[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن آرشیو اخبار شهر پایدار یادداشتهای علمی منشور انجمن ثبت نام تماس با ما جستجو نسخه موبایل نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری بانکداری و مالیه شهری ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد مقاومتی::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: اخبار پایگاه : برآوردهای انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نشان می دهد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱/۹ | 

امکان احداث ۳۳ کیلومتر مترو با هزینه سالانه ترافیک تهران

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، یکی از مواردی که می‌توان اقتصاد مقاومتی را در آن نهادینه کرد شهرها هستند که متأسفانه بسیاری از ابعاد اقتصاد مقاومتی در آن مغفول مانده است؛ برای مثال در بحث اصلاح الگوی مصرف. طبق آمارهای جهانی(گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(FAO))، سرانه مصرف آب روزانه در بخش شرب و بهداشتی در ایران ۳۰۰ لیتر است که دو برابر کل اروپاست، ایرانی‌ها سالانه ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی مصرفی خود را دور می‌ریزند که حدود ۳۵ میلیون تن غذاست.۳۰  درصد دورریز و اسراف، در گندم و نان صورت می‌گیرد؛ در حالی که ما در سال ۱۳۹۳ در حدود ۷.۱ میلیون تن گندم وارد کرده‌ایم؛ ۲۵ تا ۳۰ درصد دورریز و اسراف در میوه و سبزی داریم؛۱۰ درصد دورریز و اسراف در مصرف برنج داریم در صورتی که در سال ۱۳۹۳ در حدود ۱.۲ میلیون تن برنج وارد کرده‌ایم؛ ۱۵ درصد دورریز و اسراف روغن داریم اما حدود ۱.۳ میلیون تن واردات در سال ۹۳ داشته‌ایم.

به طور کلی در حدود ۶۹۰ میلیون دلار دورریز و اسراف در مصرف گندم و نان، حدود ۱۴۰ میلیون دلار در برنج و حدود ۲۰۵ میلیون دلار در مصرف روغن در کشور در حال رخ دادن است که تنها در این سه قلم جنس، جمعاً حدود یک میلیارد دلار یا ۳۸۰۰ میلیارد تومان اتلاف و اسراف در کشور داریم که می‌توان با این مبلغ سالانه وام ازدواج ۱۷۵ هزار زوج تازه ازدواج کرده را فراهم کرد یا سالانه جهیزیه آبرومندی برای ۲۵۴ هزار نوعروس نیازمند تهیه نمود یا در هر سال هزینه ۳۲۰ هزار خانواده نیازمند را پرداخت کرد.

AWT IMAGE

 در حوزه انرژی نیز طبق آخرین آمار از شرکت ملی پخش فرآوده‌های نفتی در سال ۹۳، در کل کشور در هر روز ۶۹.۶ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که مصرف استان تهران از این مقدار در حدود ۱۳.۹ میلیون لیتر(حدود ۲۰ درصد) با ارزش تقریبی ۸.۳ میلیون دلار بوده است. از این میزان، ۱۰.۸ میلیون لیتر به ارزش ۶.۵ میلیون دلار در شهر تهران مصرف می‌شود. در واقع آمار مصرف بنزین در تهران روزانه ۱۰.۸ میلیون لیتر می‌باشد. طبق آمار سال ۹۳ سالنامه آماری شهر تهران، از این میزان بنزین، در حدود ۱.۱۶ میلیون لیتر بنزین به دلیل استفاده نکردن از حمل‌ونقل عمومی قطار شهری از بین می‌رود. در واقع استفاده از قطار شهری، سالانه با حدود ۲.۹۵ میلیون سفر شهری در هر روز، باعث حدوداً ۷۸۱.۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت سالانه (۴۲۴ میلیون لیتر بنزین و ۴۴ میلیون لیتر گازوئیل)، ۶۳۶.۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی در اتلاف وقت مسافرین در سال و ۱۵۵.۷ میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا در سال شده است. با توجه به اینکه در حدود ۸۳.۶ درصد از سفرهای روزانه شهری با وسایل غیر مترو انجام می‌شود که اتلاف وقت، اتلاف انرژی و نیز آلودگی هوا را در پی دارد؛ لذا طبق برآورد انجمن علمی اقتصاد شهری ایران می‌توان گفت که هر ساله در حدود ۳.۹۸ هزار میلیارد تومان از منابع در اثر اتلاف سوخت، ۳.۲۴ هزار میلیارد تومان از منابع در اثر اتلاف وقت و حدود ۷۹۳.۷ میلیارد تومان از منابع شهر تهران در اثر آلودگی از بین می‌رود که جمعاً در حدود ۸۰۲۲ میلیارد تومان اتلاف منابع در سال می‌شود. با این مبلغ می‌توان سالانه در حدود ۳۳ کیلومتر مترو احداث کرد که به لحاظ طولی برابر با خط ۲ مترو صادقیه- فرهنگسرا می‌باشد یا سالانه ۹۴۰۰ دستگاه اتوبوس BRT به ناوگان اتوبوسرانی تهران تزریق نمود.

