[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور امارات ::
 | تاریخ ارسال: 1396/10/12 | 

بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور امارات

AWT IMAGE

  

   AWT IMAGE    AWT IMAGE    AWT IMAGE     AWT IMAGE    AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

     

  بخش اول- مشخصات آماری
امارات متحده عربی کشوری در کنار خلیج‌فارس است که از مجموعه ۷ شیخ‌نشین در سال ۱۹۷۱ تشکیل شد. این کشور از شرق با عمان و از جنوب با عربستان سعودی مرز زمینی دارد.  امارات متحده عربی با  قطر و ایران هم از طریق آب‌های خلیج‌فارس همسایه است. هفت شیخ‌نشین این کشور شامل ابوظبی، دوبی، شارجه، راس‌الخیمه، فجیره، ام‌القوین و عجمان است. ابوظبی بزرگ‌ترین شیخ‌نشین آن است و دومین شیخ‌نشین دوبی است. بخش اعظم این سرزمین را صحرا تشکیل می‌دهد. دو رشته کوه نیز در این کشور وجود دارد. سواحل این کشور، که اکثر جمعیت کشور در آن ساکنند، عمدتا پوشیده از نمک‌زار است.
 
مساحت این کشور ۶۰۰/۳۸۳ کیلومترمربع است که در رده ۱۱۵ دنیا از نظر پهناوری قرار می‌گیرد. آب‌وهوایی بیابانی و سرزمینی هموار دارد که قسمت شرقی آن کوهستانی و سردتر است و تنها ۰/۷۷ درصد خاک آن قابل کشاورزی است. فقط ۱۹ درصد اهالی این کشور اصلیت اماراتی دارند و ۲۳ درصد از اعراب دیگر کشورها و ایرانیان و حدود ۵۰ درصد از اهالی جنوب آسیا هستند.

   
   بخش دوم- مناطق شهری
جمعیت این کشور حدود چهار میلیون و ۶۲۱ هزار نفر با میانگین سنی ۳۰ سال است. امید به زندگی در این کشور برای زنان ۷۹ و برای مردان ۷۳ سال است. تنها ۱۹ درصد از جمعیت آن را اماراتی‌ها تشکیل می‌دهند. ۲۳ درصد دیگر ایرانی و عرب هستند و ۵۰ درصد آسیای جنوبی.
این کشور در ۲ دسامبر ۱۹۷۱ میلادی تأسیس شده‌است . قبل از تأسیس دولت اتحاد امارات متحده عربی ، این منطقه «امارات متصالحه» نام داشته‌است ، همچنین امارات ساحل عمان نیز نامیده شده‌است.
امارات عربی متحده، اتحادی از هفت شیخ‌نشین کوچک به نام‌های ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، راس‌الخیمه و ام‌القوین است که بعد از استقلال از بریتانیا در ۲ دسامبر ۱۹۷۱ میلادی شکل گرفت. این روز را با نام روز ملی امارات جشن می‌گیرند.
هر یک از این ۷ امیرنشین از استقلال فراوانی برخوردارند، اما یک امیر موروثی به عنوان حاکم کشور ایفای وظیفه می‌کند و شورای عالی حکام که متشکل از هفت امیر است ، رئیس دولت و کابینه را انتخاب می کند. در حال حاضر امیر و رئیس دولت امارات شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان است . پایتخت و بزرگ‌ترین شیخ‌نشین این کشور ابوظبی است.
بافت اجتماعی این کشور نیز به صورت قبیله‌ای است. در واقع، نظام اجتماعی این کشور و جهت گیری آن، تحت تأثیر فرهنگ عربی، ارزش‌های اسلامی و آداب و رسوم قبیله‌ای قرار دارد.
•      ابوظبی:  شیخ نشین ابوظبی که پایتخت امارات متحده عربی نیز به شمار می‌آید، مهم‌ترین امیرنشین این کشور است که هم به لحاظ ثروت و هم از لحاظ نظامی اهمیت دارد.
•      جبل علی (دبی): دومین شیخ نشین امارات متحده که به لحاظ تجاری و جمعیتی اهمیت دارد، امیرنشین دبی است که از جنبۀ جمعیتی، پر جمعیت‌ترین شهر امارات و از بعد تجاری، شهر بندری و پر رونق امارات متحده و منطقه آزاد تجاری به شمار می‌آید. ییل از شاخه‌های قبیله بنی یاس، آل بوفله نام دارد که در دوبی زندگی می‌کنند و خانوادۀ شیخ راشد، حاکم دبی نیز از این قبیله است. بحارینه، قبیله دیگری است که در دبی ساکن‌اند ومذهب تشیع را پذیرفته‌اند. همچنین قبایل سوران و شاوی هین نیز در این شهر مسکن گزیده‌اند.
•      شارجه: خاندان قاسمی، خاندان حاکم این شیخ نشین هستند و پس از آنان، دو خاندان آل مدفع و طریم با در اختیار گرفتن برخی مشاغل دولتی، در این حکومت سهیم شده‌اند.
•      رأس الخیمه: خاندان حکومتی، خاندان بنی محمد هستند که پر نفوذترین خاندان این امیر نشین به شمار می‌آیند. پس از آنان، بنی سلطان، رقیب سیاسی خاندان حکومتی است که البته این دو قبیله، در اصل متعلق به قبیله قاسمی هستند. افرادی از قبایل دیگری چون طنیج، غفاله و بنی شمیل نیز در این شیخ نشین زندگی می‌کنند.
•      عجمان و ام القوین و فجیره: جوامع عجمان، ام القوین و فجیره، مانند شیخ نشین‌های دیگر و حتی کمی بیش از آن‌ها حالت و خصوصیت قبیله‌ای دارند. حتی آن‌ها را می‌توان از جهاتی، سنتی‌ترین جوامع قبیله‌ای دانست.
  
