[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور هلند ::
 | تاریخ ارسال: 1395/11/26 | 

بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور هلند

AWT IMAGE

  

   AWT IMAGE    AWT IMAGE    AWT IMAGE     AWT IMAGE    AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

بخش اول- مشخصات جغرافیایی

کشوری است کوچک از قلمروهای پادشاهی هلند در شمال غربی اروپا با شانزده و نیم میلیون جمعیت که بیشترشان مسیحی پروتستان هستند. جمعیت مسلمانان هلند نزدیک به یک میلیون نفر  است. پایتخت هلند شهر آمستردام است، اما به منظور تمرکززدایی بسیاری از وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها در شهر لاهه یا پیرامون آن مستقر شده‌اند. هلند بخش اصلی و اروپایی پادشاهی هلند (به زبان هلندی: Koninkrijk derNederlanden  کُنینک‌رَیک دِر نِیدِرلاندِن) بشمار می‌رود که جزایری را در آمریکای مرکزی نیز شامل می‌شود. هلند از شرق با آلمان همسایه‌است و از جنوب با بلژیک و از غرب نیز از طریق دریا با بریتانیا. بندر روتردام دومین شهر بزرگ هلند است و از نظر مساحت و تعداد اسکله‌هایی که دارد، بزرگ‌ترین بندر اروپا نیز به شمار می‌رود.

AWT IMAGE

  

بخش دوم- مناطق شهری

جمعیت هلند در سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۶ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۶۱۳ نفر بود که میانگین سنی ۳۹/۷سال داشتند. امید به زندگی در این کشور۷۹/۱۱ سال است.

  • آمستردام
    آمستردام (به هلندی Amsterdam): پایتخت کشور هلند است و در غرب این کشور واقع شده‌است. این شهر نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد و نیمی‌از این تعداد را مهاجران خارجی یا خارجی تبارها تشکیل می‌دهند که تنوع آنها به بیش از صد و پنجاه ملیت می‌رسد.
  • روتردام
    روتردام (به هلندی Rotterdam): بزرگ‌ترین بندر اروپا و دومین بندر بزرگ جهان است. شهر و بندر روتردام در استان هلند جنوبی در کشور هلند واقع شده‌است. جمعیت روتردام در ماه مارس ۲۰۱۳ برابر با ۶۰۳.۴۲۵ نفر بود و مساحت بخش روتردام ۳۰۴/۲۲ کیلومتر مربع است. بیش از نیمی‌از ساکنان این شهر خارجی‌تبار هستند. روتردام پس از آمستردام دومین شهر بزرگ کشور هلند است و با توکیو به عنوان بزرگ‌ترین بندر جهان رقابت می‌کند.
  • لاهه

لاهه (به هلندی: Den Haag دِن‌هاخ یا بطور رسمی‌Gravenhage ) شهری در غرب کشور هلند و پایتخت اداری این کشور است. لاهه مرکز استان هلند جنوبی نیز هست. لاهه یکی از پایتخت‌های سازمان ملل متحد است و ستاد چند موسسه این سازمان در این شهر قرار دارد. به این شهر لقب «پایتخت حقوقی جهان» نیز داده‌اند. جمعیت این شهر بر اساس آمار سال ۲۰۱۳ برابر با ۴۷۴/۲۴۴ نفر بوده است. لاهه پس از آمستردام و روتردام، سومین شهر بزرگ هلند به شمار می‌رود.

  • اوترخت

اوترخت (به هلندیUtrecht):  یکی از شهرهای هلند و نیز مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر استان اوترخت است. اوترخت یک شهر مهم و دانشگاهی در هلند و اروپا است. این شهر در مرکز هلند و در شمال خاوری شهرگان جای گرفته است و با جمعیتی برابر با ۳۰۷۰۸۱ نفر (سال ۲۰۱۰) چهارمین شهر بزرگ هلند به شمار می‌رود.

