[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي آرشیو اخبار نشست‌های علمی یادداشتهای علمی ثبت نام تماس با ما جستجو نگره‌های اقتصادی بانک اطلاعات مدیریت شهری حمایت از کالای ایرانی ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
یادداشت های علمی::
بانکداری و مالیه شهری::
بانک اطلاعات مدیریت شهری::
اقتصاد‌مقاومتی؛ اقدام‌ و‌ عمل::
تصاویر منتخب::
گنجینه::
عضویت ::
مسابقات علمی::
خبرنامه تخصصی::
پیوندهای مفید::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
::
نگره‌های اقتصادی

AWT IMAGE

..
تقدیر رئیس جمهور
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور ایتالیا ::
 | تاریخ ارسال: 1395/10/28 | 

بانک اطلاعات مدیریت شهری کشور ایتالیا

AWT IMAGE

   AWT IMAGE    AWT IMAGE    AWT IMAGE     AWT IMAGE    AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

AWT IMAGE     AWT IMAGE     AWT IMAGE

  

بخش اول- مشخصات آماری

 ایتالیا کشوری درجنوب اروپا و پایتخت آن شهر رم است.

این کشور از شبه ‌جزیره ایتالیا ودو جزیره سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه تشکیل شده‌است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه‌یافته است و جزو هشت کشور صنعتی به‌شمار می‌آید. واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیاییاست. جمعیت ایتالیا ۶۰ میلیون و ششصد هزار نفر است و ۹۱/۶ درصد مردم آن مسیحی هستند. ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آب‌وهوای معتدل فصلی دارد و آب‌وهوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان‌های داخلی تفاوت زیادی دارد. دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام‌های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا نیز بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده می‌شود. مساحت کل آن ۳۰۱۳۲۳ کیلومتر مربع است که از آن ۲۹۴۰۲۹ کیلومتر مربع خشکی و ۷۲۱۰ کیلومتر مربع آب است. ۷۶۰۰ کیلومتر ساحل دارد. جزایر ساردنی و سیسیل در دریای مدیترانه نیز جزو ایتالیا است.

مرزهای این کشور ۲۹۳۲۱ کیلومتر است. با کشورهای زیر مرز مشترک دارد:

  • اتریش: ۴۳۰ کیلومتر
  • فرانسه: ۴۸۸ کیلومتر
  • واتیکان: ۳/۲ کیلومتر (واتیکان در داخل شهر رم پایتخت ایتالیا قرار دارد)
  • سان مارینو: ۳۹ کیلومتر (کشور سان مارینو در شمال ایتالیا و در دل ایالت امیلیا رومانیا قرار دارد)
  • اسلوونی: ۲۳۲ کیلومتر
  • سوئیس: ۷۴۰ کیلومتر

AWT IMAGE

AWT IMAGE

ایتالیا در یک نگاه

نام رسمی

جمهوری ایتالیا  (Repubblica Italiana)

حکومت

جمهوری

عضو

سازمان ملل متحد،جامعه اروپا،پیمان آتلانتیک شمالی،اتحادیه اروپای غربی،گروه هفت‌، شورای اروپا، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ، کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا

مختصات جغرافیایی

۴۲ درجه و ۵۰ دقیقه شمالی و ۱۲ درجه و ۵۰دقیقه شرقی

مساحت

۳۰۱۲۳۰ کیلومتر مربع

خط ساحلی

۷۶۰۰ کیلومتر

پایتخت

رم یا (رما)

شهرهای مهم

میلان ، ناپل ، تورین ، پالرمو ، جنووا ، بولونیا ، فلورانس ، باری ، ونیز ، مسینا ، ورونا

جمعیت

۵۸,۰۵۷,۴۷۷ نفر (July ۲۰۱۴ est)

رشدسالانه جمعیت

۰.۰۹% (۲۰۱۴ est)

امید به زندگی

۷۷ سال

زبان

ایتالیایی

مذهب

کاتولیک رومی

واحد پول

یورو

  

بخش دوم- مناطق شهری

نام ناحیه شهری

نام مرکز

مساحت(کیلومتر مربع)

