[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن آرشیو اخبار شهر پایدار یادداشتهای علمی منشور انجمن ثبت نام تماس با ما جستجو نسخه موبایل نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری بانکداری و مالیه شهری ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد مقاومتی::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
تصاویر منتخب

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: اخبار پایگاه : برای سومین سال پیاپی اعلام شد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۱/۵ | 

برتری انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گروه علوم انسانی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، بر اساس گزارشی که کمیسیون انجمن های علمی ایران بر روی سایت خود قرار داده است انجمن علمی اقتصاد شهری ایران برای سومین سال پیاپی توانسته است بیشترین امتیاز را در بین انجمن های گروه علوم انسانی کسب کند.

AWT IMAGE

بر اساس این گزارش، انجمن علمی اقتصاد شهری ایران توانسته با کسب  ۱۳۸۵.۲۵ امتیاز، رتبه برترین انجمن علمی در گروه علوم انسانی را به خود اختصاص دهد.

در دو سال  گذشته نیز این انجمن توانسته بود رتبه برتر انجمن های گروه علوم انسانی را به خود اختصاص دهد.

این انجمن به ریاست دکتر حسین محمدپور زرندی در حوزه بومی سازی دانش اقتصاد شهری فعال است و تاکنون توانسته در حوزه داخلی و بین المللی موفقیت های متعددی کسب کند.

 برگزاری اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری با محوریت اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، انتشار بیش از صد مقاله علمی پژوهشی، انجام ده ها طرح تحقیقاتی و اجرایی، انتشار کتب مرجع اقتصاد شهری، حضور جدی در عرصه رسانه ای و ... از جمله اقدامات این انجمن طی مدت اخیر است.

فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری که توسط انجمن اقتصاد شهری ایران منتشر می شود نیز در مدت اخیر توانسته در پایگاه تخصصی Econlit وابسته به انجمن علمی اقتصاد آمریکا که یکی از معتبرترین انجمن‌های اقتصادی بین‌المللی است نمایه شود. این نشریه دارای درجه علمی- پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و پیش از این در بسیاری از پایگاه ها؛ نظیر پایگاه‌ استنادی علوم جهان اسلام ( ISC)  و پایگاه‌ تخصصی اقتصاد کشور آلمان ECONBIZ  نمایه شده بود.

دفعات مشاهده: 6 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: اخبار پایگاه : دستاورهای اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۱/۳ | 

چک لیست شهرداری نیویورک برای ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش

AWT IMAGE

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، حادثه پلاسکو نشان داد ساختمان های تهران تا چه میزان در قبال حوادثی مانند آتش سوزی می توانند ناایمن باشند. چندی پیش در اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری نتایج یک پژوهش علمی با عنوان «ارتباط موضوعی مباحث سوم و بیست و دوم مقررات ملی ساختمان و لزوم تمرکز بیشتر بر محافظت ساختمان‌ها در برابر حریق از دیدگاه مدیریت تعمیر و نگهداری» ارائه شد که بسیاری از ضعف های قانونی در زمینه ایمنی در برابر آتش سوزی را مورد بررسی قرار داده بود.

در این پژوهش علمی آمده است: امروزه مبحث آتش در ساختمان‌ها چه در قالب بحران آتش‌سوزی به تنها و چه در قالب بحران آتش‌سوزی پس از زلزله از مباحث مهم سازه‌ای می‌باشد. این‌که تولید حرارت و انتشار آتش در یک ساختمان به چه نحوی می‌باشد و چه اقدامات عملی می‌توان برای حفاظت از جان انسان‌ها و یا بخش‌هایی از ساختمان در برابر حریق انجام داد نیز موضوع بسیاری از آیین‌نامه‌های امروزی دنیاست.

مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان در بخش نهم خود به مسئله حفاظت در برابر حریق پرداخته‌است . این موضوع پیش از این در مبحث سوم مقررات ملی تشریح گشته بود؛ لیکن مبحث بیست و دوم در چند بند به محورهای نیازمند بازرسی در طول دوران تعمیر و نگهداری ساختمان می‌پردازد. اینکه موضوعی به این اهمیت تنها در چهار صفحه در این آیین‌نامه گنجانده شده‌است نشان دهنده‌ی نیازمندی به تحقیقات هرچه بیشتری در این زمینه می‌باشد.