  • آیندهوون
    آیندهوون (به هلندی Eindhoven: اَیندهوفِن)، شهری زیبا، مدرن و صنعتی است در استان برابانت شمالی در جنوب شرقی هلند که محل تولد کارخانه‌‌های فیلیپس محسوب می‌شود. تیم باشگاهی فوتبال پی اس وی آیندهوون باشگاه این شهر است.
  • تیلبورخ
    شهر تیلبورخ (به هلندیTilburg ): در برابانت شمالی در کشور هلند واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۲۰۱/۹۳۱ نفر  است.
  • آلمیره
    شهر آلمیره (به هلندی Almere): در فلفولانت در کشور هلند واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۱۸۳/۲۹۹ نفر است.
  • خرونینگن
    خرونینگن (به هلندی  Groningen): نام شهری است که در استانی به همین نام در شمال هلند قرار دارد و مرکز اقتصادی- فرهنگی شمال هلند به شمار می‌رود. عمده شهرت این شهر به دلیل وجود دانشگاه گرونینگن و جمعیت بالای دانشجویان در این شهر است. جمعیت این شهر حدود ۱۸۵۰۰۰ نفر است که نیمی‌از آن را افراد زیر ۳۵ سال تشکیل می‌دهند. اهمیت اقتصادی گرونینگن هنگامی‌آشکار می‌شود که بدانیم بزرگترین کارخانه شکر جهان و یکی از بزرگترین کارگاههای کشتی سازی جهان در این استان قرار دارد.
  • بردا (هلند)

بردا (به هلندیBreda): یکی از شهرهای تاریخی کشور هلند است. این شهر در جنوب هلند و در استان برابانت شمالی در واقع شده‌است. شهر بردا با ۱۷۳/۲۸۴ جمعیت (در سال ۲۰۱۲) یکی از ۱۰ شهر بزرگ هلند به‌شمار می‌آید. بردا در منطقه برابانت هلند پس از آیندهوون و تیلبورخ سومین شهر بزرگ است.

  • نیمیخن
    شهر نَی‌مِیخِن (به هلندی Nijmegen): در خلدرلانت در کشور هلند واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۱۶۱/۲۲۶ نفر است.
  • انسخده
    شهر انسخده (به هلندی  Enschede): در اوفریسل در کشور هلند واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۱۵۴/۷۶۰ نفر  است.
  • آپلدورن
    شهر آپلدورن (به هلندی Apeldoorn): در خلدرلانت در کشور هلند واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۱۵۵/۰۶۵ نفر  است.

  AWT IMAGE

  

بخش سوم- منابع اقتصادی

هلند علی رغم برخورداری از منابع طبیعی کم -‏ به استثنای گاز طبیعی -‏ سطح زندگی بالایی دارد. کشاورزی، دامداری و بوستانکاری بسیار مکانیزه است و تمرکز آن بر لبنیات و کشت‏های گلخانه‏ای، به‏ویژه انواع گل است. صنعت فرآوری مواد غذایی، یکی از صنایع عمده است، و این کشور یکی از بزرگترین صادرکننده‏های پنیر می‏باشد. تولیدات شامل صنایع شیمیایی، ماشین‏آلات، پالایش نفت، فلزی و الکتریکی است. مواد خام از طریق روتردام وارد می‏‌گردد. این بندر بزرگ‏ترین بندر دنیاست و بسیاری از نقاط اروپای غربی از آن استفاده می‌‏کنند. بانکداری و امور مالی به خوبی توسعه یافت است.

تولید ناخالص داخلی هلند (نه تولید ملی) در سال ۲۰۱۲ بیش از پانصد میلیارد یورو بوده‌است و نرخ رشد اقتصادی در همین سال نزدیک به ۳ درصد بوده‌است. رشد تورم در هلند از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ بطور میانگین حدود دو درصد گزارش شده‌است. نرخ بیکاری در دوره مشابه حدود دو درصد بوده‌است (۴۰۰ هزار نفر و کمتر). هلند در پرورش و تجارتِ گُل مقام اول را در جهان داراست. دامداری و کشاورزی نیز از پایه‌های اقتصاد هلندح مسوب می‌شود. هلندی‌ها علیرغم کوچکی کشورشان سهم بزرگی در تجارت و بانکداری جهانی دارند. ایالات متحده آمریکا یکی از بازارهای اصلی هلند است و کشورهای اتحادیه اروپا مهم‌ترین شرکای تجاری آن هستند. بیش از نیمی‌از سهام شرکت نفتی- گازی شل را هلند در اختیار دارد و مابقی را بریتانیا. این شرکت که بخش هلندی آن به رویال داچ شل معروف است در زمینه استخراج و تجارت نفت و گاز در سراسر جهان از جمله ایران فعالیت می‌کند. هلند خود نیز دارای ذخایر گاز طبیعی است و بخش از آن را صادر می‌کند. کشتی سازی و صنایع شیمیایی از دیگر صنایع مادر در هلند هستند. از شرکت‌های بزرگ هلندی می‌توان به فیلیپس (صنایع الکترونیک) و‌هاینکن (یکی از عمده‌ترین تولید کنندگان آبجو در جهان) اشاره کرد. واحد پول هلند پیش از تبدیل به یورو، فلورن یا گیلدر هلندی بود.