دفعات مشاهده: 191 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: اخبار پایگاه : نگاهی به روند رو به رشد شهرها در پرجمعیت ترین کشور دنیا ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱/۸ | 

انفجار شهری در چین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، بر اساس تحقیقات گروه Demographia شلوغترین کشور دنیا دارای ۱۰۲ شهر با جمعیت بیش از یک میلیون نفر است که در سطح دنیا کمتر شناخته شده هستند. برای مثال شهر گوانجو در ساحل جنوب شرقی چین یکی از شهرهای مهم این کشور است که از هزار سال پیش، مرکزی برای تبادلات اقتصادی بین تمام آسیا و خاورمیانه بوده است. در شرایط کنونی این شهر، بیش از ۷ میلیون نفر را در خود سکنی داده است که ۸۰۰ هزار نفر بیش از شهر مادرید و حومه آن است.

اما در حالی که مادرید یک مرکز فرهنگی است و کانون سیاست اسپانیاست گوانژو با قدمتی هزارساله و معابد کهن و کافه های سنتی به ندرت حتی در رسانه های چینی مورد توجه قرار می گیرد در حالی که شهرهای همچون پکن، شانگهای و هنگ گنگ بیشتر سرتیتر اخبار می شوند.

در خارج چین نیز، کمتر کسی از کایفنگKaifeng چیزی شنیده است، شهری که زمانی پایتخت یک امپراطوری بوده است، یا شهر وی های Weihai؛ که هر دوی آنها از لیورپول جمعیت بیشتری دارند.

مقایس توسعه شهرهای چین متناوب است: در حال حاضر این کشور ۱۱۹ شهر بزرگتر از لیورپول دارد و بر اساس گزارش نهاد جهانی McKinsey شمار این شهرها تا سال ۲۰۲۵ دوبرابر خواهد شد.

AWT IMAGEAWT IMAGEAWT IMAGE

یکی از دلایل این رشد تعداد شهرها تشویق ساکنان روستاها از سوی دولت به شهرنشینی است.

چین هدف گذاری کرده است تا ۶۰ درصد مردم این کشور تا سال ۲۰۲۰ در شهرها زندگی کنند . در حال حاضر ۵۶.۱ درصد مردم چین شهرنشین هستند و بانک جهانی تخمین زده است یک میلیارد نفر یا ۷۰ درصد جمعیت این کشور تا سال ۲۰۳۰ در شهرها زندگی خواهند کرد.

هزاران نفر از مقامات رسمی دولت چین تبلیغات گسترده انتخاباتی در سراسر کشور به راه انداخته اند تا کشاورزان را متقاعد کنند به مناطق شهری نوساز منتقل شوند، مساله که روستاها را عملا به شهرهای ارواح تبدیل کرده است.

