انجمن علمی اقتصاد شهری ایران- بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور فنلاند
بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور فنلاند

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها

بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور فنلاند

  

                    

  

                    

  

          

  

بخش اول- مشخصات آماری

جمهوری فنلاند کشوری است در منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا. این کشور ۴/۵ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن هلسینکی است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند. واحد پول این کشور یورو است. دو زبان فنلاندی و سوئدی در این کشور رسمیت دارند.

۳۳/۸۹ درصد از مردم کشور، فنلاندی‌زبان هستند و سوئدی در چند منطقه ساحلی در غرب، جنوب، و منطقه خود گردان اُلند صحبت می‌شود. حدود ۷۸ درصد از مردم این کشور پیرو آیین لوتری از دین مسیحیت هستند و ۲۰ درصد نیز مذهبی ندارند. کشور فنلاند در زبان فنلاندی سوئومی (Suomi) نامیده می‌شود. واژه فنلاند که در فارسی به‌کار می‌رود از نام فرانسوی آن کشور گرفته شده‌است. از نظرر بزرگی مساحت فنلاند هشتمین کشور در اروپا و پس از جمهوری کنگو شصت و پنجمین کشور در جهان است. فنلاند از نظر جمعیت کم‌تراکم‌ترین کشور در اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید. فنلاند از سده دوازدهم تا آغاز سده نوزدهم جزئی از سوئد بود و پس از آن در دوره‌ای تبدیل به یک دوک‌نشین بزرگ خودگردان در امپراتوری روسیه شد و این وضعیت تا انقلاب روسیه ادامه یافت.

  

  

بخش دوم- مناطق شهری

شهرهای مهم فنلاند در نواحی جنوب، جنوب غربی و شرقی و نیز در غرب آن قرار دارند که عبارت‌ هستند از:

هلسینکی (پایتخت)، تورکو (پایتخت قبلی)، تامپره، اُاولو، اسپو، لاهتی، یوواسکولا، کواپیو، کوتکا و پوری.

شهر هلسینکی با ۵۰۰ هزار جمعیت بیشترین سکنه را داشته و به علت برپائی کنفرانس‌های بین‌المللی و اجلاس سران آمریکا و شوروی سابق از اهمیت بین‌المللی برخوردار است. اجلاس کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا برای اولین بار در این شهر طی سال ۱۹۷۵ برگزار گردید.

  

بخش سوم- منابع اقتصادی

با اینکه فنلاند به‌عنوان یکی از کشورهای عضو منطقه یورو به‌صورت رسمی در رکود اقتصادی به سر می‌برد، اما وضع اقتصاد این کشور بهتر از سایر کشورهای منطقه یورو است. اقتصاد فنلاند وابستگی فراوانی به صادرات دارد و بحران اقتصادی سایر کشورهای اروپایی تأثیر زیادی روی صادرات این کشور گذاشته است.  فنلاند تنها کشور منطقه یورو است که بر اساس اعلام سه نهاد مطرح مالی در زمینه اعتبار و درستی‌سنجی، از وضع باثبات (AAA)  برخوردار است. بدهی‌های دولت در فنلاند تقریباً نصف بدهی‌های حوزه یورو است. بحران بدهی‌ها، دست‌کم در سال ۲۰۱۲ میلادی مهم‌ترین موضوعی بود که بر مبارزات انتخابات ریاست جمهوری فنلاند سایه افکند. فنلاند یکی از کشورهای حوزه پولی یورو است که بحران جهانی اقتصاد آن را بی‌نصیب نگذاشت. صادرات این کشور که ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد در سال ۲۰۰۹، ۳۲ درصد کاهش یافت.

از نظر شاخص فساد اقتصادی، فنلاند (به همراه کشورهای دیگری همچون دانمارک و نیوزیلند) سال‌های زیادی به عنوان کشور نمونه که کمترین فساد اقتصادی را داشته، معرفی شده‌است.  دو میلیون و ۶۸ هزار نیروی کار در این کشور وجود دارد و نرخ بیکاری در آن ۶/۶ درصد است. نرخ تورم فنلاند در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲/۲ درصد بود. تولید ناخالص داخلی فنلاند ۴۹,۱۴۶.۶۵ دلار آمریکا است که ۵/۲ درصد آن در بخش کشاورزی، ۷/۳۱ درصد آن در بخش صنعت و ۹/۶۵ درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود.

