[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور لهستان ::
 | تاریخ ارسال: 1396/5/30 | 
AWT IMAGE
     

   AWT IMAGE    AWT IMAGE    AWT IMAGE     AWT IMAGE    AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  
   بخش اول- مشخصات آماری
لهِستان (به لهستانی Polska به انگلیسی، (Poland با نام رسمی‌جمهوری لهستان کشوری است در مرکز اروپا، از غرب با آلمان، از جنوب غربی با جمهوری چک، از جنوب با اسلوواکی، از شمال شرقی با لیتوانی و روسیه (منطقه برون‌بومی کالینینگراد)، از شرق با بلاروس، از جنوب شرقی با اوکراین و از شمال با دریای بالتیک همسایه است. مساحت این کشور عددی بالغ بر ۶/۳۱۲ هزار کیلومتر مربع است که آن را شصت و نهمین کشور بزرگ جهان و نهمین کشور بزرگ اروپا کرده است. همچنین با جمعیت ۵/۳۸ میلیون نفری این کشور سی و چهارمین کشور پرجمعیت جهان، هشتمین در قاره اروپا و ششمین در اتحادیه اروپایی می‌باشد.

 
AWT IMAGE 
  لهستان در یک نگاه
جمعیت : ۳۸/۵۳میلیون نفر
پایتخت : ورشو
زبان : لهستانی
نماد ملی : عقاب
شهرهای مهم : کراکف,گدانسک , پوزنان , وروتسلاو
عضویت در اتحادیه اروپا: سال ۲۰۰۴
عضویت در پیمان شنگن : سال ۲۰۰۷
واحد پول : زلوتی
 
   بخش دوم- مناطق شهری
لهستان با حاکمیتی متمرکز دارای ۱۶ استان است وپایتخت آن ورشو نام دارد. از مهم‌ترین شهرهای لهستان می‌توان به ورشو،  یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار نفر، کراکوف ۷۵۶ هزار نفر، ووچ ۷۴۲ هزار نفر، وروتسلا و۶۳۲ هزار نفر، پوزنان ۵۵۶ هزار نفر، گدانسک ۴۵۵ هزار نفر، اشچچین و کاتوویتس اشاره کرد.