  بخش سوم- منابع اقتصادی
امارات یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد و تولید ناخالص سرانه آن در حد ثروتمندترین کشورهای اروپای غربی است. تولید ناخالص داخلی در این کشور ۱۶۷/۳میلیارد دلار است. سه میلیون ۶۵ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری در این کشور ۲/۴درصد است. ۱۹/۵ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم ۱۱ درصد بود.
سیاست نظارت بر ارز در این کشور وجود ندارد. بانک‌های تجاری بسیاری تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت دارند. در این کشور مالیات شخصی دریافت نمی‌شود. امارات متحده عربی روزانه دو میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند که تمامی آن را صادر می‌کند. مصرف نفت این کشور روزانه ۳۷۲ هزار بشکه است که آن را وارد می‌کند. محصولات صادراتی این کشور شامل نفت خام، گاز طبیعی، کالاهای ترانزیتی، ماهی خشک شده و خرما است که به کشورهای ژاپن، کره جنوبی، تایلند و هند  صادر می‌شود. محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی و غذا است که از کشورهای چین ، هند، آمریکا ، ژاپن، آلمان  و ایتالیا وارد می‌شود.
  
  بخش چهارم- برنامه ریزی شهری
با نگاهی به بخش‌های مؤثر توسعه نظیر صنعت ساختمان، خطوط هوایی "امارات"، متروی شهری و ... که با هدف کسب جایگاه مهم منطقه ای و جهانی ترسیم شده اند به طوری که با ورود سالانه بیش از میلیون ها گردشگر و میاردها تن کالا در کنار رشد بالای اقتصادی کشور امارات و به خ صوص امارت دبی نمی تواند اتفاقی و بدون برنامه ریزی استراتژیک بوده باشد. به همین دلیل برای کارآمد نشان دادن برنامه توسعه استراتژیک شهرداری دبی می توانیم به بررسی سیاست افزایش اختیارات و عملکرد این شهرداری به عنوان "حکومت محلی" با "رویکرد جهانی" اشاره کنیم که توانسته حدود ۵۱۸ نوع وظیفه را به سرمایه گذاران، شهروندان و گردشگران ارائه دهد، به طوری که بدست آوردن جایگاه هشتمی جهان در زمینه جذب گردشگر موید موفقیت دیگر برنامه توسعه دبی قلمداد می شود. برای مثال، طراحی و بهره برداری از بلندترین برج جهان (برج خلیفه)، پل قوسی و دهها پروژه معماری با تأکید بر تلفیق معماری سنتی و مدرن، توانسته به افزایش زیبایی منظر شهری دبی که نقش مهمی در تبلیغات محیطی و روانی جذب گردشگران داشته باشد را در پروسه افزایش حس اعتماد عمومی سرمایه گذاران و بازرگانان را در پروژه‌های بلند پروازنه این امیر نشین جاری و ساری سازد. در حال حاضر شهر دبی دارای بیش از یکصد هتل ۳ تا ۵ ستاره است که این مسئله گویای بیشترین حجم سرمایه گذاری‌های صورت گرفته طی چند دهه اخیر در بخش پرسود و زودبازده صنعت ساختمان در دبی بوده است که توانسته رشد و رونق اقتصادی این امیرنشین بیابانی و گرم را برای سالهای متمادی تضمین کرده است.
   