صادرات این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، الوار، کاغذ و خمیر کاغذ است که به کشورهای آلمان (۱۱/۳درصد)، سوئد (۱۰/۵ درصد)، روسیه(۱۰/۱ درصد)،  بریتانیا (۵/۶ درصد) ایالات متحده آمریکا (۶/۵ درصد) و هلند (۵/۱ درصد) صادر می‌شود. واردات این کشور شامل مواد غذایی، نفت خام و فراورده‌های آن، مواد‌ شیمیایی،‌ تجهیزات حمل و نقل، آهن و فولاد، ماشین‌آلات، پارچه، الیاف و پشم است که از کشورهای آلمان (۱۵/۶ درصد)، روسیه (۱۴ درصد)، سوئد (۱۳/۷ درصد)، هلند (۶/۶ درصد)، چین (۵/۴ درصد)، بریتانیا (۴/۷ درصد) و دانمارک (۴/۵ درصد) است.

  

بخش چهارم- برنامه ریزی شهری

  

  

نظام برنامه ریزی و شهر سازی دانمارک

کلیات

کشور فنلاند یکی از ساده ترین و روشن ترین نظام های برنامه ریزی فضایی را دارد.

سطوح

جمعیت به میلیون

مقام و نهادهای مسئول

ابزارها

عملکرد

ملی

۵/۲

وزارت محیط زیست و انرژی

بخش برنامه ریزی فضایی

تهیه گزارش برنامه ریزی ملی

صدور آیین نامه های برنامه ریزی ملی

طرح های آزمایشی

انتشار گزارش برنامه ریزی فضایی راهبردی

وضع مقرراتی که در کاربرد قوانین نظارت می کند

مداخله در طرح های منطقه ای، شهری و محلی

اگر در زمینی سه سال پس از اخذ مجوز ساخت و سازی انجام نگیرد و این زمین به صورت بایر در قسمت مهمی از طرح واقع شده باشد شهرداری محق است از مالک یا مالکین سلب مالکیت نموده از آن ها پرداخت مخارج زیر ساخت های محلی را مطالبه کند.

پرداخت غرامت:

اصولا در صورت رد خواست صدور مجوز یا عدم صدور هیچ گونه غرامتی پداخت نمی گردد.

منطقه ای

میانگین جمعیت ۰/۳۵ از جمعیت کل کشور

شورای شهرستان

تهیه طرحهای منطقه ای برای دوره ۱۲ ساله

مدیریت مناطق روستایی

تعیین خط مشی هایی برای کاربری اراضی محدوده شهرستان

ارائه خط مشی هایی برای مناطق روستایی در مورد توسعه این مناطق

محلی

میانگین جمعیت ۰/۰۲از جمعیت کل کشور

شورای شهر شهرداری

تهیه طرح های ساختار شهری

تهیه طرحهای محلی

تهیه طرحهای محلی الزامی

برای توسعه هماهنگی فعالیت های شهری

طراحی انعطاف پذیر و مشخص کردن معماری آینده

نحوه کاربری اراضی و ساختمان ها، نحوه تفکیک اراضی و ساختمان ها، تعیین ضوابط منطقه بندی

بخش پنجم- رشد و توسعه شهری

پیش از جنگ جهانی دوم تعدادی از کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه، فنلاند، هلند، آلمان و اتحاد جماهیر شوروی ساخت شهرهای جدید را به عنوان پروژه های بزرگ دولتی به عهده گرفتند (طرح های جامع توسعه در خارج از مراکز شهری). با توجه به تراکم بیش از حد در داخل نواحی شهری، دولت ها به جای اینکه اجازه دهند توسعه افقی بی برنامه در شهرها اتفاق بیافتد، شهرهای جدید را به عنوان ابزاری برای جذب سر ریز جمعیتی شهرها همراه با توسعه از پیش اندیشیده شده ساختند. بیشتر این شهرها به جز در اتحاد جماهیر شوروی، در ابتدا حومه های مسکونی بودند، با این حال در بریتانیا شهرهایی مانند میلتون کینز - توسط یک ناحیه بزرگ شهری متشکل از مراکز شهری متعدد- در جذب هر دو بخش صنعت و جمعیت موفق عمل کردند. در سوئد دولت بطور موفقیت آمیزی حومه های مسکونی بلند مرتبه و در دسترس را برای ساکنانی با در آمدهای گوناگون ساخت. تاپیولا در کلانشهر هلسینکی در فنلاند نیز یک مجموعه کم ارتفاع بود که ترکیبی از ایده های اصیل هوارد و معماری عالی را مجسم ساخت. هرچند توسعه شهرهای جدید در فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و بلژیک بیشتر منجر به پروژه های مسکونی بلند مرتبه ناخواسته و بزرگ برای طبقه کارگر در پیرامون شهر شد.