آبروتسی

لاکوئید

۱۰۷۹۴

امیلیا رومانیا

بولونیا

۲۲۱۲۳

اومبریا

پروجا

۸۴۵۶

بازیلیکاتا

پاتنزا

۹۹۹۲

پولیا

باری

۱۹۳۴۷

پیمونته

تورین (تورینو)

۲۵۳۹۹

ترنتینو آلتوآدیجه

ترنتو و بولتسانو

۱۳۶۱۳

توسکانا

فلورانس

۲۲۹۹۲

ساردنیا

کالیاری

۲۴۰۹۰

سیسیل

پالرمو

۲۵۷۰۸

فریولی ونتساجولیا

تریسه

۷۸۴۶

کالابریا

کاتانزارو

۱۵۸۰۸۰

کامپانیا

ناپل

۱۳۵۹۵

لاتسیو

رم (رما)

۱۷۲۰۳

لومباردیا

میلان

۲۳۸۳۴

لیگوریا

جنووا

۵۴۱۳

مارکه

آنکونا

۹۶۹۲

مولیزه

کامپوباسو

۴۴۳۸

واله د آئوستا

آئوستا

۳۲۶۸

ونتو

ونیز

۱۸۳۶۸

  

بخش سوم- منابع اقتصادی

شمال ایتالیا با دسترسی آسانش به دیگر نقاط اروپا، مرکز اصلی صنعت ایتالیاست. در مقابل، جنوب کشور غالبا زراعی است و محصولاتی از قبیل انگور، چغندر قند، گندم ، ذرت، گوجه فرنگی وسویا تولید می‌کند. اکثر مزارع کوچک است، به این علت میانگین درآمد در جنوب ایتالیا (متسو جیورنو) در حد نسبتا زیادی از شمال کشور پایین تر است. کشاورزی در شمال بیشتر مکانیزه است و محصولات عمده آن شامل گندم، ذرت، برنج، انگور ،میوه و علوفه برای گله‌های دام است. این گله وابسته به صنایع لبنی است. هم اکنون صنعتی کردن جنوب مجدانه تشویق می‌شود. صنایع شمال کشور پیشرفته است و شامل صنایع الکتریکی و الکترونیکی، وسایل نقلیه ، دو چرخه سازی، نساجی، پوشاک،کالاهای چرمی، سیمان، شیشه، چینی و سرامیک می‌گردد. شمال از نظر مالی و بانکداری نیز منطقه مهمی است و شهر میلان پایتخت تجاری ایتالیاست. صنعت توریسم و پولی که ایتالیایی‌های شاغل در خارج به کشور می‌فرستند منابع مهم درآمد ارز خارجی است. رکود و کسری بودجه بخش عمومی به مشکلات فزاینده اقتصادی ایتالیا افزوده شده است. به طور کلی از جمله مهم‌ترین صنایع ایتالیا می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائط نقلیه، مواد غذایی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و جنگ‌افزار اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند. سرانه زمین مزروعی برای هر نفر بالغ بر ۰/۳۲ هکتار است. تولید سالیانه گوشت گاو ۱/۴۰۰ هزار تن، گوشت خوک ۱/۵۰۰ هزار تن، گوشت گوسفند ۱۵۴/۹۰۰ تن و ۸۰۶ هزار تن صید ماهی است. تولید سالیانه نیروی الکتریسیته نیز معادل ۲۴۱/۱میلیارد کیلووات ساعت است.

  

بخش چهارم- برنامه ریزی شهری

جایگاه عملکرد برنامه ریزی شهری در ساختار حکومت شهری در کشورهای گوناگون به طرق مختلف توسعه پیدا کرد. امروزه در بسیاری از کشورها توسعه گران بخش خصوصی باید برای ساخت و ساز از دولت مجوز کسب کنند. در قاره اروپا که مدیریت شهری به شدت متمرکز است، برنامه ریزی شهری در حوزه ی یک سازمان اجرایی- که دارای قدرت قابل توجهی است- صورت می پذیرد. در ایتالیا در حالی که یک سازمان برنامه ریزی در حوزه ظرفیت های اجرایی و مشورتی عمل می کند، مسئولیت برنامه ریزی محلی با شورای منتخب محلی است. در برخی کشورهای اروپایی چون ایتالیا، دول ملی به منظور مواجه با مساله رشد و رفاه اجتماعی  برنامه ریزی شهری را به بخشی از اقدامات خود تبدیل کردند.

