[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور قبرس ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۵/۲۳ | 
    بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور قبرس
AWT IMAGE

   AWT IMAGE    AWT IMAGE    AWT IMAGE     AWT IMAGE    AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

   بخش اول- مشخصات جغرافیایی
قبرس سومین جزیره بزرگ در شرق دریای مدیترانه است و وسعت آن ۹,۲۵۱ کیلومتر مربع (۳,۵۷۲ مایل مربع) می‌باشد. دارای انواع درختان مرکبات، باغ‌های زیتون و کوه‌های پوشیده از جنگل‌های کاج است و نظیف‌ترین سواحل اروپا را داراست . پایتخت آن شهر نیکوزیا است. این جزیره از شمال با ترکیه، از جنوب با مصر، از شرق با سوریه و از غرب با‌یونان همسایه است. این جزیره‌یکی از مقاصد مهم گردشگری دریای مدیترانه است و سالانه بیش‌ از ۵ میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند. این کشور به دو بخش ترک نشین (شمالی) و‌یونانی نشین (جنوبی) تقسیم می‌شود که در آن هر دو زبان ترکی و‌یونانی رسمی‌هستند و در عین حال بیش از ۹۰ درصد مردم بخش‌یونانی به زبان انگلیسی آشنایی دارند.
  
AWT IMAGE
   
 یونانی‌ها ارتودوکس و ترک‌ها مسلمان هستند. قبرس در سال ۱۹۶۰ استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس براساس مشارکت جوامع ترک و‌یونانی در اداره امور این جزیره اعلام موجودیت کرد و بریتانیا،‌یونان و ترکیه حق حاکمیت دولت قبرس را تضمین کردند. 
  
 AWT IMAGE
   بخش دوم- مناطق شهری
جمهوری قبرس به شش استان تقسیم شده‌است. نام این استان‌ها فاماگوستا، کیرنیا، لارناکا، لیماسول، نیکوزیا، و پافوس است: 
  
 AWT IMAGE
  • نیکوزیا
پایتخت سیاسی قبرس شهر نیکوزیا است. مراکز اصلی دولتی در این شهر قرار دارند. همچنین سفارت خانه‌های سایر کشورها (نظیر ایران و آمریکا) در این شهر قرار گرفته‌اند. نیکوزیا به دلیل دور بودن از دریا، کمتر مورد توجه توریست‌ها قرار می‌گیرد و اکثر ساکنین آن را خود قبرسی‌ها و‌یا خارجی‌هایی که برای کسب و کار و‌یا تحصیل به قبرس آمده‌اند تشکیل می‌دهند. از جاذبه‌های دیدنی شهر نیکوزیا منطقه قدیمی‌شهر‌یا Old Town  آن است که با خیابان‌های سنگ فرش شده، مراکز خرید،  کافه‌ها و رستوران‌های خود محیط جالبی را فراهم آورده است. همچنین مرکز خرید Cyprus Mall و فروشگاه بزرگ لوازم خانگی IKEA در قسمت مدرن نیکوزیا واقع شده است. هزینه مسکن در نیکوزیا به دلیل موقعیت خاصی که این شهر دارد بالاتر از سایر شهر‌های قبرس می‌باشد. به دلیل کوتاه بودن مسافت‌ها در قبرس، در صورت نیاز می‌توان به آسانی از سایر شهرها به نیکوزیا رفت و آمد کرد.
  • لارناکا
فرودگاه اصلی قبرس در شهر لارناکا و در کنار دریا واقع شده است. لارناکا مقصد اصلی گردشگران ایرانی بوده است و بسیاری از ایرانی‌ها در لارناکا ملک خریداری نموده‌اند. لارناکا بیشتر‌یک شهر توریستی به حساب می‌آید. این شهر در فصل زمستان تقریبا خلوت است و هزینه ملک در این شهر کمتر از نیکوزیا و لیماسول می‌باشد. همچنین دومین بندرگاه‌یا پورت قبرس در این شهر واقع شده و پروژه‌های زیادی در این شهر در حال انجام است. از جمله پروژه نمایشگاه دائمی‌کشور چین که برای ارتباط بین بازرگانان چینی و اروپایی در قبرس در حال احداث است. به فاصله ۳۰ کیلومتری شهر لارناکا منطقه پروتراس و شهر آیاناپا واقع شده است. این منطقه‌یکی از بهترین ساحل‌های قبرس با شن سفید را دارد و عمدتا پذیرای گردشگران اروپایی است.
  • لیماسول
بندر‌ یاپورت اصلی قبرس در شهر ساحلی لیماسول قرار دارد.این شهرکه بزرگترین شهر قبرس از نظر جغرافیایی و جمعیتی است، مرکز اصلی تجاری و اقتصادی قبرس نیز محسوب می‌شود. لیماسول، ساحل‌ها و دهکده‌های زیبایی دارد که پذیرای گردشگران اروپایی است. به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌ها و امکانات لازم و وجود نیروی کار متخصص به همراه جمعیت قابل توجه توریست‌هایی که به این شهر می‌آیند، این شهر برای راه‌انداختن کسب و کار‌یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌گردد.
  • پافوس
شهر ساحلی پافوس که در غرب قبرس واقع شده همانند لارناکا شهری توریستی است. دومین فرودگاه قبرس در این شهر واقع شده است. اکثر پرواز‌های ارزان قیمت اروپایی به این فرودگاه می‌روند. این شهر از دیرباز مورد توجه توریست‌های انگلیسی بوده است و بیشتر انگلیسی‌هایی که در قبرس زندگی می‌کنند ساکن این شهر می‌باشند.

