[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن آرشیو اخبار شهر پایدار یادداشتهای علمی منشور انجمن ثبت نام تماس با ما جستجو نسخه موبایل نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری بانکداری و مالیه شهری ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: نگاهی به جدیدترین دستاوردها در توسعه شهری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۵ | 

باغ معلق؛ تجربه موفق سئول و شکست لندن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، شهردار سئول در یک پروژه بلند پروازانه قصد دارد که یک باغ بر روی یک پل احداث کند. در این پروژه  از یک طراح مشهور استفاده شده و تصاویری اغوا کننده از آن منتشر شده است. این پدیده می تواند حتی مانند برج ایفل(در زمان احداث)، یک  طرح کم نظیر باشد. این طرح در واقع بازسازی یک پل هوایی بدون استفاده روی یک بزرگراه است.

تفاوت های قابل توجهی در اجرای این دو پروژه وجود دارد. تفاوت در هزینه (حدود ۴۰ میلیون پوند  برای باغ معلق کره و  ۲۰۰ میلیون پوند برای پل سبز لندن)، در حالی که  پروژه لندن علیرغم سپری شدن چندین سال هنوز راه اندازی نشده، اما پروژه سئول پس از حدود دو سال کار مداوم، به کمک معماران هلندی آماده افتتاح است.

AWT IMAGE

باغ معلق سئول با  هدف بازسازی و اتصال مکان های نزدیک به ایستگاه راه آهن اصلی که توسط جاده ها و خطوط راه آهن به صورت بخشهای تکه تکه شده درآمده، ایجاد شده است. باغ معلق به صورت ۲۴ ساعته برای عموم باز خواهد بود. این پروژه در واقع بازسازی ساختار موجود - یک پل هوایی بدون استفاده روی  یک بزرگراه - است.

این پروژه با اهداف و ایده های  شهری برای کستن از میزان تراکم جمعیت یک کلان شهر ایجاد شده تا کمی از نگرانی کمبود فضای عمومی و فضای پیاده روی بکاهد و با ایجاد یک پیاده راه  زیبا، حسن همجواری و لذت بردن از طبیعت را برای شهروندان در محل زندگی آنها فراهم کند.

پروژه باغ معلق سئول در واقع نماد و ابزاری برای تغییر رفتار شهروندان از ماشین سواری به پیاده روی است. در این پل، سازه های بتنی اصلی تقویت شده و آسانسور، پله ها و پله برقی به آن اضافه شده که لازمه تبدیل این روزگذر قدیمی به یک پیاده راه است. این پل به منظور بالا بردن ارزش تجاری به ساختمان های تجاری مجاور و  رستورانها، فضاهای نمایشی و  بازار  متصل شده است.

روی این پل  و در اطراف آن قرار است  ۲۴۰۰۰ گیاه از تمام گونه های بومی کره ای کاشته شوند. شهردار سئول قصد دارد با "ماشین آلات مه ساز" و سایه این گیاهان  در تابستان های گرم، خنکی را برای شهروندان به ارمغان بیاورد.

مسئولان شهری سئول معتقدند که این باغ طرحی "انسان دوستانه و سبز" در میان یک شهر خاکستری خواهد داشت. البته در هنگام شب، نور آبی مصنوعی این محیط  طبیعی به نظر نمی رسد.

یکی از معماران کره ای درباره این پروژه می گوید:  "شاید همه شهروندان به خصوص رانندگان از تبدیل یک زیرساخت عبور خودرو به پیاده راه خشنود نشوند،  اما این طبیعی است که در برخی مناطق کلانشهرها، شهروندان باید مناطق عاری از خودرو و آلودگی هوا را تجربه کنند و در یک محیط سبز و مفرح قدم بزنند. قبول دارم که چنین طرحهایی ممکن است مصنوعی به نظر برسند، اما نمی توان چشم انداز مناطق بکر طبیعت را بطور کامل در شهر ایجاد کرد."