  

بخش پنجم- رشد و توسعه شهری

توسعه مجدد در اراضی Brownfield ممکن است نواحی شهری چندی را در ایتالیا تحت تأثیر قرار دهد. به خصوص در قسمت های شمالی تر کشور مناطق با شمار باالی اراضی Brownfield عبارتند از ،Lombardia Diamanté ، Venetoکه در نتیجه توسعه های قوی صنعتی در مناطق شمالی می باشد که طی آن در   دهه های گذشته فعالیتهای صنعتی در نواحی محدودی متمرکز شدند. برخی از این مناطق صنعتی قدیمی مانند نواحی صنعتی، شیمیایی، صنایع آهن و فوالد، سایتهای معادن دست خوش فروپاشی بخشی و یا کامل شده اند و به عنوان Brownfield شناخته می شوند چرا که نزدیک نواحی شهری واقع شده اند و با زنده سازی آن به صورت قوی با مقوالت اقتصادی و اجتماعی مرتبط می باشد. این سایتها با قوانین ویژه به عنوان سایتهای ملی آلوده نامیده میشوندsite of national intenst که دارای صدها هکتار مساحت بوده و اغلب در نزدیکی سواحل مدیترانه در Brindis Bagnoli و Taranto واقع هستند. برخی نواحی با قطبهای بزرگ صنعتی در حال پاکسازی و باز زنده سازیrehabilitated هستند اما استفاده عاقلانه تر، همواره امکانپذیر نشده است. در مقیاس محلی، اگر چه مناطق هنوز در حال توسعه دارایی های محلی ناشی از سایتهای آلوده و یا بالقوه آلوده هستند، پیش بینی شماری از سایت های Brownfield مرتبط امکانپذیر است. سایت های صنعتی چندی تقری ًبا در نواحی شهری قرار گرفته اند و بسیاری از آنها از دهه ۱۹۸۰ خالی شده اند. به عنوان مثال در شهر میالن (و حومه) در حدود ۱۵۰ سایت خالی صنعتی در سایزهای مختلف بررسی شده اند که مساحت آن ها بالغ بر ۱۲۶۰ هکتار می باشد.

  

بخش ششم- مدیریت شهری

سه عامل مدیریت برنامه‌ریزی، اجرای برنامه‌های مدیریت شهری، نظارت و ارتقای برنامه‌های مدیریت شهری مهم‌ترین اصول الگوی مدیریت شهرها در کشورهای اروپایی من جمله کشور ایتالیا است. توسعه برنامه‌های مدیریت شهری در این کشور در گرو تلاش و ممارست شهرها در جهت پیشرفت و رفاه منابع انسانی میسر      می شود. مدیریت شهری در ایتالیا طی سه مرحله از آغاز سال ۱۹۸۶ میلادی تاکنون، دستخوش یک سری تغییرات بنیانی شده به طوری که در مرحله اول، برنامه مدیریت شهری در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ شکل گرفته است. این برنامه‌ها برروی تحقیقات کاربردی در چهار موضوع مدیریت اراضی، امور مالی و مدیریت شهری، زیرساخت‌ها و محیط زیست شهری با هدف توسعه راهبردهای عملی و ابزارهای کاربردی مدیریت شهری در سطح جهانی متمرکز شده بود .اهداف این مرحله در خصوص چگونگی استفاده از این راهبردها و ابزارها در جهت ارتقای کارآیی و سطح تولیدات، ابتدا به صورت منطقه‌ای و سپس بسط آن به تمام کشورهای جهان بوده است. در مرحله دوم، مکانیزم اساسی به سطح کارآیی و تولیدات از قبیل تشکیل هیات کارشناسان منطقه و تاسیس کارگاه‌ها و همایش‌های مشاوره‌ای در سطح کشوری می‌پرداخته که به منظور معرفی این خط مشی‌ها و ابزارهای کاربرد به کل کشور، معطوف می‌شده به صورتی که ساختار این برنامه‌ها، تمرکززدایی و واگذاری مسوولیت انجام این فعالیت‌ها به ادارات منطقه بوده است. درمرحله بعدی، مدیریت شهری به منظور ایجاد و تحکیم کارآیی دولت، بانک‌ها و مراکز تامین اعتبار در جهت مرتفع ساختن معضلات شهری اختصاص یافته است و در مرحله آخر (۲۰۰۱-۲۰۰۴)، در ادامه مرحله سوم بیش از پیش بر فعالیت‌ها و اقدامات دولتی که شرایط زندگی قشر مستمند و کم درآمد جامعه شهری را متاثر می‌ساخت، متمرکز شده بود. هم اکنون این برنامه‌ها به زمینه‌هایی خاص مانند کاهش سطح فقر در شهرها، مدیریت محیط زیست شهری، جذب مشارکت‌های دولتی و ..در جامعه شهری می‌پردازد.

