[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور نیوزیلند ::
 | تاریخ ارسال: 1396/3/8 | 

بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور نیوزیلند

AWT IMAGE

  

AWT IMAGE    AWT IMAGE    AWT IMAGE     AWT IMAGE    AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

   

بخش اول- مشخصات آماری

کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام است، این کشور از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده و مناطق خودمختار نیو، جزایر کوک، توکلائو و راس را هم در بر می‌گیرد. زلاندنو فاصله زیادی با دیگر خشکی‌های کره زمین دارد، به طوریکه استرالیا نزدیک‌ترین همسایه این سرزمین در دو هزار کیلومتری آن قرار دارد، دریای میان این دو کشور به دریای تاسمان معروف است. نزدیک‌ترین همسایگان این کشور از شمال جزایر تونگا، فیجی، نیوکالدونیا هستند.

AWT IMAGE

جمعیت زلاندنو ۴/۳ میلیون نفر است. حدود ۷۸٪ آنان خود را اروپایی معرفی می‌کنند. اروپائیان زلاندنو به «Pākehā»  معروف هستند. این کشور از لحاظ نژادی به دو بخش عمده و بزرگ تقسیم شده‌است.

بیشتر اروپائی‌ها تبار بریتانیایی یا ایرلندی دارند و مهاجرانی که از آلمان، ایتالیا، یوگسلاوی، هلند، اتریش و سوئیس آمده‌اند هم جمعیت قابل توجهی دارند. در سرشماری سال ۲۰۰۶ مائوری‌ها ۱۵٪، آسیایی‌ها ۹/۲٪ و پولینزی‌های غیر مائوری ۶/۹٪ جمعیت را تشکیل می‌دادند. (هر شخص در سرشماری می‌تواند خود را از دو گروه قومیتی معرفی کند). انگلیسی و مائوری زبان‌های اصلی این کشور است.

AWT IMAGE

  

بخش دوم- مناطق شهری

تقسیمات کشوری در زلاندنو به شرح زیر است:

  • ۱۶ منطقه (استان)
  • ۵۰ شهرستان
  • ۲۲ شهر

زلاندنو یک کشور عمدتاً شهرنشین است. ۸۶٪ مردم در ۱۶ منطقه شهری این کشور زندگی می‌کنند و نیمی از آن‌ها در سه شهر اصلی آوکلند، ولینگتون و کرایست چرچ به‌سر می‌برند. شهر ولینگتون پایتخت و سومین شهر پرجمعیت زلاندنو است.

AWT IMAGE

جدول زیر ده شهر پرجمعیت زلاندنو را به همراه «جمعیت شهرها» نمایش می‌دهد:

  AWT IMAGE

بخش سوم- منابع اقتصادی

زلاندنو اقتصاد پیشرفته و پررونقی دارد و در زمره کشورهای توسعه‌یافته و متمول قرار می‌گیرد و در سال ۲۰۱۳ هفتمین کشور دنیا از نظر شاخص توسعه انسانی بوده است. واحد پول نیوزیلند دلار می باشد که معمولا نسبت آن به دلار آمریکا  ۰.۸۳۴۱ می باشد.

محصولات صادراتی این کشور شامل محصولات لبنی، گوشت، چوب، ماهی و ماشین‌آلات است که به کشورهای استرالیا (۲۰/۵ درصد)، آمریکا (۱۳/۱ درصد)، ژاپن (۱۰/۳درصد)، چین ( ۵/۴درصد) و انگلستان (۴۴/۹درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه زمینی و هوایی، نفت، لوازم الکترونیکی، منسوجات و پلاستیک است که از کشورهای استرالیا (۲۰/۵ درصد)، چین (۱۲/۳ درصد)، آمریکا (۱۱/۸درصد)، ژاپن (۹/۲ درصد)، آلمان  (۴/۴ درصد) و سنگاپور  (۴/۴ درصد) وارد می‌شود.