  

بخش ششم- مدیریت شهری

چهار مدل مدیریت محلی در اروپا قابل شناسایی است:

الف)مدل شهردار قوی

ب)مدل رهبری جمعی

ج)مدل رهبری توسط کمیسیون

د)مدل شورا- مدیر

-         مدل شهردار قوی

این الگو در واقع بیانگر جایگاعی مشابه ریاست جمهوری برای شهردار در سطح یک شهر بوده و در آن شهردار بازیگری سیاسی است که دارای وظایف اجرایی نیز می باشد. در این مدل شهردار کنترل اکثریت سیاسی شورا را در اختیار داشته و تقسیم قدرت و وظایف روشنی بین شورا و شاخه اجرایی از طریق وارد کردن خصوصیات جایگاه ریاست جمهوری در شکل یک حکومت محلی (انتخاب مستقیم شهردار) ایجاد شده است. این مدل در کشورهای جنوبی یا شرقی اروپا قابل مشاهده است: اسپانیا، فرانسه، یونان، ایتالیا، پرتغال، قبرس، مجارستان.

-         مدل رهبری جمعی

مرجع تصمیم گیری در این مدل یک بدنه تخصصی و به عبارت دیگر کمیته ای اجرایی است. این کمیته که مسئول اکثریت وظایف اجرایی است از اعضای شورای شهر با وظایف حکومتی تشکیل می شود و توسط شهردار سرپرستی می شود. تاکید این مدل بیش از انکه بر تخصص گرایی یا رهبری سیاسی باشد بر مدیریت جمعی است. این شیوه حکومت محلی در کشورهای بلژیک، هلند، لوکزامبورگ و جمهوری چک دیده می شود.

-         مدل رهبری توسط کمیسیون

مدلی که در آن یک بدنه اجرایی تخصصی وجود دارد که وظایف مدیریت استراتژیکی و هماهنگی ها را انجام می دهد. امور اجرایی در این شیوه بوسیله کمیته های دائمی که توسط شورا ایجاد می شود انجام می گیرد. در عین حال شورا محدوده اختیارات این کمیته ها را تعیین می کند. تصمیمات شورا بوسیله این کمیته ها اماده اجرا می شود. این شیوه در کشورهای سوئد، دانمارک و لتونی اجرا می شود.

-         مدل شورا - مدیر شهر

در این مدل از حکمرانی شهری همه وظایف اجرایی در اختیار یک مدیر متخصص است که توسط اعضای شورای شهر انتخاب می شود. شورای شهر دارای اختیارات کلی در ارتباط با سیاست های عمومی است. با این وجود نمی تواند در وظایف اداری و اجرائی که در دست مدیر شهر است دخالت کند. ریاست شورای شهر در این شیوه بر عهده شهردار است. این شیوه در کشورهای ایرلند و فنلاند مورد استفاده است.

  

بخش هفتم- نظام مالی مدیریت شهری

مدیریت مالی شهر در واقع نوعی عمل بهینه یابی است که با تعیین اهدافی برای عرضه کالا و خـدمات شهری به بحث درباره منابع درآمدی و چگونگی هزینه کردن آنها می پردازد و درآمد پایدار که در حـال حاضر بخش عمده ای از کل منابع درآمدی شهرداری ها در فنلاند را تشکیل می دهد درآمدی است که از منـابعی و بـه گونه ای کسب شود که حقوق آیندگان پایمال نشود (تداوم پذیر باشد)، کیفیت زندگی کـاهش نیابـد (بـه سلامت شهری خدشه وارد نکند) و منابع حیاتی برای استفاده نسل های آتی از بین نرود (مطلوب باشد). بر این اساس، فنلاند، نسبت مهمی از درآمد خود را با دریافت سهمی از مالیات اشخاص و شرکت ها تأمین می کند.