به علاوه بیان کیفی تحقیقات پیشین و پیش‌نیازهای این موضوع که در مبحث سوم مقررات ملی آمده‌است می‌تواند یکی از عوامل ضعف این آیین‌نامه باشد. همچنین ضعف‌های مبحث سوم که بر اساس آن ساختمان‌های بسیاری طراحی شده‌اند را بایستی به عنوان نگاه اصلاحی در مبحث بیست و دوم جهت بازرسی و رفع نقص از ساختمان‌های قدیمی دید. به عبارت دیگر بایستی در حین آنکه مبحث سوم تقویت می‌گردد، مبانی محافظت در برابر حریق مورد اشاره در مبحث بیست و دوم نیز به گونه‌ای باشد که موارد کاستی موجود در مبحث سوم، با رویه‌ی تعمیر و پایش ابنیه مرتفع و اصلاح گردد.

یکی از ضعف های این آئین نامه آن است مبحث سوم و به تبع محبث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان ابنیه را نسبت به ریسک‌پذیری حریق سطح‌بندی به لحاظ اهمیت ننموده‌اند. این مهم می‌تواند در نگرش نسبت به بازرسی‌های لازم از ابنیه تأثیرگذار باشد. آیین‌نامه‌ی ساختمانی نیوزیلند اما این سطح‌بندی را به شرح جدول ذیل انجام داده‌است. ملاحظه می‌شود که این دسته‌بندی در تخصیص تجهیزات مهار حریق و همچنین در بررسی تمهیدات و اولویت بندی در بازرسی مجدد جهت مدیریت تعمیر و نگهداری ابنیه می‌تواند بسیار راهگشا باشد. بی‌شک بومی‌سازی این اولویت‌بندی‌ها و حتی طبقه‌بندی اولویت‌ها بر اساس جنس مصالح بکار رفته در ساختمان می‌تواند کارایی این جدول را بالاتر ببرد. نکته‌ی دیگری که به نظر نگارندگان می‌رسد عدم در نظر گرفتن فاکتور انتشار حریق به ساختمان‌ها و تصرفات مجاور در تعیین سطح اهمیت ساختمان‌ها بر اساس ضوابط تراکمی شهرسازی است. به عبارت دیگر شعاع تأثیر که در سطوح اهمیت ۳ و ۴ به آن‌ها پرداخته‌ شده‌است به تنهایی کافی نیست و تعداد ابنیه‌ی مجاور که می‌توانند در معرض این آسیب‌پذیری قرار بگیرند نیز حائز اهمیت است.

سطح اهمیت ساختمان‌ها جهت محافظت در برابر حریق در آیین‌نامه ساختمانی نیوزیلند

سطح اهمیت

توصیف نوع ساختمان

نمونه‌های موجود

سطح ۱

ساختمان‌هایی که خطر پایینی برای جان انسان‌ها و طبیعت داشته و یا به لحاظ اقتصادی در صورت ریزش، ارزش پایینی دارند. این دسته معمولاً شامل حال ساختمان‌های کوچک غیر مسکونی مانند آلاچیق‌ها، طویله‌ها و موارد مشابه می‌شود که معمولاً افراد در آنها زندگی نمی‌کنند اما گاهاً توسط افراد تحت تصرف در می‌آیند.

* ساختمان‌های فرعی که برای سکونت در نظر گرفته نشده‌اند

* انبارهای کوچک

* کلبه‌های جنگلی

سطح ۲

ساختمان‌های با خطر نسبی معمولی به جان انسان و یا طبیعت و یا ارزش اقتصادی متوسط. این طبقه معمولاً به ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی تخصیص می‌یابد.

* کلیه‌ی ساختمان‌ها و تصرفات به جز موارد ذکر شده در سطوح اهمیتی ۱، ۳، ۴ و ۵

سطح ۳

ساختمان‌های با خطر نسبی زیاد برای منافع و ارزش‌های اجتماعی با سطوح آسیب‌رسانی زیاد نسبت به کاربران حاضر در آن. این ساختمان‌ها نیازمند تمهیدات جدی‌تری می‌باشند چرا که می‌توانند تعداد افراد بیشتری در خود جای دهند و یا کاربران آنها آسیب‌پذیرتر از سایر افراد می‌باشند و صدمه دیدن آنها می‌تواند در سطح کلان اجتماعی جبران‌ناپذیر تلقی شود.

