[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: خلاصه مقالات اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری ::
 | تاریخ ارسال: 1395/11/18 | 

گردشگری شهری؛ سرآمدترین نوع صنعت توریسم 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، در عصر حاضر، توریسم از بزرگترین صنایع دنیا و وابسته به بخش عمده ای از اقتصاد جهانی است؛ که این پدیده از نظر اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و محیطی با زندگی انسانها و دولتها آمیخته شده است.

در واقع گردشگری به خاطر برخورداری از توانمندی های بالا در خلق و ارتقاء مولفه های توسعه ملی، منطقه ای، شهری و روستایی همیشه مورد توجه و ستایش بوده است.

از دهه ۱۹۸۰ بود که این صنعت درآمد زا و با صرفه اقتصادی مورد توجه قرار گرفت، صنعتی که با ایجاد تبادلات فرهنگی و اجتماعی میان ملل مختلف به خاطر فقدان آلودگی های زیست محیطی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار شد.

AWT IMAGE

در عین حال رشد فزاینده شهرنشینی و رویکرد به جغرافیا و اوقات فراغت دردهه های اخیر سبب شده است که توجه به صنعت توریسم به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت و نیز به عنوان هدفی قابل حصول در فرآیند توسعه پایدار در مناطق شهری، مورد توجه بسیاری از کشورها قرار بگیرد. زیرا که توریسم باعث نوسازی شهرها، اماکن تفریحی و... میشود و درآمد سرشاری را برای شهرهای گردشگرپذیر به ارمغان میآورد.

از همین رو است که گردشگری به عنوان یکی از فرآیندهای تولید فضا، از مختصات بنیادین جوامع شهری محسوب میشود که در کنار ازدحام، تراکم، آلودگی و فعالیتهای سخت و کسالتآور، انسان را قادر به تحمل محیطهای شهری می کند.

گسترش روز افزون جمعیت در کلان شهرهای جهان، زمینه ساز پیچیدگی مسائل شهری شده است، به گونه ای که اکنون مدیریت شهرها، نیازمند آشنایی، تحلیل و بررسی مسائل روز شهری هستند.

مسافرت های شهری، گام اول توسعه گردشگری و صنعت توریسم است. گردشگری، شامل همه خدمات و ویژگی هایی است که در کنار هم قرار میگیرند تا آنچه مسافر میخواهد، فراهم آورند، ولی سرآمدترین نوع گردشگری،مدل شهری آن است، به طوری که با توجه به جایگاه ویژه شهر، به ویژه کلانشهرها، در بسیاری از کشورهای موفق در این صنعت، شهر، پایه و اساس توسعه گردشگری است.

ایجاد و توسعه فضاهای شهری مناسب، بازسازی فضاهای به ظاهر متروک و مرده به قصد زنده کردن جنبه های کهن جامعه، از جمله آثار توسعه گردشگری شهری است.  بدین منظور، بسیاری از کلان شهرها درصددند تا از ویژگی ها و امکانات خاص شهر خود سود برده و از مزایای جلب توریست شهری بهره گیرند. ایجاد فضاهای شهری، بر اساس فعالیتهای جدید و تأکید بر توسعه فعالیتهای گردشگری و ایجاد جاذبه های بیشتر برای ماندگاری مسافران، همراه با توسعه هسته های کار و فعالیت، با هدف توسعه موزون شهر و پیوند کار و سکونت در تمام منطقه شهری و نیز ایجاد یک نظام چند هسته ای، انعکاس تجربه ها و درسهای نظری و عملی است که از کلان شهرها و شهرهای جهان میتوان آموخت و به کار گرفت.

گردشگری شهری همچنین می تواند رونق بخش اقتصاد شهری بوده و به ایجاد درآمدهای پایدار شهری نیز کمک کند. این صنعت از طریق تأثیر بر مؤلفه های عمده اقتصادی مانند درآمد، اشتغال، سطح قیمتها، عرضه و تقاضا، ترازهای مالی و مالیاتی جامعه را، تحت تأثیر قرار میدهد. در این راستا می توان از گردشگری به عنوان بزرگترین تولیدکننده تولید ناخالص داخلی و اشتغال نام برد که رونق بسیاری از کشورها و مناطق را در پی دارد.

*این مطلب برداشتی از مقاله علمی "بررسی اثرات اقتصادی و محیط زیستی گردشگری شهری" است که در نخستین همایش بین المللی اقتصاد شهری ارائه شده است.*

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: شهری | توسعه ملی | صنعت درآمدزا | انجمن علمی اقتصاد شهری ایران | گردشگری شهری | روستایی | زیست محیطی | کلانشهر |
دفعات مشاهده: 2117 بار   |   دفعات چاپ: 398 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645