ترافیک باید هوشمند شود
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، به نقل از خبرگزاری کار (ایلنا)، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل در تمامی کشورها عنصری حیاتی است، زیرا متصلکننده و پیونددهنده افراد، کالاها، خدمات و اطلاعات است و بهطور مستقیم بر بهرهوری اقتصادی اثر گذاشته و کیفیت زندگی در شهرها و سطح رضایت عمومی را تحت تأثیر قرار میدهد، گفت: در طول تاریخ، حمل و نقل، پیشرفتهای قابل توجهی را سپری کرده و هر پیشرفتی در حمل و نقل، دوره پیشرفت اقتصادی جدیدی را برای شهرها رقم زده است.
وی با اشاره به اینکه سیستمهای پیشرفته حمل و نقل، فرصتهای اقتصادی جدیدی را در اختیار شهرها قرار داده و جابهجایی آسان انسانها، کالاها و گسترش شهرها را باعث شده است، گفت: ستون فقرات تحولات اقتصاد شهری، تحولات حمل و نقل است و رشد و توسعه پایدار چه در عرصه ملی و چه بینالمللی حاصل نمیشود، مگر اینکه زیرساختهای کارآمد حمل و نقل بهوجود آمده باشد.
مدیر مسئول فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به اینکه رشد روزافزون جمعیت و تمرکزگرایی اقتصادی در مناطق شهری، توجه ویژه به سیاستهای حمل و نقل شهری را دو چندان میکند، یادآور شد: تا سال 2050 از 7/2 میلیارد نفری که به جمعیت شهری جهان افزوده خواهد شد، 94 درصد آن در کشورهای در حال توسعه زندگی خواهند کرد و مشخصاً سه کشور چین، هند و نیجریه، یک سوم این جمعیت را در خود جا خواهند داد و در همین راستا از 30 شهر پر ترافیک و پر ازدحام جهان، 11 مورد آن در کشور چین قرار دارد.
مدرس دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه به طور کلی اقتصادهای پیشرفته، اقتصادهایی هستند که سیستم حمل و نقل گسترده و موفقی دارند، خاطرنشان نمود، برای مثال در ایالات متحده بیش از 4 میلیون مایل جاده، 600هزار پل و 3هزار پایانه ترانزیتی وجود دارد و با این حال میزان سالانه مرگ و میر جادهای آن حدود 40 هزار نفر است، این در حالی است که در کشور ما با 200 هزار کیلومتر مجموع طول جادهها، سالانه بیش از 25 هزار مرگ و میر جادهای روی میدهد و طبق آمارها، سالانه بیش از 100 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از تصادفات بر کشور تحمیل میشود که هوشمندسازی سیستم حمل و نقل را بیش از پیش ضروری میسازد.
نایب رئیس هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تأکید بر اینکه در قرن بیستم، مشخصه حمل و نقل و ترافیک، آزادراههایی بودند که مناطق داخلی یک کشور را به هم وصل میکردند یا از کشوری به کشور دیگر کشیده شده بودند، افزود: در قرن بیست و یکم سیستمهای هوشمند ترافیک یک نقطه عطف جدید در پیشرفت جوامع و شهرها به شمار میآیند.
مدرس دانشگاه خوارزمی با تأکید بر اینکه با سیستم ترافیک هوشمند، شهرها و شهروندان میتوانند درک درستی از زیرساختهای حمل و نقل و مسائل ترافیکی داشته باشند، ادامه داد: این درک درست از طریق تجزیه و تحلیل انبوهی از دادهها و اطلاعات به روز و استفاده از ابزارها و تکنولوژیهای نوین مانند: اتوماسیون، سیستم کنترل و سیستمهای بهینهسازی به دست میآید.
طباطبایی در پایان با بیان اینکه با استفاده از سیستم هوشمند ترافیک، شهرها ضمن پیشبینی آینده میتوانند وضعیت ترافیک خود را بهبود بخشند، ادامه داد: این راهکار میتواند به طور جدی هزینههای ناشی از تصادفات را کاهش دهد و در رشد و توسعه اقتصادی کشور تأثیرات چشمگیری را به بار آورد. |