 
 AWT IMAGE
  
   بخش سوم- منابع اقتصادی
۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۸/۱۲ درصد است. نرخ تورم در لهستان ۱/۲ درصد است. محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، تولیدات کارخانه‌ای، حیوانات زنده و مواد غذایی است که از کشورهای آلمان (۲۷/۲درصد)، ایتالیا (۶/۶ درصد)، فرانسه (۶/۲درصد)، انگلیس (۵/۷درصد)، جمهوری چک (۵/۶درصد) و روسیه(۴/۳درصد) وارد می‌شود. محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، تولیدات کارخانه‌ای، سوخت، مواد معدنی، روان‌سازهای صنعتی و مواد مرتبط است که از کشورهای آلمان (۲۹ درصد)، روسیه (۶/۹ درصد)، ایتالیا (۴/۶درصد)، هلند (۵/۷درصد) و فرانسه (۴/۵ درصد) وارد این کشور می‌شود. صنعت لهستان با سهم ۳۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی در مقام دومین بخش اقتصادی این کشور ظاهر شده که بیش از ۸۰ درصد آن در دست بخش خصوصی است و بنا بر آمارها ۷۰ درصد صنایع آن از صنایع کوچک و متوسط تشکیل شده است. در حال‌حاضر لهستان به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ اروپایی به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی و توسعه روابط بین‌المللی است. تولید ناخالص داخلی لهستان در سال ۲۰۱۵م نسبت به سال قبل رشد ۳/۴ درصدی یافت و از رقم یک هزار میلیارد دلار گذشت. در این میان صنعت در قالب ۷ شاخه اصلی ماشین‌سازی، فولاد و استیل، زغال‌سنگ، صنایع شیمیایی، کشتی‌سازی، صنایع غذایی و شیشه‌سازی ۳۴ درصد از این رشد را به خود اختصاص داده است. لهستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و همسایگی با آلمان، از بسیاری جهات به این کشور وابسته است. درحال‌حاضر حدود۷۰ درصد قطعات ماشین‌های آلمانی در لهستان تولید می‌شود که می‌توان این نکته را نشان‌دهنده جایگاه لهستان از نظر صنعتی در اروپا و دنیا دانست. هرچند صادرات محصولات صنعتی این کشور بیشتر به سوی غرب اروپا است، اما با وجود بحران‌های اقتصادی متعدد در این قاره، لهستان توانسته رشد اقتصادی مثبتی داشته باشد. بنابر آمارهای دولت این کشور، اقتصاد لهستان در ۲۵ سال گذشته اقتصاد ما، ۴۰۰ درصد رشد داشته و اگر همین روند تا دو، سه سال آینده ادامه داشته باشد، اقتصاد این کشور از اقتصاد کشورهای بزرگتر مانند اسپانیا فراتر می‌رود. این در حالی است که اقتصادهای بزرگ اروپایی چون آلمان در زمان وقوع بحران اقتصادی روند رشد منفی داشته و تمام تلاش خود را بر حفظ قدرت‌های اقتصادی خود گذاشته‌اند. کارشناسان بین‌المللی، رشد و توسعه اقتصادی این کشور را مرهون بنگاه‌های اقتصادی کوچک لهستان می‌دانند و معتقدند این بنگاه‌ها ۷۰درصد رشد اقتصادی لهستان را در دست دارند. علاوه‌بر این، مسئله مهم درباره اقتصاد این کشور، آن است که ۸۰ درصد اقتصاد لهستان وابسته به بخش خصوصی است و توانسته در طول ۲۰ سال گذشته رشد اقتصادی ۷ درصدی را تجربه کند. البته این نکته در مقایسه اقتصاد دو کشور لهستان و اکراین به وضوح قابل مشاهده است، علاوه‌بر این، لهستان چند سالی است که تلاش می‌کند از طریق تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی، روابط تجاری خود را با کشورهای اروپایی و جهانی افزایش دهد و شرکای قابل اطمینانی برای خود فراهم کند. لهستان که در سال ۲۰۰۴ میلادی پس از یک دهه آماده شدن، به اتحادیه اروپا پیوست تا بتواند به ایجاد بازار سهام و کمیسیون بورس و اوراق بهادار، تقویت نهادهای حکمرانی، حذف موانع تجاری برای ادغام اقتصاد خویش در اقتصادهای اروپای غربی اقدام کند و از سوی دیگر از عضویت خود در ناتو اطمینان یابد. لهستان تنها کشور اروپایی بود که در اوج بحران مالی سال ۲۰۰۹ میلادی از رکود جان سال به در برد و توانست در مدت یک‌سال روند رشد اقتصادی خود را از سر بگیرد و به این ترتیب ششمین اقتصاد بزرگ اروپا نام گرفت. کارشناسان دلایل این امر را سطح بالای تقاضای داخلی، مقررات دقیق در بخش مالی و پول انعطاف‌پذیر این کشور می‌دانند که اجازه کاهش ارزش زلوتی (واحد پول لهستان) را داد و زمینه‌ساز تقویت رقابت‌پذیری صادرات آن شد. علاوه بر این، با تکیه بر همین موضوع که لهستان عضو منطقه یورو نبود، توانست از بدترین پیامدهای این بحران جان سالم ببرد. اما از همه مهم‌تر این است که اقتصاد لهستان وابستگی و ارتباط بسیار شدیدی با آلمان دارد که بزرگترین اقتصاد در اتحادیه اروپاست و کشوری در منطقه یورو که کمترین تاثیر را از رکود اقتصادی پذیرفت. همچنین سه نوع ورود سرمایه از جمله سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، منابع مالی صندوق ساختاری و پول‌های ارسالی از لهستانی‌های مقیم خارج به لهستان کمک کرد تا اقتصاد این کشور در طول بحران پایدار بماند.
  