پایتخت کره جنوبی یک شهر باستانی  با طبیعتی زیبا و کوهستانی است که مثل دیگر شهرهای شرق آسیا از قبیل توکیو و شانگهای در جنگ جهانی ویران شد. اما فرایند بازسازی و رشد اقتصادی را پیش گرفت. جمعیت آن حدود ۱۰ میلیون نفر شده و تراکم جمعیت آن تقریبا دو برابر نیویورک است. این شهر در حال حاضر به یک شهر تجاری تبدیل شده و ساختمانهای تجاری و اداری معمولا بر ظرافت معماری و شهری ترجیح داده شده اند.

پیش بینی طراحان و مسئولان شهری کره ای، این است که پروژه باغ معلق سئول با استقبال حجم عظیمی از شهروندان مواجه خواهد شد و به شهرت جهانی خواهد رسید.

دفعات مشاهده: 166 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: دکتر زارعی مطرح کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۳ | 

مطالبات مردمی از شورای شهر پنجم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دکتر اصغر زارعی با اشاره به انتخابات شورای اسلامی شهر تهران گفت: پنجمین دوره انتخابات شورای شهر همزمان با دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همراه شد و با اقبال مردم روبرو شد و ترکیب منتخبان نشان داد مردم به دنبال تغییر رویکرد و تخصص گرایی هستند.   AWT IMAGE  

این کارشناس برجسته اقتصاد شهری افزود: مهارت و توانمندی نیاز امروز شورای شهر تهران است و منتخبان برای حل مشکلات شهروندان باید با دولت همراهی کنند.

وی با اشاره به مهمترین اولویتهای شورای شهر پنجم گفت: امروز کلانشهرهای ایران همگی با مشکل واحدی به نام "آلودگی "روبرو هستند که فضای شهری و سلامت شهروندان را تهدید می کند و چه در قالب ریزگردها و چه آلودگی ناشی از تعدد خودرو ها باید برای آن چاره اندیشی اساسی شود و با توجه به راهکارهای جهانی به این معضل شهری خاتمه داده شود.

استاد دانشگاه همچنین با اشاره به ترافیک شهری خاطرنشان کرد: اولویت مهم دیگر شورای شهر اتخاذ تصمیمات اجرایی اساسی در حوزه ترافیک است که بر روند امنیت روانی و اقتصاد شهری تاثیر مستقیم دارد.

زارعی خاطرنشان کرد: توسعه خدمات شهری از جمله ناوگان حمل و نقل عمومی، مترو، اتوبوس و تاکسی و ساماندهی آنها به نحوی که با کمترین قیمت و زمان بیشترین جابجایی صورت گیرد تا با اقبال عمومی روبرو شود در لیست مهمترین اقدامات دوره پنجم قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به ساماندهی اوقات فراغت و رفاه شهری گفت: طراحی رفاه کارت برای استفاده همه شهروندان از فضاهای تفریحی، ورزشی و فرهنگی می‌تواند ضمن کمک به اقتصاد شهری به مدیریت اوقات فراغت و نشاط اجتماعی شهروندان منجر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین با اشاره به ترکیب شورای شهر تهران تصریح کرد: مردم ۲۱ نفر اعضای شورای شهر پایتخت را انتخاب کردند و ۱۲ مرداد هیات رئیسه و اعضای شورای شهر پنجم آغاز بکار می کنند، اما بهشت نشینان باید بدانند به رغم داشتن گرایش خاص سیاسی باید از اعمال سلیقه جناحی در عملکرد شورا خودداری کنند و با درک صحیح از مهارت و توانمندی تصمیم‌گیری کنند.

دکتر زارعی گفت: خط قرمز شورای پنجم سیاسی کاری است و انتظار می رود تغییرات مدیریتی در حوزه شهری با تکیه بر توانمندی و هدف بهبود وضعیت زندگی مردم بویژه فضای کسب کار شهری صورت گیرد.

