[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: از سوی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح شد ::
 | تاریخ ارسال: 1395/11/2 | 

پیشنهادبسته ۵ محوری خروج از رکود شهری

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، برخی اقتصاد شهر را خلاصه در اقتصاد شهرداری ها می بینند در حالی که دانش اقتصاد شهری مدعی است شهرها می توانند به پیشران های اقتصاد جهانی تبدیل شوند. ارزیابی های دقیق نشان می دهد که ۴۶۸ شهر بزرگ در سطح جهانی بیش از ۶۰ درصد رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را تا سال ۲۰۳۰ در اختیار می گیرند و در همین وضعیت فعلی نیز بیش از ۷۰ درصد GDP جهان در اختیار شهرهاست. در رکود اقتصادی چند سال اخیر که همچنان ادامه دارد کمترین توجه به اقتصاد شهری شده است و همین عامل نیز باعث گشته تا حتی چرخ مالی مدیریت شهری نیز لنگ بزند.

AWT IMAGE

شهرها هم از بحران های اقتصادی متاثر می شوند و هم حتی می توانند مولد بحران باشند گواینکه در سال ۲۰۰۸ بزرگترین رکود مالی بعد از جنگ از یک موضوع شهری یعنی بازار املاک آغاز شد.همین بحران شهری باعث شد تا فقر در شهرهای مهم ایالات متحده تا ۴ درصد از قبل افزایش پیدا کند و ۶.۵ میلیون مصادره اموال و سلب مالکیت تنها بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ روی دهد. مهمترین تاثیر رکود بر اقتصاد شهرها کاهش درآمدهای شهرداری هاست و حتی برای شهرهایی مانند نیویورک، فرانکفورت و لندن نیز بحران ها خطرزا هستند به نحوی که در رکود بزرگ بسیاری از شهرداری های مهم اروپایی پس اندازهای خود را از دست دادند. 

 شهرداری ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و رو به توسعه در شرایط رکود اقتصادی با هدف کاهش تاثیر و آسیب پذیری کمتر اقدام به طراحی بسته های خروج از رکود می کنند که اغلب باهماهنگی دولت مرکزی و کمک مالی اجرا می شود. به عنوان مثال در بحبوحه بحران بزرگ سال ۲۰۰۸ شهردار نیویورک لایحه ریکاوری مالی را ارائه کرد که به شهروندان از طریق آنلاین این امکان را می داد که چگونگی هزینه شدن دلارهای محرک اقتصاد این شهر را رصد  و پیگیری کنند و یا در اسپانیا دولت مرکزی در مادرید منابع لازم را برای دولت محلی فراهم کرد که زیرساختهای اساسی شهر را توسعه داده و بازسازی کند. در فرانسه دولت بسته سرمایه گذاری ۵۲ میلیارد دلاری را ارائه کرد، در ژاپن رئیس دولت بسته  ۵۱ میلیارد دلاری را برای خروج از رکود ارائه داد و در چین رئیس جمهور «هو جین تائو» بسته ۵۸۶ میلیارد دلاری را ارائه داد که به شهرهای بزرگ چین اختصاص پیدا می کرد. 

علی رغم افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت اقتصاد کشور همچنان درگیر رکود است و هم اکنون زمان تدوین یک بسته خروج از رکود با رویکرد جامع فرا رسیده به نحوی که بتواند موجبات تحریک اقتصاد کلانشهرها من جمله تهران را فراهم آورد چرا که واقعیت اینست بسیاری از کلانشهرهای کشور در زمینه تامین مالی زیرساختها و حفظ و نگهداشت آنها با مشکلات بسیاری مواجه اند.این بسته باید در نگاه اول موجب افزایش درآمدهای پایدار شهرداری ها باشد .  حمایت از کسب و کارهای خرد شهری، کاهش مصارف انرژی، رونق بازار مسکن و توسعه شهر هوشمند می تواند از مولفه های دیگر بسته پیشنهادی خروج از رکود شهرها باشد.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: فروش نفت | بحران های اقتصادی | بسته خروج از رکود شهری | اقتصاد شهری ایران | انجمن علمی | محرک اقتصاد |
دفعات مشاهده: 2058 بار   |   دفعات چاپ: 411 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645