نرخ مالیات بر درآمد پایین‌تر از میانگین کشورهای پیشرفته است و انتظار می‌رود در سال‌های آتی کاهش بیشتری داشته باشند. مالیات بر درآمد از حقوق کسر می شود و از ۱۵ درصد تا ۳۳ درصد بر مبنای درآمد متغیر است. اقتصاد نیوزیلند بسیار متکی به صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ترتیب ۱۷۱ و ۱۸۲ میلیارد دلار بوده است. رشد اقتصادی ۱/۴ و ۱ درصدی هم در همین سال‌ها مشاهده شده است. نرخ بیکاری در نیوزیلند هم حدود ۵ درصد است. واردات این کشور در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ هم حدود ۵۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. ضمن اینکه درآمد سرانه در این کشور هم روند صعودی داشته و از ۳۷ هزار و هفتصد در سال ۲۰۱۳ به ۳۹ هزار دلار آمریکا در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

 تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۴ به ۱/۷۰۰ میلیارد دلار و تولید سرانه آن به ۳۳۶۵۳ دلار رسید که در ردیف بیست و هشتم دنیا و نزدیک به کشورهای اروپای جنوبی قرار می‌گیرد (اسپانیا بیش از ۳۳ هزار دلار و آمریکا بیش از ۴۶۶ هزار دلار است).

در اواخر قرن نوزدهم پشم مهم‌ترین کالای تولیدی نیوزیلندی‌ها بود و صنایعی چون صید نهنگ و فک، تولید الوار، تولید کتان، و استخراج طلا نیز در دوره‌های مختلف در اقتصاد زلاندنو اهمیت داشتند. نوسانات قیمتی در بازارهای جهانی باعث کاهش تولید محصولاتی چون پشم و جایگزینی آن با محصولاتی چون لبنیات و شراب شده‌است. توریسم نیز در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری در اقتصاد کشور پیدا کرده‌است.

در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ درآمد سرانه و رفاه عمومی در زلاند نو بالاتر از اروپا و آمریکای شمالی بود اما کاهش قیمت پشم و افزایش قیمت نفت در دهه ۱۹۷۰ اقتصاد زلاند نو را با مشکلات جدی روبرو کرد و در دهه‌های بعد اقتصاد زلاندنو تغییرات عمده‌ای را به خود دید. از سال ۲۰۰۰ تاکنون سطح درآمد میانه خانواده‌های نیوزیلندی افزایش چشمگیری داشته‌است. باوجود این‌که سطح درآمدهای مردم این کشور پائین‌تر از بسیاری از کشورهای جهان اول قرار دارد، اما تحقیقات بین‌المللی نشان داده که مردم این کشور دارای سطح بالای رضایت از زندگی هستند:

·         شاخص توسعه انسانی: رتبه سوم

·         کیفیت زندگی: رتبه دهم

·         بررسی رضایت از زندگی: رتبه اول

·         سطح کامروایی عمومی: رتبه دهم

·         شاخص کیفیت زندگی: آوکلند چهارمین و ولینگتون دوازدهمین شهر مناسب برای زندگی در دنیا هستند.

·         ضریب جینی (توزیع عادلانه درآمد) برابر با ۳۶/۲: رتبه پنجاه و چهارم

·         شاخص صلح جهانی برابر با ۱/۲: رتبه اول

·         آزادی مطبوعات (از خبرنگاران بدون مرز): رتبه اول

·         شاخص فساد اقتصادی: کشوری که کمترین فساد اقتصادی را دارد: رتبه اول

  

بخش چهارم- برنامه‌ریزی شهری

مردم نیوزیلند سرزمینشان را God’s own می نامند، یعنی خدا این سرزمین را برای خودش ساخته است. نیوزیلند کشوری است با ۸۶ درصد جمعیت شهرنشین که در۱۶۶ منطقه عمده شهری زندگی می‌کنند. سه شهر بزرگ آن اکلند، کرایست چرچ و ولینگتون است. ولینگتون که پایتخت نیوزیلند است کمترین جمعیت را نسبت به دو شهر قبلی دارد. آکلند و ولینگتون در جزیره شمالی و کرایست چرچ در قسمت جنوبی قرار دارد. ولینگتون در رده بندی کیفیت زندگی و کیفیت شهری در میان اکوسیتی‌ها در سال ۲۰۱۰ پنجمین شهر دنیا شناخته شده است. اکلند، بزرگترین شهر کشور، شهری است چند فرهنگی که سی و یک درصد جمعیت نیوزلند را در بر می گیرد.