* ساختمان‌های با تمرکز بیش از ۳۰۰ نفر در یک فضا

* ساختمان‌های دارای مراکز تحصیلی ابتدایی، متوسطه و یا مهد کودک با ظرفیت بیش از ۲۵۰ نفر

* ساختمان‌های آموزش عالی و یا مراکز تحصیل بزرگسالان با ظرفیت بیش از ۵۰۰ نفر

* تصرفات بهداشتی – درمانی با ظرفیت ۵۰ نفر یا بیشتر بدون در اختیار داشتن اتاق عمل و یا بخش اتفاقات

* زندان‌ها و مراکز بازپروری یا مراقبتی

* کلیه‌ی تصرفات با کاربری بیش از ۵۰۰۰ نفر

* ساختمان‌های دارای امکانات تولید برق، تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه فاضلاب، و دیگر تجهیزات عمومی که در سطح اهمیت ۴ تعریف نشده‌باشند.

* ساختمان‌هایی که در سطوح اهمیت ۴ یا ۵ تعریف نشده‌اند اما در آنها مقادیر بسیار قابل توجهی از گازهای سمی و یا مواد منفجره موجود است که که می‌تواند شرایط حاد خطرناکی ایجاد نماید که از مرزهای تملکی تصرف فراتر نرود.

سطح ۴

ساختمان‌هایی که برای بازکسب آرامش، رفاه و امنیت پس از بحران لازم هستند.

* بیمارستان‌ها و دیگر تصرفات بهداشتی درمانی دارای اتاق عمل و یا مرکز اتفاقات

* مراکز آتش‌نشانی و پلیس و پارکینگ خودروهای اورژانسی

* ساختمان‌هایی که قرار است به عنوان پناهگاه استفاده شوند

* ساختمان‌هایی که قرار است توسط مالک و یا مراکز اجتماعی یا عملیاتی برای افزایش آمادگی نسبت به بحران مورد استفاده قرار گیرند

* ایستگاه‌های تولید برق و مشابه آن که برای پشتیبانی تصرفات مذکور در سطح اهمیت ۳ لازم باشند

* ساختمان‌هایی که در آنها مواد منفجره و یا گازهای سمی انبار شده‌اند و آسیب‌دیدن آنها می‌تواند تا فراتر از مرزهای تملکی ساختمان اثر مخرب داشته‌باشد

* برج‌های مراقبت هواپیما و دیگر تأسیسات کنترل پرواز

* ساختمان‌های با عملکرد حساس دفاعی – امنیتی

* تأسیسات آبی تأمین‌کننده‌ی فشار هیدرواستاتیکی لازم برای اطفاء حریق

* ساختمان‌های فرعی که برای عملکرد ساختمان‌های سطح ۴ در طول شرایط اضطراری لازم باشند؛ من جمله برج‌های مخابراتی، تانکر‌های سوخت یا دیگر ساختمان‌های تأمین‌کننده‌ی فشار آب لازم جهت اطفاء حریق

سطح ۵

ساختمان‌هایی که تخریب آنها خطر مصیبت‌باری را به یک فضای بزرگ (مثلاً ۱۰۰ کیلومتر مربع) یا تعداد زیادی از افراد (مثلاً ۱۰۰ هزار نفر) می‌رساند.

* سدهای بزرگ

* تصرفات به شدت پر خطر

در بخش دیگری از این پژوهش علمی آمده است: موضوع تعمیر و نگهداری ابنیه تا به امروز اکثراً به صورت سنتی انجام شده‌است. فرد تنها در صورت مواجهه با مشکلاتی که امکان استفاده از تسهیلات درون ساختمان را ناممکن می‌ساخته‌اند با تماس با ارگان‌ها و سرویس‌های مربوط به تعمیرات، موضوع را حل و فصل می‌کرده‌است. به تبع این موضوع تیم‌هایی که برای تعمیر ساختمان وارد عمل می‌شدند بدون نگاه کلی به مسئله ساختمان، تنها بزرگترین مشکل موجود را حل نموده و پیش از گسترش سایر صدمات وارده به ساختمان در مورد آنها اقدام اصلاحی انجام نمی‌دادند.این در حالی است که شهرداری‌ها در شهرهای مختلف دنیا، دستورالعمل‌ها و راهکارهایی برای فرهنگ‌سازی مدیریت تعمیر و نگهداری در جامعه ارائه نموده‌اند و حتی مسئولین و جرائم و هزینه‌های پیش فرض را نیز مشخص کرده‌اند.