دفعات مشاهده: 263 بار   |   دفعات چاپ: 3 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۱ | 

مهاجرت دسته‌جمعی به شهرهای آینده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران،جمعیت مهاجران در سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان حدود ۲۴۴ میلیون نفر برآورد شد. از این میزان ۶۵.۳ میلیون نفر در اثر جنگ و آوارگی مهاجرت کرده اند و پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰ ، ۲۰۰ میلیون نفر در اثر تغییرات آب و هوایی آواره خواهند شد.                AWT IMAGE

این در حالی است که بخش اعظمی از مهاجران در سال های گذشته از جمله ۹۰ درصد در شهرهای آمریکا، بریتانیا و استرالیا و کانادا سکونت یافته اند. بر همین اساس در سال های آینده شهرهای این کشورها با مشکلات عدیده ای همچون سلامتی، کمبود منابع آبی، امنیت و مخاطرات زیست محیطی مواجه هستند.

البته مهاجرت جمعی که امروزه در جهان شاهد آن هستیم تنها در برگیرنده مشکلات نیست. بررسی ها نشان می دهد که شهرها می توانند از این فرصت برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی خود استفاده کرده و به جای مقابله باید آن را در آغوش بگیرند.

با این وجود به راه افتادن موج بزرگ مهاجرانی که در اثر جنگ، مشکلات اقتصادی یا دیگر دلایل آواره شده اند این هشدار را به شهرها می دهد که باید آمادگی کاملی برای مواجهه با مشکلات این افراد از جمله فراهم کردن کار و سکونتگاه داشته باشند.

شهرها همچنین با افزایش انعطاف پذیری بایستی در جهت بهبود و کاهش شوک حاصل از فشار وارد شده به اکوسیستم های طبیعی خود اقدام کرده و در مقابل شرایط را برای کار و زندگی مهاجران جدید فراهم آورند. باید خود را برای بحران های پیش رو آماده کرده و از این فرصت برای بهتر شدن و منعطف تر شدن استفاده کرده و جامعه ای بهتر برای ساکنان خود بسازند.

دفعات مشاهده: 378 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۳۰ | 

مسیر جهانی شدن تهران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، یک شهر جهانی لزوماً یک شهر به لحاظ فیزیکی گسترده و وسیع و یا پرجمعیت نیست، اگر اینگونه بود باید هم اکنون مکزیکوسیتی، بمبئی، قاهره و کینشازا در راس شهرهای جهان قرار داشتند. در واقع شهرهای جهانی از جمله لندن، توکیو، نیویورک، فرانکفورت، هنگ کنگ و سنگاپور مراکز فرماندهی و کنترل اقتصاد جهانی هستند، آنها فعالترین بازارهای مالی و بانکی جهان را دارند، محل دفاتر مرکزی شرکتهای بزرگ هستند، شلوغترین خطوط هوایی و گسترده-ترین زیرساختهای حمل و نقل و بیشترین گردشگران را دارند. امروزه رقابتی پایان ناپذیر بین شهرها برای پیداکردن جایگاهی جهانی در جریان است و بازندگان این رقابت شهرهایی هستند که شناخت دقیقی از وضع موجود خود و جهان ندارند.  کلانشهر تهران با آنکه جزو ۱۰۰ شهر ثروتمند جهان است اما متاسفانه به دلایل متعدد تاکنون نتوانسته است جایگاهی درخور در عرصه منطقه ای و جهانی پیدا کند این در حالیست که بسیاری از شهرهای منطقه با پیگیری الگوهای منظم توسعه و سرمایه گذاریهای کلان، توانسته¬اند توجه جهان را بخود جلب کنند.                               AWT IMAGE