   بخش چهارم- برنامه‌ریزی شهری
برنامه ریزی کالبدی در ک شور لهستان هم برنامه ریزی کالبدی ابزار اساسی اجرای سیاست دولت در زمینه اسکان جمعیت و حفاظت طبیعی است. حوزه عمل این گونه برنامه ریزی برابر قانون برنامه ریزی کالبدی ۱۹۶۱ م. به شرح زیر ترسیم شده است:
  • تهیۀ برنامه ملی توسعه کالبدی برای طرح ملی به عنوان جزئی از برنامه بلندمدت توسعه اقتصادی
  • تهیه برنامه جامع و تفصیلی برای هر یک از استان‌ها یا اجزاء آنها به صورت جزئی از برنامه بلندمدت توسعه استانی
  • تهیه برنامه محلی (طرحهای جامع) برای شهرها و مناطق روستایی و مناطق تفریحی و غیره.
به طوری که ملاحظه شد برنامه ریزی کالبدی در لهستان، در سطح ملی (کشور)، میانی (استان‌ها)، محلی (شهرها) (روستا ـ شهرها) و روستاها انجام می‌شود. در برنامه‌ریزی کالبدی، سیاستهای توزیع فضایی جمعیت، نظام اسکان، تولیدات اشتغال، مدیریت صنایع  طبیعی و اکوسیستم‌ها، کاربرد زمین و کنترل مهاجرت مد نظر است.
  
   بخش پنجم- رشد و توسعه شهری
پدیده شهر جدید در عمومی‌ترین معنای آن، عنصر معتبری در "فلسفه" شهری مدرن می‌باشد . در نسخه کاربردی تر آن مفهوم توسعه شهرهای جدید، هدف واقعی فعالیت‌های عملی و نظری شهری جدید است چرا که رشد بیش از پیش شهرنشینی در جهان، لزوما بستگی به سیمای شبکه شهرهای جدید دارد . هر کشوری در هر نقطه زمانی، تعداد مشخصی شهر جدید با ویژگی‌های خاص خود و مشکلات پیشرفت فزاینده را دار است . شهرهای جدید به دو دسته قابل تقسیم بندی هستند نوع اول، شهرهایی هستند که برای یک منظور خاص به وجود آمده اند و گویی دلیل وجودی آن رسیدن به آن منظور خاص است، اما دسته دوم شهرهایی هستندکه برای منظور خاصی ایجاد نشده و فعالیت‌های متنوعی را به سوی خود جذب می‌کنند. این منظور خاص معمولا به واسطه، یک شاخه مشخص از صنعت، که در مکان خاصی واقع شده، ارائه می‌شود بنابراین اولین چیزی که ایجاد می‌شود، فضای کار است و پس از آن کاربرد هر به عنوان محلی برای تولید نیروی کار شکل می‌گیرد . (این گونه شهرها را می‌توان در لهستان و دیگر کشورهای اروپای شرقی - مرکزی مشاهد کرد) . در حالت دوم یک فضای شهری بدون وجود کاربرید مشخص برای آن ایجاد می‌شود. در اثر شکل خاصل فضای شهری، زمینه برای رشد در جهات مختلف ایجد می‌شود: مناطق مسکونی، اداری، مناطق صنعتی، مراکز خدماتی، و فضاهای تفرحی برای جذب مردم و ارائه فرصت‌های شغلی مختلف برای آنها ایجاد می‌شود . در کل باید میان دو روش مختلف برای طراحی و پژوهش در خصوص شهرهای جید تمایز قایل شد:
  1. شهرها‌ی از قبل طراحی شده که دارای طرحی مشخص و ساختار کاربردی معلومی‌هستند.
  2. شهرهایی که بدون برنامه‌ریزی و به صورت جنینی شهری بوجود آمده و در طول عمر و رشد خود در مرحله ای خاص به جایگاه یک شهر دست پیدا می‌کند.
  