   بخش پنجم- رشد و توسعه شهری
شهر هوشمند دبی، پروژه ای که از سال ۲۰۱۳ شروع شده و  عمده تمرکز کشور امارات و متحدان اقتصادی این کشور را در راستای اقتصاد دانش بنیاد این منطقه برای ایجاد یک شهر جهانی جلب کرده است. تلاش هایی در راستای افزایش رضایت شهروندی صورت می پذیرد و رفاه، امنیت اجتماعی و مدرنیته یکپارچه را برای ساکنین شهر فراهم می آورد. پروژه شهر هوشمند دبی بر پایه شش المان تجربه شهری طرح ریزی شده است که شامل هوشمند سازی  اقتصاد، دولت، مردم، سبک زندگی، پویایی شهر و  محیط  شهری و المان هفتم  هم زیر ساختار‌های فناوری اطلاعات ICT می‌باشد. این المان ها به طور مجازی تمام جنبه‌های زندگی شهری را پوشش می دهند که مشتمل بر تمامی موضوعات مهم و استراتژیک در طرح توسعه شهر دبی  نظیر : انرژی، آب، داده‌های شهری، تحصیل، سلامتی، بلوغ اقتصادی و  عرضه بین المللی شهر می‌باشد.
روشی که مد نظر مدیران شهری دبی قرار گرفته است یک طرح جامع و مجتمع در راستای  ارائه یک تجربه موفق از هفت المان شهری اشاره می‌باشد به نحوی که نمای شهری دبی  در بین شهرهای  موفق جهان متمایز گردد.
برای دستیابی به این هدف،  همکاران پروژه هوشمند سازی دبی علاوه بر همکاری با سازمانهای دارای ایده و تجربه در این زمینه،  با تمامی ارگان‌های دولتی ذینفع در این طرح هم همکاری دارند نظیر  شهرداری در زمینه ارائه سیستم Wi-Fi   گسترده در سطح شهر به منظور ارائه داده‌های شهری  به شهروندان و ارگان‌های مربوطه، سازمان آب و برق شهری برای ارائه سیستم‌های اندازه گیری هوشمند در راستای توسعه شبکه برق هوشمندSmart Grid    و ایستگاه‌های شارژ  برق برای وسایل نقلیه سبز و سازمان راه و ترابری شهری برای ارائه طرح پارکینگ هوشمند، سیستم مترو تمام هوشمند و سیستم راهداری مبتنی بر شبکه بی سیم اینترنتی در تمام نقاط دسترسی پذیر شهری.
شرکت زیمنس  در راستای پیاده سازی تمامی اهداف فوق، گام‌های خوبی برای این شهر برداشته است که شامل طرحهای استراتژیک و نوآورانه و  هم چنین گام‌های عملی در راستای هوشمند سازی زیر ساختارهای موجود از گذشته در شهر می باشد که کلیدی ترین انها: مدیریت هوشمند ساختمان‌ها، حمل و نقل شهری و زیر ساختار‌های مرتبط با تولید و توزیع انرژی در سطح شهر می باشد.
به منظور کمک به تحقق سیستم مدیریت جامع هوشمند انرژی  و  ذخیره سازی انرژی، آخرین نسخه از سیستم اتوماسیون ساختمان زیمنس برای تمامی ساختمان‌های موجود درمنطقه  d۳: Dubai Design District  که شامل منطقه اختصاص داده شده به  مشاغل خلاقانه و نواور نظیر شرکتهای تبلیغاتی و مد  است، نصب شده است. این سیستم متمرکز  و هوشمند شامل ویژگی‌های  تهویه مطبوع، تنظیم دما، نور و سیتم امنیتی پیشرفته  و تجهیزات و تاسیسات مرتبط با این سیستم ها می باشد. هم چنین زیمنس یک سیستم  هدایت داخلی پیشرفته برای این  ساختمانها در نظر گرفته شده است که عملکرد کوتاه مدت و بلند مدت ساکنان ساختمان ها  را مورد بررسی قرار داده و عملکرد این سیستم‌ها را  متناسب با میزان عرضه و تقاضای انرژی  و سبک زندگی ساکنان در این ساختمان‌ها تنظیم می‌کند.
  