یک ویژگی مرکز شهر اکلند تراکم ساختمانی بسیار بالا است. تقریبا تمام مراکز تجاری و اقتصادی مهم شهر در مرکز شهر است. حتی برج آسمان خراش شهر هم در نزدیکی این مراکز ساخته شده است. با وجود این ویژگی مهم شهر آکلند در توسعه شهری گسترش افقی آن است. در واقع آکلند یکی از مهم‌ترین نمونه‌های گسترش افقی شهر در جهان است. فقط مرکز شهر از تراکم ساختمانی بالا برخوردار است و مابقی شهر به صورت افقی رشد کرده است. در مقام مقایسه، شهر تهران با ۱۲ میلیون جمعیت حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. در حالی که مساحت اکلند فقط با یک میلیون و چهارصد هزار نفر جمعیت حدود ۱۸۰۰ کیلو متر مربع است.  این شهر از نظر مساحت از شهر لندن بزرگتر است. بسیاری از خانه‌ها به صورت سنتی در ۱۰۰۰ متر مربع ایجاد شده است. هدف مدیریت شهراکلند تبدیل کردن شهر اکلند به قابل زندگی ترین شهر دنیا تا سال ۲۰۴۰ است. در سال ۲۰۰۲ شهر اکلند در میان شهرهای قابل زندگی بعد از شهرهای وین و زوریخ و ژنو و ونکوور با اختلاف ناچیزی در رتبه پنجم قرار دارد. ستون‌ها و ارکان تحقق چشم‌انداز اینده شهر ۴ اصل است:

·        جامعه منسجم و منعطف

·        سیستم حمل و نقل خوب

·        اقتصاد شفاف

·        محیط زیست سالم.

در زمینه اجتماعی هدف برنامه‌ریزان تقویت هویت محله‌ای و همین طور انسجام بخشی به تنوع فرهنگی است. در زمینه سیستم حمل و نقل سالم پیش بینی شده است که بتوانند برای دو میلیون نفر یک حمل و نقل کامل و ارزان و سازگار با محیط زیست تامین کنند. هم اکنون سامانه اتوبوس رانی شهر مجهز به  GPSاست. در زمینه اقتصادی جذب دانشجوی خارجی و توریست و سرمایه گذار و کارگر ماهر را در برنامه دارند. ناگفته نباید گذاشت که این شهر به عنوان یک شهر دوستدار کودک هم شناخته می‌شود. استراتژی‌های مربوط به کودکان در همه اسناد مورد توجه قرار می گیرد. مطابق هدف گذاری ملی همه شهرهای نیوزیلند تا سال ۲۰۲۰ می‌بایست در زمره شهرهای دوستدار کودک قرار بگیرند. در نیوزیلند چند پروتکل مورد توجه است: یکی پروتکل طراحی شهری است که توسط وزارت محیط زیست درسال ۲۰۰۵ تهیه شده است و برای همه شهرها لازم الاجرا است. مسئولان محلی به صورت داوطلبانه اجرا می‌کنند زیرا باعث می شود که توسعه و بحث‌های حرفه ای طراحی شهری مورد توجه قرار بگیرد. ضروری دارد. در این پروتکل ۶هدف رقابت اقتصادی ، پیشرفت اقتصادی، قابل زندگی کردن مکانها ، حق انتخاب برای مسکن و کار، وترویج سبک زندگی مسئولیت پذیردرهمه زمینه‌های محیط زیستی و توسعه پایدار مطرح شده است. همچنین تاکید شده که مکان‌ها متمایز شوند و به صورت خیلی قوی هویت بخش باشند و احساس تعلق به وجود بیاورند.

 بحث پیشگیری جرایم توسط طراحی شهری است که در برنامه‌ریزی شهری مسوولین شهری نیوزیلند مورد توجه قرار گرفته است. گروهی مطالعه کردند که چگونه می‌توان با طراحی شهری به عنوان یک دست نامرئی از وقوع جرایم جلوگیری کرد؟