  

بخش هفتم- منابع مالی مدیریت شهری

بر اساس ماده ۱۱۹ قانون اساسی ایتالیا، درآمدهای نهادهای محلی شهرها باید تا میزانی که برای انجام وظایف شان ضروری است به خود آن ها واگذار گردد. به عبارت دیگر، شهرداری ها، کلانشهرها، استان هاو منالطق به لحاظ درآمد و هزینه تا حد زیادی مستقل از دولت هستند. در این ماده قانونی همچنین سه منبع درآمدی دیگر برای نهادهای محلی تعیین شده است:

  • مالیات های مستقیم محلی
  • استفاده از مالیات های ملی
  • کمک های مالی دولت مرکزی

تا پیش از تصویب قانون مذکور در سال ۲۰۰۱، فعالیت نهادهای محلی در ایتالیا جنبه متمرکز داشت؛ بدین معنی که نهادهای محلی در زمینه درآمدها و هزینه های خود از استقلال عمل چندانی برخوردار نبودند.

  

بخش هشتم- نوآوری های شهری

۱۲ شهر اروپایی از ۱۱ کشور شانس خود را جهت کسب عنوان "پایتخت سبز اروپاکه از سال ۲۰۱۰ برگزار می شود، مورد آزمایش قرار می دهند.به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران IENA، به نقل از شهرنوشت، ژان پوتونیک کمیسر زیست محیطی اتحادیه اروپا اعلام کرد که در حال حاضر مهلت ثبت نام شهرها به پایان رسیده است.هر ساله جایزه "پایتخت سبز اروپا" به شهری تعلق می گیرد که مدیریت شهری آن از پیشتازان مدیریت سازگار با محیط زیست باشد.کمیسیون اروپا عنوان کرده که این شهرها با هدف وضع استانداردهای بالا در زمینه های توسعه پایدار شهری و گوش دادن به آنچه که شهروندان می خواهند همواره با ارائه راه حل های نوآورانه در چالش های زیست محیطی پیشگام بوده اند. در میان اسامی این شهرها، نام شهر رجیو امیلیا (ایتالیا) نیز مشهود است.

  

بخش نهم- کیفیت زندگی شهری

شماری از اقتصاددانان "واحد اطلاعات اقتصادی"(EIU) براساس سطح درآمد سرانه و هزینه های سبد خانوار، سطح دسترسی به کالاها و خدمات مناسب و با کیفیت و خدمات بهداشت و درمان ۱۱۰ کشور جهان را رتبه بندی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری اینترنشنال بیزنس تایمز، در این جدول شاخص ایده آل را در عدد ۱۰ را در نظر گرفته و به طور نمونه با توجه به درآمد و شاخص ارزان بودن کالاها و خدمات و دسترسی آسان ۱۱۰ کشور جهان را رتبه بندی کردند که جایگاه ایتالیا در آن رتبه هشتم با شاخص ۷.۸۱ است.

