[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور یونان ::
 | تاریخ ارسال: 1396/3/31 | 

بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور یونان

AWT IMAGE

   

   AWT IMAGE    AWT IMAGE    AWT IMAGE     AWT IMAGE    AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

  

بخش اول- مشخصات آماری

یونان، کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است.

این کشور از شمال با آلبانی، مقدونیه وبلغارستان و از شرق با ترکیه دارای مرز مشترک زمینی است. سرزمین اصلی یونان در جنوب و شرق به وسیله دریای اژه احاطه شده و از غرب به دریای یونان نزدیک است. «یونان» نام فارسی‌این کشور است و‌این نام از ایونیا منطقه یونانی‌نشین آسیای صغیر گرفته شده ‌است.

AWT IMAGE

یونان، واقع در جنوب شرقی اروپاو از شمال به آلبانی و بلغارستان، از شرق به ترکیه و دریای اژه ، از غرب به‌ایتالیا و دریای آدریاتیک و از جنوب به دریای مدیترانه مرتبط می باشد.‌این کشور ۷۸۰۰ جزیره دارد که تنها ۹۶۰ جزیره آن مسکونی است. شهرهای آتن، تسالونیک، پاترا و ایراکلیون از شهرهای بزرگ و پر جمعیت یونان می باشند،‌این کشور، دارای آب و هوای مدیترانه ای است و تابستآن‌های گرم و خشک دارد.

یونان در یک نگاه

نام کشور

یونان

موقعیت جغرافیایی

آشبه‌جزیره‌ی بالکان

همسایگان

آلبانی، بلغارستان، مقدونیه و ترکیه

جمعیت

/۶/

دین

ارتودوکس یونانی

مساحت

/ کیلومتر مربع

      

بخش دوم- مناطق شهری

یونان حدود ۶۰۰۰ جزیره دارد که تنها ۲۲۷ مورد آن دارای سکنه است. مالک بسیاری از‌این جزایر افراد ثروتمند جهان هستند. کشور یونان به ۱۳ ناحیه (به یونانی Περιφέρειες) با تلفظ پـِریفِرئیـِس تقسیم شده است.‌این ناحیه‌ها نیز به نوبه خود به ۵۴ شهرستان تقسیم شده‌اند. نام ناحیه‌های یونان از‌این قرار است:

  • آتیک
  • یونان مرکزی
  • مقدوینه مرکزی
  • کرت
  • مقدونیه شرقی و تراکیه
  • اِپیروس
  • جزایر‌ایونی
  • اژه شمالی
  • پلِپونِز
  • اژه جنوبی
  • تسالی
  • یونان غربی
  • مقدونیه غربی

تقریبا دو سوم از مردم یونان در مناطق شهری زندگی می کنند. بزرگترین و با نفوذترین مراکز شهری یونان از آتن و تسالونیکی، که معمولا به عنوان (شرکت سرمایه) اشاره شده است، با جمعیت شهری از حدود ۴ میلیون و ۱ میلیون نفر جمعیت هستند. دیگر شهرستآن‌ها برجسته با جمعیت شهری بالای ۱۰۰،۰۰۰ نفر عبارتند از پاتراس، هراکلیون، لاریسا، ولس، رودز و کالسیس ، Ioannina --Chania- Athens Thessaloniki- Patras -Heraklion -Larissa - Volos- Rhodes - Ioannina - Chania – Agrinio

AWT IMAGE

  

بخش سوم- منابع اقتصادی

رشد تولید ناخالص داخلی یونان از بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا بیشتر بوده‌است، صنعت گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی برای یونان است و ۱۵٪ از سهم تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود. به طور مستقیم و غیر مستقیم ۱۶/۵٪ از نیروی کار یونان در‌این صنعت به کار گرفته شده‌اند.

نیروی کار یونان بیش از ۴/۹ میلیون نفر است که در میان کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بعد از کره جنوبی در رتبه دوم قرار دارد. بر پایه یک نظر سنجی که توسط دانشگاه گرونینگن انجام شد یونان بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ در رتبه سوم ساعات کار در هر سال در بین کشورهای اروپایی قرار دارد. به‌این ترتیب یونانی‌ها در هر سال ۱/۸۱۱ ساعت کار کرده‌اند. در سال  ۲۰۰۷ کارگران متوسط ۲۰۰ دلار در هر ساعت تولید کرده‌اند.‌این رقم مشابه اسپانیا و کمی بیش از نصف متوسط تولید کارگران در آمریکا است. نزدیک به یک پنجم نیروی کار را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند که در بخش‌های کشاورزی و ساخت و ساز به کار گرفته شده‌اند. از سال ۲۰۰۸ بحران اقتصادی، یونان را بارها به مرز ورشکستگی کامل کشانده و ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی و بیش از یک میلیون فرصت شغلی را از بین برده و در پی آن، ستون اصلی سیاست خارجی کشور یعنی تعلق به اروپا و غرب به شدت لطمه خورده است.