  

بخش هشتم- نوآوری های شهری

رتبه بندی بلومبرگ بر اساس شش شاخص، ۵۰ کشور نوآور جهان در سال ۲۰۱۵ را معرفی کرده که بر این اساس فنلاند دارای رتبه چهارم است. بلومبرگ در این رتبه بندی از شش شاخص هم وزن استفاده کرده و امتیاز کلی هر یک از کشورها را از صفر تا ۱۰۰ اعلام کرده است. این شش شاخص شامل «شدت تحقیق و توسعه»، «ظرفیت تولید»، «شدت فناوری های پیشرفته»، «سطوح آموزشی»، «پژوهشگران» و «پتنت» (ثبت اختراع) می باشند. در فنلاند به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، هفت هزار و ۴۸۲ فرد خلاق و نوآور وجود دارد.

  

بخش نهم- کیفیت زندگی شهری

شماری از اقتصاددانان "واحد اطلاعات اقتصادی"(EIU) براساس سطح درآمد سرانه و هزینه های سبد خانوار، سطح دسترسی به کالاها و خدمات مناسب و با کیفیت و خدمات بهداشت و درمان ۱۱۰ کشور جهان را رتبه بندی کرده اند. به گزارش پایگاه خبری اینترنشنال بیزنس تایمز، در این جدول شاخص ایده آل در عدد ۱۰ در نظر گرفته شده و به طور نمونه با توجه به درآمد و شاخص ارزان بودن کالاها و خدمات و دسترسی آسان ۱۱۰ کشور جهان رتبه بندی شده است که در این میان فنلاند با شاخص ۷.۶۱۸ در جایگاه دوازدهم قرار می گیرد.

در رده بندی دیگر نیز مجله آمریکایی نیوزویک در تازه ترین ارزیابی خود فنلاند را بعنوان بهترین کشور در دنیا برای زندگی معرفی کرده است. در این ارزیابی ۱۰۰ کشور مختلف از نظر تحصیلات, کیفیت زندگی, رقابت اقتصادی  و محیط سیاسی با هم مقایسه شدند که نتیجه آن, انتخاب فنلاند بعنوان بهترین کشور است.

مجله نیوزویک اولین شماره ویژه خود تحت عنوان "بهترین کشورها" را در تاریخ شانزدهم اوت منتشر کرد. هدف این مجله پاسخ به سوالی ساده اما در عین حال مشکل است: " اگرقرار بود امروز بدنیا می آمدید کدام کشور می توانست بهترین فرصت را برای زندگی در یک محیط سالم, امن و مرفه فراهم کند؟" این ارزیابی ۱۰۰ کشور را مقایسه می نماید و پاسخ مشخص است: فنلاند بهترین مکان برای زندگی است و پس از آن سوئیس و سوئد بترتیب در رده دوم و سوم قرار می گیرند. در این ارزیابی آمریکا مقام یازدهم را به خود اختصاص داده است.

  

بخش دهم- سیاست های کارآفرینی

در فنلاند برنامه های سیاستگذاری کارآفرینی شامل پنج حوزه زیر می شود:

  1. آموزش، پرورش و مشاوره کارآفرینی
  2. راه­اندازی، رشد و بین المللی سازی کسب و کارها
    • حمایت مالی از کسب و کارهای در حال ظهور
    • حمایت از رشد شرکت ها
    • کسب و کارهای خانوادگی
    • توسعه کارآفرینی در بین زنان
  3. توجه به مالیات ها و پرداخت های موثر بر فعالیت های کارآفرینانه
  4. توسعه کارآفرینی در مناطق مختلف (کارآفرینی منطقه­ای)
  5. قوانین موثر بر شرکت ها و بازارهای فعال
    • کاهش سطح ورود برای کارآفرین شدن
    • توسعه تامین اجتماعی برای کارآفرینان
    • اصلاح قوانین ورشکستگی

  