   بخش سوم- منابع اقتصادی
تولید ناخالص داخلی قبرس در مجموع هر دو منطقه ۹۵/۲۵ میلیارد دلار است. ۴۸۶ هزار و ۲۵ نفر نیروی کار ارین کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در منطقه‌یونانی‌نشین آن۸/۳درصد و در منطقه ترک‌نشین ۶/۵ درصد است. آماری از افراد زیر خط فقر این کشور در دست نیست. نرخ تورم در بخش‌یونانی‌نشین قبرس ۲/۳ درصد و در بخش ترک‌نشین ۹/۱ درصد است. محصولات صادراتی قبرس شامل مرکبات، سیب‌زمینی، دارو، سیمان، لباس و سیگار، لبنیات و منسوجات است. محصولات وارداتی این کشور شامل کالا‌های مصرفی، نفت و مشتقات آن، ماشین‌آلات، تجهیزات حمل و نقل، وسایل نقلیه، سوخت، سیگار، مواد غذایی، مواد معدنی و مواد شیمیایی است. تمام کالاها و خدمات در قبرس با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده فروخته می‌شوند که این نرخ کمترین نرخ مالیات ارزش افزوده در کل اروپا می‌باشد، همچنین مالیات بر درآمد شرکت‌های قبرسی ۱۰ درصد می‌باشد که کمترین نرخ در میان کشور‌های اروپایی است.
  
   بخش چهارم- برنامه ریزی شهری
در الگوی مدیریتی در اروپا سه عامل مدیریتی برنامه‌ریزی، اجرای برنامه‌‌های مدیریت شهری، نظارت و ارتقای برنامه‌‌های مدیریت شهری ذکر می‌شود و ویژگی‌‌‌های خاصی برای‌یک مدیریت مطلوب شهری نیاز است که این ویژگی‌ها شامل داشتن اطلاعات لازم در زمینه سیستم شهری، سازمان‌‌های مربوطه و روند فعالیت‌ها را شامل می‌شود. همچنین باید توجه داشت که بخش خصوصی، گروه‌‌های فشار و عامه مردم می‌توانند در بهبود مدیریت شهری سهیم باشند و با استفاده از این مشارکت‌ها می‌توانند به بودجه لازم جهت ارتقای وضعیت اقتصادی دست‌یابند به طوری که این عملکردها می‌توانند شهروندان، محیط زیست شهری و ظرفیت کارآیی و تولیدات شهر را تحت تاثیر قرار دهند. به طور کل در اروپا من جمله قبرس اروپایی، تاکید بر این است که سیستم‌‌های شهر به طور کامل مورد ارزیابی قرار گیرد. نوع مدیریت شهری که در اروپا از جمله کشور قبرس مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌بایست با چرخه زندگی شهرنشینی، که افزایش و کاهش رشد محیط زیست نشانگر آن است، سازگار باشد. بر این اساس، شهر‌هایی که به لحاظ فیزیکی و اقتصادی توسعه‌یافته هستند، نیاز به شیوه مدیریت شهری متفاوت نسبت به شهر‌های عقب‌مانده و دچار نقصان هستند. از موارد دیگری که در مدیریت شهری اروپا و همچنین قبرس اروپایی مدنظر قرار می‌گیرد، می‌توان به وضعیت حمل و نقل شهری، مدیریت اراضی، اقتصاد شهری و منطقه ای، سازمان‌دهی کارآیی و حجم تولیدات در کلان‌شهرها اشاره کرد.
 