  

بخش چهارم- برنامه ریزی شهری

نظام برنامه ریزی فضایی در هلند از سه سطح تشکیل یافته است، دولت مرکزی، استان و شهرداری. هر یک از سطوح برنامه ریزی می‌توانند اهداف برنامه ریزی و محتوای طرح‌های خود را تعیین کنند، لذا سلسله مراتب رسمی‌برنامه ریزی بین برنامه‌های مختلف وجود ندارد. در سطح ملی اسناد برنامه ریزی فضایی با نام «برنامه ریزی و تصمیمات کلیدی» معروف است. در سطح استانی طرح‌های منطقه ای ابزار عمده به حساب می‌آیند. طرح‌های منطقه ای تنها ماهیت پیشنهادی دارند و شامل پیشنهادات کلی در راستای توسعه‌های شهری، تفریحی و صنعتی و یا کاربری‌های زمین در بعضی نواحی می‌شوند. مسؤلیت تهیه طرح‌های منطقه ای هلند بر عهده سازمان برنامه ریزی استانی است.

برنامه‌ریزی در سطح شهری از سطوح دیگر مهمتر است. در سطح شهری دو نوع طرح وجود دارد. یکی طرح ساختاری که باید به تایید شواری شهر برسد و دوم طرح کاربردی زمین که علاوه بر تصویب شورای شهر نیازمند تصویب سطوح بالاتر اداری یعنی شورای استانی است. در هلند اگر چه مسئولیت برنامه ریزی منطقه ای بر عهده شورای کانتی بوده و در سطح پایین تر شهرداری‌ها قرار دارند، با این وجود دولت مرکزی توسط کمیسیون ملی برنامه ریزی به امور برنامه ریزی شهری و منطقه ای نظارت کرده اما دخالت مستقیمی‌در این امور ندارد.

در کشور هلند برنامه ریزی کالبدی، سیاست گذاری دولتی است. بنابراین باید هماهنگی در سیاست های اجرایی سازمان ها و نهادهای گوناگون دولتی برقرار شود. برای آنکه برنامه کالبدی تحقق یابد، سازمان‌ها و نهادهای دولتی بایستی فعالیتهای خود را در زمینه های: شبکه راه های زمینی، شبکه راه آهن، بنادر، بازسازی شهرها، ، محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن، آب سالم و نواحی تفریحی و فرهنگی، یکپارچه سازی اراضی پاک، هوای تمیز و خاک غیرمسموم هماهنگ کنند. در مواردی با اجرای عوارض پارکینگ و هزینه ورودی به برخی از مکان های تفریحی، هزینه ها جبران می‌شود.

در هلند برنامه‌ریزی کالبدی، محلی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیست. در واقع برنامه ریزی کالبدی در داخل دستگاه های دولتی و عمومی‌سامان می‌یابد. در هلند در سطح ملی عوامل گوناگون مستقیم وغیرمستقیم در امر برنامه‌ریزی کالبدی و مسکن و کمیته های دولتی شامل کمیته ملی، برنامه ریزی کالبدی، شورای مشورتی کالبدی و سازمان برنامه‌ریزی کالبدی تأثیر گذار می‌باشند. شورای برنامه ریزی کالبدی و بهداشت محیط به ریاست نخست وزیر و متشکل از اعضای کابینه است، که مسئول پیگیری مصوبات شورا، وزیر مسکن است. در سطح استان ها و شهرداری ها نیز واحدهای تخصصی در امر برنامه ریزی، نظارت و اجرای امور کالبدی تأسیس شده است. هدف های برنامه ریزی کالبدی در هلند، بالا بردن کیفیت محیط فیزیکی انسان، توزیع فضایی جمعیت و اشتغال، ایجاد هماهنگی و انسجام بین برنامه های گوناگون توسعه اجتماعی و ایجاد انسجام و هماهنگی میان سیاست های ملی، استانی و محلی است. در زمینه ایجاد انسجام و هماهنگی میان سیاستهای مختلف، هماهنگی افقی و هماهنگی عمودی از یکدیگر تمیز داده شده است. هماهنگی افقی، هماهنگی در سیاست‌های برنامه ریزی کالبدی میان وزارتخانه‌های گوناگون و هماهنگی عمودی ایجاد هماهنگی در سیاست های برنامه‌ریزی کالبدی در سطوح گوناگون مدیریت دولتی است. در این کشور از طریق پژوهش آگاهی ها نسبت به ارتباط میان توسعه اجتماعی و فضایی همواره برقرار و بدست می‌آید.