سوال اساسی اینجاست که چرا تهران با وجود تمام قابلیت های جغرافیایی و استراتژیک، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی برای تبدیل شدن به یک شهر دارای نقش بین المللی، از قافله عقب مانده است؟ جواب به این سوال یک آسیب شناسی همه جانبه را می طلبد اما دستکم بخشی از جواب این سوال در ابعاد مدیریتی و قانونگذاری شهر نهفته است. چرا انگیزه و تحرک لازم برای ارتقاء جایگاه جهانی تهران وجود ندارد با وجود اینکه در چشم انداز تهران ۱۴۰۴ بر آن تاکید شده است؟ تمامی طرحها و برنامه های شهر تهران در همه ابعاد زیرساختی، عمرانی، زیباسازی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بایستی با نگرشی جهانی باشد. باید ماجرای تبدیل تهران به عنوان شهری دارای هویت ایرانی اسلامی به شهری دارای محوریت و جایگاه در عرصه منطقه¬ای و جهانی به گفتمانی عمومی و فراگیر تبدیل شود و مدیریت شهری موظف است نقشه راه آن را تدوین کند. شهر تهران باید از شهری کم تحرک در عرصه بین المللی به شهری پرسرعت و در دسترس به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شود . ویژگی مهم یک شهر دارای نقش جهانی شتاب در تبادل افراد، کالا، خدمات و اطلاعات است. تهران باید به شهری سریع تر و چابک تر تبدیل شود و این اتفاق قابل دستیابی است. برای یک شهر جهانی طیف گسترده¬ای از فرودگاه¬های بزرگ باعملکرد هاب هوایی، شبکه حمل و نقل پیشرفته، زیرساختهای پیشرفته اطلاعاتی– ارتباطاتی(مخابرات، اینترنت)، مراکز فرهنگی و آموزشی با شهرت جهانی، زیرساختهای ورزشی حرفه¬ای تا آثار معماری با برند جهانی ضروری است.  اگر تهران چنین جایگاهی را پیدا کند آنگاه می¬توان از آن بعنوان پیشران اقتصاد ملی و موتور محرک توسعه ملی یاد کرد. در غیر  اینصورت تهران بزرگ علاوه بر اینکه به شهری دارای مشکلات عدیده تبدیل خواهد شد، همواره بعنوان باری بر دوش نظام شهری کشور سنگینی خواهد کرد . بنابراین مدیریت شهری تهران باید شیوه نگرش خود را درباره تهران تغییر دهد و به اصطلاح جهانی بیاندیشد و عمل کند.

دفعات مشاهده: 267 بار   |   دفعات چاپ: 3 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۲۶ | 

مرور وظایف ۳۴ گانه شوراهای اسلامی شهر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، شورای شهر هرچند به عنوان بستر اداره شهرها شناخته شده است، اما آشنایی با وظایف شورای شهر باعث می شود بدانیم اگر به افراد اصلح رای دهیم در درجه اول چه خدمتی به خود و فرزندانمان کرده ایمAWT IMAGE                      ! 

شاید همگان تصور می کنند، اصلی ترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار است ؛اما این وظیفه مهم تنها تکلیف این شورا  نیست، بلکه بهشت نشینان بعد از تکیه بر کرسی های این شورای از ایجاد مراکز تفریحی و رفاهی مثل پارک وبوستان تا تاسیس تعاونیهای تولید و توزیع و مصرف، توزیع ارزاق عمومی و همچنین نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سینماها، و دیگر اماکن عمومی  دخالت دارند و تصمیم گیری می کنند.

خوب است بدانیم شورای شهری ها تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری و وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدانهای عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش مایحتاج عمومی را نیز به عهده دارند.

در کنار اینها نظارت بر اجرای طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابانها، میادین و فضاهای سبز ، تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابانها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها نیز توسط شورای شهر صورت می گیرد.

گستردگی وظایف این شورا تنها به حوزه‌های شهری ختم نشده و نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات نیز با قانون های مصوب شورای شهر صورت می گیرد.

مرور وظایف ۳۴ گانه شورای شهر شاید تلنگری باشد بر ذهن کسانی که از انتخابات شورای شهر به سادگی گذشته و نمی دانند افرادی که روانه این بهشت می شوند چه تاثیری بر زندگی روزمره و حتی وفات آنها باقی خواهد گذشت.