یکی دیگر از عوامل این رشد شهرها حرکت مرکز چین به سمت غرب است. برای مثال گویانگ، در سال گذشته در صدر لیست بهترین شهرهای چین از نظر عملکرد بوده است، این شهر به عنوان مرکز استانی کمتر توسعه یافته؛ شاهد رونق در زیرساخت های رایانه ای و ارتباطاتی بوده که شرکت مطرح علی بابا در آن سرمایه گذاری کرده است.

کارخانه ها نیز در حال انتقال به داخل کشور از سواحل هستند. شیانگ یانگ و هنجیانگ که هر دو اکنون بیش از یک میلیون نفر را سکنی داده اند و به عنوان شهرهایی با تولید کم شناخته می شوند در حال تبدیل شدن به شهرهایی با نیروی کار ارزان هستند.

دولت محلی در ژنگژو نیز به سهم خود یک زمین بایر را به یک شبه پارک صنعتی به نام فاکسچون تبدیل کرده است. این شهرک بزرگترین مرکز تولید کننده های الکترونیکی است و در حال حاضر نیمی از تمامی آیفون ها در این شهرک ساخته می شوند.

در همین حال، کارخانه هایی که از سواحل گران قمیت گریزان هستند، مجبور به عزیمت به سمت مرکز تولید سنتی استان گاندونگ شده اند، به ویژه درصنایعی همچون منسوجات و الکترونیک.

این گرایش به شهرها در تاریخ معاصر چین بی سابقه است. برای دهه ها، حزب حاکم خواستار حفظ ساکنان روستاها در خارج از شهرها بود. دولت از سیستم ثبت خانوادگی تحت عنوان هوکو استفاده می کرده که بر اساس آن مردم تنها در مناطقی که ثبت نام کرده بودند می توانستند از خدمات درمانی، آموزشی و سایر خدمات اجتماعی بهره مند شوند. اما در حال حاضر مقامات برای به جلب اشتیاق کشاورزان به زندگی در شهرها در حال پیشنهاد ثبت شهری با وعده منافع بهتر هستند.

نتیجه این سیاست ها این است که مراکز شهری در تمام ابعاد در حال رشد هستند و برای سال ۲۰۲۵ چین ۲۲۱ شهر با جمعیت حداقل یک میلیون نفر خواهد داشت و این به معنای یک انفجار در ساخت و ساز مسکن، جاده ها و سیستم های حمل و نقل است.

بسیاری از مردم اما نگران هستند که این متروپلیس های تازه متولد شده هویت خود را از دست خواهند داد. چرا که دولت چین قصد دارد ۳۰ درصد ساختمان های یک دهه آینده را از ساختمان های پیش ساخته تامین کند.

بلوک های آپارتمانی تازه تاسیس همچنین با شمایل تصنعی و پنجره هایی رو به بزرگراه ها که سنخیتی با معماری سنتی چین ندارد.

منبع: theguardian.com

دفعات مشاهده: 201 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: اخبار پایگاه : انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱/۷ | 

نقش شوراهای اسلامی شهر در حکمروایی خوب شهری

AWT IMAGE

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، امروزه، مدیریت شهری در جهان تحول اساسی یافته است. شهرها در مسیری حرکت می کنند که بتوانند رفاه و آسایش ساکنان خود را تأمین سازند. مدیریت شهری امروز جهان دارای تشکیلات وسیعی شده و مهمترین نقش را در موفقیت انواع برنامه ها و طرح های توسعه شهری و همچنین رفع نیاز جمعیت، جریان عبور و مرور در شهر، رفاه عمومی، مسکن، کاربری زمین، تفریح، فرهنگ، اقتصاد، تأسیسات و زیرساختها و امثال آن ها برعهده دارد.