در هلند همه تقاضاهای استفاده از فضا بایستی در سطح ملی هماهنگ شوند سپس از طریق وزارتخانه‌های بخشی به اطلاع وزارت مسئول برنامه ریزی کالبدی برسد. سازمان مسئول برنامه ریزی کالبدی، ساخت و ساز جزئی را انجام نمی‌دهد، بلکه تنها، آرایش فضایی فعالیت را به عهده دارد. کار ساخت و ساز توسط واحدهای اجرایی وزارتخانه انجام می‌پذیرد. در حال حاضر در هلند این وظیفه به عهده وزارت مسکن و برنامه‌ریزی کالبدی است. بنابراین می‌توان گفت، رسالت برنامه ریزی کالبدی این است که هر فعالیتی در جایی شایسته و هر بنایی در محل بایسته  انجام گیرد.

  

بخش پنجم- رشد و توسعه شهری

از نکات منفی نظام توسعه فضای شهری در هلند تا قبل از تصویب قانون ۱۹۸۶، روند طولانی طرح‌های کاربری زمین بود، زیرا نیاز به تصویب سطوح بالاتر قانونی داشت که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طرح‌های کاربری زمین از انعطاف پذیری لازم برخوردار نیستند و در نتیجه شهرداری و مردم را در تنگنا و محدودیت‌هایی قرار می‌دهد.
  • طرح ها از قدرت اجرایی و جنبه‌های رسمی‌قانونی به اندازه کافی برخوردار بوده لازم الاجرا هستند.
  • هماهنگی طرح ها با استراتژی و اهداف توسعه ملی _ منطقه ای جنبه مشورتی دارد و انسجام لازم را بین سطوح مختلف برنامه ریزی ایجاد نمی‌کند.

 این طولانی بودن تا آن حد بود که حتی در صورت فقدان اعتراض و شکایت روند تصویب تا ۴ سال طول می‌کشید و در صورتی که اعتراضاتی نسبت به طرح وجود داشت، در آن صورت این روند ۴ سال دیگر نیز به درازا می‌کشید. اینک بعد از بازنگری قانون قبلی، روند طبیعی تصویب به یک سال کاهش داده شده است که در صورت اعتراضات می‌تواند تا ۳ سال این مدت ادامه یابد.

  

بخش ششم-مدیریت شهری

کشور هلند از ۱۲ استان (ایالت) و ۴۶۷ شهرستان با ۷۱۴ شهرداری تشکیل یافته است و مدیریت استانی آن از سه ارگان شورای عالی، هیات اجرایی استانی و کمیسر سلطنتی، تشکیل یافته است. شورای استانی، نماینده مردم در آن استان بوده و تعداد نمایندگان آن از ۴۷ تا ۸۳ نفر تغییر می‌کند. تمامی‌نمایندگان با رای مستقیم مردم و با سیستم رأی گیری نسبی برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند.

کشور هلند از لحاظ مدیریت شهری سابقه ای دیرینه داشته و یکی از نظام‌های پیشرفته مدیریت شهری را در بین کشورهای جهان داراست. در کشور هلند شهرداری ها دارای سه رکن اصلی هستند. شورا، هیات اجرایی و شهردار، شوراها در هلند مرکب از ۷ تا ۴۵ عضو هستند که به وسیله سیستم رای گیری نسبی مستقیماً توسط مردم شهر انتخاب می‌شوند. احزاب سیاسی، کاندیداهای خود را در شورای شهر تعیین می‌کنند. دوره عضویت در شورا چهار سال است که در ضمن آن شوراها باید حداقل ۶ بار در سال تشکیل جلسه دهند.