به عنوان نمونه می‌توان به دستورالعمل‌ها، بروشورها و توصیه‌نامه‌های موجود در شهر نیویورک اشاره کرد و ملاحظه نمود که مسئله‌ی تعمیر و نگهداری برای مالکین و مستأجرین ساختمان‌ها به چه شکلی تبیین شده‌است. در ابنیه بلند، مدیر آپارتمان‌ها به لحاظ حقوقی وظیفه دارد تا مسئله تعمیر و نگهداری ساختمان را مدیریت کند. فرم‌های بازرسی از ابنیه برای استفاده‌کنندگان از آنها نیز تهیه می‌شود که بر روی اسناد ساختمان‌ها به خریداران واگذار می‌شود. این جداول را می‌توان با شکل‌دهی و ساماندهی به اصول ذکرشده در مبحث بیست و دوم تهیه نمود و در اختیار سازندگان قرار داد و حتی مالکین را موظف نمود که سالانه گزارشی از بازرسی‌های خود را به نهادهای ذی‌ربط ارجاع دهند.شهرداری نیویورک چک لیستی ساده مشابه آنچه در جدول ذیل آمده‌است ارائه کرده که می‌توان سادگی و راهگشا بودن آن را دریافت.

 چک‌لیست ارائه شده توسط شهرداری نیویورک جهت نگهداری از ابنیه برای مدیران ساختمان

محل بازدید

عملیات لازم

مناسب

نامناسب

سقف

زهکش‌های سقف را تمیز کرده و آن را خشک نگه‌ دارید

سنگ‌های نما و حائل‌های از جا در رفته را اصلاح نمایید

ترک‌ها و درزها را کنترل و تعمیر نمایید

آب‌های مانده بر روی سقف را پس از بارش تمیز کنید

درها و پنجره‌ها

کلیه‌ی قسمت‌های چوبی را تجدید رنگ نمایید

بتونه‌ها را کنترل کرده و هر جا لازم است تجدید نمایید

کلیه‌ی لولا‌ها و مکانیزم‌های قفل را علی‌الخصوص در فصل سرد روغن‌کاری‌کنید

چفت و بست‌ها را کنترل کنید و تعمیر و تعویض را سریعاً انجام دهید

لوله‌کشی

کلیه‌ی شیر‌هایی که چکه می‌کنند را بر اساس گزارشات تعمیر کنید

نشت‌های لوله‌کشی را کنترل و سریعاً تعمیر کنید

چاهک‌هایی که گرفته‌اند را در صورت کندشدن زهکشی از آنها تعمیر نمایید

برقی

کارکرد تمهیدات و نورپردازی‌ها را کنترل کنید

برق‌کشی منازل مستأجرین را مرتباً کنترل کنید و هر گونه خطر احتمالی آتش‌سوزی را مرتفع نمایید

دسترسی ساده و سریع به کنتورها و کلید‌های برق را کنترل کنید

اگر از سیستم فیوز استفاده می‌کنید، در صورت لزوم آنها را تعویض کنید و همیشه در انبار چند نمونه در اختیار داشته‌باشید

دقت کنید که آمپر فیوزهایی که استفاده می‌کنید صحیح باشد

کابل‌ها و کنتورها بایستی محکم به دیوارها یا تیرها متصل باشند و نباید شل و آویزان شده‌باشند

دیوارهای خارجی

خروجی فواره‌ها و ناودانی‌ها نباید به روی دیوارهای خارجی بپاشد

به کیفیت ملات بین آجرها دقت کنید و در صورت لزوم تعمیرات انجام گردد

بررسی وضعیت درزگیری‌ها و آب‌بندی‌ها در اطراف پنجره‌ها، درب‌ها و نورگیرها و تعمیر آنها در صورت لزوم