  بخش ششم- مدیریت شهری
حدود دو سوم تعداد کل شهرداران امارات از طریق انتخابات تعیین می شوند و ۳۰  درصد باقی مانده از سوی شخص پادشاه عربستان تعیین خواهند شد. شوراهای شهر در عربستان از اختیارات کافی برخوردار نیستند و فقط نقش نظارت را برعهده دارند و از داشتن مکانیزم‌های اجرایی بی بهره هستند. این شوراها تحت سلطه شهرداری ها عمل می کنند و هیچگونه اختیاری از خود ندارند.
  
  بخش هفتم- نظام مالی مدیریت شهری
مسؤلیت مدیریت نظام مالی شهرهای امارات بر عهده  شهرداری‌های این کشور است که تحت نظارت مستقیم شخص پادشاه صورت می‌گیرد. در زمینه مدیریت مالی، شوراهای شهر از اختیارات کافی برخوردار نیستند و فقط نقش نظارت را بر عهده دارند و از داشتن مکانیزم‌های اجرایی بی بهره هستند. این شوراها تحت سلطه شهرداری‌ها عمل می‌کنند و هیچگونه اختیاری از خود ندارند.
  
  بخش هشتم- نوآوری‌های شهری
به گزارش شهرنوشت به نقل از The National، با گسترش ایده ی توسعه پایدار در بخش های مختلف معماران و شهرسازان نیز به دنبال طرح های نوینی بوده و هستند که از آن طریق بتوانند در مسیر توسعه پایدار شهرها و سکونتگاه های شهری گام بردارند. توسعه پایدار شهری به معنای فراهم آوردن شرایطی است که شهرنشینان امروز و فردا بتوانند درون آن در کمال آرامش و امنیت زندگی کنند و ضمن تندرستی، از رفاهی نسبی بهره مند گردند.امارات متحده عربی از جمله کشورهایی است که با سرلوحه قرار دادن توسعه پایدار و اختصاص منابع مالی عظیم سعی در حرکت دراین مسیر داشته است. در این بین می توان به طرح پروژه ای کاملا متفاوت با نام " شهر مصدر" به عنوان نمونه ای از این تلاش ها ویکی از مهم ترین دستاورد های معماری و شهرسازی نوین نام برد. شهر "مصدر" که توسط معمار مشهور انگلیسی "نورمن فاستر"طراحی شده است، اولین شهر پاکیزه دنیاست که کاملا سازگار با محیط زیست بوده و به نام " شهر پایدار، بدون کربن، بدون آلودگی" نامیده شده است. آنتونی مالوز که فارغ التحصیل مرکز تحقیقات بین المللی ابوظبی است از نخستین روزهای راه اندازی پروژه " شهر مصدر" با موسسه علمی مصدر همکاری کرده است.
مالوز که در حال حاضر مدیریت پروژه شهر مصدر را به عهده دارد می گوید: "کار ما تمرکز بر تصویر بزرگ این شهر است تا در عین حال بتوانیم در هر بخش به نتیجه ای مجزا که قابل اندازه گیری نیز است برسیم
وی ادامه می دهد: "اگر ما مدل‌ها را بسط و توسعه ندهیم و با مردمی که با توسعه شهری در سطح جهان در ارتباط هستند به اشتراک نگذاریم این مدل‌ها پس از چند سال از بین خواهند رفت. تلاش ما تنها معطوف به ساخت پایدارترین شهر جهان نیست بلکه درتلاش هستیم تا این پایدارترین شهر جهان را به الگو یا بستری برای سایر شهرها در سطح جهان تبدیل کنیم.