 از مهم‌ترین نهادهای مدیریت شهری شوراها هستند. در واقع گذار از حکومت شهری به حکمروایی مطلوب شهری امروزه با نقش آفرینی شوراها معنا پیدا می کند. شوراها برگزیده اقشار مختلف هستند که باید بر رفاه مردم، رفع نیازمندی های آنان و گسترش زمینه های رشد و تعالی شهر بیندیشند. اعضای شورهای شهر به عنوان نمایندگان گروه های مختلف مردم و در جهت حفظ و ارتقای ارزش های شهر و مردم شهر در کنار یکدیگر می نشینند و ادارۀ امور شهرها را به پیش می برند. شورای شهر تجلی و نمود واقعی مشارکت مردم در اداره امور شهر است. مشارکت بر این عقیده بنیادین استوار است که همه افراد حق دارند در مورد اموری که مربوط به خودشان است، احساس مسئولیت نمایند، درباره آن فکر کنند، اندیشۀ خود را بدون احساس ترس بیان نمایند و  بر تصمیم‌هایی که بر زندگی آنها اثر می‌گذارد، دخالت داشته باشند.

در کشور ما شورای اسلامی شهر چهار دوره را پشت سر گذاشته است و هم اکنون فرصت خوبی برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت در همه ابعاد است.  طی چهاردوره ای که عمر شورای اسلامی شهر می گذرد علی رغم تلاشهای شایان توجه این نهاد در حوزه قانونگذاری و نظارتی به نظر می رسد برخی ضعف های ساختاری و کارکردی در درون تشکیلات شورا وجود دارد که نیازمند رفع کردن است. ماهیت شورای شهر فقط انتخاب شهردار، تصویب و تفریغ بودجه شهرداری و یا وضع برخی قوانین و مقررات شهری نیست بلکه شورای شهر باید با ریل گذاری دقیق شهر را در مسیر صحیح توسعه قرار دهد این کار فقط از طریق وضع قوانین و مقررات صورت نمی گیرد بلکه نیازمند پیگیری و نظارت بر حسن اجراست.  اگر در شهرهای کشور ما و بخصوص کلانشهر تهران مسائل و مشکلات شهری آن طور که باید حل نمی شوند و تداوم می یابند ایراد ممکن است از مصوبه یا قانون نباشد بلکه روند اجرای آن و سازوکار اجرای آن محل ایراد باشد. شورای شهر کنونی در حوزه مطالبه گری ضعف دارد. ضعف دیگر شورای کنونی عدم وجود چشم انداز واضح و روشن از آینده است. به عنوان مثال شورای شهر تهران باید بداند که تهران فعلی در کجا قرار دارد و قرار است در آینده چگونه شهری بشود و برای آن آینده مورد نظر برنامه اقدام ارائه دهد این عدم داشتن چشم انداز باعث می شود که شورای شهر به روزمرگی دچار شود و تحت تاثیر همین روزمرگی و بی توجهی است که حوادثی همچون پلاسکو رخ می دهد.

  یکی دیگر از نقاط ضعف شورای شهر فعلی اینست که جوهره اصلی خود که همانا جلب و جذب مشارکت مردمی است را چندان جدی نگرفته است. اگرچه نهادهای مختلفی مانند سرای محلات، شورایاریها و ... وجود دارند اما این نهادها بیشتر به نهادی زیرمجموعه شهرداری ها شبیه هستند تا عضوی از بدنه شورای شهر. این نهادها آنطور که شایسته است مجرای انتقال توقعات و انتظارات و نظرات شهروندان به مدیریت شهری نیستند.

از دیگر مواردی که در مورد شوراهای اسلامی شهر کنونی باید بدان اشاره کرد نداشتن اولویت بندی دقیقی از مسائل شهری است. شوراها باید در برنامه های شهر، برای فقر و بیکاری، جرم شهری ، بی هویتی شهر، حقوق فردی و اجتماعی، اشتغال، درآمد، مسکن و آنچه که حیات شهر را با مشکل مواجه کرده است بیاندیشند و تصمیم سازی کنند. به نظر می رسد پرداختن به این مسائل باید اشتغال فکری شورای شهر پنجم باشد.