  

بخش دهم- سیاست های کارآفرینی

کشور ایتالیا درقاره اروپا قراردارد. جزو ۷ کشورصنعتی پیشرفته دنیا محسوب می شود . این کشوردارای ۵۷/۵ میلیون نفرجمعیت است وسرانه تولید ناخالص داخلی آن حدود ۲۳۰۰۰ دلار برای هر نفر و نرخ بیکاری در آن حدود  ۱۲ درصد می باشد. بعضی از شاخص های اقتصادی دراین کشور در مقایسه با ۴۷ کشور دنیا به قرارذیل است:

·        سرانه تولید ناخالص داخلی به ازاء هرنفرشاغل حدود ۵۸۰۰۰ دلارآمریکا می باشد. ( رتبه ۴ بین ۴۷ کشور)

·        توانایی سرمایه گذاری مخاطره آمیز برای توسعه کسب وکاردارای مقیاس حدود۴/۵ درصد ( ازمقیاس یک تا ۱۰ ) است. ( رتبه ۳۰ ازبین ۴۷ کشور)

·        میزان درک مدیران این کشور ازکارآفرینی مقیاسی درحدود ۶/۳ ( ازمقیاس یک تا۱۰ ) می باشد ( رتبه ۲۱ ازبین ۴۷ کشور)

·        هزینه کل تحقیقات دراین کشور حدود ۱۲ میلیارد دلارمی باشد( رتبه ۶ از بین ۴۷ کشور)

کارآفرینی درایتالیا

از نظر سنتی ساختار بهره وری ایتالیا با داشتن تعداد زیادی از شرکتهای کوچک معروف است. با توجه به طبیعت محصول, شرکت‌های کوچک ایتالیایی برروی بخشهای قدیمی متمرکزاست وسطح تکنولوژی آنها درحد متوسط می باشد.سطح درک فرصت ها برای کسب و کارجدید در ایتالیا ۲۵% است که دربین کشورهای اتحادیه اروپا در رده دوم قراردارد. علاوه برآن نرخ شروع کسب و کار در میان افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله ایتالیایی ۸% می باشد. که در مقام دوم بعد ازآمریکا می باشد. این برآورد نشان دهنده این است که تعداد افراد خود اشتغال درایتالیا افزایش یافته است و دلیل منطقی آن را می توان شرایط بازارکارجستجو کرد. ایتالیا پایین ترین سطح فعالیتهای فرشتگان کسب وکاررا داراست( ۲/۲%). علاوه برمحدودیت های مالی, کارآفرینان درایتالیا با مشکلات وموانع دیگری مواجهند که عبارتند ازسختی بازارکار, بوروکراسی اداری بالا به دلیل رعایت قوانین ومالیات ارزش افزوده نسبتا بالا. نتایج GEM نشان می دهد که درایتالیا فعالیتهای کارآفرینانه درمیان نسل جوانتربیشتراست. بنابراین وجود این افراد جوان ترمی تواند برای حفظ یک بخش کارآفرینانه نسبتا بزرگ یک امرحیاتی باشد. افزایش مشارکت زنان برای کاستن این مشکل می تواند راه حلی محسوب شود. ورود به فرهنگ محلی یک عامل مهم برای تقویت موفقیت شروع کسب وکارها محسوب می شود. درایتالیا به دلیل اینکه مشارکت زنان درکارآفرینی نسبت به سایر کشورها کمتراست و جمعیت تا سال ۲۰۲۵ , ۱۲% کاهش خواهد یافت و مقایسه خصوصیات اقتصادی اجتماعی, هنوزهم تفاوتهای ناحیه ای خیره کننده را نشان می دهد, الگوهای فعالیت کارآفرینانه دورازحد متوسط است.

بخش کارآفرینانه ایتالیا

کارشناسان عقیده دارند که فرصتهای خوبی درچندین سال اخیردرایتالیا وجود داشته است واین مساله می تواند امید وارکننده باشد. فعالیت کارآفرینانه فقط درصورتی به وقوع می پیوندد که افراد علاوه بر آگاهی ودرک موقعیت ها دارای ظرفیت بهره برداری ازاین فرصتها باشند. ظرفیت کارآفرینانه نیازمند وجود مهارت های مناسب می باشد.تمایل کشور به سوی ایجاد تعداد زیادی ازشرکتهای کوچک درخودکفایی بیشتر از رشد تمرکز دارد. این مساله با یافته هایی که نشان می دهد ایتالیا فاقد انتقال تکنولوژی بین تحقیق وفعالیت تجاری است, سازگار می باشد. همچنین نشان می‌دهد که هرچند ایتالیا تعداد زیادی شرکت‌های کوچک ایجاد می کند, اما فقط تعداد کمی از آن‌ها پیشرفت می کنند.