بخش یازدهم- حمل و نقل شهری

یک اتومبیل جدید در فنلاند به طور متوسط تقریبا ۱۴۰ گرم در هر کیلومتر گاز CO۲ منتشر می کند. اگر تعداد اتومبیل ها و کیلومتر های طی شده همچنان افزایش یابد، می تواند روی محیط زیست و تغییرات آب و هوایی تأثیرمنفی بگذارد.کشور فنلاند به یک راهکار برای جلوگیری از این معضل بوسیله ایجاد یک سیستم، دست یافته است که حمل و نقل عمومی را به یک سرویس پایدار، کارآمد، و مناسب برای تحرک تبدیل کرده است. پس از یک سری پروژه های هوشمند به منظور دگرگونی شهر هلسینکی به سمت هوشمندی و شهر پایدارتر، مرکز تحقیقات فنی فنلاند (VTT) ، سیستم های حمل و نقل کم کربن، یک سیستم حمل و نقل و کاربر پسند ایجاد کرده است که ترکیبی از انرژی کم کربن است و دارای  خصوصیت سازگاری بیشتر با محیط زیست است. نیلز نیلوند پروفسور محقق و مدیر برنامه های انتقال هوشمند VTT ، در یک مصاحبه گفت: “در حال حاضر ما اهداف اولیه در مورد آب و هوا و انرژی برای سال ۲۰۳۰ داریم. نیلوند توضیح داد که سیاست های حمل و نقل هوشمند شهری، توسط فنلاند وضع شده و تا سال ۲۰۳۰ در اروپا اجرایی می شوند، و به طور غیر مستقیم توسط اتحادیه اروپا هدایت می گردد. به منظور نوآوری، برنامه حمل ونقل هوشمند توسط VTT با مشارکت وزارت حمل و نقل و ارتباطات، وزارت کار و اقتصاد، وزارت دارایی، وزارت محیط زیست،آژانس سرمایه گذاری فنلاند ، بخش شهری، موسسات تحقیقاتی و شرکت های متعدد راه اندازی و هماهنگ شده است.

حمل و نقل هوشمند در سطح ملی به رسمیت شناخته شده و فنلاند را به عنوان یک کشور نمونه در زمینه حمل و نقل پایدار با تمرکز بر افزایش بهره وری از وسایل نقلیه، سیستم ها، و خدمات می توان معرفی نمود.

از منظر دیگر باید اذعان داشت که کشور فنلاند دارای یک شبکه برق با ثبات و تولید برق کم کربن است. ” امروز اگر شما در فنلاند و در خیابان یک وسیله نقلیه الکتریکی قرار دهید و آن را با برق فنلاند شارژ کنید در واقع یک وسیله نقلیه کم کربن دارید، به طور متوسط شدت دی اکسید کربن برای تولید برق در اتحادیه اروپا چیزی شبیه به ۴۵۰ گرم گاز CO۲ در هر کیلووات ساعت می باشد و میانگین شمال اروپا از جمله فنلاند تنها ۱۰۰ گرم است. این به این معنی است در واقع وسایل نقلیه کم کربن در کشورهای شمال اروپا در حال رفتن به سمت وسایل نقلیه برقی با تولید کمتر کربن می باشند.

اتومبیل‌های برقی شخصی در مقابل تحرک هوشمند شخصی

یک اتومبیل الکتریکی معمولی ۰.۲ کیلووات ساعت در هر کیلومتر مصرف دارد. این بدان معنی است که به طور کلی چرخه انتشار CO۲ از یک ماشین الکتریکی با استفاده از برق شمال اروپا ۲۰ گرم، CO۲ در هر کیلومتر است. این مقدار می تواند با مقدار متداول تقریبا ۱۵۰گرم در هر  کیلومتر که برای احتراق موتور داخلی خودرو  نرمال استفاده می گردد، مقایسه شود. جابجایی هوشمند در فضای شهر بدان معنی است که جابجایی شخصی باید بر اساس ترکیبی از حمل و نقل هوشمند عمومی، دوچرخه سواری،و پیاده روی باشد، و این یکی از دلایلی است که VTT  بر روی برقی کردن سیستم اتوبوس متمرکز شده است.