یونان تنها کشور اروپایی است که دارای وزارت کشتیرانی است و ۴۰ درصد کشتی‌های اتحادیه اروپا و ۱۶ درصد کشتی‌های دنیا، متعلق به‌این کشور است. کشتیرانی در اقتصاد یونان نقش اساسی دارد، بطوری که حدود ۴ میلیارد دلار از صادرات ۱۱ میلیارد دلاری‌این کشور، از‌این طریق ، عاید می شود.‌این صنعت حدود ۲۰۰ هزار فرصت شغلی بر روی عرشه و ساحل،‌ایجاد کرده و سهم آن در تولید نا خالص ملی ۷/۴ درصد است.

   

بخش چهارم- برنامه‌ریزی شهری

به دنیال یک دوره سیاست منطقه‌ای در یونان و تکامل مدل توسعه در دوره‌های مختلف‌این رویکرد به همراه انتقال از مدل قطب‌های رشد یا توسعه بالا به پایین با ترکیب و آمیختگی مدل بومی یکپارچه با استراتژی توسعه پایین به بالا که در وضعیت و موقعیت کنونی به اوج خود رسیده است تکمیل شده و به منصه ظهور رسیده است مدل قطب‌های رشد یک مدل مسلط در یونان تا اواخر ۱۶۹۲ بود در مدل دوره بخش‌های دینامیک به بزرگترین ناحیه آتن وابسته بودند. سالونیکا و مراکز صنعتی شهرها در طول محورهای اصلی توسعه کشور‌این محورها بطور برنامه‌ریزی شده ارائه شدند. اصطلاحات توسعه ی جغرافیایی به عنوان محورهای توسعه شرقی به وسیله مراکز شهری پویای سرزمین(قاره یا خشکی) تعیین حدود شده اند.

سیستم تک قطبی در دوره زمانی۱۹۵۰ الی۱۹۶۰ زمانی که شبکه زیستگاه‌های مسکونی تفوق یافته در پایتخت کشور به وسیله سیستم دو قطبی آتن سلونیکا دنبال شد، جریان داشت. در طول دهه ۱۹۶۰-۱۹۷۰ رویکرد قطبی سیستماتیک ترقی یافت و روشی شد که به روشنی از میان تلاش‌های توسعه سیستم فروش انحصاری مراکز شهری و منطقه‌ای به واسطه ویژگی‌های معین با توجه به نواحی سکونتگاهی مسکونی مورد توجه قرارگرفت بنابرین در اولین دوره بعد از استقرار مجدد دموکراسی در یونان ۱۹۷۴ مدل قطب‌های رشد مدل مسلط بود ماورای دو قطب پایه آتن و سالونیکا هدف اساسی سیاست منطقه‌ای تقویت شهرهای رقیب بود(که گزینه یونانی از رویکرد توازن مادرشهری به منظور ممانعت در برابر قدرت جذب آتن و همچنین سالونیکا بود).‌این جابجایی در آغاز ۱۹۸۰ بسیار آشکار شد. یعنی زمانی که در مناطق در حال توسعه و مزیت‌های محلی نواحی دیگر هم به کار رفتند. بنابرین تنها برای محدود کردن محدوده زمانی شرایط انتشار رشد از مراکز شهری پویا به باقیمانده نقاط کشور رضایت بخش نبود به کار رفت. در عین حال مشکلات ساختاری زیادی در مراکز شهری بزرگ پدیدار شدند به ویژه در ناحیه آتن بزرگ، همچنین در مراکز شهری دیگر، بنابرین در صنعت شهری دیگر همراه با کمبودها ی محلی در بخش‌های درحال توسعه، باقیمانده کشور به موازات تلاش برای رسیدگی به آن مشکلات‌این هدف اساسی سیاست منطقه‌ای در یونان بود که نیازهای جمعیتی تمامی نواحی را پوشش می داد اساسا‌این اولین رویکرد به سوی مدل توسعه یکپارچه مجموعه مسیرها با مدل مراکز رشد معتبر می باشد برای‌این اهداف در سطح فضایی اصول ساختاری چند مرکزی پذیرفته شده بود. ویژگی کلیدی تعیین طبقه بندی مراکز سکونتگاهی بود که با عنوان " شهرهای باز" شناخته شده اند. به هرحال در عمل تجزیه و تحلیل ساختار سکونتگاهی موجود نشان دهنده فقدان مراکز پویا با جمعیت کافی(۲ تا ۱۲ هزار نفر ساکن ) برای خدمات رسانی به نواحی روستایی می باشد. در اواخر ۱۹۹۰ و در آغاز قرن جدید تلاش‌هایی در ترکیب دو مدل توسعه در داخل سومین چارچوب حمایت اجتماعی ۲۰۰۰-۲۰۰۶ و چارچوب مرجعی استراتژیک ملی ۲۰۰۷-۲۰۱۳ به خصوص اولین دوره اجرای سیاست ساختاری اتحادیه اروپا ۱۹۸۳ -۱۹۹۳ در یونان (مدیترانه برنامه‌ریزی شده یکپارچه در ارتباط با چارچوب حمایت اجتماعی) به وسیله تصمیم استراتژیک تشریح یافت که تاکید بر معیار عدالت فضایی داشت.‌این مفهوم در داخل سیاست منطقه‌ای ترقی یافته بود از پخش زیربناها و تسهیالت ساختاری در سرتاسر کشور دلایل اساسی پشت‌این سیاست مربوط به نیاز به رسیدگی نواحی توسعه نیافته روستایی کشورها بود به هر حال در موارد متعدد مشابه آن منابع به سمت کارهای عمومی با ارزش افزوده کم کانالیزه شده بود. وضعیت در دوره برنامه‌ریزی بعدی تغییر یافت ۱۹۹۴-۱۹۹۷ در دومین چارچوب حمایت اجتماعی در طول آن دوره تاکیدات به سمت عدالت کارایی اقتصادی که به با تمرکز منابع روی پروژه‌های بزرگ مقیاس خاص و کمک به توسعه نواحی مسئله دار، برای‌اینکه مرتبط با بهبود رقابت اقتصاد ملی در سطح باشد تغییر یافت که همانا استراتژی توسعه منطقه‌ای و قدرتمند کردن شهرها به عنوان قطب رشد در سومین و چهارمین دوره برنامه‌ریزی با عنوان دوره برنامه‌ریزی ۲۰۰۰-۲۰۱۳ و طرح توسعه و چارچوب پشتیبان اجتماعی بوده است.