به عبارت دیگر طراحان شهری در نیوزیلند به صورت مستقیم قصد دارند که مسائل جامعه را حل کند. هر اجتماعی در زمینه پیشگیری از جرم برنامه‌هایی دارد. در آنجا برای اینکه به پیاده خیلی اهمیت داده می‌شود، خیابان‌های مرکز شهررا تبدیل به پیاده راه می‌کنند. ماشین‌ها می‌توانند با سرعت خیلی پایین عبور کنند. این فضاها چون در آنها کارهای هنری صورت گرفته و مبلمان شهری طراحی شده است ایمن هستند. ارتباط چشمی راننده با مردم برقرار می‌شود لذا هر دو بیشتر دقت می‌کنند. در ایران تا جایی که بتوانیم پیاده رو را کوچک میکنیم و به ماشین اختصاص می‌دهیم. در نیوزیلند فضاهای ماشین به پیاده اختصاص پیدا می‌کند. یک سرمایه گذاری روی ساحل انجام می‌دهند که بتواند در جذب توریست موفق باشد.  نکته دیگری که وجود دارد میدان جالبی در ابتدای خیابان کویین است که قبلاً به عنوان پارکینگ استفاده می‌شده است اما تبدیل به یک فضای شهری بسیار زیبا و جذاب شده که جزییات طراحی فوق العاده‌ای دارد. از نمادهای سمبلیک مائوری‌ها و دیگر جوامع محلی در تزئین فضا استفاده می‌شود. بازیکنان تیم راگبی آمدند و از دروازه‌ای که در اینجا طراحی شده بود عبور داده شدند.

کف سازی و بدنه با نمادهای فرهنگی و اجتماعی با نور و مصالح خیلی عالی در این فضا برای درخت و سطل زباله و ... طراحی شده است و مسیر عبور آب بدون اینکه اختلاف سطحی ایجاد کند مسدود شده است.

  

بخش پنجم- رشد و توسعه شهری

عمده‌ترین و اصلی‌ترین طرح‌های توسعه شهری در نیوزیلند، درچارچوب برنامه‌ریزی دموکراتیک و مشارکتی شکل‌گرفته‌اند. طرح‌های راهبردی، طرح‌هایی هستند که بحث  روز کنونی مجامع شهرسازی، حول محور آن‌ها می‌چرخد. در این طرح‌ها تفکرهای قدیمی کنار گذاشته نمی‌شوند ، بلکه توسعه می‌یابند. در این نوع برنامه‌ریزی علاوه بر موضوعات مطرح شده در طرح‌های گذاشته به یکسری مسائل توجه ویژه می‌شود که عبارت‌اند از:

  • تعیین خط مشی گسترش شهر
  • روانشناسی اجتماعی
  • سرمایه گذاری بخش خصوصی
  • محیط زیست و توسعه پایدار.

در روند تغییرات به وجود آمده در شهرسازی نیوزیلند  که در آن طرح‌ها و نقشه‌ها، از حالت کاملاً اجرایی به طرح‌ها و نقشه‌های استراتژیکی مبدل شده است، تخصص‌های بسیاری به شهرسازی افزوده شده است و نقشه‌های استراتژیک جایگزین طرح‌های کاملاً فیزیکی شده‌اند. محوری‌ترین موضوع در این نوع از طرح‌ها مشارکت گروه‌های مختلف اجتماعی است.

  

بخش ششم- مدیریت شهری

در نیوزیلند، در سطح ملی در سیستم مدیریت شهری دو سند خیلی مهم دارند:

  • یکی سند سیاست‌های ملی است که برنامه‌ها را به سطوح پایین ابلاغ می‌کند.
  • در سطح منطقه‌ای هم سیاستگذاری می شود. هر منطقه‌ای برای خودش دو یا چند طرح برنامه ای دارد. در طرح منطقه‌ای بیشتر برای مسئله محیط زیست شامل حفاظت آب و خاک، مسائل اکوسیستمی، حوادث طبیعی و مواد خطرناک .... برنامه‌ریزی می شود. این طرح‌ها نباید با یکدیگر ناسازگار باشد. طرحهای ناحیه ای به عنوان سند قانونی به مدیریت شهری کمک می‌کند.

محتوای این سندها مثل طرح‌های بالادست خودش است. مثل طرح کاربری زمین است. سیاستها و روشهای اجرایی پیش بینی شده است. به پیامدهای محیط زیستی خیلی توجه شده است. در سطوح پایین‌تر هیئت‌های محلی وجود دارد. در اکلند بیست و یک هیئت محلی وجود دارد که هر کدام از آنها باید برنامه داشته باشند. این برنامه‌ها در شورای عمومی بررسی و تایید می‌شود. در سطح پایین‌ترهم طرح شهری وجود دارد. بحث مشارکت عمومی در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در نیوزیلند مهم است که این به نوبه خود نوع سیستم‌های برنامه‌ریزی و کیفیت محیط زیست شهری و ..... شهرهای این کشور را منحصر به فرد کرده است.