گرمایش

روزانه سطح آب و میزان مواد سوختنی بخار سازها را کنترل کنید

اتاق تأسیسات حرارتی را مرتب و تمیز نگاه دارید

هر روز لوله‌های موتورخانه را با آب از داخل بشویید

فیلتر روغن موتورهای حرارتی را ماهانه و یا هرگاه که روغن‌ریزی دارید تعویض کنید

سالانه ترموستات را از نو کالیبره نمایید

شیرهای کنترل فشار آب را بازرسی نمایید

ایمنی و حفاظت در برابر حریق

لامپ‌هایی که سوخته‌اند را سریعاً تعویض کنید

سنسورهای ضد حریق را کنترل کنید و سالانه باتری آنها را تعویض کنید

که کلیه‌ی شیرهای آتش‌نشانی با علامت مشخص شده‌باشند تا در شرایط اضطراری دسترسی ساده و سریع به آنها میسر باشد

جانمایی کلیه‌ی سرویس‌ها حرارتی، آبرسانی، گاز و برق را بدانید

ایمنی قفل‌های درهای روبرو و پشتی ساختمان را کنترل کنید

واحدهای آپارتمانی خالی را مرتباً کنترل کنید تا کسی وارد آنها نشود

ترک‌های ایجاد شده در راهروها و مسیرهای تردد را تعمیر کنید

سالانه محافظ پنجره‌ها را کنترل کنید و در صورت لزوم تعویض نمایید

هر شش ماه کپسول‌های آتش‌نشانی را کنترل کنید

پله‌ها و خروجی‌های اضطراری را بررسی و در صورت لزوم تعمیر نمایید

بررسی کنید که پله‌ها و خروجی‌های اضطراری مسدود نشده‌باشند

البته، فرهنگ‌سازی و به عبارتی عام سازی دستورالعمل‌های مذکور در مبحث بیست و دوم نیاز به آن دارد که همانند دستورالعمل جدول فوق برای مخاطبین غیر متخصص توسط جداول و بروشورها به شکل قابل درکی درآید. البته با توجه به وضع کنونی کشور، اشاره به اعداد و ارقام هزینه‌های تعمیر و نگهداری پیش از گسترش خرابی‌ها تا بعد از تخریب کامل می‌تواند صاحبین سرمایه را در درک بهتر شرایط و استقبال آنان از این موضوع ترغیب نماید. با توجه به ضعف این موارد در کشور ما، ترویج موارد مندرج در مبحث بیست و دوم در شرایط فعلی نیز مدت‌ها زمان و فرهنگ‌سازی نیازمند است. لیکن در عین حال بایستی همزمان مسئولین، حد جرایم، روابط و بروکراسی اداری به طور کامل تدوین و ابلاغ نمایند. همچنین برگزاری دوره‌های مشترک برای مهندسی عمران و تأسیساتی جهت همه‌گیر شدن اصول تعمیر و نگهداری لازم و ضروری است که امید است نهادهایی همچون نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها و غیره در این امر بیش از این تلاش نمایند.

ضعف موارد فنی و بی‌مسئولیتی نسبت به تعمیر و نگهداری می‌تواند یکی از عوامل ساخت و ساز ضعیف در امروز کشور باشد. با مشخص‌شدن بروکراسی‌های اداری و تعریف روابط و مسئولیت‌ها می‌توان هم در مرحله‌ی ساخت، مجریان را مسئولیت‌پذیرتر نمود و هم پروسه‌ی تعمیر و نگهداری از ابنیه همانند سایر کشورهای پیشرفته به یک امر عادی تبدیل شود. وظایف مدیریت ساختمان‌ها بایستی فراتر از هماهنگی‌های نظافتی باشد. مدیران ساختمان‌ها بایستی چک‌لیست‌هایی کنترلی در اختیار داشته‌باشند تا پیش از گسترش خرابی‌ها آن‌ها را شناسایی نمایند و نسبت به تعمیر و نگهداری از ابنیه اقدام نمایند. نهادهای مسئول می‌توانند با تعریف جداول، ضوابط و بروشورهای قابل درک و ساده، این مسئله را در جامعه به راحتی فرهنگ‌سازی نمایند. این البته مشروط بر آن است که درک از هزینه‌ها و پیشگیری از خرابی‌ها پیش از گسترش آنها را بتوان برای صاحبین سرمایه و مالکین تفهیم نمود.