     بخش پنجم- رشد و توسعه شهری
یکی از عوامل اصلی توسعه‌ی شهرها، رشد جمعیت آنهاست. اما در رابطه با اروپا، این توجیه کافی نیست. در حال حاضر غالب شهر‌های بزرگ اروپا در حال فشرده تر شدن هستند. از اواسط دهه‌ی ۱۵۹۱، شهر‌های اروپا به طور متوسط به میزان ۷۸درصد گسترش‌یافته‌اند، در حالی که جمعیت تنها به میزان ۳۳ ٪ رشد کرده است. در پروژه LPRULP ‌یکی از پروژه‌های منسجم در برنامه‌ی چهارچوب تحقیقاتی ششم اتحادیه‌ی اروپا - بیش از ۱۱۱ محقق از ۱۹ کشور دنیا، تاثیرات مصرف زمین در شهرها را از طریق شش مطالعه‌ی تحقیقاتی در اروپا و‌یک مطالعه در چین مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که چطور تناقضات و اختلافات در مورد استفاده از زمین و فشار به نواحی اطراف هسته‌ی اصلی شهر را می‌توان از لحاظ استراتژیک در بستر‌های مختلف مرتبط با توسعه و ساماندهی مدیریت کرد. به طور خلاصه می‌توان گفت که راهبرد‌های زیربه عنوان مراحل مهم حرکت به سوی ویژگی‌های پایدار شهر - روستا در اروپا از جمله قبرس شمالی شناسایی شدند:
  • هماهنگی بهتر حمل و نقل، استفاده از زمین و برنامه ریزی در مورد فضای آزاد؛
  • تراکم زایی و مهار سد نفوذ شهر - توسعه‌ی‌یک شهر سبز و فشرده؛
  • حفظ زیر ساخت‌های آبی و سبز؛
  • حفظ زمین‌های کشاورزی و ارتقاء تولید محلی.
  • تقویت حاکمیت در سطح منطقه ای
  • توجه به خط مشی‌های ارتباط شهر و روستا در سراسر اروپا
  
   بخش ششم- مدیریت شهری
در پژوهشی که موسسه UDITE در دوره زمانی ۲۰۰۴-۲۰۰۲ میلادی انجام داده است ساختار مدیریت شهری در هفده کشور اروپایی مورد بررسی قرار گرفته است. بر پایه این پژوهش، چهار مدل سازمان‌یا شکل حکومت محلی وجود دارد: مدل شهردار قوی،  مدل رهبری جمعی،  مدل رهبری توسط کمیسیون، مدل شورا. بر این اساس، باید اذعان داشت که شکل حکومت محلی و نوع مدیریت شهری در قبرس، از نوع مدل شهردار قوی است. در این مدل به طور روشن بر اصل رهبری سیاسی تاکید می‌شود که در قالب شهردار تبلور‌یافته است. این مدل در کشور‌های جنوبی‌یا شرقی اروپا قابل مشاهده است. به غیر از برخی تفاوت‌های قابل توجه در طراحی نهادی آنها و بدون کاوش عمیق در سیستم انتخاباتی آنها، این کشورها دارای مدلی مشترک از سازمان اداری و سیاسی شهر هستند. شهردار، بازیگر سیاسی است که از نظر قانونی، وظایف اجرایی نیز به او اعطا شده است. به بیان دقیق و رسمی، شهردار مسئول اجرای تصمیمات شورا از طریق مدیریت و نظارت بر سازمان شهرداری و پرسنل آن است. این وضعیت ممکن است به این دلیل باشد که شهردار کنترل اکثریت سیاسی شورا را در اختیار دارد و‌یا به سبب آن باشد که تقسیم قدرت و وظایف روشنی بین شورا و شاخه اجرایی از طریق وارد کردن خصوصیات جایگاه ریاست جمهوری در شکل‌یک حکومت محلی- به عنوان مثال انتخاب مستقیم شهردار- ایجاد شده است. این پدیده بطور مشخص در کشور‌های ایتالیا، پرتغال و مجارستان دیده می‌شود که در آنها شهردار اغلب دارای قدرت چشمگیری است. سیستم اداری و سیاسی محلی پیرامون این شخص سازمان می‌یابد. در سازمان شهرداری‌های شهر‌های بزرگ و متوسط، مقام شهردار معمولا‌یک شغل تمام وقت است. مدیران عمومی‌شهر در سال‌های اخیر از میان کارکنان شهرداری بوده‌اند. اگر چه این موضوع در کشور‌های مختلف به استثناء فرانسه، قبرس و مجارستان مورد تردید قرار گرفته است.
  
   بخش هفتم- نظام مالی مدیریت شهری 
در قبرس هم همچون بیشتر کشور‌های اروپایی،  تامین مالی شهرداری‌ها دارای دو پایه اصلی شامل «مالیات‌‌های شهری» و «اوراق قرضه» به عنوان پایدارترین و سالم‌ترین منابع درآمد‌های شهری مدنظر می‌باشد. بر این اساس، بودجه‌‌های نهادها و حکومت‌‌های محلی از دو بخش جاری و سرمای‌های تشکیل می‌شوند. محل تامین بودجه‌‌های جاری، درآمد‌های جاری و محل تامین بودجه سرمایه ای، درآمد‌های سرمای‌های هستند که از محل کمک‌‌های بلاعوض سرمایه‌گذاری از جانب دولت و نیز عواید حاصل از فروش تامین شده است (رعایت اصل تفکیک منابع) درآمد‌های مالیاتی هم منبع درآمدی برای شهرداری‌ها هستند. درآمد شهرداری‌ها از کمک‌‌های بلاعوض، فروش خدمات، خالص قرض استقراض، تسهیلات بانکی و در مواردی از منابع دیگر تامین می‌شود. 
  