برقی کردن سیستم های اتوبوس و مترو

چشم انداز پروژه حمل و نقل هوشمند برای سیستم حمل و نقل شهری فنلاند شامل خدمات جدید و دقیق تر، جایگزینی آسان از یک حالت حمل و نقل به دیگری، و ترویج اتوبوس الکتریکی می باشد. پیشرفت هایی که قبل از سال ۲۰۲۰ حاصل  خواهد شد عبارتند از:

  • خط مترو الکتریکی جدید، که در سال ۲۰۱۵ و یا ۲۰۱۶ به پایان خواهد رسید.
  • چهار اتوبوس برقی از چهار مدل مختلف در معیار متفاوت و فن آوری های مختلف که در حال حاضر در منطقه شهری هلسینکی در حال بهره برداری اند، به ویژه در اسپو (یک شهر همسایه در غرب هلسینکی). این اتوبوسها جزئی از بیش از ۱۰۰ اتوبوس الکتریکی هستند که در منطقه شهری هلسینکی رانده خواهند شد، بخشی از برنامه زمان بندی شده اتوبوس الکتریکی در سال ۲۰۱۸ به پایان خواهد رسید.
  • در فنلاند ماشین ها به سمت تولید سوخت های سازگار تر با محیط زیست در حرکت ندو هم چنین ساده تر و کاراتر می شوند، و پس از تمرکز بر روی سوخت های سازگار با محیط زیست انتظار می رود که تا سال ۲۰۲۰ طبق هدف فنلاند ۲۰% سوخت ها تبدیل به سوخت سازگار با محیط زیست شوند. این اهداف مشترکی است که برای سراسر اروپا توسط کمیسیون اتحادیه اروپا، برای رسیدن به ۱۰ درصد از انرژی تجدید پذیر در حمل و نقل در همان سال تعریف شده اند.

 جابجایی به عنوان یک خدمت (MAAS): یک جایگزین برای استفاده از ماشین شخصی

تخمین زده شده است که خدمات حمل و نقل هوشمند دارای رشد سالانه در حدود ۲۰٪ در بازار بین المللی باشد. همچنین موسسات فنلاندی نیز افزایش فرصت های کسب و کار جدید را به لطف خدمات حمل و نقل هوشمند جدید خواهند دید. یک مفهوم جدید که در فنلاند رواج یافته است: جابجایی به عنوان یک خدمت، است.

در مجموع، انتظار می رود که حمل و نقل در فنلاند تحت یک دگردیسی، تبدیل شدن به مجموعه ای از منابع پایدار انرژی، فن آوری های پیشرفته، ایمنی، سطح بالای خدمات، جایگزینی در جابجایی ها، و شیوه های جدیدی از عملکرد کشور فنلاند به سوی سطح بالاتری در حرکت باشد

چشم انداز سیستم حمل و نقل شهری فنلاند تا سال ۲۰۳۰ 

چشم انداز کشور فنلاند برای ادامه پیشرفت به سمت اهداف سال ۲۰۳۰ شامل:

  • تعداد فزاینده ای از وسایل نقلیه با آلایندگی کم با استفاده از انرژی های تجدید پذیر، برق، هیدروژن تجدید پذیر، و سوخت های سازگار با محیط زیست.
  • افزایش فروش اتومبیل های الکتریکی از ۱۰٪ به ۱۵٪، با اجزائ قابل شارژ مطلوب.
  • توسعه کامل خدمات حمل و نقل هوشمند برای حمل و نقل شخصی و تدارکات، بهبود عملکرد سیستم در زمان و کاهش اثرات زیست محیطی.
  • جابجایی منظم از طریق ارائه خدمات آسان برای استفاده کنندگان، و ایجاد جایگزینی مناسب برای اتومبیل های شخصی.

    

سیاستها و راهبردهای کلی حمل و نقل در فنلاند

سیاست‌ها و راهبرد حمل و نقل

شهر نمونه

اتصال شبکه ارتباطی بهینه بین بافت قدیم و جدید شهری با محورهای خطی

 استفاده از جداره‌های روشن و در عین حال ایمن در کناره های پل‌های رودخانه به منظور توسعه خط دید ناظر در هنگام عبور از پل

 تفکیک فضاهای پیاده از سواره

 اختصاص عرض بیشتر به عبور عابر پیاده  و حداقل عرض با ضوابط محدودکننده به وسیله نقلیه شخصی در خیابان