در قانون اساسی وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر به شرح زیر  آمده است

  1. انتخاب شهردار برای مدت چهار سال

تبصره ۱- شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید.

تبصره ۲- شهردار نمی‌تواند همزمان عضو شورای شهر باشد.

تبصره ۳- نصب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار صورت می گیرد.

تبصره ۴- دوره خدمت شهردار در موارد زیر خاتمه می‌پذیرد.

الف:استعفای کتبی با تصویب شورا

ب:برکناری توسط شورای شهر با رعایت مقررات قانونی

ج: تعلیق طبق مقررات قانونی

د:فقدان هر یک از شرایط احراز سمت شهردار به تشخیص شورای شهر.

  1. بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط

  1. نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری و سایر سازمانهای خدماتی در صورتی که این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد.

  1. همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملکتی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان.

  1. برنامه‌ریزی در مورد مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط.

  1. تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاههای ذیربط.

  1. اقدام در خصوص تشکیل انجمنها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونیهای تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاههای ذیربط.

  1. نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها به گونه‌ای که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد.

  1. تصویب آیین نامه‌های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با  رعایت دستورالعملهای وزارت کشور.

  1. تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یکبار توسط شهرداری تهیه می‌شود و انتشار آن برای اطلاع عمومی و ارسال نسخه‌ای از آن به وزارت کشور.

  1. همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرحهای هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تایید وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی.

  1. تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با رعایت آیین نامه مالی شهرداریها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر.

تبصره – همه درآمدهای شهرداری به حسابهایی که با تایید شورای شهر در بانکها افتتاح  می‌شود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد شد.

  1. تصویب وامهای پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ، مدت و  میزان کارمزد.

  1. تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره که به نام شهر و شهرداری صورت می‌پذیرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آیین نامه مالی و معاملات شهرداری.

چرا باید با هوشمندی به نامزدهای شورای شهر رای دهیم؟

تبصره – به منظور تسریع در پیشرفت امور شهرداری، شورا می‌تواند اختیار تصویب و انجام معاملات را تا میزان معینی با رعایت آیین نامه معاملات شهرداری به شهردار واگذار نماید.

  1. تصویب اساسنامه موسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با تایید و موافقت وزارت کشور.

  1. تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود.

  1. نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری.

  1. نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر.

  1. نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سینماها، و دیگر اماکن عمومی، که توسط بخش خصوصی، تعاونی و یا دولتی اداره می‌شود

با وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل موسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش‌سوزی و مانند آن.

  1. تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیرمحصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبایی شهر.

  1. نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.

  1. وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تاسیسات شهری.

  1. نظارت بر اجرای طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابانها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات موضوعه.

  1. تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابانها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها.

  1. تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم.

  1. تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آیین نامه مالی و معاملات شهرداریها.

  1. تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری.

  1. وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدانهای عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه.

  1. وضع مقررات لازم در مورد تشریک مساعی شهرداری با ادارات و بنگاههای ذیربط برای دایر کردن نمایشگاههای کشاورزی، هنری، بازرگانی و غیره.

تبصره ۱- در همه قوانین و مقرراتی که انجمن شهر عهده‌دار وظایفی بوده است شورای اسلامی شهر با رعایت مقررات این قانون بعد از یک سال از تاریخ تصویب جانشین انجمن شهر خواهد بود.

تبصره ۲- وزارت خانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است موظف‌اند در طول مدت یک سال مذکور در تبصره فوق با بررسی قوانین و مقررات مربوط به خود هر کجا نامی از انجمن شهر سابق آمده و وظایفی را به آن محول نموده است جهت اصلاح این گونه موارد لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

  1. نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و همه سازمانها، موسسات، شرکتهای وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه، دارایی ها ، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها با انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیریهای لازم بر اساس مقررات قانونی

تبصره - کلیه پرداختهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبته و با رعایت مقررات مالی و معاملاتی شهرداری به عمل می آید که این اسناد باید به امضای شهردار و ذی حساب یا قائم مقام آنان که مورد تآئید شورای شهر باشند برسد.