مالوز می افزاید: مدل‌ها یا الگوهای خوب به جای اینکه قطعی باشند بیشتر اکتشافیند. آنها بیش از وسیله، شیوه‌ای برای رسیدن به اهدافمان هستند. به عنوان نمونه شما نمی توانید طرح و نقشه ما را بگیرید و یک شهر مصدر دیگر در نیومکزیکو و یا سوئد بسازید. طرح ما یک کالای قابل تکرار نیست اما می تواند الگویی برای ساخت شهرهای پایدار در سطح جهان باشد. زمانی که طرح جامع اصلی شهر مصدر در سال ۲۰۰۷ به بهره برداری رسید تصویر اولین خودکفایی، کربن صفر( شهر فاقد کربن)، زباله صفر( شهر فاقد زباله و آلودگی) شهری از یک بیابان در حال پیشرفت توجه جهانیان را به خود جلب کرد. شهر شش میلیون مترمربعی مصدر در ۱۷ کیلومتری ابوظبی، پایتخت پر گرد و غبار امارات متحده عربی، شهری که به ساختمان‌های سر به فلک‌کشیده، خیابان‌های پهن و رفت و آمد بی‌امان اتومبیل‌های آن شهره است قرار گرفته است.
مؤسسه علمی مصدر جایی است که در آن رؤیای ساخت شهر "صفر کربن" متولد شد، شهری که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور حدود ۴۰ هزار نفر را در خود جای دهد، انرژی‌های تجدیدپذیر تنها منبع انرژی‌های مصرفی آن باشد، بجای خودروهای معمولی از محفظه‌‌های خودکار حمل و نقل که برخی آنها را "آسانسورهای افقی" می‌نامند استفاده شود و هدررفت آب و همچنین آب مصرفی به حد اقل ممکن برسد.در این مؤسسه در حال حاضر ۱۲۰ دانشجوی منتخب از مؤسسات مختلف دنیا به سر می‌برند. مؤسسه مصدر در زمینه علوم و فناوری‌های زیست ‌پایدار فعالیت می‌کند. تحقیقات در زمینه‌های تولید و ذخیره انرژی زیست ‌پایدار، توزیع و استفاده پربازده از انرژی، محیط زیست و شرایط اقلیمی و توسعه پایدار از جمله تحقیقات این مؤسسه خواهد بود.
  
  بخش نهم- کیفیت زندگی شهری
شماری از اقتصاددانان "واحد اطلاعات اقتصادی"(EIU) براساس سطح درآمد سرانه و هزینه های سبد خانوار، سطح دسترسی به کالاها و خدمات مناسب و با کیفیت و خدمات بهداشت و درمان ۱۱۰ کشور جهان را رتبه بندی کرده اند. به گزارش پایگاه خبری اینترنشنال بیزنس تایمز، در این جدول شاخص ایده آل را در عدد ۱۰ را در نظر گرفته و به طور نمونه با توجه به درآمد و شاخص ارزان بودن کالاها و خدمات و دسترسی آسان ۱۱۰ کشور جهان را رتبه بندی کردند که امارات متحده عربی از میان ۱۱۰ کشور منتخب، رتبه ۴۳ ام با شاخص ۴۱۵/۶ را به خود اختصاص داده است.
  