چارچوب کلی برنامه‌ریزی فضایی و توسعه پایدار باوجود‌این حقیقت که آن تقزیبا در موازات چارچوب ارجاعی استراتژیک ملی ۲۰۰۷-۲۰۱۳ توسعه یافته بود که در اصل به دوره برنامه‌ریزی مشابهی که بطور کامل با آن موافق و هماهنگ نبود بر می گردد که بایستی متناسب با نوع گونه شناسی احکام مدل فضایی رشد قطبی کشور در‌اینده باشد. معرفی تفضیلی استراتژی قطب‌های رشد از تشریح سه چارچوب عمده برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای و فضایی در یونان منظور نشان دادن و شناساندن کلی ترکیبات اصلی که شبکه قطب‌های رشد آتی تحت پیگرد را تشکیل خواهد داد، شبکه قطب‌های رشد یونان از دو مرکز مادرشهری و قطب‌های رشد دیگر تشکیل یافته است. اوال در ترکیب با مراکز شهری در خشکی یا مناطق جزیره‌ای که می تواند به عنوان دروازه ورود و خروج مطرح باشد دوما با قطب‌های جزیره‌ای و مجموعه‌های یکپارچه جزیره‌ای به یکپارچگی فضای ملی در ظرف عمل محورهای توسعه کمک کرد. با‌این حال با وجود منبع پایه‌ای مشترک تفاوت‌های با اهمیتی میان آن‌ها وجود دارد که ممکن است موانع موثری در اجرای کارآمد استراتژی قطب‌های رشد‌ایجاد کند. اگر مقایسه‌ای میان گونه شناسی تمرکزات شهری مورد استفاده در برنامه‌ریزی‌های مختلف‌ایجاد کنیم‌این مورد مشهود خواهد بود.

AWT IMAGE

                                Reference: Manolis Christofakis,۲۰۱۱

  

بخش پنجم- رشد و توسعه شهری

در سال‌های اخیر, تلاشهایی برای بحرکت در آوردن نقش توسعه‌ای مراکز شهری در یونان در زمینه برنامه‌ریزی منطقه‌ای و فضایی صورت گرفته است. لزوما, در متون برنامه‌ریزی مقدماتی برای دوره‌های ۲۰۰۰-۲۰۰۶ و ۲۰۰۷-۲۰۱۳, استراتژی قطبهای رشد مجددا در برنامه‌ریزی توسعه,  مورد استفاده قرار گرفته شده است.

راهبردهای الگوی قطب‌های رشد جهت تعیین سلسله مراتب ویژه در مراکز شهری هماره با مدل رشد یکپارچه و مدل توسعه قائم به ذات داخلی پذیرفته شدکه طبقه بندی‌های زیر را شامل می شود:

  • مراکز مادر شهری: اکثر تمرکزهای شهری در کشور که نقش اولیه‌ای در توسعه در سطح ملی داشتند همچنین استعدادهای بالقوه‌ای جهت به دست آوردن نقش اقتصادی بین المللی، حمل و نقلی و فرهنگی را دارا بودند‌اینگونه بوده اند مانند آتن و تسولونیکی که در‌این طبقه قرار می گیرند:

الف) دروازه‌ها- مراکز مناسب شبکه‌های ارتباطی، مراکز شهری به عنوان دروازه‌های ورود و خروج به کشور عمل می کنند همچنین می توان از موقعیت‌های مرکزی آن‌ها در شبکه‌های ماورای اروپایی و نقش توسعه بین المللی ویژه استفاده کرد.