   بخش هشتم- نوآوری‌های شهری
یک شهر هوشمند دیگر، این بار قبرس در حاشیه دریای مدیترانه خبرساز شده است. قرار است این کشور کوچک تنها تا‌یک دهه دیگر صاحب‌یکی از شهر‌های هوشمند جهان باشد، اما باید کمی‌مکث کرد، چون این‌یکی با سایر طرح‌‌هایی که تاکنون ارائه شده است، تفاوت‌‌های زیادی دارد. ساکنان شهر از زمانی که چشمان خود را هنگام صبح باز می‌کنند به طور خودکار در جریان سبک زندگی کاملا هوشمندان‌های قرارمی‌گیرند که نتیجه آن در شب هنگام، بازده کاری چشمگیر است. درخصوص پروژه عظیم شهرسازی Smart Eco City شاید همین نکته کافی باشد که نخستین پروژه در نوع خود در منطقه مدیترانه و البته‌یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های هوشمند سراسر اروپا خواهد بود. سواحل مدیترانه هوشمندتر از قبل می‌شوند. پروژه طراحی و ساخت شهر هوشمند Neapolis Smart EcoCity از سوی محققان و طراحان Leptos Group  ارائه شده است. این پروژه مملو از نکات جالب توجه و آمار‌های خیره‌کننده است که همگی نشان ازاهمیت طراحان اصلی پروژه می‌گویند، سرمایه‌گذارانی که در پروژه Neapolis Smart EcoCity حضور خواهند داشت نباید نگران آینده سرمایه‌گذاری‌شان باشند چون بودج‌های که برای این پروژه هزینه می‌کنند در مدت ۱۳ سال به جیبشان باز می‌گردد. این شهر قرار است در شهر پافوس قبرس با مساحتی حدود ۱/۱ میلیون مترمربع ساخته شود. البته مساحت کلی که برای پروژه در نظر گرفته شده بالغ بر ۵۲۰ هزار مترمربع ساختمان است که تمامی‌آنها دارای‌یک وجه تمایز مشترک هستند: اوج فناوری‌‌های نوین در هر‌یک از آنها دیده می‌شود. چنین زیربنایی عملا با زیربنای بسیاری از شهرک‌ها برابر می‌کند، اماطراحان پروژه عنوان شهر هوشمند را روی آن گذاشته‌اند و امیدوارند در دو دهه آینده به عنوان‌یکی از بهترین الگوها در زمینه توسعه شهرنشینی هوشمند برگزیده شود. زیرساختارها آغاز شده‌اند. نخستین فاز این پروژه عظیم شامل طراحی و ساخت ابتدایی زیرساختارهاست. در هر شهری بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی به عنوان مهم‌ترین زیرساختارها محسوب می‌شوند. براساس برنامه‌ریزی‌‌های از پیش انجام شده قرار است کار ساخت تاسیسات حیاتی شهرنشینی در این پروژه‌یعنی تاسیسات آب، برق، تامین گاز و نظایر آنها رسما از سال ۲۰۱۱ آغاز شود، اما فاز بعدی این پروژه آغاز پیش‌فروش واحد‌های تجاری، اداری و مسکونی آن است. تجربیات تلخی که در برخی پروژه‌‌های ناتمام قبلی به ثبت رسیده است موجب شده علاقه‌مندان به زندگی در چنین محیط‌‌هایی با احتیاط بیشتری به این طرح‌ها فکر کنند. از این رو مجریان پروژه پیش‌فروش این واحدها را در فاز دوم قرار داده‌اند. فاز نخست این پروژه با بودجه کلانی حدود ۱۷۱ میلیون‌یورو آغاز شده است و هم‌اکنون شمار قابل توجهی از سرمایه‌گذاران اروپایی و همچنین سرمایه‌گذارانی از گوشه و کنار جهان هزینه‌‌های قابل توجهی را به آن تزریق می‌کنند.‌یکی از نکات جالب توجه این پروژه فرصت‌‌های شغلی قابل توجهی است که برای افراد مختلف ایجاد می‌شود.برآورد شده که این پروژه بالغ بر ۸ هزار فرصت شغلی برای افراد مختلف با مهارت‌‌های گوناگون به همراه داشته باشد. البته این تازه آغاز‌یک ماجرای طولانی است. فرصت‌‌های شغلی که به این ترتیب ایجاد می‌شوند صرفا به چند سال آینده محدود نشده، بلکه این افراد حداقل تا سال ۲۰۱۸ در این مشاغل به کار‌های خود ادامه می‌دهند. به عقیده کارشناسان کمک به پیشرفت اقتصاد این منطقه از جهان ازجمله مزایای پروژهNeapolis Smart Eco City  است. نگاهی به علاقه‌مندان به خرید واحد‌های ساخته شده در این پروژه هوشمند نشان از آن دارد که تقریبا تمام مردم جهان از فرهنگ‌ها ودیدگاه‌‌های مختلف به شهرنشینی در محیط‌‌های هوشمند علاقه‌مند هستند. فهرستی که گروه Leptos منتشر کرده نشان می‌دهد خریداران و سرمایه‌گذارانی از کشور‌های سردسیر اسکاندیناوی، انگلیس، روسیه و چند کشور منطقه خاورمیانه در این پروژه حضور دارند. اما چرا قبرس انتخاب شده است؟ این پرسشی است که ممکن است به ذهن هر علاقه‌مندی خطور کند. نگاهی به موقعیت جغرافیایی این کشور کوچک نشان می‌دهد می‌توان از آن به عنوان پل میان اروپا، آفریقا و خاورمیانه نام برد. راه‌اندازی چنین پروژ‌های در این منطقه مهم از مدیترانه و جهان می‌تواند دیگر مناطق جهان را به بررسی پروژه‌‌های مربوط به شهر‌های هوشمند علاقه‌مند سازد. الگویی برای شهرها‌یا آینده پروژه  Neapolis Smart Eco City گرچه هنوز رسماً راه‌اندازی نشده است، اما با توجه به چشم‌انداز روشنی که برای آن ترسیم شده از هم ‌اکنون به عنوان‌یکی از الگو‌های قابل اطمینان برای طراحی شهر‌های هوشمند آینده در نظر گرفته می‌شود. رئیس گروه سازنده این پروژه می‌گوید: با توجه به افزایش علاقه مردم جهان به فناوری‌‌های پاک و نو، فرصتی بسیار مناسب برای طراحان پروژه‌‌های شهری، آموزشی، بهداشتی، تجاری و اداری است.