   بخش ششم- مدیریت شهری
طرح‌های جامع شهری را می‌توان مهم‌ترین سند رسمی، مکتوب و مصوب در عرصه­ی مدیریت شهری دانست. این رویکرد در قرن بیستم و با تسلط نگرش‌های منطق گرایی و علم مداری در علوم انسانی و با نظریات افرادی همچون پاتریک گدس وارد عرصه­ی مدیریت و برنامه‌ریزی شهری شد. اولین طرح جامع با هدف نگاه همه جانبه به موضوعات و مسائل شهری و نظم بخشیدن به فعالیت‌های نهادهای مدیریتی برای شهر ورشو در لهستان تهیه شد. این طرح با نگاه فرآیندمحور، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری را برای بازه­ی زمانی ۱۰ ساله در سه مرحله­ی شناخت، تحلیل و طرح خلاصه می­نمود. بدین ترتیب، در مرحله­ی شناخت، شهر موضوع برنامه‌ریزی توسط مسئولین تهیه­ی طرح جامع با مطالعه­ی میدانی و مراجعه به اسناد و کتب موجود، در ابعاد مختلف تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کالبدی، زیست محیطی، اقلیمی‌و...... مورد مطالعه قرار می­گرفت. در مرحله­ی تحلیل، اطلاعات حاصل از مرحله نخست، مورد پردازش و تحلیل قرار گرفته و نتایج مورد نیاز از این اطلاعات کسب می‌گردد. در مرحله­‌ی پایانی، طرح پیشنهادی در قالب نقشه­ی­کاربری زمین و مجلدات طرح جامع شامل مطالعات و تحلیل­های صورت گرفته و ضوابط و مقررات پیشنهادی ارائه می‌گردد. طرح‌های جامع شهری با فرآیند مذکور تا دهه­ی ۱۹۶۰، روند غالب برنامه‌ریزی در سطح جهانی محسوب می‌شدند. در این دهه، نگرش استراتژیک یا راهبردی در علوم مدیریتی در کشورهای آمریکا و بریتانیا ارائه شد و موجب تحول در نگرش‌های برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در غرب گردید. تحت تاثیر نگرش راهبردی، انتقاداتی بر طرح‌های جامع شهری وارد شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • عدم توجه کافی به ماهیت پیچیده و پویای شهر و آ‌ینده نگری برای آن
  • تقلیل برنامه‌ریزی شهری به برنامه‌ریزی کالبدی- انجام مطالعات تفصیلی، پراکنده، غیرمستقیم و بی‌هدف
  • ناپیوستگی میان مراحل برنامه‌ریزی، تهیه طرح، اجرا و مدیریت
  • عدم توجه کافی به ویژگی‌های اجتماعات محلی و نیازهای آن‌ها
  • تبدیل فرآیند توسعه و عمران شهری به مجموعه‌ای از رویه‌های اداری
  • عدم توجه کافی به اهداف کیفی،عدالت اجتماعی و ارزش‌های بومی
  • عدم استفاده از امکانات مردمی‌و محلی در اجرا و مدیریت
  • محصورکردن توسعه‌ی آتی شهر در چارچوب خشک نقشه کاربری زمین
  • عدم مشارکت شهروندان و گروه‌ها در روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری
  • مقررات خشک و رسمی‌و عدم توجه کافی به امکانات اجرایی