  

بخش هفتم- نظام مالی مدیریت شهری

بیشترین درآمد شهرهای نیوزیلند، از محل عوارض (۵۰ درصد)، درآمد مربوط به تعرفه­ها، فروش خدمات و جرایم (۲۵ درصد)، امتیازها (کمک‌­های) عمومی و کمک­های خاص تأمین می­‌گردد. علاوه بر این یکی از بزرگترین فاکتورهای درآمدی پایدار که برای شهرداری‌های نیوزیلند وجود دارد، اختصاص درصدی از مالیات اخذ شده (۴ تا ۶ درصد) همان شهر به شهرداری مربوطه می­‌باشد.

   

بخش هشتم- نوآوری‌های شهری

طرح خلاقه شهر هوشمند بریستول به عنوان برگزیده نهایی دومین جایزه بین‌المللی گوانگژو اعلام شد. از جمله برنامه‌های مهم یو سی ال جی که هر دو سال یک بار برگزار می‌گردد اهدای جایزه بین‌المللی گوانگژو برای خلاق‌ترین و بهترین‌ نوآوری‌های شهری است.  این برنامه در فاصله روزهای ۲۷ تا ۲۸ نوامبر به همراه نشست‌ها و برنامه‌های آموزشی در شهر گوانگژو چین اجرا شد و برترین ایده‌های شهری که در جهت بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی شهر مؤثر بوده‌اند بررسی و طرح گردیدند. در داوری طرح‌های ارائه شده چهار عامل مهم نوآوری، اثربخشی، تکرارپذیری و میزان اهمیت و الزامی بودن از سوی کمیته فنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. کمیته فنی جایزه گوانگژو ۲۰۱۴ میلادی که از ماه سپتامبر فعالیت خود را آغاز کرده بود، پس از بررسی ۲۵۹ طرح ارائه شده از ۱۵۹ شهر جهان، در نهایت ۱۵ ایده و نوآوری برتر شهری را معرفی نمود. در این میان شهر اوکلند نیوزیلند به عنوان شهر پیشرو در توازن خوب اقتصاد، محیط روستایی، و سطح بالای امنیت شخصی، در رتبه چهارم این رده بندی جای گرفت.

   

بخش نهم- کیفیت زندگی شهری

نیوزیلند در گزارش امسال مرسر نیز به عملکرد خوب خود در کیفیت زندگی شهری ادامه داده‌اند. اوکلند، و ولینگتون به ترتیب با رتبه‌های ۳ و ۱۵ همچنان در میان ۲۰ شهر باکیفیت دنیا قرار دارند. اگر چه از نظر رتبه بندی زیرساخت‌های شهری تنها نام سیدنی  در میان ۲۰ شهر برتر دیده می شود. پورث، ملبورن و بریزبین نیز به ترتیب با قرار گرفتن در رتبه‌های ۳۲، ۳۴ و ۳۷ عملکرد خوبی را در رتبه بندی زیرساخت شهری در قاره اقیانوسیه به خود اختصاص داده‌اند. گزارش مرسر نشان می‌دهد اکثر شهرهای بزرگ اقیانوسیه از کیفیت بالایی برای زندگی برخوردارند.

  

بخش دهم- سیاست‌های کارآفرینی

کارآفرینی در زلاندنو، ابزاری است که تاثیرات مهمی بر هر دو حوزه اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد و محرک قدرت‌مندی برای مبارزه با انحصارطلبی اجتماعی است که توانسته تا حد زیادی روند یکپارچگی جوامع و اجتماعات را تسهیل نماید.