بخش دهم- سیاست‌های کارآفرینی
امارات متحده عربی،  اقدامات سیاستی خود را مبتنی بر ارتقا و تسهیل سرمایه گذاری اتخاذ کرده اند. به طور کلی، برخی از کشورها با منظور نمودن مشوق‌های مالیاتی برای شرکت ها و یا ایجاد سازمان‌های توسعه سرمایه گذاری رویه‌های سرمایه گذاری را تسهیل نموده است و به احداث سازمان توسعه سرمایه گذاری جدید در این زمینه مبادرت نموده است.
دولت امارات متحده عربی مجموعه ای از یک سری اصالحات را به منظور ایجاد سهولت در احداث هتل در امارات معرفی کرده است. این کشور فرایند تصویب را از باالی ۳ ماه به ۵ ماه کاهش داده است. هزینه‌های مربوط به استفاده از زمین را نیز اخذ نموده است. به هتل‌های ۲ یا ۴ ستاره ای که فعالیت خود را پیش از ژوئن ۵۱۰۲ آغاز کرده اند، معافیت از پرداخت ۰/۱ درصد هزینه شهرداری اعطا کرده است. دولت امارات تعهد کرده است که زمین‌های دولتی را تخصیص دهد و مشوق‌های اضافی برای توسعه هتل‌های ۲ و ۴ ستاره فراهم آورد.
دولت امارات قانون جدیدی را به منظور ایجاد سازمان توسعه سرمایه گذاری دوبی استراتژیک برای جذب سرمایه گذاری تصویب کرد. این قانون فوایدی را به دنبال داشت که برخی از آنها عبارتند از: مشوق ها و معافیت ها، پروژه‌های سرمایه گذاری در مناطقی که برای اقتصاد اهمیت دارند، توسعه پایدار به خصوص در پروژه‌های سالمت و بهداشت ، آموزشی، اجتماعی، صنعتی و زیرساخت‌ها و نیز سایر پروژه‌های مرتبط با بهره برداری منابع طبیعی و پروژه‌هایی که شامل انتقال دانش و تکنولوژی می‌شوند و پروژه‌های مربوط به گردشگری
    
   بخش یازدهم- حمل و نقل شهری
جریان موثر ترافیک یکی از کلیدی ترین المان‌های هر شهر هوشمند و ضروری ترین مسئله برای ساکنان و بینندگان آن شهر می باشد. شرکت زیمنس با استفاده از طرح مدیریت سیستم ترافیک فالکون  Falcon حرکت  روان خودروهای سواری بیش از دو میلیون ساکن شهر دبی  را در یک محیط شهری شلوغ و پویا فراهم آورده است. این سیستم مدیریت هوشمند ترافیک  با بهینه کردن جریان ترافیک به کمک سازمان حمل و نقل و جاده ای دبی  آمده است که منجر به  کاهش زمان سفر، کاهش تصادف و فراهم آوردن داده‌های ترافیک مسیرها برای ارگان‌های امنیتی مانند پلیس و راهنمایی رانندگی شده است. هم چنین طرح مفهومی زیمنس برای پروژه پارکینگ هوشمند در حال توسعه است که این سیستم متشکل از یک سری سنسورهای متصل به سقف تمام پارکینگ‌های موجود در مجتمع پارکینگ ها و هم چنین برج‌های مرتفع در خیابان‌های دارای فضای پارکینگ  می‌باشد  که با استفاده از این سنسورها فضای‌های در دسترس برای پارکینگ برای رانندگان در حال رانندگی در خیابان‌های اطراف از طریق سامانه گزارش خواهد شد.
سیستم حمل و نقل شهری در امارات متحده عربی، بر موارد زیر مشتمل می گردد:
•      تاکسی: برای تردد در درون شهر دبی وسیله ای که بیشتر رواج دارد تاکسی می باشد که می توان این تاکسی ها را از کنار خیابان و یا بوسیله تلفن فرا خواند .
•      اجاره اتومبیل: اجاره اتومبیل در دبی کاری متداول و آسانی است و به دلیل کوچک بودن شهر و مشخص بودن راه و مسیرها در نقشه این شهر به راحتی می توان به مقصد رسید.
•      اتوبوس: به وسیله اتوبوس هم می توان در درون شهر تردد کرد.
•      ابرا : نوعی لنج با موتور می باشد که برای جا به جایی میان خور استفاده می‌شود.
•      مترو: شبکه راه آهن بدون راننده، کاملا اتوماتیک، بزرگترین شبکه در نوع خود در جهان است که می توان با آن به نقاط مختلفی از شهر تردد کرد .
  