  • عدم پیش‌بینی اهرم‌های نظارت، پیگیری و اصلاح در پی این انتقادات بود که طرح‌های راهبردی توسعه­ی شهری یا CDS به عنوان جایگزین طرح‌های جامع مطرح شدند. فرایند تهیه چشم انداز بلندمدت از آینده شهر است که براساس آن “برنامههای اجرایی(Action Plan) کوتاه مدت تهیه میشود. برنامه‌های عملی هستند که فراتر از ابعاد کالبدی و فیزیکی به ابعاد اقتصادی و اجتماعی پرداخته و شهرها را در فرآیند تهیه سیاست و تصمیم گیری کمک می‌کنند. این برنامه‌های کاربردی با هدف ایجاد رشد متوازن و پایدار با مشارکت مردمی‌برای افزایش سطح زندگی تمام شهروندان تهیه می‌شود. بطور کلی می­توان گفت که اهداف مشخص CDSکه باید در تمامی‌مراحل تهیه و اجراء آن مدنظر باشد،  عبارتند از:
  • دستیابی به رشد اقتصادی و اشتغال فزاینده
  • بهبود مدیریت شهری
  • توسعه پایدار
  • کاهش فقر و تداوم آن
مهم‌ترین تمایز طرح‌های جامع و CDS را می­توان در فرآیند و اهداف تهیه­ی برنامه، ساختار و اجزای برنامه و مشارکت تمامی‌گروه­های ذینفع در تهیه و اجرای برنامه دانست.
طرح­های CDS در قالب شش مرحله به صورت زیر تهیه می­گردند: برنامه‌ریزی پروژه: در این مرحله شناسایی طرف‌های ذینفع، مشارکت و مسئولیت‌های مقامات (شهرداری و ادارات محلی،کارآفرینان، شهروندان،گروه‌ها، احزاب، اتحادیه‌ها و انجمن­های صنفی بازرگانی و اجتماعی) صورت گرفته و منابع و پشتیبانی فنی و مالی، تعیین و زمان بندی فعالیت‌ها ، تعیین افراد مسؤول، برآورد بودجه و تعیین و توجه به محدودیت‌ها انجام‌ می‌گیرد.
سنجش وضعیت: در این مرحله اطلاعات پایه از قبیل جمعیت شناختی، اقتصادی، زیرساختی، زیست محیطی، اجتماعی، منطقه ای و.....گردآوری می‌شود.
چشم اندازسازی: چشم انداز یک وضعیت ایده آل و آینده نگر از جایگاهی است که یک جامعه می‌خواهد به آن برسد. این مرحله، مهم‌ترین مرحله از فرآیند تهیه­ی CDS بوده و منعکس کننده­ی خصوصیات منحصربفرد شهر می‌باشد. تهیه­ی چشم انداز بر پایه­ی چهار سوال اصلی انجام می­گیرد: ما در حال حاضر کجا هستیم؟ ما به کجا می‌رویم؟ ما به کجا می‌خواهیم برویم؟ چگونه به آنجا خواهیم رسید؟ تدوین راهبرد: راهبرد، محوری اجرایی شامل سیاست‌ها، برنامه‌ها، راهکارها و اقداماتی است که هدف اصلی آن تحقق و اجرایی شدن چشم انداز می‌باشد. راهبردها باید پاسخگوی این سوالات باشند که چه کسانی باید چه کاری را در کجا و با چه میزانی از منابع به چه ترتیبی و در چه مدت زمانی انجام دهند؟ اجرا: اجرا دشوارترین بخش این فرآیند می‌باشد. در این مرحله برنامه‌ها و طرح‌های عملی قابل انجام و مشخص برای هر یک از راهبردها مشخص و اولویت بندی شده و اسناد هزینه فایده و طرح‌های سرمایه‌گذاری برای اجرای پیشنهادات تهیه می‌شوند. پایش و بازنگری: با آغاز نمودن اجرای راهبردها، باید مکانیزم‌های ارزیابی و پیمایش را نیز مستقر نمود. پیمایش فرآیندی مستمر است که در طول مرحله اجرا زمینه لازم برای حسابرسی و پاسخگویی در قبال مصرف منابع را ایجاد می‌نماید و در صورت لزوم، به اصلاح قسمت‌های مختلف فرآیند برنامه‌ریزی و پیشنهادات اقدام می‌گردد.
  