دفعات مشاهده: 190 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: اخبار پایگاه : دکتر پورزرندی در گفت و گویی عنوان کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱/۳ | 

ظرفیت شهرها برای اجرایی سازی شعار سال ۹۶/کسب و کارهای خرد و کارآفرینی شهری کلید تولید و اشتغال شهری

به گزارش پایگاه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دکتر حسین محمدپور زرندی رییس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت و گویی با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۶ از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به نام سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» با بیان اینکه تاکید چندباره معظم له بر مسائل اقتصادی و معیشت مردم نشان از فاصله داشتن بین وضعیت مطلوب با وضعیت فعلی در مورد مسائل اقتصادی کشور دارد، اظهار داشت: ایشان مجدد براین نکته تاکید داشتند که قرار داشتن مجموعه اقداماتی فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی چندان موثر نیست و باید طرحی نو درانداخت.

AWT IMAGE

وی ادامه داد: از سوی دیگر ایشان علاج کار را تقسیم مجموعه اقتصاد مقاومتی به قسمت های مهم و کلیدی دانستند که باید برای هر یک از این تقسیم بندی ها فصل جداگانه تشکیل داد و بر شناسایی آن متمرکز شد.

پورزرندی با بیان اینکه رهبر انقلاب تولید داخلی و اشتغال را نقاط کلیدی معرفی کرده و مورد تاکید قرار دادند گفت: اهمیت این موضوع سبب شد تا ایشان هوشمندانه شعار سال ۹۶ را "اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال" قرار دهند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه براساس بیانات ایشان موفقیت و کارایی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی وقتی معلوم می شود که نتیجه‌ کار، محسوس و ملموس بشود.

این صاحب نظر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه آنچه برای مردم بیش از همه ملموس است، وضعیت رفاهی، اشتغال، شکاف طبقاتی و بهزینه‌های خانواده است، گفت: اگر بخواهیم عملکرد دولت در بهبود وضعیت مردم طبق شعار اقتصاد مقاومتی را ارزیابی کنیم، باید عملکرد دولت را طبق شاخص‌ها و متغیرهای نرخ بیکاری، وضعیت هزینه درآمد خانواده، ضریب جینی و رشد شاخص‌های قیمت و نرخ تورم تحلیل نماییم.

وی با اشاره به آمارها در مورد وضعیت معیشت و درآمد مردم توضیح داد: ضریب جینی کل کشور طی سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴، مقادیری برابر با ۰.۳۷، ۰.۳۸ و ۰.۳۹ را داشته که افزایش ضریب جینی، نشان از افزایش ضریب شکاف طبقاتی و به هم خوردن توزیع درآمد در کشور است.

صاحب امتیاز فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری ادامه داد: این وضعیت در مناطق شهری کشور نیز به همین منوال است و ضریب جینی شهری، طی این سه سال، برابر با ۰.۳۵، ۰.۳۶ و ۰.۳۷ بوده است.

پورزرندی با اشاره به آمار اشتغال که امثال مورد تاکید موکد مقام معظم رهبری قرار گرفت و بخشی از شعار امسال است، گفت: در زمینه کاهش نرخ بیکاری در جمعیت ده ساله و بیشتر در طی دولت یازدهم، مشاهده می کنیم که نرخ بیکاری در کل کشور در سال ۹۲، ۱۰.۴ درصد، در سال ۹۳، ۱۰.۶ درصد، در سال ۹۴، ۱۱ درصد و در سال ۹۵ به ۱۲.۴ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری در مناطق شهری نیز در سال ۹۲، ۱۱.۸ درصد، در سال ۹۳، ۱۱.۶ درصد، در سال ۹۴، ۱۲.۲ درصد و در سال ۹۵ به ۱۳.۷ درصد رسیده که البته این وضعیت در مناطق روستایی نیز از ۷ درصد در سال ۹۲ به ۸.۹ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران خاطر نشان کرد: با نگاهی به این آمار افزایش نرخ بیکاری در کل کشور، در مناطق شهری و در مناطق روستایی کاملاً مشهود است که در این مورد نیز واقعیتی متضاد با بند ۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را مشاهده می‌کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت هزینه‌های مصارف خانوارها، از خوراکی‌ها به سمت هزینه‌های غیرخوراکی و عمدتاً مسکن و حمل‌ونقل کشیده شده است و این یعنی مردم به‌خصوص دهک‌های فقیر جامعه، از شکم خود برای تهیه سایر مایحتاج غیرخوراکی خود می‌زنند که این نیز نشان از توسعه فقر در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حتی تغذیه‌ای در جوامع شهری کشور دارد.