  بخش دوازدهم- توریسم شهری
گردشگری یکی از استراتژی‌های مهم امارات متحده برای سرازیری دلار به این کشور میباشد. گردشگری امارات مبتنی بر خرید است گر چه جذابییت‌های مدرن و تاریخی نیز دارد. دبی از مشهورترین امارتها در میان امارتهای هفتگانه امارات متحده عربی است. دبی از دیگر امارت‌های امارات متحده عربی جدا و متمایز است زیرا درآمد نفت تنها ۶ ٪از تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهد و درآمد اصلی آن از منطقه آزاد جبل علی و گردشگری است. گردشگری یکی از استراتژی‌های مهم امیرنشین دبی برای سرازیری دلار به امارات متحده می‌باشد. گردشگری دبی بیشتر بر خرید است اگر چه جذابیت‌های مدرن و تاریخی نیز دارد. در سال ۲۰۰۷ میلادی شهر دبی ۸اُمین شهر پربازدید جهان بود. انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۵ میلیون گردشگر به دبی سفر کند.
دبی مشهورترین شیخ‌نشین در میان شیخ‌نشین‌های هفتگانه کشور امارات متحده عربی است. دبی از دیگر امارت‌های امارات متحده عربی جدا و متمایز است زیرا درآمد نفت تنها ۶٪ از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و درآمد اصلی آن از منطقه آزاد جبل علی و گردشگری است. شهر دبی با دیگر شهرهای کشور امارات متفاوت است و بخش زیادی از درآمد آن توسط صنعت گردشگری تأمین می‌شود.
دبی به «پایتخت خرید خاورمیانه مشهور است و به تنهایی بیش از ۷۰ مرکز خرید بزرگ (شامل دبی مال، بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان) را در خود جای داده ‌است.
جشنواره خرید دبی، فستیوالی است که هر ساله به مدت یک ماه از ژانویه شروع می‌شود. این فستیوال کل دبی را به یک مرکز خرید تبدیل می‌کند. علاوه بر آن، این فستیوال دربرگیرنده برنامه‌های موسیقی، نمایشگاه‌های هنری و رقص محلی می‌باشد. برای بازدیدکنندگان دبی، فرهنگ بعد از خرید در درجه دوم جذابیت قرار دارد. مناظری از فرهنگ قدیم دبی درحالیکه این فرهنگ تحت سلطه سرعت سریع پیشرفت اقتصادی شده می‌تواند در مناطق اطراف نهرها دیده شود. ساختمان‌های اطراف نهر نشانگر یک شهر قدیمی است. دهکده غوص (قریه الغوص) و دهکده میراثی (قریه التراث)، ماهیگیری و یافتن مروارید را به نمایش می‌گذارد. از دیگر جاذبه‌ها می‌توان به خانه شیخ سعید المکتوم، موزه دبی و منطقه  بستکیه و روستای حتی اشاره کرد. تاریخ این روستا به دو تا سه هزار سال قبل برمی‌گردد و شامل ۳۰ ساختمان است و در ۱۱۰ کیلومتری جنوبی شهر دبی در قلب کوه‌های حتی و در امتداد رشته کوه حجر واقع شده‌است. موزه دبی در سال ۱۹۷۱ به منظور نمایش سبک زندگی سنتی دبی ایجاد شد و شامل عتیقه‌جات و مصنوعاتی می‌باشد که از آفریقا و کشورهای آسیایی از طریق تجارت به دبی وارد شده‌اند. مسجد شندغه نیز ۲۰۰ سال قدمت دارد.
   