شرکت در جلسات شورا برای عموم آزاد است مگر این که شورا تصمیم بگیرد که پشت درهای بسته جلسه را تشکیل دهد. اهم وظایف شورا بدین قرار است نظارت بر خرید و فروش در شهرداری، عزل و نصب کارکنان، عقد قرار داد تامین وام و فراهم کردن اماکن فرهنگی یکی از فعالیتهای اصلی دیگر حفظ سلامتی، ایمنی و امنیت توسط پلیس است که افراد آن به وسیله حکمی‌از جانب هیات ایالتی منصوب می‌شوند. در عمل شهردار و هیات اجرایی شهر به طور جمعی و انفرادی مسئول فعالیتهای خود در مقابل شورا هستند. به شخص شهردار اختیارات ویژه ای داده شده است. از جمله این که شهردار رئیس پلیس شهر بوده، مسئول حفظ نظم و قانون در شهر است. شهردار ضمن تماس با شهروندان، سازمان‌های دولتی، سازمان‌های اجتماعی و سازمان‌های تجاری نقش عمده ای را در مدیریت شهر ایفا می‌کند.

در شهر آمستردام (پایتخت) تقسیمات شهرداری با رشد جمعیت تغییر می‌کند. معمولاً برای هر یکصد هزار نفر از ساکنان هر یک منطقه شهرداری منظور می‌شود. هر شهروند منسوب به یکی از مناطق است. برای هر منطقه شهرداری یک شواری شهر وجود دارد که از ۴۹ نفر تشکیل می‌شود. این شورا ده نفر را به عنوان هیات مدیره تعیین می‌کند. اعضای هیات مدیره، شهردار منطقه را انتخاب می‌کنند و شهردار کل را ملکه هلند منصوب می‌کند. نامزدهای مربوط به انتخاب شهردار توسط شهرداری معرفی می‌شوند. همچنین شهردار رئیس شورای شهر است و یکی از اعضا و رئیس هیات مدیره شهرداری نیز می‌باشد. شهردار در جلسات هیات مدیره شهرداری یک رای دارد ولی در جلسات شورای شهر حق رای ندارد. از دیگر ویژگی‌های مدیریت شهری هلند واگذاری بخشی از امور شهرداری به بخش خصوصی است. در این ارتباط می‌توان از مساله معاینه فنی اتومبیل‌ها، امور مربوط به متوفیات ؛ کشتارگاه ها، خانه‌های فرهنگ، حفظ و نگهداری پارک ها، جمع‌آوری زباله و صدور گواهینامه رانندگی نام برد که همگی این امور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وظایف حکومت‌های محلی

شهرداری آمستردام طیف وسیعی از امور مربوط به شهر را بر عهده دارد و مسئول خدمات وسیع شهری در موارد است:

-         برق، آب سرد و گرم،آنتن رادیو،حمل و نقل عمومی‌(اتوبوس، تراموا، مترو، ترن سریع‌السیر)،

-         نظافت شهر، امور اقتصادی کارهای عام‌المنفعه، پلیس، امور نظام وظیفه،

-         ثبت موالید، ازدواج، مرگ و میر،

-         امور مربوط به کار و اشتغال، امور سالمندان،
ورزش و تفریحات سالم،
امور شهرداری‌های محلی، تاسیس انجمن‌ها،
مسائل مالی شهرداری، بودجه، بازدید فنی از اتومبیل‌ها،

-         مشاوره و اطلاعات، جمع‌آوری ولگردها،

-         امور فستیوال‌ها،

-         صدور گواهینامه،صدور پاسپورت،

-         کشتارگاه، دارالتادیب، گورستان‌ها،

-         پذیرایی از خارجی‌ها، رستوران‌ها، کنترل مواد غذایی،

-         موقوفات،

-         صدور شناسنامه، آمار جمعیت،

-         ارکستر سمفونیک،

-         آتش‌نشانی و خدمات ایمنی،

-         باغ‌وحش،

-         بیمه همگانی،

-         بیمارستان، تعلیم و تربیت، خدمات و کمک‌های مالی

-         قراردادهای داخلی شهر،

-         امور بنادر داخلی،

-         خانه‌سازی و مسکن، آپارتمان‌های دولتی،

-         هنر و فرهنگ، کتابخانه‌ها،آرشیو نوار و فیلم، آرشیو تاریخچه شهر،

-         نمایشگاه‌ها، موزه‌ها، تئاتر و کنسرت،

-         امور جوانان، امور جرایم، حفاظت از محیط زیست.


