند، مریم و همکار (۱۳۹۲)،مدیریت پسماندهای شهری در جهان. انتشارات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور.

 -    پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی (۱۳۸۹)، وظایف شهرداری ها و مدیریت شهری در جهان.

  

 - http://www.research.ostan-kd.ir/_JRS/Files/News/shora/income.pdf

 - http://www.euronews.com/۲۰۱۲/۰۱/۲۶/malmo-shows-off-its-green-regeneration

 - http://www.pwut.ac.ir/

 - http://www.fa.wikipedia.org/wiki

 - http://www.hamshahrionline.ir/details/۴۰۹۷۷

 - http://www.tohidsamadi.blogfa.com/post/۱۱۷

 - http://www.shahrsazionline.com/۹۵۷۳

 - http://www.bultannews.com/fa/news/۱۴۶۷۶۸

 - http://hamshahrionline.ir/details/۱۱۶۰۶۸

 - http://www.vista.ir/article/۳۳۲۰۸۹

 - http://www.toondroo.com

 - http://www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx

 - http://www.beytoote.com/iran/pastime/social-news۳۱۰.html

 - http://www.modir۲۱.com/wp-content/uploads/۲۰۱۰/۰۵/۱۰.pdf

 - http://www.iust.ac.ir/files/sau/Doc/maghalat/۳n۵.pdf

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: مراکز آموزش عالی | برنامه‌های ساختاری | انرژی هسته‌ای | برنامه‌ریزی کالبدی | هر شهروند یک ونیم کیلو پسماند | ترافیک | دریای بالتیک | برگه‌های مالیاتی | منطقه حفاظت شده کالبرگ | منظم و وقت شناس |
دفعات مشاهده: 17549 بار   |   دفعات چاپ: 1200 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.3 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660