‌یکی از نقاط عطف این پروژه بهره‌گیری از مجموع‌های از فناوری‌‌های نوین در‌یک نقطه واحد است. در گذشته ایده‌‌های خلاقانه متعددی درخصوص شهر‌های هوشمند وبه‌کارگیری منابع متنوع انرژی پاک ارائه شده است، اما نکته مهم این است که در اکثر این طرح‌ها صرفا روی استفاده از‌یک‌یا دو منبع تامین انرژی پاک تمرکز شده است. با این حال این پروژه مجموع‌های از فناوری‌‌هایی نظیر استفاده از انرژی خورشیدی در قالب به‌کارگیری سلول‌‌های خورشیدی، تصفیه آب و فاضلاب مبتنی بر روش‌‌های پاک و مقرون به صرفه و همچنین توسعه فناوری خودرو‌های برقی است تا به این ترتیب حداقل در این شهر نگرانی چندانی از بابت آلودگی هوای درون‌شهری وجود نداشته باشد. دانشگاه هوشمند در شهر زیستی همه چیز هوشمند است حتی درس خواندن و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر. از این‌رو قرار است دانشگاه اصلی این شهر مبتنی بر اصول شهرسازی مدرن و هوشمند ساخته شود. تنها تا چند سال دیگر نخستین دانشگاه خصوصی بین‌المللی در پافوس قبرس راه‌اندازی می‌شود. اما مزایای این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه‌‌های جهان چیست؟ در این دانشگاه که محیطی مبتنی بر آموزش و‌یادگیری پویا و فعال خواهدداشت توجه اصلی به دانشجو و تلفیق آن با استاندارد‌های پیشرفته دانشگاهی است که این کار عمدتاً با استفاده از کادر آموزشی معتبر و در پیشرفته‌ترین تاسیسات ساختمانی تحقق می‌یابد. این دانشگاه دارای ۳ دانشکده است: دانشکده بازرگانی، خدمات بهداشتی و معماری، خدمات زیست‌محیطی. وزارت آموزش قبرس اعتبار آموزشی لازم را به این دانشگاه می‌دهد تا در عرصه بین‌المللی مشکلی بابت اعتبار و جایگاه علمی‌نداشته باشد. پیش‌بینی شده است از استادانی برای تدریس در این دانشگاه استفاده شود که سابقه تدریس در شناخته شده‌ترین دانشگاه‌‌های جهان را داشته باشند. این دانشگاه نخستین کمپ واقعی آموزشی در قبرس و‌یکی از معدود کمپ‌‌هایی در سراسر جهان است که تا ۳هزار دانشجو ظرفیت دارد. قرار است دانشجویانی از کشور‌های مختلف جهان از‌یونان گرفته تا کشور‌های مختلف اروپایی و منطقه خاورمیانه و همچنین کشور‌های گوناگون آسیایی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند. چشم‌اندازی که برای این دانشگاه ترسیم شده است نگاه منطق‌های و جهانی به توسعه علوم مختلف آن هم براساس تازه‌ترین پیشرفت‌‌های تکنولوژیکی است. مرکز تحقیقات و نوآوری شهر به عنوان اوج خلاقیت به کار گرفته شده در این پروژه محسوب می‌شود. در حقیقت کاری که در این مرکز انجام می‌شود پیوند زدن ایده‌‌های خلاقانه با پروژه‌‌های مختلف و کاربردی در زندگی روزمره مردم است. چشم‌انداز روشنی برای این مرکز و فعالیت‌‌های آن ترسیم شده، به طوری که گفته می‌شود قرار است در سال‌‌های آتی به قطب تحقیقاتی علمی‌منطقه مدیترانه تبدیل شود. این مرکز نخستین مرکز توسعه ایده‌‌های خلاقانه در قبرس به شمار می‌آید که همکاری و ارتباط تنگاتنگی با پارک تجاری، دانشگاه و بیمارستان شهر هوشمند خواهد داشت. نتیجه چنین ابتکار عملی فراهم شدن محیطی بسیار مناسب برای مطالعه و کار‌های تحقیقاتی منحصر به‌فرد و ظهور چهره‌‌های برتر دانشگاهی و تحقیقاتی خواهد بود. مجریان این بخش از پروژه شهر هوشمند آینده قبرس بر این باورند که از این مرکز و تنها در‌یک دهه آینده چهره‌‌های برجسته علمی‌و متفکر به جهان ارائه خواهد شد. بخش مطالعات بازرگانی این مرکز خود به چند زیرمجموعه تقسیم شده است: مرکز بازرگانی و امور تجاری محدود، مرکز مطالعات حقوقی و صنفی، مرکز ملی بررسی سیاست‌‌های اتحادیه اروپا و تاسیسات کنفرانس. اما در بخش تحقیقات این مرکز، تمرکز اصلی روی مطالعات استراتژیک علمی‌و شکل‌گیری اتاق‌‌های فکر و به دنبال آن راه‌اندازی گروه‌‌هایی متفکر و صاحب‌نظر است. بخش ارتباطات این مرکز نیز شامل استودیو‌های آموزش و مرکز رسانه، مرکز منابع اطلاعات الکترونیکی و مراکز دیگری از این دست است. مرکز تحقیقات و نوآوری شهر Neapolis Smart Eco City زیربنایی حدود ۲۸۰۰ مترمربع خواهد داشت که ارتباط نزدیکی با هتل هوشمند این شهر خواهد داشت. نزدیکی این دو نقطه خود نشان از توجه به معیار‌های نوین در شهرسازی هوشمند است. پیش‌بینی می‌شود در چند دهه آینده همه ساله شمار قابل توجهی از دانشمندان، محققان، سیاستمداران و چهره‌‌های برجسته از گوشه و کنار جهان در رفت و آمد با این شهر باشند. از این‌رو نزدیکی هتل هوشمند شهر با این مرکز نه‌تنها در کاهش مصرف سوخت نقش قابل توجهی خواهد داشت، بلکه از تردد بیش از حد در شهر و تبعات منفی آن جلوگیری می‌کند. این هتل دارای ۸۰ اتاق چندمنظوره است. چند منظوره بودن این اتاق‌ها موجب می‌شود تا در آن واحد استفاده‌‌های متنوعی از این هتل صورت گیرد.
  