امور پارکینگ‌ اتومبیل‌ها برخی از این امور توسط بخش خصوصی انجام شده و شهرداری نظارت و کنترل و بر آنها را عهده‌دار است. ضمنا اگر چه برخی از این خدمات در شهرداری مناطق انجام می‌شود ولی تصمیم‌گیری در مورد بعضی از آنها، مثل پلیس و آتش‌نشانی در شهرداری مرکز انجام می‌گیرد. شهرداری محلی مسئول تمامی‌وظایف و خدماتی است که به طور روزمره مورد نیاز شهروندان است. این وظایف قابل مقایسه با وظایف شهرداری‌های متوسط در هلند است.از سوی دیگر مدیران کل شهر خط مشی‌ها و سیاست‌های اصلی را در توسعه شهر تعیین می‌کنند. ایده‌های جدید را مطرح کرده، توجه دارند که شهر به حوزه‌های مستقل و جدا تقسیم نشود و در ضمن هویت و تمامیت خود را به عنوان یک شهر حفظ کند. شهرداری‌های محلی مسئول امور ذیل هستند: «شهرسازی و نگهداری اماکن عمومی، محیط زیست شهری، احداث و بهبود مسکن و کمک به مستاجران، تغییرات در آپارتمان‌ها جهت سکونت معلولان، کسب اطلاعات برای بهبود واحدهای مسکونی با مالکیت خصوصی، اقتصاد و وضعیت اشتغال، سیاست‌های ویژه برای سالمندان، آموزش و پرورش، امور ورزشی، امور فرهنگی، امور مالی، ثبت‌نام و صدور گواهی.

  

بخش هفتم- نظام مالی مدیریت شهری 

در حدود ۹۰ درصد منابع مالی حکومت‌های محلی در هلند به طور مستقیم یا غیرمستقیم از منابع دولت مرکزی تامین می‌شود. قسمت عمده این منابع از سهم شهرداری‌ها و از بودجه‌ای تامین می‌شود که به وسیله دولت به عنوان «موجودی شهرداری‌ها» از محل مالیات‌های جمع‌آوری شده تخصیص داده می‌شود. علاوه بر این، شهرداری‌ها دارای منابع درآمدی از طریق دارایی‌ها و املاک شهرداری، مالیات‌های محلی بر روی مشروبات، املاک، ساختمان‌ها و جهانگردان؛ و نیز ارایه خدمات شهرداری کسب هستند.

  

بخش هشتم- نوآوری‌های شهری

از جمله مهم‌ترین طرح‌های نوآورانه شهری در هلند می‌توان به طرح آموزشی کارشناسی در پویایی شهری اشاره نمود. CAH Vilentum یک برنامه درجه یک ساله برای افراد علاقه‌مند به راه حل‌های پایداری شهری است. این course برای افراد علاقه‌مند به کار در یکی از پروفایل‌های حرفه ای در سطح ملی، منطقه ای و محلی طراحی شده است.  افرادی که در این دوره ها ثبت نام می‌کنند امکان توسعه مهارت ها و یادگیری روش نحوه مدیریت منابع موجود به منظور  ایجاد منافع اقتصادی و اجتماعی برای محیط‌های شهری محل سکونت خود را کسب می‌کنند. آن‌ها این کار را با همکاری با یکدیگر در زمینه توسعه شهری، ایجاد راه حل‌های نوآورانه به انجام می‌رسانند.

  

بخش نهم- کیفیت زندگی شهری

شماری از اقتصاددانان "واحد اطلاعات اقتصادی"(EIU) بر اساس سطح درآمد سرانه و هزینه های سبد خانوار، سطح دسترسی به کالاها و خدمات مناسب و با کیفیت و خدمات بهداشت و درمان ۱۱۰ کشور جهان را رتبه‌بندی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری اینترنشنال بیزنس تایمز، در این جدول شاخص ایده‌آل را در عدد ۱۰ را در نظر گرفته و به طور نمونه با توجه به درآمد و شاخص ارزان بودن کالاها و خدمات و دسترسی آسان ۱۱۰ کشور جهان رتبه‌بندی شده است که کشور هلند در این میان با شاخص ۴۳۳/۷ در رتبه شانزدهم قرار می‌گیرد.