وی در ادامه به ظرفیت های شهرها برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: امروز در سطح جهانی کلانشهرها به عنوان موتورهای رشد و توسعه مطرح هستند و این ظرفیت وجود دارد تا شهرهای ایرانی نیز در سال ۹۶ در رشد و توسعه اقتصادی کشور موثرتر باشند.

این صاحب نظر حوزه اقتصادی با تاکید بر اینکه سهم شهرها در تولید ناخالص داخلی کشورها معمولا از سهم جمعیتی آنها بیشتر است، ادامه داد: مدیران شهری با همکاری دستگاه های اجرایی ذی ربط می توانند بسته تولید و اشتغال در شهرها را تدوین کنند.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تاکید کرد حمایت از کسب و کارهای خرد و خلاقیت شهری باید در این بسته در اولویت قرار گیرد.

دفعات مشاهده: 281 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: اخبار پایگاه : امام جمعه قم عنوان کرد: ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ | 

لزوم تعامل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با حوزه

به گزارش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و به نقل از خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی در دیدار  نائب رئیس و جمعی از اعضای انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با بیان اینکه مسائل اقتصادی با موضوعات اخلاقی، فرهنگی و سیاسی گره خورده است، اظهارداشت: اگر مسائل اقتصادی به طور مجزا و بدون توجه به موضوعات دیگر مورد بررسی قرار گیرد، به نتیجه مطلویی نمی رسد و بر این اساس باید همه مسائل را در کنار یکدیگر ارزیابی کرد.

AWT IMAGE

وی، فرمایشات مقام معظم رهبری را دارای نکات آموزنده و کلیدی در خصوص مسائل اقتصادی عنوان کرد و گفت: باید در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه مسائل اقتصادی کار شود.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی همچنین به کتاب ارزشمند اقتصادنا شهید صدر اشاره کرد و افزود: این شهید گرانقدر، این کتاب را براساس پژوهش‌های نظری خود در حوزه علمیه نجف نوشت و فعالیتی در کارهای اقتصادی نداشت.

وی در ادامه بر لزوم پرهیز از سیاسی شدن مباحث اقتصادی تاکید کرد و گفت: اگرچه مباحث اقتصادی با مسائل سیاسی گره خورده است، ولی نباید این مباحث سیاسی شود؛ اگر پژوهشگران عرصه اقتصادی وارد سیاست شوند، وابسته به جریان‌های سیاسی و دولت‌ها خواهند شد و با رفتن یک جناح از عرصه قدرت در کشور زیر و رو می‌شوند.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه اگر کسی بخواهد که اقتصاد اسلامی برخاسته از منویات دین اسلام شکل بگیرد، نباید به جناح خاصی وابسته شود، افزود: البته رهبر معظم انقلاب همیشه دولت‌هایی که با رای مردم بر سر کار آمدند را تائید می‌کنند، اما این مسئله به این مفهوم نیست که هیچ اشکال و انتقادی متوجه دولت ها نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان اینکه رفتار مقام معظم رهبری نشان دهنده عدم وابستگی به جناح های سیاسی است، گفت: ایشان همچون پدری در قبال دولت‌های مختلف رفتار می‌کنند.