   بخش هفتم- نظام مالی مدیریت شهری
مهم‌ترین منابع مالی شهرداری‌ها در لهستان را مالیات‌ها و عوارض تشکیل می‌دهد و بعد از آن دومین منبع درآمدی کمک دولتی در قالب تأمین بودجه جاری حکومت‌های محلی و تأسیسات و تجهیزات محلی است. استقراض، سومین منبع درآمدی شهرداری‌ها در لهستان تعریف شده است.
  
   بخش هشتم- نوآوری‌های شهری
مسیر دوچرخه سواری شب تاب در شهرهای لهستان، ابتکار جدیدی در حوزه فضای شهری این کشور است. این مسیر دوچرخه سواری نورانی نه تنها راه خشک و بی روح شما برای رفتن به سر کار در زمستان را زیباتر می‌کند، بلکه به مصرف برق کمتر کمک کرده و آلودگی نوری را نیز کاهش می‌دهد. این مسیر به عنوان یک کار آزمایشی در بخشی از شهر کوچک لیدزبارک وارمینسکی در شمال لهستان  آغاز شده و سپس به مرور در سایر شهرهای کشور به مورد اجرا گذاشته می‌شود. این ایده زاییده ی افکار شرکت ساختمانی تی پی اِی اینستیتوت بادان است که درزمینه ی توسعه ی مصالح ساخت جاده تخصص دارد. این مسیر با استفاده از هزاران اتم لومینوفور ساخته شده است. این مواد مصنوعی می‌توانند نور اندکی را به مدت ۱۰ ساعت از خود ساطع کرده و در طول روز با استفاده از نور خورشید مجدداً شارژ شوند. این مواد کاملاً متکی به خود بوده و نیازی به هرگونه برق اضافی ندارند. این مواد نوری نه تنها ظاهر مناسبی دارند، بلکه برای سیاره ی ما نیز مفید هستند. احتمالاً بتوان این مواد را در آینده با لامپ‌های خیابانی مرسوم جایگزین کرد.اگرچه این اتم‌های درخشان می‌توانند در رنگ‌های مختلف نور تولید کنند، اما شرکت سازنده و شورای شهر رنگ آبی آن را انتخاب کرده اند زیرا آن فکر می‌کنند که این رنگ با محیط اطراف بهترین همخوانی را دارد. اگر این پروژه به موفقیت دست یابد، آن‌ها می‌توانند ایده ی خود را به سراسر اروپا ارائه دهند. این اولین باری نیست که یک شرکت با استفاده از چنین لامپ‌هایی به دنبال روشنایی شهر است. شرکتگلویی در فرانسه نیز با استفاده از باکتری‌های زیستی شب تاب اقدام به روشنایی مناطق شهری و ساختمان‌ها کرده است.
 
 AWT IMAGE

  
   بخش نهم-کیفیت زندگی شهری
شماری از اقتصاددانان "واحد اطلاعات اقتصادی"(EIU) براساس سطح درآمد سرانه و هزینه‌های سبد خانوار، سطح دسترسی به کالاها و خدمات مناسب و با کیفیت و خدمات بهداشت و درمان ۱۱۰ کشور جهان را رتبه بندی کرده اند. به گزارش پایگاه خبری اینترنشنال بیزنس تایمز، در این جدول شاخص ایده آل را در عدد ۱۰ را در نظر گرفته و به طور نمونه با توجه به درآمد و شاخص ارزان بودن کالاها و خدمات و دسترسی آسان ۱۱۰ کشور جهان را رتبه بندی کردند که لهستان با شاخص ۳۰۹/۶جایگاه ۴۸ جهانی را به خود اختصاص داده است.
  