  • قطب‌های رشد:‌اینگونه در مورد قطب رشد فرض می شود که اندازه بهینه جمعیتی آن در حد معمول و نرمال حدود ۱۰ هزار نفر ، دارای زیربناهای ضروری و شامل فعالیت‌ها و عملیات پیش برنده که می تواند فعالیت‌های کمکی زیادی را جذب کند و اقلیم توسعه پویارا شکل می دهد.
  • قطب‌های همکار: مرز مراکز شهری که موقعیت آن‌ها اکثرا به محورهای حمل و نقل وابسته است که می تواند ویژگی‌های قطب‌های رشد را نشان دهد.
  • مرز یا مرکز رشد مناطق جزیره‌ای: مرز خشکی و مناطق جزیره‌ای برای توسعه مراکز شهری مورد نیاز هستند که به عنوان مکآن‌هایی یعنی جاهایی که فعالیت‌های تولیدی و خدماتی به هم پیوسته هستند.
  • تمرکزات نامحدود شهری: برای تمرکزات نامحدود شهری موجود که در سالهای اخیر شکل گرفته اند برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای مورد نیاز است . در عین حال قبال تمرکزات وسیع و مرکزی شهری به صورت بالقوه در میان اکثر محورهای پایه‌ای جاده‌ای مشاهده شده است درحالیکه‌این نوع تمرکزات در‌اینده قابل انتظار هستند بطورقابل مالحظه‌ای بعد از تکمیل محورهای حمل و نقل کشور برای مثال میان راه اگنتیا ، غربی ترین محور)
  • مراکز منطقه‌ای توسعه محلی: سایر مراکز منطقه‌ای شهری، شهرهای پایتخت و مراکز توسعه محلی که با برنامه‌ریزی‌های توسعه منطقه‌ای حمایت می شوند. در‌این چارچوب تاکید ویژه‌ای بر مسئله تقویت مراکز مادرشهری و محورهای رشد گذاشته شده است مشاهده شد که در سطح بین المللی امکان دارد آتن به عنوان مرکز فرهنگی اتحادیه اروپا رشد کند و مرکزی برای تاثیر گذاری جهانی به عنوان مرکز ترانزیت، تجاری و اقتصادی محسوب شود ممکن است به شکل منطقه‌ای برای تاثیر گذاری در اروپای جنوب شرقی و مدیترانه تسولونیکیی در‌اید از سوی دیگر با برنامه‌ریزی توسعه مناسب می تواند به طور بالقوه‌ای به عنوان یک مرکز فرهنگی، ترانزیتی، تجاری و اقتصادی عمل کند در منطقه بالکان بزرگ و منطقه دریای سیاه مشارکت مراکز مادر شهری یونانی در رشد ممکن است ارتقاع یابد.

   

بخش ششم- مدیریت شهری

در بررسی وظایف شهرداری در  یونان دیده می شود که کلیه وظایف از جمله دفع زباله، جمع آوری فاضالب، نظافت خیابان‌ها، سنگفرش خیابان‌ها، اطفاء حریق و آتش نشانی، تعیین نرخ برای نان و گوشت، فضای سبز، بزرگراه‌ها، گورستان، برنامه‌ریزی شهری، حفظ محیط زیست، کنترل آلودگی هوا،‌ایجاد پارکینگ، ساخت خیابان، پل و کانال، صدور پروانه ساختمان، تأمین ارز در زمره مسوولیت‌های شهرداری‌ها می باشد. اشاره نمود. در یونان تأمین آب و برق و حتی گاز از جمله وظایف شهرداری‌ها می باشد. در حالیکه در‌ایران‌این وظیفه به وزارت نیرو و شرکت ملی گاز‌ایران محول شده است. علاوه بر موارد مذکور شهرداری‌ها در یونان مسئولیت اداره مدارس، تدوین شرح درس‌ها و پرداخت حقوق معلمان و حتی تعیین‌ایام باز بودن مدارس را برعهده دارند ولیکن حق وضع مالیات و گرفتن عوارض، شهریه و اجاره را ندارند.

  

بخش هفتم- نظام مالی مدیریت شهری

یکی از مسائل مهم شهرداری‌ها در سراسر جهان ایجاد منابع کافی در آمد و تامین هزینه خدمات شهری است .

به طور کلی درآمد شهرداری‌ها از دو منبع تامین می گردد:

  1. منابع درآمد داخلی:

شامل دریافتی‌های مستقیم شهرداری از عوارض مستغلات ( اراضی و املاک ) و درآمد حاصل از عوارض غیر مستغلات است.