 استفاده از کف سازی مناسب و مصالح بادوام در آن

 گسترش حمل و نقل عمومی با تکیه بر اتوبوس و تاکسی

 استفاده از فضاهای متروک و مخروبه شهری به عنوان پارکینگ عمومی

 توسعه سنتروم‌های ۴گانه تجاری در ۴گوشه شهر برای جذب تقاضاهای شهری روزانه و کاهش بارگذاری بر بافت قدیم شهری

 استفاده از ساختمان‌های نمادین در آکس‌های بصری شبکه معابر

  استفاده از شبکه هوشمند ترافیکی جهت حل مسائل حرکت سواره

تورکودر فنلاند

   

    بخش دوازدهم- توریسم شهری

کشور اروپایی «فنلاند» در سال های اخیر عملکرد خوبی در جذب گردشگر داشته و به مقصد گردشگران کشورهای مختلف جهان، به ویژه کشورهای آسیایی تبدیل شده است. مقصد اصلی گردشگران فنلاند شهر زیبای «هلسینکی» پایتخت این کشور است. این در حالی است که در منطقه‌ی‌ «لاپلند» در شمال فنلاند با هتل‌های اسکیمویی نیز در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری این کشور تبدیل شده‌اند. تابستان‌های فنلاند که بیش از ۸۰ درصد مساحت‌اش پوشیده از جنگل است، بسیار درخشنده و  زمستان‌های آن بسیار تاریک است.

  

بخش سیزدهم- مدیریت پسماند شهری

سامانه هوشمند جمع‌آوری زباله و بازیافت زباله های حاوی مواد مفید در هلسینکی، پایتخت فنلاند، فعال است.
فردریک کِکالاینِن، مخترع سامانه هوشمند جمع آوری زباله و همچنین مدیر اجرایی شرکت اِنِووی فنلاندمدعی است که فناوری حسگرهای هوشمند به ما اجازه می دهد از میزان پر شدن هر یک از سطل های هوشمند زباله، به طور مجزا با خبر شویم. این سیستم که از فنآوری اطلاعاتِ پیشرفته استفاده می کند، تنها هنگامی که هر یک از سطل های زباله پر شده باشد، به طور خودکار به رانندگان کامیون های جمع آوری زباله خبر می دهد و بهترین راه را برای رسیدن به محل هایی که نیاز به جمع آوری زباله پیدا کرده اند، از طریق سامانه جی پی اس، برای این کامیونها تعیین می کند. بدین ترتیب تعداد دفعاتی که کامیون ها برای جمع آوری زباله های معمولی یا بازیافتی حرکت می کنند، تا پنجاه درصد کاهش می یابد که به نوبه خود، باعث کاهش آلودگیِ محیط زیست، عمر طولانی تر تجهیزات و کامیون های جمع آوری زباله و همچنین بهبود خدمات جمع آوری زباله برای شهروندان می شود. علاوه بر این کامیون های ویژه ای نیز برای جمع آوری زباله های الکترونیکی و همچنین زباله های حاوی مواد شیمیاییِ خطرناک یا سمی مانند انواع رنگ ها، اسپری های ضد حشرات، مواد شیمیاییِ جرم گیر و تمیز کننده و امثال آن به تمامی شهرهای فنلاند تخصیص یافته است.

  

منابع:

  1. ثنایی پور، هادی (۱۳۹۳)، سیاست های کارآفرینی در جهان. کمیسیون کارآفرینی و کسب ‏و کار مجمع تشخیص مصلحت نظام.
  2. فکوهی، ناصر (۱۳۹۲)، بررسی تطبیقی نظام های شهرسازی.    
  3. ایراندوست، سیامک (۱۳۹۴)، بررسی منابع مالی پایدار شهرداری ها.

. Teele Pehk, (۲۰۰۷)Urban development policy in Finland, Department of Regional Studies, University of Tampere.

Trends in Urbanization and Urban Policies in OECD Countries: What Lessons for Finland?

http://www.iust.ac.ir/files/sau/Doc/maghalat/۳n۵.pdf

http://www.newsweek.com/feature/۲۰۱۰/the-world-s-best-countries.html

http://www.baharnews.ir/gallery/۵۳۴۵/۲

نشانی مطلب در وبگاه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران:
http://iuea.ir/find-1.589.1132.fa.html
برگشت به اصل مطلب