آینده کارآفرینی درایتالیا

چهار عامل اصلی برای تعیین سطح فعالیت کارآفرینی عبارت است از:

§        وجودیک فرهنگ مطلوب برای قانونی کردن کارآفرینی به عنوان یک فعالیت مورد احترام

§        وجود درک برای استفاده ازموقعیت های کارآفرینانه

§        وجود افرادی که با مهارتهای مورد نیازبرای استفاده از فرصت های تشخیص داده شده و یک سیستم محرک انگیزه های بالقوه کارآفرینانه

§        وجود روش ها و انتخاب های سرمایه گذاری خارجی کافی

درمقابل این زمینه عمومی باید عملکرد ایتالیا را مورد ارزیابی قرارداد, درایتالیا مسائلی وجود دارد نظیر:

§        تجاری سازی تکنولوژی وانتقالهای R&D هردوبسیارپایین می باشد و هیچ گونه ارتباطی بین صنعت و موسسات تحقیقاتی وجود ندارد.

§        تفاوت های اقتصادی اجتماعی عمده ای هنوز بین نواحی کشوروجود دارد .

§        ساختار غیرقابل انعطاف بازار نیروی کارباعث کاهش محرک های کارآفرینانه می شود.

§        شروع بسیاری ازکسب و کارها بیشتربه منظور خودکفایی صورت می گیرد.

§        کاهش مورد انتظارعمده ای که درنرخ جمعیت بوجود خواهد آمد, کشوررابرای افزایش یا حفظ سطوح جاری کارآفرینی تهدید خواهد کرد.

  

بخش یازدهم- حمل و نقل شهری

 ATAC بزرگ ترین شرکت حمل و نقل شهری در ایتالیا است. به طور کلی حمل و نقل عمومی در رم از سه طریق مترو ، اتوبوس ، تراموا ( که در ایتالیا به آن ترم می‌گویند ) صورت می گیرد . متروی رم دو خط دارد که محل تقاطعشان، ایستگاه ترمینی (Termini) است. خط A از شمال غربی شهر شروع می‌شود، از واتیکان می‌گذرد و به جنوب شرقی می‌رود. خط B هم که از شمال شرقی به جنوب غربی می‌رود، از کولوسئوم می‌گذرد. در روزهای عادی سرویس دهی مترو تا ساعت ۱۱:۳۰ شب و آخر هفته ها تا ۱.۳۰ بعد از نیمه شب می باشد اتوبوس های رم شلوغ، اما قابل اعتمادند و یکی از بهترین راه های جابه جایی در شهر به شمار می روند و بخش وسیعی از شهر را پوشش می دهند. هر خط اتوبوس یک شماره دارد که بر روی نمایشگر جلوی اتوبوس نوشته شده است. تراموای رم نیز که در حال حاضر ۶ مسیر دارد بیشتر مرکز تاریخی شهر را پوشش می دهد و برای رفتن به واتیکان و کولوسئوم هم می توان از آن استفاده کرد.

شهرهای ایتالیا  برای ترافیک ساخته نشده است و بنابراین در شلوغی ترافیک ، آلودگی و بدخلقی رانندگان نمود پیدا می کند . باید گفت که خدمات اتوبوسرانی به طور کلی از همه بهتر است یعنی ارزان، قابل اعتماد و سریع . البته تا جایی که ترافیک و خیابان های شلوغ اجازه دهند . برای گریز از ترافیک ، شهر رم و دیگر شهرهای ایتالیا دارای خطوط مترو نیز هست که ساعت کار آن ۵/۳۰ صبح تا ۱۱/۳۰ شب می باشد. با این حال مترو به آن سودمندی که فکر می کنید نیست چون بیشتر هدف آن عبور دادن حومه نشینان به شهر است تا حمل و نقل توریست ها در مرکز شهر.