  

بخش دهم- سیاست‌های کارآفرینی

مواردی که در سیاست‌گذاری کارآفرینی در هلند مورد توجه قرار گرفته است، عبارتند از:

  1. کارآفرینانه‌تر کردن فرهنگ هلندی از طریق توجه بیشتر به شرکت ها در نظام آموزش و پرورش
  2. بهبود وضعیت راه‌اندازی کسب و کارهای جدید از طریق تسهیل گردآوری سرمایه برای راه‌اندازی کسب و کار و توجه به نیاز گروه‌های هدف (زنان، اقلیت‌های قومی، فن‌آفرینان)
  3. بهبود وضعیت قوانین و مقررات و ارائه خدمات عمومی‌برای کسب و کارهای جدید، سهولت ارتباط و تعامل با رویه‌های اداری و درخواست سوبسید.

  

بخش یازدهم- حمل و نقل شهری

در هلند، حمل و نقل عمومی‌درون شهری بوسیله مترو، ترم (تراموا)، اتوبوس ساماندهی شده است. در این میان تاکسی نقش چندان فعالی در حمل و نقل شهری ندارد. برخلاف ایران که تاکسی‌ها اقدام به جابجایی مسافران در سطح شهرها می‌نمایند ، در شهرهای هلند تاکسی‌ها تنها در مواردی خاص چون انتقال مسافر از ایستگاه مرکزی قطار به محل مورد نظر و یا به صورت تاکسی تلفنی در حدی محدود فعال‌اند. در شهرهای بزرگ هلند مانند آمستردام و رتردام معمولا حمل و نقل درون شهری به وسیله ترکیبی از مترو، ترم، و اتوبوس انجام می‌گیرد. با توجه به گسترش خطوط راه آهن در سراسر کشورهلند، قطار سریع‌ترین و بهترین وسیله نقلیه در مسافرت‌های بین شهری می‌باشد. البته برای سفر به شهر‌های کوجک باید از اتوبوس‌های بین شهری نیز استفاده نمود.

سیاست‌ها و راهبردهای کلی حمل و نقل در هلند

  AWT IMAGE

بخش دوازدهم- توریسم شهری

هلند الگویی دیدنی و تا حدی متفاوت ارائه می‌کند. در جاهای دیگر، تمرکززدایی عموماً به عنوان ابتکاری از سوی سطوح بالای دولت و همزمان با تمرکززدایی سایر کارهای سیاسی انجام گرفت. معهذا، در هلند نیروی محرک برای ایجاد سازمان‌های گردشگری استانی از سطوح محلی، نه استانی یا مرکزی، ظاهر شد (Pearce ۱۹۹۲, ۱۸۵). صرفه‌جویی‌های مقیاس در این تحول نقش داشت. صنعت گردشگری هلند بسیار پیشرفته است، بنابراین مدیریت در سطح بسیار پایین کماکان می‌تواند به صرفه‌جویی‌های مقیاس دست یابد؛ بنابراین مناطقی که می‌خواستند تنوع اولویت‌های خود را در مورد کالاهای عمومی محلی ابراز کنند برای اختیارات بیشتر فشار می‌آورند.

  

بخش سیزدهم- مدیریت پسماند شهری

امروزه وسیع ترین عملیات تهیه کمپوست در اروپا، در کشور هلند انجام می‌گیرد که ۵۰ درصد کل زباله‌های شهری آن کشور جهت تهیه کمپوست استفاده می‌شود.در شهر‌های هند تا سال ۸ ، ۳۸۷۰ طرح تهیه کمپوست از زباله‌های شهری به مرحله بهره برداری رسیده است.

