به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، گرایش های دانش بنیان در اقتصاد جهانی سبب شده است تا فضای دانشگاهی نیز به شدت تحت تاثیر قرار گیرد، امروز فضای اقتصاد جهانی به سمتی رفته است که تجاری سازی سرمایه های دانشگاهی به یک ضرورت غیرقابل انکار در حوزه توسعه جوامع سبب شده است.
از هر ۱۱ تن شاغل در سطح جهانی یک نفر یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیر مستقیم در اقتصاد دانش بنیان فعالیت می کند و نیمی از GDP کشورهای عضوOECD نیز از طریق اقتصاد مبتنی بر دانش کسب می شود.
اقتصاد دانش بنیان سبب شده است ممشا و رویکردهای آموزش های علمی دچار تحول گردد، امروز عملا دانشگاه ها نیز همچون شرکت های خصوصی در فضای جذب امتیازهای رقابتی و تقویت منابع در بازارهای بین المللی تلاش می کنند.
کاهش بودجه های اختصاص داده شده به دانشگاه ها و دپارتمان های علمی سبب شده است تا مجموعه های علمی به دنبال تجاری سازی محصولات خود روی آورند.
فضای دانشگاهی در ایران نیز گام های در زمینه تجاری سازی محصولات خود برداشته اند که ناکافی است، یکی از مقوله هایی که کمتر مورد توجه بوده است ایده دانشگاه کارآفرین است.
دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که رسالت های مربوط به توسعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و .. را با رسالت های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه تلفیق می کند و در عمل یک رابطه معقول و قوی بین فضاهای علمی و مصرف کنندگان دانش پدید می آورد.
دانشگاهی کارآفرین است که تمام ساخت خود را در راستای تجاری سازی تولیدات علمی قرار داده و بستر و محیط حمایتی را برای پرورش فعالیت های کارآفرین پدید آورد.
دانشگاه ها و فضاهای علمی می توانند با راهکارهایی همچون کسب شهر و اعتبار سازمانی، اعتبار چهرههای علمی، ارائه خدمات مشاوره ای، لیسانس دهی و اعتبارات مالی کسب درآمد کنند.
این تحقیق هشت مدل خاص از کارآفرینی را ارائه می دهد که عبارت است از: تحقیقات قرار دادی،پروژه های علمی در مقیاس بزرگ،ثبت پتنت و لیسانس دهی،شرکت انشعابی،ارائه مشاوره،آموزش خارج از دانشگاه، فروش تجاری محصولات، تدارک تجهیزات اندازه گیری و انجام کالیبراسیون.