   بخش دهم- سیاست‌های کارآفرینی
درحال‌حاضر لهستان یکی از مهم‌ترین اقتصادهای اروپایی به شمار می‌آید. فرصت‌های تجاری مختلف و شغلی متنوع از مهم‌ترین دلایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به لهستان و انجام سرمایه‌گذاری در این کشور است. حال لهستان چند سالی است که تمرکز بر تحقیق و توسعه را نیز در سیاست‌های صنعتی خود درنظر گرفته و با توجه به آن توانسته به رشد اقتصادی خود کمک کند. در طول یک سال گذشته تعداد شرکت‌های فعال لهستانی در زمینه تحقیق و توسعه به سرعت در حال افزایش است. از سوی دیگر شرکت‌های لهستانی درپی توسعه بخش تحقیق و توسعه خود رفته‌اند تا بتوانند سهم بیشتری از بازارهای جهانی به‌دست آورند. در این میان، صنایع هوایی، الکترونیک، فناوری، فناوری اطلاعات، بیوفناوری، داروسازی و صنایع نوآورانه و پیشرفته بیشترین سهم را در توسعه بخش تحقیق و توسعه خود دارند. در این میان ایران یکی از مقاصد مهم اقتصادی لهستان به شمار می‌آید. لهستان بارها به علاقه خود برای ورود به بازارهای پرسود ایران اشاره کرده و از آمادگی برای همکاری در زمینه معدن، کشاورزی، داروسازی، مواد غذایی و صنایع سنگینی چون فولاد ونفت و گاز سخن گفته است. در مقابل این علاقه‌مندی، ایران نیز چند سالی است که برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و صنعتی با لهستان تمایل نشان داده است. در این راستا می‌توان به آخرین دیدار وزیران امور خارجه ایران و لهستان اشاره کرد که زمینه امضاء یادداشت تفاهم در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله انرژی را فراهم آورد.
  
   بخش یازدهم- حمل و نقل شهری
سیستم حمل و نقل عمومی‌توسعه یافته و مقرون به صرفه است. اکثر شهرهای لهستان دارای سیستم‌های پیشرفته و جامع حمل و نقل عمومی‌هستند. بعضی از انها از جمله ورشو، دارای دوچرخه‌های شهری هستند که مهاجران میتوانند انها را در مکان‌های مختلف بردارند. حمل و نقل در سراسر کشور نیز مقرون به صرفه و توسعه یافته است. حتی روستاهای کوچک نیز دارای یک خط اتوبوس هستند که در روز چند بار حرکت می‌کند. همچنین یک شبکه راه اهن توسعه یافته و قطار‌های سریع بین همه ی شهرهای بزرگ و همچنین بین ورشو و دیگر پایتخت‌های اروپایی وجود دارد.
  
   بخش دوازدهم-توریسم شهری
کشور لهستان یکی از کشورهای جذاب اروپایی است که از نظر جغرافیایی و فرهنگی نقطه اتصال شرق و غرب اروپا است. تاریخچه و فرهنگی غنی داشته و در ایام نوروز ایرانیان و سایر جشنهای ملی، همه ساله شاهد گردشگران بسیاری در وروشو پایتخت خود است. جاذبه‌های گردشگری فراوانی در لهستان وجود دارد.
  
