[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: دکتر پورزرندی در گفت و گویی عنوان کرد ::
 | تاریخ ارسال: 1396/1/3 | 

ظرفیت شهرها برای اجرایی سازی شعار سال ۹۶/کسب و کارهای خرد و کارآفرینی شهری کلید تولید و اشتغال شهری

به گزارش پایگاه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دکتر حسین محمدپور زرندی رییس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت و گویی با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۶ از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به نام سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» با بیان اینکه تاکید چندباره معظم له بر مسائل اقتصادی و معیشت مردم نشان از فاصله داشتن بین وضعیت مطلوب با وضعیت فعلی در مورد مسائل اقتصادی کشور دارد، اظهار داشت: ایشان مجدد براین نکته تاکید داشتند که قرار داشتن مجموعه اقداماتی فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی چندان موثر نیست و باید طرحی نو درانداخت.

AWT IMAGE

وی ادامه داد: از سوی دیگر ایشان علاج کار را تقسیم مجموعه اقتصاد مقاومتی به قسمت های مهم و کلیدی دانستند که باید برای هر یک از این تقسیم بندی ها فصل جداگانه تشکیل داد و بر شناسایی آن متمرکز شد.

پورزرندی با بیان اینکه رهبر انقلاب تولید داخلی و اشتغال را نقاط کلیدی معرفی کرده و مورد تاکید قرار دادند گفت: اهمیت این موضوع سبب شد تا ایشان هوشمندانه شعار سال ۹۶ را "اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال" قرار دهند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه براساس بیانات ایشان موفقیت و کارایی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی وقتی معلوم می شود که نتیجه‌ کار، محسوس و ملموس بشود.

این صاحب نظر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه آنچه برای مردم بیش از همه ملموس است، وضعیت رفاهی، اشتغال، شکاف طبقاتی و بهزینه‌های خانواده است، گفت: اگر بخواهیم عملکرد دولت در بهبود وضعیت مردم طبق شعار اقتصاد مقاومتی را ارزیابی کنیم، باید عملکرد دولت را طبق شاخص‌ها و متغیرهای نرخ بیکاری، وضعیت هزینه درآمد خانواده، ضریب جینی و رشد شاخص‌های قیمت و نرخ تورم تحلیل نماییم.

وی با اشاره به آمارها در مورد وضعیت معیشت و درآمد مردم توضیح داد: ضریب جینی کل کشور طی سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴، مقادیری برابر با ۰.۳۷، ۰.۳۸ و ۰.۳۹ را داشته که افزایش ضریب جینی، نشان از افزایش ضریب شکاف طبقاتی و به هم خوردن توزیع درآمد در کشور است.

صاحب امتیاز فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری ادامه داد: این وضعیت در مناطق شهری کشور نیز به همین منوال است و ضریب جینی شهری، طی این سه سال، برابر با ۰.۳۵، ۰.۳۶ و ۰.۳۷ بوده است.

پورزرندی با اشاره به آمار اشتغال که امثال مورد تاکید موکد مقام معظم رهبری قرار گرفت و بخشی از شعار امسال است، گفت: در زمینه کاهش نرخ بیکاری در جمعیت ده ساله و بیشتر در طی دولت یازدهم، مشاهده می کنیم که نرخ بیکاری در کل کشور در سال ۹۲، ۱۰.۴ درصد، در سال ۹۳، ۱۰.۶ درصد، در سال ۹۴، ۱۱ درصد و در سال ۹۵ به ۱۲.۴ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری در مناطق شهری نیز در سال ۹۲، ۱۱.۸ درصد، در سال ۹۳، ۱۱.۶ درصد، در سال ۹۴، ۱۲.۲ درصد و در سال ۹۵ به ۱۳.۷ درصد رسیده که البته این وضعیت در مناطق روستایی نیز از ۷ درصد در سال ۹۲ به ۸.۹ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران خاطر نشان کرد: با نگاهی به این آمار افزایش نرخ بیکاری در کل کشور، در مناطق شهری و در مناطق روستایی کاملاً مشهود است که در این مورد نیز واقعیتی متضاد با بند ۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را مشاهده می‌کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت هزینه‌های مصارف خانوارها، از خوراکی‌ها به سمت هزینه‌های غیرخوراکی و عمدتاً مسکن و حمل‌ونقل کشیده شده است و این یعنی مردم به‌خصوص دهک‌های فقیر جامعه، از شکم خود برای تهیه سایر مایحتاج غیرخوراکی خود می‌زنند که این نیز نشان از توسعه فقر در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حتی تغذیه‌ای در جوامع شهری کشور دارد.

وی در ادامه به ظرفیت های شهرها برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: امروز در سطح جهانی کلانشهرها به عنوان موتورهای رشد و توسعه مطرح هستند و این ظرفیت وجود دارد تا شهرهای ایرانی نیز در سال ۹۶ در رشد و توسعه اقتصادی کشور موثرتر باشند.

این صاحب نظر حوزه اقتصادی با تاکید بر اینکه سهم شهرها در تولید ناخالص داخلی کشورها معمولا از سهم جمعیتی آنها بیشتر است، ادامه داد: مدیران شهری با همکاری دستگاه های اجرایی ذی ربط می توانند بسته تولید و اشتغال در شهرها را تدوین کنند.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تاکید کرد حمایت از کسب و کارهای خرد و خلاقیت شهری باید در این بسته در اولویت قرار گیرد.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: اشتغال | تولید | اقتصاد مقاومتی | مدیریت شهری | اقتصاد شهری ایران | رئیس انجمن علمی | دکتر حسین محمدپور زرندی | کسب و کارهای خرد شهری | کارآفرینی | ظرفیت شهرها | شعار سال 1396 |
دفعات مشاهده: 2434 بار   |   دفعات چاپ: 408 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645