 بخش سیزدهم- مدیریت پسماند شهری
مرکز مدیریت پسماند شهر ابوظبی طی یک پروسه‌ی یک ماهه به هر یک از صندوق‌های جمع آوری زباله ۱/۱ مترمکعبی موجود در این شهر یک شماره سریال اختصاص داده است. ین اقدام با هدف شماره گذاری حدود ۳۰ هزار صندوق پسماند در سطح شهرهای ابوظبی و العین امارات انجام می‌شود. به گفته‌ی فارس المزروعی، رییس اداره‌ی بازرسی و صدور مجوز مرکز مدیریت پسماند ابوظبی این اقدام در راستای تلاش برای درگیرکردن افراد جامعه در مسئله‌ی تامین نظافت ابوظبی، از طریق مقابله‌ی فعال با تخلف شهروندانی که پسماندها را در خارج از مکان‌های مشخص شده قرار می دهند، صورت می گیرد. به علاوه این اقدام عمل متقابل مستقیم و به موقع را مابین جامعه و مرکز مدیریت پسماند تسهیل می‌کند. وی توضیح می دهد: به محض گزارش تخلف از طریق هر یک از کانال‌های ارتباطی موجود، تنها ارائه‌ی شماره صندوق زباله و توصیف تخلف به ما برای عکس العمل فوری کمک خواهد کرد. هادف المنصوری، مدیر شعبه‌ی العین مرکز مدیریت پسماند ابوظبی نیز گفته است: شماره گذاری صندوق‌های پسماند سطح شهر این امکان را برای مرکز مدیریت پسماند فراهم می‌کند که بتواند شکایات جامعه را در اسرع وقت رسیدگی کند. این اقدام همچنین بررسی‌های لازم را در جهت ارزیابی نظرات عموم در خصوص سودمندی خدمات و عملکرد مرکز تسهیل می‌کند.
علاوه بر این در اقدامی دیگر،در پی بازیافت زباله‌های رها شده در دبی بیش از ۳۳.۸۰۰ زباله از سراسر دبی توسط کودکان جمع آوری شده است . در این رقابت جالب برای حفظ محیط زیست " شیخ محمد بن راشد آل مکتوم و و لیعهد دبی" نیز حضور داشتند. زباله‌های جمع آوری شده شامل قوطی‌های آلومینیومی ، بطری‌های آب مصرفی و مواد پلاستیکی بوده است .در این ماراتن کودکان سعی داشتند تا از هم پیشی گرفته وزباله‌های بازیافتی بیشتری را جمع آوری کنند. برگزار کنندگان این مراتن معتقدند این کار علاوه بر آموزش کودکان برای حفظ بهداشت و محیط زیست می تواند در تحرک و کاهش چاقی آنها نیز تاثیر گذار باشد .
 
  

منابع:

   -    برادران شرکاء حمیدرضا؛ (۱۳۸۸)چشم انداز استراتژیک کشورهای مسلمان ( پژوهشنامه ) ۱۲ تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام مرکز تحقیقات استراتژیک چاپ اول. موسسه فرهنگی و هنری نور راسخون.
   -    شحیطاوی، امین (۱۳۹۰)، مدیریت پروژه و برنامه توسعه استراتژیک (مطالعه موردی: امیرنشین دبی، امارات متحده عربی)، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک پروژه ها، تهران.
   -     کیال, امیر و مهدیه عقیلی، ۱۳۸۹، نگاهی به حمل و نقل شهری در شهرهای پایدار (نمونه موردی:شهر مصدر، امارات متحده عربی) نخستین همایش توسعه شهری پایدار، تهران.
   -    مهدی مظفری (۱۳۹۲) امارات خلیج‌فارس، پژوهش اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، ترجمه: مهدی مظفری.
   -    http://www.uturbanplanning.blogfa.com/post/۸۶
   -    http://www.arkanarzesh.com
   -    http://www.hamshahrionline.ir/details/۶۰۹۶۲
   -    http://www.۲noor.com/wp-content/books/۴۹/۲۵۱۵.pdf
   -    www.ion.ir/News/۱۵۲۳۳۵.html
 
  
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: تولید ناخالص داخلی | ذخایر نفتی | ابوظبی | درهم | امارات متحده عربی | اقتصاد دانش بنیان | هوشمندسازی | محیط شهری |
دفعات مشاهده: 9359 بار   |   دفعات چاپ: 875 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645