کمپوست یک کود آلی است و حاصل مجموع تغییر و تبدیل‌هایی است که روی انواع بازمانده‌های گیاهی و حیوانی در نتیجه توالی فعالیت گروههای مختلف میکروارگانیسم‌ها بوجود می‌آید. تولید کمپوست از زمانهای بسیار دور در کشاورزی سنتی اغلب کشورها با استفاده از بازمانده‌های محصولات زراعی و با افزودن فضولات دام و طیور به آنها متداول بوده  است. امروزه علاوه بر بازمانده‌های محصولات کشاورزی و دامی‌، انبوهی از سایر مواد آلی بصورت مواد زائد و ضایعات برخی کارخانه‌های صنعتی و بخصوص کارخانه‌های وابسته به صنایع کشاورزی ، همچنین از طریق زباله‌های شهری ، لجن فاضلاب‌ها و... در حجم زیاد تولید می‌شوند که تجدید سیکل آنها از طریق تبدیل کمپوست و استفاده از آن‌ها بعنوان یک کود آلی هم از نظر اصلاح خاک و افزایش سطح حاصل‌خیزی آن و هم از لحاظ جلوگیری از انتشار مواد آلوده کننده محیط زیست ، امری کاملا ضروری است.

 تکنولوژی تولید گاز زیستی (بیوگاز) با استفاده از زباله و فاضلاب، از جمله دیگر شیوه‌های بازیافت زباله در هلند است.  متان یا گاز طبیعی ، محصول میکروبی حاصل از تجزیه بی‌هوازی مواد آلی به وسیاه میکروبها می‌باشد. تولید متان ، یک فرآیند کاربردی وسیع در تجزیه ضایعات آلی است زیرا این گاز نامحلول بوده و براحتی از سیستم تصفیه خارج می‌شود. از آنجائیکه این گاز یک ماده سوختی است، متان تولید شده در سیستم تصفیه می‌تواند بعنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد. بیوگاز مخلوطی قابل اشتعال است که در اثر تخمیر مواد آلی در یک محدوده گرمایی و PH مشخص و در شرایط بی‌هوازی توسط میکروب‌ها بوجود می‌آید. ترکیبات آن ، شامل ۵۶-۵۵ درصد گاز متان و گازهای دیگر مانند دی‌اکسید‌کربن ، نیتروژن و سولفید هیدروژن و بعضی هیدروکربورهاست. استفاده از گاز متان حاصل از تخمیر مواد بیولوژیکی حداقل ۷۰ سال پیش در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب‌های شهری اروپا مطرح شده است. ولی استفاده از بیوگاز در ده سال اخیر بعلت کمبود انرژی و افزایش قیمت آن مورد توجه خاص قرار گرفته است.

  

منابع:

  -  ثنایی پور، هادی (۱۳۹۳)، سیاست‌های کارآفرینی در جهان. کمیسیون کارآفرینی و کسب‏و کار مجمع تشخیص مصلحت نظام.

  -  پایگاه خبری بولتن نیوز، (۱۳۹۲) نگاهی به تاریخچه کشور هلند.

  -  صادقی، یدا... (۱۳۹۰)، مدیریت بهینه و هماهنگ شهری در کشور هلند، مرکز اطلاعات علمی‌و تخصصی مدیریت شهری.

  -  کشاورز، مرتضی (۱۳۹۴)، بررسی نظام برنامه ریزی شهری در هلند.

  -  آسایش، حسین (۱۳۸۰). سنجش کیفیت زندگی در یکصد شهر بزرگ جهان. فصلنامه جستارهای شهرسازی. شماره ۸

  -  امینی، مهدی (۱۳۸۷). شناسایی و کاربرد شاخص‌های کیفیت زندگی شهری از دیدگاه مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه ۴ شهرداری تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.

  -    Moro, M., Brereton, F., Ferreira, S., Clinch, J.P., (۲۰۰۸), Ranking quality of life using subjective well-being data, ECOLOGICAL ECONOMICS. N ۶۵

  -    http://www.modir۲۱.com/wp-content/uploads/۲۰۱۰/۰۵/۱۰.pdf

  -    http://www.iust.ac.ir/files/sau/Doc/maghalat/۳n۵.pdf

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: واحد اطلاعات اقتصادی | ترویج دوچرخه سواری | هوای پاک | سیستم حمل و نقل | آمستردام | کشور هلند | علوم رایانه | رشد و توسعه شهری | روتردام | بردا | سطح مطلوب زندگی | نظام توسعه فضای شهری |
دفعات مشاهده: 9588 بار   |   دفعات چاپ: 787 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645