انجمن علمی اقتصاد شهری ایران- مدیریت آموزش سازمانی
مدیریت آموزش سازمانی (با تأکید بر توسعه سرمایه شهری)

حذف تصاویر و رنگ‌ها
AWT IMAGE

مدیریت آموزش سازمانی (با تأکید بر توسعه سرمایه شهری)
مؤلفان:دکترحسین محمدپور زرندی و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی
ناشر:مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی


کتاب مدیریت آموزش سازمانی (با تأکید بر توسعه سرمایه شهری) تألیف دکتر حسین محمدپور زرندی و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی با حمایت انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و بانک شهر، توسط انتشارات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سال ۱۳۹۴به چاپ رسیده است.
این کتاب که مورد تأیید استادان بزرگواری مانند دکتر حسن ملکی، دکتر داود دانش جعفری، دکتر کوروش فتحی واجارگاه قرار گرفته و توصیه­نامه دریافت کرده است، از معدود آثاری است که به طور منسجم، بین حوزه ­های آموزش سازمانی، مدیریت و شهر، پیوند دقیقی برقرار کرده است و به نظر می­رسد در این زمینه، پیشگام آثار متعددی خواهد شد.
مؤلفان در ابتدای کتاب بیان می­کنند که در این اثر تلاش شده است که به جایگاه سرمایه‌های انسانی در نیل به توسعه سرمایه‌های شهری، پرداخته شود؛ زیرا امروزه افراد جامعه به عنوان سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، نقش کلیدی در توسعه پایدار دارند و از این بین، سرمایه‌های انسانی سازمان‌های خدماتی؛ نظیر شهرداری‌ها و بانک‌ها نقش بسزایی در توسعه پایدار شهری دارند. با توجه به مطالعات و پژوهش‌های مطرح شده در این زمینه باید اذعان داشت که مهم‌ترین شاخص توسعه سرمایه‌های انسانی و بالطبع توسعه سرمایه‌های شهری، مبحث آموزش‌های سازمانی می‌باشد.
نگارندگان چنین نتیجه گرفته ­اند که در روند توسعه، مجموعه ارکان یک نظام، هماهنگ با نیازهای اساسی و خواسته‌های افراد و گروه‌های اجتماعی در داخل نظام، از حالت نامطلوب زندگی گذشته، خارج می‌شوند و به سوی موقعیتی که از نظر مادی و معنوی بهتر است، حرکت می‌کنند. فراتر از مفهوم توسعه، توسعه پایدار است که عدالت بین نسلی و حفاظت از محیط‌زیست را به ادبیات توسعه، وارد نمود و در بخش‌های مختلف، مطرح شد. یکی از الزامات مهم و ضروری توسعه پایدار شهری، توسعه سرمایه شهری است. برای توسعه سرمایه شهری، متخصصان منابع انسانی و مدیریت سازمانی و مدیران شهری، استفاده از ابزار مهم و کارای آموزش را توصیه می‌کنند که از طریق نهادهای مدیریت خدمات شهری، مانند شهرداری و بانک شهر می‌توانند موجبات توسعه سرمایه شهری و به تبع آن، توسعه پایدار شهری را فراهم ‌کنند.
بدین منظور، کتاب مذکور در هفت فصل تنظیم شده است:
فصل اول: تعاریف آموزش و بهسازی منابع انسانی، تاریخچه، ضرورت، اهداف، اصول حاکم بر آموزش سازمانی و مدل­های کاربردی فرایند آموزش سازمانی را معرفی می‌کند.
فصل دوم: تعریف نیاز و نیازسنجی، ضرورت نیازسنجی در سازمان­ها، مراحل عمومی در فرایند نیازسنجی، اصول حاکم بر تعیین نیازهای آموزشی، الگوهای نیازسنجی آموزشی، فنون نیازسنجی عملیاتی در شهرداری، نمونه عملی نیازسنجی آموزشی به همراه زیربخش ها و جزئیات به تفصیل بیان شده است.
فصل سوم: به برنامه­ریزی آموزشی اختصاص داده شده است.
فصل چهارم: به موضوع اجرای دوره ­های آموزشی پرداخته است. لازم به ذکر است نمونه های عملی که در این فصل ذکر گردیده اند خروجی تحقیقات و پژوهش های میدانی مؤلفان کتاب بوده اند که قبلا انجام شده اند.
فصل پنجم: موضوع مهم ارزشیابی دوره­های آموزشی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
فصل ششم: مفهوم کیفیت در آموزش، استاندارد‌سازی کیفیت و انواع استانداردها، مدل تعالی سازمانی EFQM  و نمونه عملی ارزیابی تعالی سازمانی در شهرداری تهران براساس مدل EFQM را مورد بررسی قرار داده است .
فصل هفتم: کتاب با عنوان نقش آموزش در توسعه سرمایه شهری را شاید بتوان مهمترین فصل نامید چرا که جنبه نوآورانه کتاب مربوط به همین فصل است و بخوبی توانسته است مفاهیم آموزشی و مدیریتی را به مباحث شهری پیوند بزند.

نشانی مطلب در وبگاه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران:
http://iuea.ir/find-1.226.151.fa.html
برگشت به اصل مطلب