   بخش نهم- کیفیت زندگی شهری
واحد اطلاعاتی اکونومیست(EIU)، شاخص اقتصادی و اجتماعی جدیدی را بمنظور رتبه بندی کشور‌های جهان ارائه کرد. این معیار رتبه‌بندی کشورها را شاخص کیفیت زندگی (QLI)، نام‌گذاری کرده‌اند. عوامل نه‌گانه کیفیت زندگی و شاخص‌‌های به‌کار گرفته شده در نمایش چنین عواملی عبارتند از:
  1. تعالی مادی: سرانه تولید ناخالص ملی
  2. سلامتیامید به زندگی در بدو تولد
  3. ثبات سیاسی و امنیت: نرخ ثبات سیاسی و امنیت
  4. زندگی خانوادگی: نرخ طلاق (در هر هزار نفر)
  5. زندگی اجتماعی: نرخ حضور در اماکن مذهبی‌یا عضویت در سندیکاها
  6. اقلیم و جغرافیا: عرض جغرافیائی، شرایط اقلیمی‌بین گرمتر و سردتر را مشخص می‌سازد.
  7. امنیت شغلی: نرخ بیکاری
  8. آزادی سیاسی: متوسط شاخص‌‌های آزادی‌‌های مدنی و سیاسی
  9. برابری جنسیتی:  نسبت متوسط درآمد مرد و زن، بر اساس آخرین داده‌‌های در دسترس
بر این اساس، قبرس در زمینه شاخص کیفیت زندگی در رتبه ۲۳ جهانی به مقدار ۷/۰۹۷ قرار گرفته است.
  