  1. منابع درآمد خارجی:

شامل درآمدهایی است که خارج از سازمآن‌های شهرداری دریافت می گردد. مانند عوارض آب، برق، تلفن و نیازمندی‌های شهری مشابه ، کارخانه و کمک‌های بلاعوض دولت.

در یونان درآمد شهرداری‌ها،  طبقات ذیل را شامل می گردد:

  • درآمدهای ناشی از عوارض عمومی (درآمدهای مستمر )
  • درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی (که عمدتاً از محل توریسم می باشد))
  • کمک‌های اعطائی دولت و سازمآن‌های دولتی
  • عوارض بر ساختمآن‌ها و اراضی
  • عوارض بر ارتباطات و حمل و نقل
  • عوارض بر پروانه‌های کسب و مراکز فروش و تفریحی
  • کمک‌های بلاعوض و هدایا و وام‌ها و استفاده از موجودی‌های نقدی و موجودی‌های دوره‌های قبل.

  

بخش هشتم- نوآوری‌های شهری

دو میلیون بنگاه تجاری کوچک و متوسط در اروپا مشغول کار هستند.‌این بنگاه‌ها ۸۵ درصد مشاغل اروپایی را تامین می کنند.‌این میزان تولید شغل، چرخ اقتصاد اروپا را به گردش در می آرود. نوآوری‌های‌این کارآفرینان یک پنجم اقتصاد دنیا را در دست اروپایی‌ها قرار داده است، به همین دلیل هم شناخت کارکرد موتور اقتصادی‌این کسب و کارهای کوچک و متوسط اهمیت دارد.

بر‌این اساس، بیشتر اقتصاد یونان متکی بر شرکت‌های بسیار کوچک (میکرو) است. تقریبا ۸۶ درصد یونانی ‌ها در‌این زمینه کار می کنند. هم پیش از بحران اقتصادی و هم در حال حاضر استخدام در‌این بخش به میزان زیادی کاهش یافته است.‌این به‌این معنی است که ارزش افزوده‌ای که‌این شرکت‌ها‌ایجاد می کنند، در مقایسه با زمان قبل از بحران، کاهش یافته است.

شاخص اعتماد به کسب و کار بیشتر شده است، اما نرخ رشد اقتصادی در نقاط مختلف یونان نامنظم است. از سوی دیگر بین شرکت‌های کوچک و متوسط تحرک تازه‌ای به سوی نوآوری و سیاست‌های نو آورانه تخصص هوشمندانه(سیاست‌های نوآورانه برای استفاده موثر و کارآمد از سرمایه گذاری دولتی در بخش تحقیق) بوجود آمده است.

  

بخش نهم- کیفیت زندگی شهری

مردم در کشورهای توسعه‌یافته به رفاه اقتصادی دست یافته‌اند ولی، احساس نمی‌کنند که زندگیشان، از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. از‌این رو، رشد شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP)که معرف رشد اقتصادی است، نمی‌تواند معیار بهبود کیفیت زندگی مردم تلقی شود.  از‌این رو، برای نخستین بار، در سال ۲۰۰۵ میلادی، واحد اطلاعاتی اکونومیست (EIU)، شاخص اقتصادی و اجتماعی جدیدی را به منظور رتبه‌بندی کشورهای جهان ارائه کرد.‌این معیار رتبه‌بندی کشورها را شاخص کیفیت زندگی(QLI)، نام‌گذاری کرده‌اند.

عوامل نه‌گانه کیفیت زندگی و شاخص‌های به‌کار گرفته شده در نمایش چنین عواملی عبارتند از:

  • تعالی مادی: سرانه تولید ناخالص ملی
  • سلامتیامید به زندگی در بدو تولد
  • ثبات سیاسی و امنیت: نرخ ثبات سیاسی و امنیت
  • زندگی خانوادگی: نرخ طلاق (در هر هزار نفر)
  • زندگی اجتماعی:  نرخ حضور در اماکن مذهبی یا عضویت در سندیکاها
  • اقلیم و جغرافیا:  عرض جغرافیائی، شرایط اقلیمی بین گرمتر و سردتر را مشخص می سازد.
  • امنیت شغلی:  نرخ بیکاری
  • آزادی سیاسی:  متوسط شاخص‌های آزادی‌های مدنی و سیاسی
  • برابری جنسیتی:  نسبت متوسط درآمد مرد و زن، بر اساس آخرین داده‌های در دسترس

یونان در میان یکصد و ده کشور مورد مطالعه   با شاخص ۷.۱۶۳ کیفیت زندگی، رتبه بیست و دوم جهانی را از آن خود کرده است.