   بخش سیزدهم- مدیریت پسماند شهری
در گزارشی که در سال ۲۰۱۰ توسط بخش محیط زیست شرکت معظم Veolia منتشر شده است، ارزش بازار پسماندهای جامد از مرحله جمع‌آوری تا بازیافت بالغ بر ۳۰۰ میلیارد یورو (معادل ۴۱۰ میلیارد دلار) برآورد شده است. آقای شالمین که این گزارش را تهیه کرده است، برآورد کرده که سالانه در جهان بالغ بر ۴ میلیارد تن زباله شهری، صنعتی و زایدات خطرناک تولید می‌شود. هرچند ایشان متذکر شده‌اند که این فقط یک برآورد است چون جمع‌آوری اطلاعاتی از این دست به خصوص در کشورهای در حال توسعه کار بسیار مشکلی است.
باید توجه داشت که میزان تولید زباله به تولید ناخالص داخلی کشورها (GDP) ربط دارد ولی میزان جمع‌آوری، استفاده مجدد و بازیافت در بین کشورها، شدیداً متغیر است. مثلاً کشوری مانند لهستان ۹۰ درصد از پسماندهای خود را به مراکز دفن ارسال می‌دارد ولی در هلند فقط ۱/۷ درصد از پسماندها سر از مراکز دفن درمی‌آورند. ژاپن حدود ۷۴ درصد از زایدات جامد خود را می‌سوزاند ولی کشوری مانند کره جدود ۴۹ درصد از زباله‌های شهری را بازیافت می‌کند. برای توجیه یک چنین وضعیتی می‌توان به در دسترس بودن زمین و خاک اشاره کرده ولی عوامل از قبیل سطح آگاهیهای زیست محیطی شهروندان، معیارهای قانونی، توسعه اقتصادی و توجه به گرمایش جهانی نیز در انتخاب نحوه دفع یا بازیافت پسماندها، تاثیرگذار هستند. بنابه توصیه آژانس حفاظت از محیطزیست اتحادیه، کلیه موفقیت در مهار آلاینده‌های زیست محیطی تولیدی در شهرها، بهـره گیـری گسترده از فنآوری‌های مربوط به بازیافت زباله‌ها می باشد. بگونه ای که با بازیافت حدود ۳۷ درصد از مواد قابل بازیافت در این اتحادیه، توان جلوگیری از نشر ۱۶۰ میلیون تن CO۲ وجود خواهد داشت و در صورت الزام کشورها به افزایش میزان درصد بازیافت به ۵۰ درصـد نشر حدود ۸۰ میلیون تن CO۲ دیگر نیز قابل کنترل خواهد بود و در صورت افزایش درصد میزان بازیافت در این اتحادیـه بـه حـدود ۶۵ درصد میزان ۳۹۲ میلیون تن CO۲درسال در این اتحادیه قابل کنترل خواهد بود. پتانسیل تامین انرژی اولیه برخی از کشورهای اتحادیه از جمله لهستان از زائدات جامد شهری در نمودار زیر ارائه شده است:
AWT IMAGE
   
منابع:
  1. زیمانسکا, دانیالا، ۱۳۸۴، شهرهای جدید در لهستان و کشورهای اروپای شرقی - مرکزی یا " شهرهای جدید و توسعه منطقه ای در لهستان و کشورهای اروپای شرقی - مرکزی"، همایش بین المللی شهرهای جدید، تهران.
  2. چوپانوگلاس،جرج، تیسن،هیلاری، الیاس،رولف، ۱۳۷۰، مدیریت مواد زائد جامد، دکتر محمد علی عبدلی، سازمان بازیافت و تبدیل مواد.
  3. مصطفایی، عبدالله (۱۳۹۳)، مقایسه نیروگاههای زباله‌سوز در اروپا و امریکا، ماهنامه صنعت برق، ش ۱۶۱.
-  http://www.modir۲۱.com/wp-content/uploads/۲۰۱۰/۰۵/۱۰.pdf
-  http://www.akairan.com/iranshenasi-irangardi/safar۱/news۲۰۱۷۶۲۴۲۲۲۰۴۷۶۵۴۳.html
-  http://www.alef.ir/vdcfm۰dyxw۶dtea.igiw.html?۱۵۲۷۳۰
-  http://www.benita۳.dev.edoramedia.com/tag
-  http://www.unil.ch/files/live/sites/iguurban/files/shared/Mikula_planning_urban_regions_Poland.pdf
-  https://www.institute.eib.org/wpcontent/uploads/۲۰۱۲/۱۰/investing_in_urban_sustainable_development_-in_poland.pdf
 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: صنعت گردشگری | برنامه ریزی کالبدی | صنعت لهستان | مدیریت شهری | سرمایه گذاری خارجی | کشور لهستان | عقاب | توسعه پایدار | حمل و نقل |
دفعات مشاهده: 10823 بار   |   دفعات چاپ: 1450 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645