[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: برنامه ریزی، همگام با سیاستهای اقتصادی در گردشگری باشد نه جدا از آن ::
 | تاریخ ارسال: 1400/1/7 | 
دکتر امینیان فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه افراد به صورت جزیره ای عمل  می کنند،گفت: در آغاز تحویل سال ۱۴۰۰ همه به سخنان رهبری گوش کردیم اگر هر ۸۵ میلیون جمعیت ایران  خود برای کمک به عرصه تولید پیش قدم شوند اقتصاد کشور رونق می یابد همه باید مسئولیت پذیر باشیم.  
دکتر ناصر امینیان عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات مدیره انجمن علمی گردشگری ایران پیرامون فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ضمن تبریک سال جدید و اعیاد شعبانیه همانطور که سال گذشته مقام معظم رهبری بر جهش تولید تاکید داشتند شعار امسال نیز در حمایت از شعار سال گذشته حمایت از تولید و پشتیبانی و رفع موانع است.
وی افزود: در حوزه گردشگری تولیدات ما تولید خدمات است و چیزی به عنوان کالا ارائه نمی شود هتل و هواپیما فروخته نمی شود بلکه خدمات هتل، صندلی هواپیما و خدمات تور عرضه می شود . ادامه دار بودن پروسه کووید ۱۹ در کشور و در تمام دنیا و بسته شدن مرزها مانند عتبات عالیات ترکیه و امارات متحده در بحث گردشگری خارجی هم برای ورود هم برای خروج بسته شده و آنچه در حال حاضر اهمیت دارد بحث سفرهای برنامه ریزی شده بر مبنای تور برای کل سال است نه فقط برای High season نوروزی یا تابستان بلکه برای تمام سال است.
 
دکتر امینیان تصریح کرد: باید برنامه ریزی به گونه ای باشد که با حجم زیاد مسافر در ایام نوروز و تابستان روبرو نباشیم بلکه باید سفرها هدفمند شود و هدفمندی سفرها باید با کمک دولت صورت پذیرد.
 
عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تاکید کرد:‌ متاسفانه آنچیزی که اتفاق می افتد حضور مدیران غیر متخصص پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی در حوزه گردشگری است و عدم مدیریت بحران در این مدیران  افزایش عامل کرونا را در حوزه گردشگری فراهم آورده و با هر نوع گردشگری چه داخلی و چه ورودی مخالفت شده است.
 
وی تصریح کرد: در یک سال گذشته با روند آزمون و خطایی که اتفاق افتاده به نظر می رسد که حوزه گردشگری در مسیر نابودی قرار گرفته است و کرونا نیز به صورت جهشی در شهرهای مختلف رشد داشته و این مساله حاکی از عدم برنامه ریزی و مدیریت بحران در حوزه گردشگری است. کما اینکه مدیریت بحران جدا از سازمان گردشگری برای خود برنامه ریزی دارد در صورتی که این دو صنعت می توانند در کنار هم پول و ثروت را در کشور جابجا کنند .
 
عضو انجمن علمی گردشگری ایران اظهار داشت: عدم برنامه ریزی موجب شده که مردم به صورت خود جوش برای سفرهای خود به برخی از شهرها برنامه ریزی کنند آنهم به چند مقصدخراسان رضوی، مشهد مقدس و استان مازندران و گیلان ویک یا دو جزیره در جنوب کشور باشد که آنهم باعث تشدید بیماری کرونا شود در صورتی که ما ۳۰ استان داریم و گردشگر می توانست با برنامه ریزی و با رعایت پروتکل ها و هدایت شده به سفر ایمن خود بپردازد.
 
وی در پاسخ به اینکه برای اقتصاد حوزه گردشگری چه فکری شده است، افزود: اگر بخواهیم شفاف به آن بپردازیم ما برنامه ریزی در مدیریت حوزه گردشگری و برنامه ریزی گردشگری به کار نبسته ایم و افراد غیر متخصص در این صنعت حضور دارند که آنها از کسانی که تخصص کمتری در این حوزه دارند استفاده می کنند نه اینکه در کشور متخصص در این حوزه نباشد به عکس جوانان تحصیل کرده ای هستند که بنابر فرمایشات معظم له از این ظرفیت ها بهره گیری نمی شود.
 
دکتر امینیان تصریح کرد: در حال حاضر امسال چهارمین سالی است که در حوزه گردشگری دانشجویان دکتری گردشگری فارغ التحصیل می شوند اما متاسفانه از آنها بهره گیری نمی شود و تعدادی از افراد به صورت خیلی مختصر از برخی افراد با همان نگاه سنتی استفاده می شود و این امر موجب می شود که اقتصاد گردشگری نه تنها رونقی نداشته باشد بلکه با نگاه صلبی باعث شده که این حوزه به حاشیه رانده شود و در نگاهی دیگر آینده خوبی با این روند نمی توان پیش بینی کرد.
 