  

بخش دهم- سیاست‌های کارآفرینی

نزدیک به نیمی از پروژه‌های مربوطه تازه کار و بسیار کوچک بودند و شرکت‌های کوچک آن‌ها در منطقه آتیکاه قرار گرفته بود. نتایج همچنین نشان می‌دهند که تنها ۱۶.۹% از پروژه‌ها از سیستم بانکداری به عنوان یک منبع تامین مالی مکمل استفاده می‌کند. ۲۷.۳% از پروژه‌ها حقوق مالکیت معنوی مربوط به نوآوری معرفی شده در سطح قلمرو یونانی را دارا هستند. عمده کارآفرینان یونانی خواهان معرفی محصولات یا خدمات بهبود یافته در بازار براساس‌ایده‌های نوآورانه خود هستند؛ آن‌ها تنوع و بهبود کیفیت محصول یا خدمات خود را هدف قرار می‌دهند. آخرین و اما نه کم اهمیت ترین مورد‌این است که به نظر می‌رسد که کارآفرینان یونانی دارای هدف اصلی افزایش سوددهی خود و تقویت بیشتر موقعیت رقابتی خود در بازار هستند.

دولت یونان همچنین اهمیت ویژه‌ای به  SMEsیا همان بنگاه‌های کوچک و متوسط داده است و سیاست‌ها و نهادهای خاصی را برای تقویت‌این پدیده به کار گرفته است. در کشور یونان بنگاه‌های کوچک و متوسط براساس دو معیار تعداد کارکنان و میزان گردش سرمایه سالانه آن‌ها مورد شناسایی قرار می‌گیرند. براساس‌این معیارها، بنگاه‌هایی کوچک و متوسط شناخته می‌شوند که تعداد کارکنان آن‌ها کمتر از ۲۵۰ نفر بوده و علاوه بر‌ آن میزان گردش سرمایه سالانه در آن‌ها فراتر از ۴۰ میلیون یورو نباشد.

بنگاه‌های کوچک و متوسط سهم عمده‌ای در اقتصاد یونان برعهده دارند و به ویژه در بخش‌های تجاری، صنعتی و کشاورزی نقش مهمی‌ایفا می‌نمایند.‌این بنگاه‌ها اهمیت بسزایی در اقتصاد یونان دارند، تا جایی که حدود ۹۹ درصد از کل فعالیت‌های کسب و کار در یونان توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود و‌این بنگاه‌ها ۱۹ درصد از کل صادرات کشور را انجام می‌دهند، بنابراین در مراودات کاری خود با‌‌این سازمآن‌ها زیاد سروکار خواهید داشت. البته در سال‌های اخیر سیاست‌گذاران صنعتی در یونان اقدام به کاستن و از میان برداشتن موانع زیرساختاری نموده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که میان صنایع‌این کشور رقابت‌ایجاد کنند. هدف اصلی سیاست دولت در مورد بنگاه‌های کوچک و متوسط‌‌ایجاد یک محیط صنعتی مناسب برای رسیدن به اهداف زیر بوده است:

  • استفاده از فناوری‌های نوین
  • ایجاد مقدمات ورود به بازارهای بین‌المللی
  • توسعه و گسترش زیرساخت‌ها
  • تامین منابع مالی و اعتباری
  • افزایش بازده سرمایه

در‌ همین راستا نهادهای مربوط به فعالیت‌های کارآفرینی در حال تقویت و نوسازی هستند و به همین منظور شرایط تاسیس، امور قانونی ثبت و عملکرد بنگاه‌های کوچک و متوسط بهبود پیدا کرده و تمرکززدایی در فعالیت‌های دولتی نیز انجام گرفته است.

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در یونان به ثمر رسیده است به روزسازی زیرساختار بخش خصوصی است که‌این موضوع با به‌کارگیری فناوری‌های مدرن،‌ایجاد شبکه‌های خدماتی در رشته‌هایی مانند تجارت الکترونیک و کنترل کیفیت و همچنین‌ایجاد زیرساختارهای حمایتی مانند مراکز رشد و دفاتر تجاری و اطلاعاتی صورت گرفته است.