نویسندگان:

 سینا حاجی بیگ تهرانی کارشناس پروژه‌های عمرانی

 بابک همتی  مدیر نگهداری و تعمیرات

دفعات مشاهده: 107 بار   |   دفعات چاپ: 3 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: اخبار پایگاه : از سوی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح شد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۱/۲ | 

پیشنهادبسته ۵ محوری خروج از رکود شهری

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، برخی اقتصاد شهر را خلاصه در اقتصاد شهرداری ها می بینند در حالی که دانش اقتصاد شهری مدعی است شهرها می توانند به پیشران های اقتصاد جهانی تبدیل شوند. ارزیابی های دقیق نشان می دهد که ۴۶۸ شهر بزرگ در سطح جهانی بیش از ۶۰ درصد رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را تا سال ۲۰۳۰ در اختیار می گیرند و در همین وضعیت فعلی نیز بیش از ۷۰ درصد GDP جهان در اختیار شهرهاست. در رکود اقتصادی چند سال اخیر که همچنان ادامه دارد کمترین توجه به اقتصاد شهری شده است و همین عامل نیز باعث گشته تا حتی چرخ مالی مدیریت شهری نیز لنگ بزند.

AWT IMAGE

شهرها هم از بحران های اقتصادی متاثر می شوند و هم حتی می توانند مولد بحران باشند گواینکه در سال ۲۰۰۸ بزرگترین رکود مالی بعد از جنگ از یک موضوع شهری یعنی بازار املاک آغاز شد.همین بحران شهری باعث شد تا فقر در شهرهای مهم ایالات متحده تا ۴ درصد از قبل افزایش پیدا کند و ۶.۵ میلیون مصادره اموال و سلب مالکیت تنها بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ روی دهد. مهمترین تاثیر رکود بر اقتصاد شهرها کاهش درآمدهای شهرداری هاست و حتی برای شهرهایی مانند نیویورک، فرانکفورت و لندن نیز بحران ها خطرزا هستند به نحوی که در رکود بزرگ بسیاری از شهرداری های مهم اروپایی پس اندازهای خود را از دست دادند. 

 شهرداری ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و رو به توسعه در شرایط رکود اقتصادی با هدف کاهش تاثیر و آسیب پذیری کمتر اقدام به طراحی بسته های خروج از رکود می کنند که اغلب باهماهنگی دولت مرکزی و کمک مالی اجرا می شود. به عنوان مثال در بحبوحه بحران بزرگ سال ۲۰۰۸ شهردار نیویورک لایحه ریکاوری مالی را ارائه کرد که به شهروندان از طریق آنلاین این امکان را می داد که چگونگی هزینه شدن دلارهای محرک اقتصاد این شهر را رصد  و پیگیری کنند و یا در اسپانیا دولت مرکزی در مادرید منابع لازم را برای دولت محلی فراهم کرد که زیرساختهای اساسی شهر را توسعه داده و بازسازی کند. در فرانسه دولت بسته سرمایه گذاری ۵۲ میلیارد دلاری را ارائه کرد، در ژاپن رئیس دولت بسته  ۵۱ میلیارد دلاری را برای خروج از رکود ارائه داد و در چین رئیس جمهور «هو جین تائو» بسته ۵۸۶ میلیارد دلاری را ارائه داد که به شهرهای بزرگ چین اختصاص پیدا می کرد. 

علی رغم افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت اقتصاد کشور همچنان درگیر رکود است و هم اکنون زمان تدوین یک بسته خروج از رکود با رویکرد جامع فرا رسیده به نحوی که بتواند موجبات تحریک اقتصاد کلانشهرها من جمله تهران را فراهم آورد چرا که واقعیت اینست بسیاری از کلانشهرهای کشور در زمینه تامین مالی زیرساختها و حفظ و نگهداشت آنها با مشکلات بسیاری مواجه اند.این بسته باید در نگاه اول موجب افزایش درآمدهای پایدار شهرداری ها باشد .  حمایت از کسب و کارهای خرد شهری، کاهش مصارف انرژی، رونق بازار مسکن و توسعه شهر هوشمند می تواند از مولفه های دیگر بسته پیشنهادی خروج از رکود شهرها باشد.