وی در پایان با قدردانی از عملکرد انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در زمینه تولید محتوای بومی در زمینه اقتصاد مقاومتی در فضای اقتصاد شهری بر ضرورت تعامل علمی این انجمن با حوزه های علمیه تاکید کرد و افزود: نباید مباحث اقتصادی با دولت‌ها برود و بیاید؛ باید با حوزه‌های علمیه در زمینه مسائل اقتصادی تعامل علمی داشته باشید، یعنی آنچه را که دارید، به حوزه‌های علمیه منتقل کنید و از آنچه که حوزه‌ها دارند، استفاده کنید.

دفعات مشاهده: 304 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: مدرس دانشگاه شهید رجایی خواستار شد - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ -
:: صادقی شاهدانی خبر داد - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ -
:: در نشست انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح شد - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران: - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ -
:: با حضور اعضای مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ -
:: قادری: - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ -
:: زاهدی در همایش تببین جایگاه اقتصاد مقاومتی در توسعه و کارآفرینی شهری: - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ -
:: سردار تیمور حسینی عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ -
:: طلایی در همایش تببین جایگاه اقتصاد مقاومتی در توسعه و کارآفرینی شهری: - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ -
:: با حضور اعضا برگزار شد - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ -
:: یک کارشناس پیشنهاد داد - ۱۳۹۵/۱۲/۸ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۲/۴ -
:: استاد دانشگاه اصفهان عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۲/۴ -
:: در نشست تخصصی "انجمن علمی اقتصاد شهری ایران" عنوان شد - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تشریح کرد - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ -
:: با حضور اعضای انجمن علمی اقتصاد شهری ایران برگزار شد - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ -
:: چکیده مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ -
:: خلاصه مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ -
:: شهردار شهرکرد عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ -
:: عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ -
:: خلاصه مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲ -
:: خلاصه مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران: - ۱۳۹۵/۱۱/۹ -
:: یادداشت عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران - ۱۳۹۵/۱۱/۹ -
:: خلاقیت شهری - ۱۳۹۵/۱۱/۶ -
:: برای سومین سال پیاپی اعلام شد - ۱۳۹۵/۱۱/۵ -
:: دستاورهای اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۱/۳ -
:: از سوی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح شد - ۱۳۹۵/۱۱/۲ -
:: رئیس دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ -
:: در راستای معرفی دیدگاه های اقتصادی 120 شخصیت داخلی و خارجی صورت گرفت - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ -
:: چکیده مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ -
:: چکیده مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ -
:: در شانزدهمین شماره فصلنامه «اقتصاد و مدیریت شهری»ارائه شد - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ -
:: در سال 95 - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ -
:: چکیده مقالات اولین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ -
:: چکیده مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ -
:: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد - ۱۳۹۵/۱۰/۸ -
:: رئیس دانشکده اقتصاد و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) خبر داد - ۱۳۹۵/۱۰/۷ -
:: عضو هئیت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۵/۱۰/۴ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۵/۹/۳۰ -
:: ضرورت توجه به الگوی شهرسازی در فرهنگ اسلامی-ایرانی - ۱۳۹۵/۹/۲۹ -
:: خلاصه مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۹/۲۸ -
:: بررسی وضعیت شهرداری ها در بودجه۹۶ در گزارش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران - ۱۳۹۵/۹/۲۴ -
:: استاد دانشگاه تهران پاسخ می دهد - ۱۳۹۵/۹/۲۲ -
:: دستاوردهای همایش بین المللی اقتصاد شهری - ۱۳۹۵/۹/۲۱ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گزارش می دهد - ۱۳۹۵/۹/۲۰ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گزارش می دهد - ۱۳۹۵/۹/۱۷ -
:: در نشست انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح شد - ۱۳۹۵/۹/۱۶ -
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.069 seconds with 1091 queries by yektaweb 3302