وی اظهار داشت: مگر اینکه  نگاه مدیریت کلان کشور صاحب نظران هم در حوزه سیاست گذاری در مجلس شورای اسلامی هم در حوزه قوه مجریه به خصوص وزارت گردشگری چه این دولت و چه در دولت بعدی از جوانانی که متخصص در حوزه گردشگری هستند استفاده کنند و مطمئنا با برنامه ریزی می توان سیاست های کلان نظام کشور را جلو برد اما بدون برنامه ریزی نتیجه ای حاصل نمی شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ضمن تاکید بر اینکه برنامه ریزی که بر اساس افراد و یا دولتها و یا بر اساس شرایط اتفاق بیفتد برنامه نیست،‌ تاکید کرد: بلکه پاسخی است به ضروریات جامعه در صورتی که برنامه ریزی درست در سطح کلان به صورت ۲۰ ساله و ۳۰ ساله انجام گیرد و بر اساس همان روند پیش روی شود، قطعا نتیجه خوبی حاصل خواهد شد .
 
وی افزود: در برنامه های موجود آیا بر اساس اسناد بالادستی موجود برنامه ها پیش رفته ؟  کرونا یک سال است آمده آیا سالهای قبل نیز بر همان روند پیش رفته خیر، مهمترین مانع بر سر راه حوزه گردشگری عدم برنامه ریزی صحیح و باز نگری این برنامه است. ۲ اشکال در این حوزه وجود دارد یک برنامه ها با کارشناسان خبره دانشگاهی انجام نمی شود یا اگر انجام شود به صورت محدود و با تعداد خاص و انگشت شمار صورت می پذیرد و متاسفانه آنها در دانشگاه ها حضور دارند و نگاهشان بروز نیست .
 
دکتر امینیان اظهار داشت: برنامه ها باید بروز رسانی و بازنگری شود و فیدبک ها اصلاح گردد و نگاه اصلاحی متاسفانه در برنامه ها موجود نیست بنابراین باید در کارگروهها و کمیسیون ها در مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهشهای مجلس و در هیات دولت مورد بازنگری قرار گیرد .
 
وی با اشاره به اینکه هیچ برنامه ای بدون ایراد نخواهد بود، افزود: مهمترین مساله در بدنه دولت و خود وزارت گردشگری است متخصصی در بدنه گردشگری وجود ندارد از طرفی دیگر بخش دیگری از دولت ، وزارت اقتصاد و دارایی است و دقیق تر بگوییم اداره مالیات بر ارزش افزوده خود مهمترین مانع بر رشد صنعت گردشگری در کشور است.
 
عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه بیان داشت: فرآیندهایی که بدون برنامه ریزی صورت می پذیرد باعث عدم رونق در این صنعت است لذا علی رقم اینکه کرونا در ۱۴ ماه گذشته که در کشور وجود دارد اداره مالیات بر ارزش افزوده پای خود را بر گلوی آژانس ها و شرکتهای گردشگری گذاشته و از آنها مالیات اخذ می کنند و به نظر می رسد که در این کشور حضور ندارند کما اینکه هر کشور دیگری بود ستاد کرونا این صنعت را به مدت ۳ سال از پرداخت مالیات معاف می کرد . 
 
وی افزود: مثال بارز آن در هنرمندان است با اینکه این حوزه لطمه چندانی از کرونا ندیده اما از پرداخت مالیات معاف شده ولی در صنعت گردشگری که بیشترین آسیب را پس از کرونا دیده است از پرداخت مالیات معاف نشده است.
 
امینیان یاد آور شد: متاسفانه افراد مانند ربات عمل می کنند و انگار نه انگار که در این صنعت اتفاقی رخ داده و هنوز هم این روند ادامه دارد و درخواست مطالباتی می شود که تحقق نیافته است و کوتاهی وزارت گردشگری این است که وقتی برای جلسه با اداره مالیات نمی گذارد و توضیحی در این باره نمی دهد که این صنعت با مشکلات فراوانی روبروست و باید از مالیات معاف شود و این قصور از ناحیه خود وزارت خانه است  و عملا کار به امان خدا رها شده است.
 
وی افزود: اگر ستاد کرونا برنامه ریزی می کرد و مردم برنامه ریزی شده به مسافرت می رفتند هم باعث رونق صنعت گردشگری می شد هم مردم سطح ایمنیشان بالا می رفت و هم برنامه ریزی شده بود که در طول ۵۲ هفته بتوان به سفر پرداخت نه اینکه در دوهفته ۵ میلیون سفر با آزمون و خطا صورت پذیرد که باز مجبور به ایجاد محدودیت شوند.
 
دکتر امینیان در پایان خاطر نشان ساخت: در زمان تحویل نوروز ۱۴۰۰ همه به صحبت مقام معظم رهبری گوش کردند ولی واقعیت این است که چگونه می توانیم کمک کنیم از طرفی بخش دولتی پذیرای این طرح ها باشد در شهرداریها استانداریها و همه ارگان ها پا به عرصه بگذارند چه در صنعت گردشگری و چه در صنایع دیگر هر ۸۵ میلیون جمعیت ایران خود برای کمک به عرصه تولید پیش قدم شوند تا اقتصاد کل کشور رونق یابد متاسفانه افراد به صورت جزیره ای عمل می کنند کما اینکه اگر صنعت گردشگری رونق بگیرد سایر صنایع دیگر هم رونق می گیرد حتما نباید گردشگر به جزیره کیش برود به همه شهرها می تواند سفر کند و پول و سرمایه می تواند به تمام شهرها برود و گردشگری رونق یابد.
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 1138 بار   |   دفعات چاپ: 201 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645