دفعات مشاهده: 38 بار   |   دفعات چاپ: 3 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: اخبار پایگاه : رئیس دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری عنوان کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ | 

اقتصاد، پاشنه‌ی آشیل «توسعه شهری»/ رسالت جامعه علمی کشور در برابر شهرها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران؛ دکتر حسین محمدپور زرندی، رئیس دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری با اشاره به اینکه شهرها تجلی‌بخش آرامش، آسایش، فرهنگ، مدنیت و محرک اقتصاد ملی و جهانی هستند، گفت: امروز آنها مکان کار و زندگی و استراحت و تفریح مردم هستند و در توفیق یا شکست اقتصادی کشورها نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کنند.

AWT IMAGE

وی با تاکید بر اینکه برخی واقعیت‌های خشن؛ همچون بحران‌های زیست‌محیطی، فقر، حاشیه‌نشینی، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی، چهره زیبا و اغواه‌کننده شهرها را مخدوش می‌سازد؛ یادآور شد: بنابراین برنامه‌ریزی توسعه شهرها باید با نگاهی معطوف به آینده و با هدف کاهش مسائل و معضلات شهری باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه واقعیت پاشنه آشیل اکثر شهرها به‌ویژه کلانشهرهای جهان رو به توسعه را اساساً اقتصادی دانست و افزود:  البته ریشه‌های مسائل اقتصادی این شهرها خارج از چارچوب و مرزهای معین شهری است و بعضاً عقبه‌ای ملی و بین‌المللی دارد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اقتصاد شهری، به‌ویژه در کلانشهرها را موضوعی پیچیده و نیازمند واکاوی از جنبه‌های متعددی دانست و گفت: تلاش برای ساختن شهرهایی که از لحاظ اقتصادی، پر رونق، از منظر فرهنگی، پر جنب و جوش، به لحاظ اجتماعی، منسجم و از نظر زیست‌محیطی، ایمن و پایدار باشند؛ رسالتی است که بر دوش جامعه علمی و اجرایی کشور است.

پورزرندی با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از تجربیات محققان، اندیشمندان و مدیران شهری بین‌المللی در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا باشد، خاطرنشان نمود: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در جهت تبیین مفهومی و تجربی اقتصاد شهری در کشور، در بهار ۱۳۹۵، اولین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با رویکرد اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را برگزار نمود و با عنایت به توفیق همایش مذکور و دستاوردهای ارزشمند آن و همچنین ضرورت تداوم و پیگیری جنبش علمی در این حوزه، در نظر دارد دومین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری را نیز با همکاری و تشریک مساعی جامعه علمی و اجرایی کشور در حوزه اقتصاد و مدیریت شهری و استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب علمی نخبگان و مدیران شهری بین‌المللی برگزار نماید.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  امید است این رویداد علمی ، عرصه‌ای برای آسیب‌شناسی و تشریح مسائل اقتصادی شهرهای کشور، بهره‌گیری از تجربیات موفق جهانی در زمینه توسعه شهری و بومی‌سازی آنها و فضایی برای به‌کارگیری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در پهنه‌های شهری کشور باشد.

دفعات مشاهده: 380 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: اخبار پایگاه : در راستای معرفی دیدگاه های اقتصادی 120 شخصیت داخلی و خارجی صورت گرفت ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ | 

اضافه شدن بخش نگره های اقتصادی به پایگاه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران

AWT IMAGE

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با هدف ارتقاء شناخت هرچه بهتر و دقیق‌تر نظریه‌های اساسی حوزه اقتصاد، مبحث نگره‌های اقتصادی در قالب معرفی نظریات و دیدگاه‌های اقتصادی ۱۲۰ شخصیت داخلی و خارجی مطرح در حوزه اقتصاد بر روی وبگاه این انجمن قرار گرفت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از مطالب این بخش از سایت، از طریق این لینک اقدام کنند.