   بخش دهم- سیاست‌های کارآفرینی
بر اساس گزارش کسب و کار بانک جهانی- قبرس در میان ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد که قوانین کسب و کار خود را در سال گذشته بهبود داده است. این جزیره در میان۱۰ اقتصاد برتر که حداقل سه اصلاحات اجرایی شده داشته قرار دارد و در رتبه ۴۷ در سال ۲۰۱۶ در میان ۱۸۹ کشور جهان از نظر سهولت انجام کسب و کار بوده است که ۱۳ پله صعود داشته است. این  کشور همچنین فاصله  مرزی خود را  به ۷۱،۷۸ ٪ در مقایسه با سال قبل که  ۶۷/۳۷ درصد بوده است افزایش داده است.
   
   بخش‌یازدهم- حمل و نقل شهری
اگرچه هیچ قطاری در جزیره قبرس وجود ندارد. اما سیستم اتوبوسرانی در قبرس و شهر‌های آن همانند لارناکا وجود دارد. سیستم حمل و نقل عمومی‌در قبرس، محدودیت‌هایی دارد اما در شهر لارناکا که جزو شهر‌های مدرن محسوب می‌شود، سیستم حمل و نقل عمومی‌از وضعیت بهتری برخوردار است. چنانچه می‌خواهید به‌یک مقصدی بروید و برگردید و‌یا می‌خواهید از شهری به شهر‌های مهم قبرس بروید، می‌توانید از سیستم حمل و نقل عمومی‌استفاده کنید که این نوع از سفر کردن، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. در نزدیکی برخی از هتل‌ها مینی‌بوس‌هایی نیز هستند که نسبت به جابه جا کردن مسافران اقدام می‌کنند. به طورکلی هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی‌ارزان است.
خطوط اتوبوسرانی بین شهری از سال ۲۰۰۵ شروع به کار کرده و این اتوبوس‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۷:۰۰ فعالیت می‌کند. جالب است بدانید رانندگی در قبرس از سمت چپ خیابان است به همین دلیل سیستم رانندگی در سمت راست وسایل نقلیه وجود دارد.
خدمات اتوبوس در قبرس جنوبی مکرر و قابل اعتماد هستش.. اتوبوس‌های قبرس به نظر از رده خارج شده میان ولی به طور کلی امن و راحت هستن.. اتوبوس‌ها از دوشنبه تا شنبه خدمات رسانی می‌کنن و ارزانترین وسیله نقلیه هستش.. روز‌های‌یکشنبه اتوبوس نیست ولی می‌توان برای مسیر‌های طولانی در تور‌های خصوصی بین شهری ثبت نام نمود.
  
   بخش دوازدهم- توریسم شهری
شهر‌های توریستی قبرس عبارتند از: آگرس، گوذی پارالیمنی، سکارینو، آییس تیخناس، وونی، پانو لفکارا، پلیس، کرال بی، کالاوازوس، واولا، کالپاناییتیس، پمس، وازیلیا، کاتیکاس، پریسترنا، آیاناپا، پانو پلاترس،  آپسیو، پافوس، پانو آرذس، کوکلیا، فازوالا، لیسو، وازا، آنییرا، لارناکا، منی، کیرنیا، مازتس، لازا، ماندریا، سپیلیا، ترولی، ترودس، پتامیتیسا، خیرکیتیا، پریولیا، کاکپتریا، گورری، اپیسکپی، لیماسول، کالپیا،پیسوری، لیترذنداس، تچنی، نیکوزیا، ذروشا، پییا، مارنی، خولو، کاتو ذریس، پذولاس، اومذس،  ورکلینی، پسماتیسمنس، گورنرس بیچ، نوخریو، میلیو، غازیوران، آرسس، لاپیتس، پرتاراس، لمیتو،  اریمی، ترسفانو و نیککلیا.
با جلوه تاریخی متنوع و جامعی در این کشور روبرو خواهند شد. بنا‌های باستانی متعدد و محوطه‌های تاریخی جالب توجه که میراث دوره‌های حکومت تاریخی تمدن‌های بزرگ بشری از دیرباز تا امروز هستند. بنا‌هایی از دوران روم و‌یونان باستان و حتی پیش از آن، بنا‌هایی‌یادگار حکومت عثمانی و سرانجام بنا‌هایی ساخته شده در دوران حکمروایی انگلیس بر این جزیره که همه و همه، همچون ماکتی از تاریخ انسان، در این جزیره گرد هم آمده‌اند.تنوع فرهنگی جالب توجهی نیز در این کشور قابل مشاهده است. همزیستی مسالمت آمیز دو تبار اصلی‌یونانی و ترک در این کشور، به جای خود، اما در کنار آن این کشور، به دلیل موقعیت مهاجر پذیر و گردشگر پذیر خود، در تمام ایام سال، جلوه ای از اقوام ونژاد‌های متعدد جهان را به بازدیدکنندگان عرضه میکند. که این امر با برگزاری فستیوال‌های متعدد، تقویت می‌شود. با این حال اما قبرس دو برابر بیشتر از کرواسی در زمینه بهینه‌سازی مشکل دارد. قبرس شمالی، ناحی‌های که بین‌یونان نشینان و ترک نشینان است، حتی با بازاریابی Visit Cyprus و موفقیت نصفه و نیمه آن، نتوانست نتیجه قابل‌توجهی به‌دست بیاورد. براساس مطالعاتی که موسسه Price water house Coopers در سال ۲۰۱۳ انجام داد، نتیجه‌گیری مشابهی به‌دست آمد و دلیل اصلی ناکامی‌قبرس در جذب گردشگر، زیرساخت کهنه و دیگر متغیر‌های زیرساختی بیان شد. البته در این مطالعه، PWC فضای زیادی برای رشد این کشور در نظر گرفته است. بر اساس این مطالعه، بیش از ۸۵ درصد افراد داوطلب، وبسایت‌‌های گردشگری قبرس (با احتساب شبکه‌‌های مجازی) را ندیده‌اند و ۶۶درصد این افراد، اصلا نمی‌دانستند سایت رسمی‌برای گردشگری قبرس وجود دارد. در صنعت گردشگری بارها دید‌هایم که این سناریو‌های بازنده بارها و بارها تکرار شده‌‌اند. نه‌فقط در جنوب و جنوب شرق اروپا، بلکه در غرب و شمال اروپا نیز این راه غلط را پیموده‌اند.
  
