انجمن علمی اقتصاد شهری ایران- اخبار پایگاه
اینتلیجنت ترنسپورت منتشر کرد

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1396/9/25 | 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، استفاده از اتوبوس همچنان در حال کاهش است، و در عین حال اتوبوس ها برای اقتصاد، جامعه و محیط زیست حیاتی تر از هر زمان دیگری هستند. این سرویس حیاتی که بطور میانگین روزانه ۲.۵ میلیون نفر را جابجا می کند، هنوز در  شهرها کارایی دارد و به کاهش تعداد اتومبیل های شخصی کمک می کند، اما نقش آن در حمل و نقل گاهی به راحتی فراموش می شود که این امر نیاز به محرکی مثل کمپین اجتماعی دارد.
تصور مردم از اتوبوس؛ از مد افتاده و ناخوشایند !
اتوبوس ها از تصور ذهنی شهروندان رنج می برند. با وجود حمل مسافر بیشتر از همه اشکال دیگر حمل و نقل عمومی، اما می توان اتوبوسها را قدیمی(دمده) و ناخوشایند توصیف کرد. این تصور خیلی دور از حقیقت نیست. اما نکته دیگری نیز وجود دارد. در حالیکه بسیاری از رانندگان خودروهای سواری اتوبوس ها را به عنوان یک مزاحم می پندارند، اما در حقیقت این وسیله نقلیه نقش بسیار مؤثری در کاهش ازدحام خیابانها و آزاد کردن فضا برای سایر خودروها دارد؛ چرا که مثلا یک اتوبوس دو طبقه ظرفیت حمل سرنشینان ۷۵ ماشین خودروی سواری را دارد.
کمپین «استفاده از اتوبوس» در انگلیس
در  کمپین استفاده از اتوبوس که به مدت یه هفته در کشور انگلیس برگزار می شود، از مسافران سراسر کشور درخواست می شود که اتومبیل خود را در خانه بگذرانند و سعی کنند اتوبوس سوار شدن را امتحان کنند. مسئولانی مانند مثل «اندی استریت»، شهردار وست میدلندز و «وال شاکراس»، معاون حمل و نقل شهردار لندن از جمله حامیان این کمپین هستند. در سال جاری در طول برگزاری این کمپین، از سرویس جدید اتوبوس بیوگاز در ناتینگهام انگلیس رونمایی شد. رویدادهای این چنینی، فرصتی است برای همه مسئولان شهری است تا اتوبوس را در مرکز توجه افکار عمومی قرار دهند؛ ضمن اینکه این یک راهکار خوب برای ترغیب رانندگان اتومبیلهای شخصی به استفاده از اتوبوس است. اما هنوز هم تلاشها برای بهبود رضایت مسافران اتوبوس و ارائه گزینه های جالب تر برای عموم مردم باید ادامه یابند.
تشویق مردم به استفاده از اتوبوس با رفع محدودیتها
بزرگترین مانع برای استفاده از اتوبوس ها، سرعت پایین اتوبوس ها و زمان سفر طولانی است که این مسئله به طور جدی موجب نارضایتی مسافران و کاهش استفاده از اتوبوس شده است.  به همین دلیل است که مسئولان شهری توصیه می شود که میانگین سرعت ​​اتوبوس های شهری افزایش یابد.
برای مثال، پرداخت های هوشمند و پرداخت های بدون تماس، باعث افزایش راحتی سفر با اتوبوس و کاهش زمان سفر با به حداقل رساندن زمان توقف در ایستگاه های اتوبوس می شود. اقدامات دیگر در این زمینه اتوبوس می تواند اختصاص خطوط ویژه به اتوبوس ها باشد  که موجب می شود سفرهای شهری کوتاه تر و قابل اطمینان تر انجام شوند.
نقش اتوبوس در کاهش ازدحام و آلودگی هوا
اقداماتی که در بالا ذکر شدند، در افزایش میزان استفاده شهروندان از اتوبوسها مفید هستند، اما اقدامات جدی تری در این زمینه ضروری به نظر میرسد. ۷۵٪ از شلوغی خیابانها ناشی از وجود بیش از حد وسایل نقلیه در خیابانهاست. برای مقابله با چنین مشکلاتی نیازمند اقداماتی مانند اخذ هزینه پارکینگ در کنار خیابانها برای کاهش استفاده از ماشین های شخصی هستیم. لازم به توضیح نیست که میزان حمل و نقل در شهرها مدام در حال رشد است و استفاده از خودروهای شخصی موجب ترافیک سنگین در مراکز مهم شهر و افزایش آلودگی هوا می شود.
بنابر تحقیقات انجام شده در کلانشهرها، ارتباط مستقیمی بین تراکم و آلودگی هوا وجود دارد و به همین دلیل است که اتوبوس ها بخشی جدایی ناپذیر از راه حل رفع تراکم خیابانها و کاهش آلودگی هوا هستند.
 همچنین تکنولوژی موتورهای کم آلاینده نیز به کمک مدیران شهری برای کاهش آلودگی هوا آمده است. سوخت دیزل یورو ۶ به میزان ۹۵ درصد کمتر از سوخت دیزل یورو ۵  اکسید نیتروژن تولید می کند. ضمن اینکه یک اتوبوس معمولی ۱۵ برابر ظرفیت حمل مسافران یک خودرو را دارد.
سخن پایانی اینکه، اتوبوس باید در مرکز شبکه های حمل و نقل آینده قرار گیرد، در حالی که اتومبیل های آلاینده ( مخصوصا وسایل دیزلی آلاینده ها) باید به شدت مجازات شوند. استفاده هرچه بیشتر شهروندان از اتوبوس می تواند یک تحول گسترده در زمینه حل مشکلات حمل و نقل در شهرها ایجاد کند.
نشانی مطلب در وبگاه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران:
http://iuea.ir/find-1.61.1358.fa.html
برگشت به اصل مطلب