  1. شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استان ارسال کند.

  1. واحدهای شهرستانی کلیه سازمانها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را بر عهده دارند ، موظفند برنامه سالانه خود را  در خصوص خدمات شهری که در چهارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم شده به شورا ارائه کنند

  1. همکاری با شورای تآمین شهرستان در حدود قوانین و مقررات

  1. بررسی و تآئید طرحهای هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذی ربط قانونی جهت تصویب نهایی.
دفعات مشاهده: 397 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی می کند - ۱۳۹۶/۲/۲۴ -
:: حضرت آیت‌الله محمدی ری‌شهری دردیدار اعضای انجمن علمی اقتصاد شهری ایران: - ۱۳۹۶/۲/۱۹ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۲/۱۸ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی می‌کند - ۱۳۹۶/۲/۱۷ -
:: نگاهی به روش های توسعه پایدار شهری - ۱۳۹۶/۲/۱۳ -
:: عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۶/۲/۱۲ -
:: دبیرکل مجمع جهانی شهر اسلامی: - ۱۳۹۶/۲/۹ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی کرد - ۱۳۹۶/۲/۶ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی کرد - ۱۳۹۶/۲/۴ -
:: با همکاری انجمن علمی اقتصاد شهری ایران - ۱۳۹۶/۱/۲۷ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۶/۱/۲۹ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۱/۲۷ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۱/۲۴ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۱/۲۴ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۱/۲۳ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۱/۲۲ -
:: تجارب شهرهای پیشرو در هوشمندسازی - ۱۳۹۶/۱/۲۱ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی می کند - ۱۳۹۶/۱/۱۹ -
:: نگاهی به تجارب شهرهای توسعه یافته - ۱۳۹۶/۱/۱۵ -
:: سرمقاله - ۱۳۹۶/۱/۱۴ -
:: برآوردهای انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نشان می دهد - ۱۳۹۶/۱/۹ -
:: نگاهی به روند رو به رشد شهرها در پرجمعیت ترین کشور دنیا - ۱۳۹۶/۱/۸ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۱/۷ -
:: دکتر پورزرندی در گفت و گویی عنوان کرد - ۱۳۹۶/۱/۳ -
:: امام جمعه قم عنوان کرد: - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ -
:: مدرس دانشگاه شهید رجایی خواستار شد - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ -
:: صادقی شاهدانی خبر داد - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ -
:: در نشست انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح شد - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران: - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ -
:: با حضور اعضای مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ -
:: قادری: - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ -
:: زاهدی در همایش تببین جایگاه اقتصاد مقاومتی در توسعه و کارآفرینی شهری: - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ -
:: سردار تیمور حسینی عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ -
:: طلایی در همایش تببین جایگاه اقتصاد مقاومتی در توسعه و کارآفرینی شهری: - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ -
:: با حضور اعضا برگزار شد - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ -
:: یک کارشناس پیشنهاد داد - ۱۳۹۵/۱۲/۸ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۲/۴ -
:: استاد دانشگاه اصفهان عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۲/۴ -
:: در نشست تخصصی "انجمن علمی اقتصاد شهری ایران" عنوان شد - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تشریح کرد - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ -
:: با حضور اعضای انجمن علمی اقتصاد شهری ایران برگزار شد - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ -
:: چکیده مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ -
:: خلاصه مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ -
:: شهردار شهرکرد عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ -
:: عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ -
:: خلاصه مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲ -
:: خلاصه مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران: - ۱۳۹۵/۱۱/۹ -
:: یادداشت عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران - ۱۳۹۵/۱۱/۹ -
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.092 seconds with 1092 queries by yektaweb 3351