   بخش سیزدهم- مدیریت پسماند شهری
مدیریت پسماند‌یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مدیریت شهری نوین است که ارائه‌ی خدمات و رفع نیاز‌های شهروندان را به پوشش می‌دهد. با صنعتی شدن کشورها بر میزان و تنوع تولید زباله‌ها نیز افزوده شد.
بطور کلی در قبرس اروپایی، آنچه که تحت عنوان مدیریت پسماند نوین مطرح است مبتنی بر قواعد و مقررات کنترل و حفظ محیط زیست و برنامه‌ی کاهش پسماند طراحی و تدوین شده است. در راستای همین موضوع مهم نیز در قالب طرح‌های ملی تلاش می‌شود از میزان تولید پسماند کاسته شود. به عنوان مثال برنامه‌ی زمانبندی جمع اوری زباله‌ها  و آموزش‌هایی که داده می‌شود به گونه ای است که شهروندان تشویق شوند زباله‌ی کمتری تولید کنند.
در این کشور اروپایی، در خصوص لزوم حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی، شهرداری‌ها و شورای شهر موظف هستند به کودکان از زمان پیش دبستانی و مدارس تفکیک زباله‌های بازیافتی و غیر بازیافتی را آموزش بدهند برای همین منظور در مدارس زباله‌های تفکیکی تعبیه شده است تا کودکان فرهنگ سازی شوند برای حفظ محیط زیست زباله‌های تر و خشک را از هم جدا کنند. همچنین در همین راستای مدیریت‌یکپارچه‌ی شهری و شهرداری‌ها به کمک موسسات خصوصی وNGO ‌ها این فرصت مشارکت را داده‌اند تا در امر فرهنگ سازی شهروندان و جمع آوری زباله‌ها به آن‌ها کمک کنند. عمدتا در مناطق پر تردد و پر جمعیت مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، مترو، پیاده روها، ترمینال‌ها و رستوران‌ها مخازن ویژه‌ی تفکیک قرار داده شده است.
 
 منابع:
  1. رستگاران ،‌هانی؛ طاهر دوست محمدی، مریم (۱۳۹۴) راهبرد‌های توسعه پایدار شهری و ارتباطات شهر و روستا در کشور‌های اروپای شرقی و غربی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان.
  
   ۲. Library of Congress Cyprus Country Study Detailed information on Cyprus, covering the various phases of the Cyprus conflict
   ۳. Urban Land Institute. (۱۹۹۸). ULI on the Future: Smart Growth. Washington, DC: Urban Land Institute.
  ۴. Komninos, N., & Sefertzi, E. (۲۰۰۹). Intelligent cities: R&D offshoring, Web ۲.۰ product development and globalization of innovation systems. Paper presented at the Second Knowledge Cities Summit ۲۰۰۹. Available at http://www.urenio.org/wpcontent/uploads/۲۰۰۸/۱۱/Intelligent-Cities-Shenzhen-۲۰۰۹-Komninos-Sefertzi.pdf
   ۴. http://www.irncy.com
   ۵. www.pwut.ac.ir
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
کلیدواژه ها: لارناکا | قبرس | مطالعات بازرگانی | شهرداری ها | پروژه های عظیم شهرسازی | مدیریت شهری | نیکوزیا | گردشگران ایرانی |
دفعات مشاهده: 1088 بار   |   دفعات چاپ: 132 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 3792