AWT IMAGEAWT IMAGEAWT IMAGEAWT IMAGE

*نگره‌های اقتصادی در انجمن علمی اقتصاد شهری ایران*

دفعات مشاهده: 186 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: چکیده مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ -
:: چکیده مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ -
:: در شانزدهمین شماره فصلنامه «اقتصاد و مدیریت شهری»ارائه شد - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ -
:: در سال 95 - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ -
:: چکیده مقالات اولین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ -
:: چکیده مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ -
:: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد - ۱۳۹۵/۱۰/۸ -
:: رئیس دانشکده اقتصاد و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) خبر داد - ۱۳۹۵/۱۰/۷ -
:: عضو هئیت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۰/۴ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۵/۹/۳۰ -
:: ضرورت توجه به الگوی شهرسازی در فرهنگ اسلامی-ایرانی - ۱۳۹۵/۹/۲۹ -
:: خلاصه مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۹/۲۸ -
:: بررسی وضعیت شهرداری ها در بودجه۹۶ در گزارش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران - ۱۳۹۵/۹/۲۴ -
:: استاد دانشگاه تهران پاسخ می دهد - ۱۳۹۵/۹/۲۲ -
:: دستاوردهای همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۹/۲۱ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گزارش می دهد - ۱۳۹۵/۹/۲۰ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گزارش می دهد - ۱۳۹۵/۹/۱۷ -
:: در نشست انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح شد - ۱۳۹۵/۹/۱۶ -
:: " انجمن علمی اقتصاد شهری ایران " گزارش می دهد - ۱۳۹۵/۹/۱۴ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران از یک چالش جهانی گزارش می دهد - ۱۳۹۵/۹/۱۴ -
:: فناوری نوین اروپایی - ۱۳۹۵/۹/۱۱ -
:: با حضور اعضا برگزار شد - ۱۳۹۵/۹/۹ -
:: عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد - ۱۳۹۵/۹/۹ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران: - ۱۳۹۵/۹/۶ -
:: تحلیل پیروزی ترامپ از منظر شهری - ۱۳۹۵/۹/۶ -
:: از سوی موسسه RI بوستون اعلام شد - ۱۳۹۵/۹/۳ -
:: نگاهی شهری به راهپیمایی اربعین - ۱۳۹۵/۹/۱ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۵/۸/۳۰ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۵/۸/۲۶ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۵/۸/۲۵ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۵/۸/۲۴ -
:: گزارش حضور انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات - ۱۳۹۵/۸/۲۴ -
:: بازدید رئیس سازمان صدا و سیما از غرفه اقتصاد و مدیریت شهری - ۱۳۹۵/۸/۲۳ -
:: همراه با نمایشگاه 22 - ۱۳۹۵/۸/۲۲ -
:: در نشست تخصصی «بررسی مسیر گریز شهرها از رکود اقتصادی» مطرح شد؛ - ۱۳۹۵/۸/۲۲ -
:: همراه با نمایشگاه 22 - ۱۳۹۵/۸/۲۲ -
:: همراه با نمایشگاه 22 - ۱۳۹۵/۸/۱۹ -
:: همراه با نمایشگاه 22 - ۱۳۹۵/۸/۱۹ -
:: همراه با نمایشگاه 22 - ۱۳۹۵/۸/۱۸ -
:: همراه با نمایشگاه 22 - ۱۳۹۵/۸/۱۶ -
:: در غرفه فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری بررسی می شود - ۱۳۹۵/۸/۱۴ -
:: شهردار ملارد: - ۱۳۹۵/۸/۱۲ -
:: مسیر ژاپنی در تامین مسکن ارزان - ۱۳۹۵/۸/۱۰ -
:: در گفت و‌گوی عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان شد - ۱۳۹۵/۸/۹ -
:: چگونه یک شهر توسعه پیدا می کند؟! - ۱۳۹۵/۸/۸ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران هشدار دارد - ۱۳۹۵/۸/۴ -
:: گامی در راستای هوشمندسازی شهری - ۱۳۹۵/۸/۳ -
:: به همت «انجمن علمی اقتصاد شهری ایران» صورت گرفت: - ۱۳۹۵/۸/۲ -
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.087 seconds with 1104 queries by AWT YEKTAWEB 3220