نقش نهادهای دست‌اندکار و دولتمردان نیوزیلندی برای ارتقاء فرهنگ کارآفرینی در جامعه، بطورکلی این است که شرایطی را ایجاد نمایند که ضمن حمایت از کارآفرینی، موفقیت آن‌ها را در روند مخاطره آمیز ایجاد و توسعه شرکت‌ها تسهیل نماید. به منظور ترویج و توسعه کارآفرینی در نیوزیلند، تاکنون اقدامات زیر در دستور کار سیاست گذاران قرار گزرفته و به میزان عمده ای اجرایی شده است:

  • تغییر نوع نگرش جامعه نسبت به کارآفرینان
  • ایجاد شرایط مناسب برای تشویق افراد بیشتری برای کارآفرین شدن
  • رقابتی تر کردن بنگاه‌های کوچک و متوسط و کار آفرینان
  • بهبود شرایط برای دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط و کارآفرینان به سرمایه
  • ایجاد یک چارچوب اداری و نظارتی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط

  

بخش یازدهم- حمل و نقل شهری

اتوبوس‌ها اولین وسیله نقلیه عمومی هستند که توی همه جای شهرهای نیوزیلند به چشم می خورند. به تازگی سیستم پرداخت اتوبوس‌ها هم همه هماهنگ و یکی شده و شهروندان مثل قبل مجبور نیستند کارت‌ها و بلیط‌های مختلف و رنگارنگ برای خط‌های مختلف داشته باشند.

اما خوبی استفاده از اتوبوس در نیوزیلند این هست که تقریبا برای همه جای شهر حتی در دورافتاده ترین کوچه پس کوچه‌ها ایستگاه اتوبوس هست و حداکثر با ۱۰ دقیقه پیاده روی می توان به نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس رسید. همه اتوبوس‌ها با توجه به جدول زمان بندی توی ایستگاه‌ها می رسند و معمولا توی همه ایستگاه‌ها تابلوهای مسیر اتوبوس و زمانی که به ایستگاه می رسند وجود دارند و در همه ایستگاه‌های اصلی هم تابلوهای دیجیتال انلاین، زمان رسیدن اتوبوس بعدی رو اعلام می‌کنند.

در ضمن همه ایستگاه‌های اتوبوس شماره ایستگاه دارند. شهروندان نیوزیلندی با فرستادن اس ام اس به شماره ۳۶۶۶ و دادن شماره ایستگاه براشون همه اتوبوس‌هایی که از اون ایستگاه مثلا تا یکی دو ساعت آینده می یان رد می شن، شماره اتوبوس و مسیر فرستاده می شه و می تونن حداکثر زمان انتظارشون رو پیدا کنند.

استفاده از فری یا قایق‌های مسافربری هم گزینه دیگری برای حمل و نقل شهری در نیوزیلند به شمار می‌رود. آن دسته از شهروندان نیوزیلندی که در محل‌هایی زندگی می‌کنند که به ایستگاه این قایق‌ها دسترسی خوبی دارند. درست مثل اتوبوس‌ها می توانند ساعت حرکت، هزینه، زمان و محل سوال و پیاده شدن قایق‌ها رو پیدا کنند. شهروندان نیوزیلندی می توانند با فری (قایق) برای مسافرت‌های داخلی ازشون استفاده کنند.

وسیله سوم و شناخته شده حمل و نقل عمومی در نیوزیلند، استفاده از ترن‌های زیرزمینی هست که فعلا در اوکلند مشغول به کار هستند و اکثرا برای مسیرهای طولانی تر پیشنهاد می شن. خوب قطعا به دلیل مواجه نشدن با ترافیک سرعت بالاتری در جابه جایی مسافرین دارند و زمان‌های رفت و امدشون دقیق تر هست. 

ایستگاه‌های اصلی در نیوزیلند خیلی کمتر هست اما نقاط اصلی شهر رو به هم وصل می‌کنند و با ترکیب استفاده از ترن‌ها و اتوبوس ممکنه گزینه مناسبی برای دسترسی به بعضی نقاط شهر باشه.

 قطعا ترن‌های اوکلند هنوز از زیر آب رد نمی شوند و فقط نقاط مرکز شهر و جنوب و اطراف رو بهم وصل می‌کنند و همچنان در شمال شهر باید از اتوبوس و قایق استفاده کرد.

  

بخش دوازدهم- توریسم شهری

نیوزلند یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از لحاظ داشتن جنگل و منابع طبیعی بکر است و طی سال‌های اخیر به دلیل ساخته شدن فیلم‌های مشهوری از جمله سه‌گانه‌ «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» در مناطق مختلف آن، صنعت گردشگری این کشور رشد چشمگیری داشته است. گردشگرانی که به شهرهای مختلف نیوزلند به ویژه شهر زیبای «کریست چرچ» - قطب گردشگری نیوزلند- سفر کرده‌اند، همواره از این شهر به عنوان یکی از تمیزترین شهرهای جهان نام می‌برند.