سیاست حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط با توجه به نیاز‌این بخش از صنعت تدوین شده است و هدف اصلی آن برطرف ساختن موانع در‌ایجاد، فعالیت و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط است. وزارت توسعه مهم‌ترین مسوولیت را در زمینه حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط برعهده دارد و چارچوب قانونی لازم برای تسهیل فعالیت‌این بنگاه‌ها را طراحی می کنند.مهم‌ترین اهداف وزارت توسعه که در قالب برنامه‌های عملیاتی برای رقابت و جامعه اطلاعاتی تدوین شده است. شامل گسترش توان تکنولوژیکی بنگاه‌ها، توسعه کارآفرینی و افزایش توان رقابتی بنگاه‌های کوچک و متوسط و افزایش کمی‌و کیفی مشاغل در کشور است و برنامه‌های دیگری نیز برای پشتیبانی از‌این بنگاه‌ها در حال انجام است.برخی از فعالیت‌های وزارت توسعه یونان برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط عبارتند از:‌ایجاد پارک‌های صنعتی، تقویت زیرساخت‌های موجود، مطالعه برای‌ایجاد یک شبکه یکپارچه برای ارائه خدمات پشتیبانی،‌‌ایجاد یک سیستم مرکزی مشاوره، تسهیل دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط به سرمایه از طریق‌‌ایجاد یک نهاد مرکزی برای ضمانت وام‌ها و تسهیلات اعتباری، توسعه زمینه‌های کارآفرینی از طریق حمایت از تاسیس بنگاه‌های جدید، افزایش توان رقابتی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق اجرای برنامه‌های یکپارچه تولیدی، اداری، سازمانی و عملیاتی، حمایت از برونگرایی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق ترویج محصولات آن‌ها در بازارهای جدید، ترویج همکاری‌های تجاری از طریق‌ایجاد شبکه‌های همکاری بین بنگاه‌ها، تشویق بنگاه‌هایی که بازدهی بالایی دارند و نیز استفاده از نتایج تحقیقات برای افزایش بهره‌وری در بنگاه‌های کوچک و متوسط. یکی از موسساتی که تاکنون خدمات زیادی را به بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه کرده است موسسه اومخ (EOMMEX) است که در سال ۱۹۷۷ زیرنظر وزارت توسعه یونان تاسیس شده. ماموریت اومخ ارائه کمک‌های مالی و تکنیکی برای تاسیس، رشد و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور یونان است. یکی از ماموریت‌های اومخ ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه و حمایت از کارآفرینان است و در‌این راستا فعالیت‌هایی در زمینه تامین مالی، حمایت‌های تکمیلی و نیز‌‌ایجاد زیرساختارهای لازم انجام می‌دهد.

   

بخش یازدهم- حمل و نقل شهری

 آتن با انواع سیستم‌های حمل و نقل، بزرگ ترین سیستم حمل و نقل عمومی یونان را تشکیل می دهد که شامل اتوبوس، مترو، تراموا و راه آهن است. فرودگاه بین المللیVenizelosEleftherios، فرودگاه شهر آتن که در منطقه آتیکا واقع شده است و از شلوغ ترین فرودگاه‌های یونان می باشد.  همچنین مترو‌این شهر یک سیستم ترانزیت سریع در یونان است که در خدمت آتن و بخش‌هایی از شرق آتیکا است. حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ یونان طی ده سال اخیر رشد چشمگیری داشته است که یکی از دلایل‌این امر برگزاری المپیک ۲۰۰۴ در آتن یونان بود. در شهرهای یونان، با خرید یک بلیت واحد می توان از تمامی واحدهای حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس، تراموا و .... استفاده نمود.

  

بخش دوازدهم- توریسم شهری

یونان به کشور هزار جزیره معروف است و هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از نظر آب و هوا ، خاک، زیبایی و فرهنگ است، بطوریکه گردشگران بادیدن هر یک از آن‌ها، از دیدن جزیره دیگر بی نیاز نمی شوند و همین عامل، باعث شده است که قسمت اعظم درآمد‌این کشور از طریق صنعت توریسم حاصل شود. آثار بی‌نظیر تاریخی‌این شهر از جمله آکروپلیس هر ساله هزاران جهانگرد را به سوی خود جذب می‌کند.

به رغم مشکلات فراوان مالی ناشی از بحران بدهی‌ها در یونان توریسم‌این کشور همچنان با رشدی دورقمی قدرتمند مانده است. در شرایط بروز بحرآن‌های داخلی اخیر ناشی از بحران اقتصادی و بدهی‌های هنگفت‌این کشور ، صنعت سفر و توریسم دراین کشور یک بار دیگر نشان داد که با جذب هزاران توریست خارجی و رشدی دو رقمی همچنان صنعتی قدرتمند است. به گزارش فدراسیون توریسم و تفریحات یونان ، روند افزایش تعداد گردشگران خارجی در یونان در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۱ در حدود ۱۰ درصد طی دوره ژانویه تا جولای بوده است که درمقایسه با مدت مشابه درسال ۲۰۱۰و درشرایط بحران مالی اخیر رقم قابل توجهی است. بنا به همین گزارش بیشترین میزان افزایش از نظر تعداد توریست‌های وارد شده به ویژه در جزیره رودز است که شاهد ۲۸ درصد افزایش و سپس جزیره‌های دودکانسه است که با ۲۶ درصد رشد بیشترین تعداد توریست‌های خارجی یونان را جذب کرده اند. جزیره‌های کرت و تسالونیکی نیز در ردیف‌های بعدی بیشترین آفزایش را در جذب توریست خارجی نشان داده اند.‌این گزارش تاکید دارد که از میان توریست‌های خارجی ، کشور بریتانیا و سپس آلمان بیشترین مشتریان بازار توریسم یونان هستند و سپس کشورهای‌ایتالیا، سوئد وروسیه به ترتیب بیشترین تعداد توریست را روآن‌هاین کشور می کنند. لهستان و فنلاند نیز پس از کشورهای یاد شده در ردیف‌های بعدی‌این جدول جای دارند. با‌این همه ترافیک مسافران از کشورهای روسیه و اسکاندیناوی در فرودگاه بین المللی تسالونیکی بیش از همه بوده و‌این جزیره بیش از سایر نقاط یونان مورد علاقه توریست‌ها از مناطق یاد شده است.