  

بخش سیزدهم- مدیریت پسماند شهری

نیوزیلند همه زباله‌های تولیدی خود را بازیافت می‌کند و تا حدی در این مسئله پیشرفت داشته است که کارخانه‌های بازیافت زباله برای ادامه حیات مجبور به واردات زباله از کشورهای دیگر شده‌اند. بازیافت زباله در نیوزیلند به یک فعالیت اقتصادی سودآور تبدیل شده است به طوری که ۹۹ درصد زباله‌های این کشور بازیافت می‌شود. نیوزیلند از گذشته دور روند بازیافت زباله را آغاز کرده و در این زمینه زیرساخت‌هایی را به وجود آورده بود. این کشور در سال ۱۹۷۵ میلادی ۳۸ درصد زباله‌ها را بازیافت می‌کرد. این میزان بازیافت طی دهه‌های گذشته افزایش یافته است و اکنون ۹۹ درصد از زباله‌ها در این کشور برای تولید انرژی استفاده می‌شوند و تنها یک درصد از زباله‌ها دفن می‌شود. در نیوزیلند کاغذ روزنامه‌های باطله، شیشه و پلاستیک دوباره به وسائلی از جنس خود تبدیل می‌شوند. باقیمانده‌های مواد غذایی که بخش زیادی از زباله را تشکیل می‌دهند به عنوان کود و سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثر مردم نیوزیلند در منزل خود انواع زباله را تفکیک می‌کنند و این امر به یک فرهنگ رایج تبدیل شده است. نیوزیلندی‌ها انواع زباله‌ را در سطل‌های مربوط قرار می‌دهند و این زباله‌ها به صورت تفکیک شده به مراکز بازیافتی که در هر محله وجود دارد ارسال می‌شوند.

  

منابع:

  1. عیسائی خوش، احمد، (۱۳۷۹). ارزیابی مبنای نقدی و شناخت درآمد در مناطق ۲۰ گانه شهرداری تهران پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی.
  2. روی باتیشتا، ژوئائو لئیتاون (۱۳۹۲)، سیاست‌های عمومی برای توسعه کارآفرینی، مترجم جهانگیر یداللهی فارسی، زهرا ترکاشوند، نصرت الله رشیدی، موسسه کار و تامین اجتماعی.
  3. ثنایی پور،‌هادی (۱۳۹۳)، سیاست‌های کارآفرینی در جهان. کمیسیون کارآفرینی و کسب‏و کار مجمع تشخیص مصلحت نظام.
  4. هیربدنیا، ابراهیم. (۱۳۸۵). حکومت محلی و مدیریت شهرداری، اتحادیۀ شهرداری­های کشور.
  5. امامی، امیرعباس؛ آبگون، امید. (۱۳۸۸). بررسی تطبیقی وضعیت درآمدها و مالیه شهرداری­ها در شهرداری­های منتخب دنیا، دومین همایش مالیه شهرداری تهران.
  6. شهیندخت خوارزمی، شهیندخت (۱۳۸۶)کیفیت زندگی و شاخص خوشبختی، همشهری آنلاین.
  7. سایت خبری و تحلیلی تابناک، (۱۳۸۹)  مقایسه شاخص کیفیت زندگی در ایران با دیگر کشورها.
  8. هل فروش، محمدرضا (۱۳۹۳)، بررسی و تحلیل مقایسه ای برنامه‌ریزی آمایش محور در چند کشور اروپایی.
  9. همافر، میلاد؛ سعیدی رضوانی، نوید (۱۳۹۴)، تحلیل تطبیقی ساختار برنامه‌ریزی و مدیریت مناطق شهری، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات شهری، شماره دوازدهم.
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: استرالیا | اقیانوس آرام | زلاندنو | ویلنگتون | کشور توسعه یافته | محصولات لبنی | مدیریت شهری نیوزیلند | سیستم حمل و نقل خوب | اقتصاد شفاف | محیط زیست سالم |
دفعات مشاهده: 4662 بار   |   دفعات چاپ: 725 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645