  

بخش سیزدهم- مدیریت پسماند شهری

بر اساس آمار جامعه بازیافت زیست محیطی یونان‌این کشور هرساله با تولید زباله‌ای برابر یک میلیارد بطری پلاستیکی آب، ۱ میلیارد بطری نوشیدنی‌های غیرالکلی و یک میلیارد محفظه پلاستیکی شوینده‌ها روبه‌روست. حدود یک پنجم زباله‌های تولید شده‌این کشور پلاستیک است که تنها یک درصد آن بازیافت می‌شود. به گفته مقامات‌این سازمان یونان در بحث بازیافت زباله حدود ۱۵ سال عقب تر از سایر کشورهای اتحادیه است. سیستم جداسازی زباله برای یونانی‌ها مهم نبوده و دولت سعی دارد تا سال‌اینده خود را به استانداردهای اروپایی برساند.  در نتیجه‌این روند آتن پایتخت‌این کشور در حال حاضر با بحران مدیریت زباله به دلیل نبود روش‌های جایگزین روبه روست.‌این درحالی است که آتن بزرگترین مرکز بازیافت زباله در اروپا را در کنار محل دفن زباله‌های‌این شهر داراست که ساخت آن ۷۵ میلیون یورو هزینه برده است اما به همان شکل رها شده و فعالیتی ندارد. یونان هرساله یک میلیارد بطری پلاستیکی آب،  یک میلیارد بطری نوشیدنی‌های غیرالکلی و یک میلیارد محفظه پلاستیکی شوینده‌ را به‌عنوان زباله تولید می‌کند. به‌این ترتیب حدود یک پنجم زباله‌های تولید شده‌این کشور پلاستیک است که تنها یک درصد آن بازیافت می‌شودبه گفته مقامات‌این سازمان، یونان در بحث بازیافت زباله حدود ۱۵ سال عقب‌تر از سایر کشورهای اتحادیه است. جداسازی زباله برای مردم یونان چندان مهم نبوده و دولت می‌کوشد تا با تشویق شهروندان،  خود را به استانداردهای اروپایی برساند. در نتیجه‌این روند، آتن، پایتخت‌این کشور در حال حاضر با بحران مدیریت زباله به‌دلیل نبود روش‌های جایگزین روبه‌روست. ‌این درحالی است که آتن بزرگ‌ترین مرکز بازیافت زباله در اروپا را در کنار محل دفن زباله‌های‌این شهرداراست که ساخت آن ۷۵ میلیون یورو هزینه برده است اما به همان شکل رها شده و تا امروز فعالیت چندانی ندارد. در یونان ۹۳ درصد زباله‌ها دفن می‌شوند.

منابع:

  1. دِ کرشِنتزُو، لوچانو (۱۳۷۷) فیلسوفان بزرگ یونان باستان. ترجمه عباس باقری. تهران: نشر نی، ص ۳۱.
  2. سعیدیان، عبدالحسین، وفایی،‌ایرج، کمالی نیا، فریدون (۱۳۷۶) تاریخ مصور جهان ، تهران: چاپ سوم، انتشارات آرام، چاپخانه خواجه ، صص۵۵-۵۶.
  3. غلامی، کوشان (۱۳۹۰)، فرهنگ کسب و کار در یونان، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۴۷۹

   -  http://www.hamshahrionline.ir/details/۷۸۶۷۰

   -  http://www.upmc۷.um.ac.ir/uploading/upmc۷.um.ac.ir

   -  http://www.safarafarin.net

   -  Barquero, V.A. (۱۹۹۱). Local Development, A strategy for the job creation. Athens: Papazisis

   -  Clinch J.P. and O’Neill, E. (۲۰۰۹). Applying Spatial Economics to National Spatial Planning. Regional Studies ۴۳(۲), pp. ۱۵۷ – ۱۷۸

   -  Friedmann, J. and Weaver, C. (۱۹۷۹). Territory and Function: the evolution of Regional Planning. London: Edward Arnold.

   -  http://www.hamshahrionline.ir/details/۷۸۶۷۰/City/-Iranenvironment

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: زیستگاه | سیستم تک قطبی | تجارت الکترونیک | موسسه اومخ | کارآفرینان | حمل و نقل | تولید زباله | مدارس | آتن |
دفعات مشاهده: 8290 بار   |   دفعات چاپ: 1386 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645