تاکسی : آسان ترین راه برای گرفتن تاکسی ، یافتن نزدیکترین ایستگاه تاکسی است که درزبان ایتالیایی به آن (Der Taxi fermata) می‌گویند . به یاد داشته باشید که هزینه طول مدتی را که طی می کند تا به شما برسد نیز بر عهده شماست .فقط از تاکسی های مجوزدار سفید رنگ یا زرد رنگ استفاده کنید و یقین حاصل نماییدکه تاکسیمتر روشن است . درهرتاکسی رسمی ، کارتی وجود دارد که به زبان انگلیسی هزینه های اضافی برای اثاثیه ، آخر شب ، یکشنبه ها و تعطیلات ، مسافرت به مقصد فرودگاه را شرح داده است .به خاطر وجود شبکه حمل ونقل عمومی ایتالیا شما هزینه سنگینی نمی پردازید .پس ازگذشت یک ساعت اعتبار بلیط های اتوبوس و مترو منقضی می شود و شما مجبورید پس از آن هربار که می خواهید جایی بروید بلیط جدید تهیه کنید .اگر تصمیم دارید برای گشتن درشهر خودرویی کرایه کنید لازم است در مورد سیستم خیابانی این شهر اطلاعات مختصری داشته باشید. دربزرگراه های شهرهای بزرگ ایتالیا ، عوارض دریافت می گردد.

سیاستها و راهبردهای کلی حمل و نقل در ایتالیا

شهر نمونه

سیاست و راهبرد حمل و نقل

فلورانس ایتالیا

  • برنامه‌ریزی هماهنگ فضاهای شهری (عریض کردن خیابان «ویادی کالتزاپولی» محوری که « دوئومو») را به ساختمان شهرداری مرتبط می‌کرد، مستلزم تخریب بخش‌هایی از بناها بود، در نتیجه مسئولان شهر مقرراتی را تصویب کردند که بر اساس آن تمام نمادهای در تعریض باید از سنگی با طاق‌های گرد استفاده نمایند.
  • سنگفرش کردن محورهای اصلی بافت قدیم فلورانس.
  • توسعه محورهای پیاده‌روی و اولویت بخشی بهحرکت پیاده.

  

بخش دوازدهم- توریسم شهری

صنعت گردشگری در جهان، امروزه در حالی به‌عنوان مهم‌ترین بخش درآمد زایی بسیاری از کشورها محسوب می‌شود که در آمد حاصل از این بخش طبق آمار به‌گونه‌ای کاملا نابرابر تقسیم می‌شود. به‌طوری‌که ۵۰ درصد از درآمد حاصل از این صنعت تنها  به  ۷ کشور آمریکا،  انگلستان،  فرانسه،  ایتالیا،  اسپانیا، آلمان و اتریش سرازیر شده و مابقی کشورها تنها به ۵ درصد درآمد حاصل از صنعت توریسم اکتفا می کنند. بر این اساس به گفته مرکز توریسم ایتالیا، ترغیب گردشگران بالای ۵۵ سال به ادامه سفرهای داخلی در آلمان به لحاظ ملی حائز کمال اهمیت است. ایتالیا دارای تاریخی غنی از تماس‌ها و تبادلاتی می‌باشد که بر مردم، اقتصاد و فرهنگش تأثیر گذاشته‌است. فنیقیها، یونانیها، کارتاژها، اعراب و نورمنها از جمله مللی می‌باشند که در طول سده‌ها با تأثیر گذاشتن بر فرهنگ محلی ایتالیا، باعث گردیده‌اند تا ایتالیا بطور فوق العاده‌ای غنی از آثار معماری و هنری می‌باشد. بر اساس محاسبه‌ای که یونسکو انجام داده، بیش از نیمی از میراث فرهنگی جهان در کشور ایتالیا واقع شده‌است، کشوری کوچک که مساحتش فقط ۲۵/۰ ٪ از کل خشکی‌های جهان است. نشانه‌های باقیمانده از گذشته، آثار هنری و تنوع فوق العاده طبیعت در شبه جزیره ایتالیا از جمله عوامل جذب توریست به این کشور می‌باشد که امروزه یکی از توریستی‌ترین کشورهای جهان بشمار می‌آید. رم، فلورانس، ونیز و بسیاری شهرهای دیگر، از جمله مقصدهای هنری هستند که برنامه هر بازدید کننده‌ای از شبه جزیره ایتالیا را تشکیل می‌دهند. در کنار این شهرهای بزرگ و معروف، میراثهای فرهنگی پنهانی هم در شهرهایی با تاریخ هزار ساله وجود دارند که البته در مسیر اصلی بازدیدها قرار ندارند و علیرغم اینکه کمتر شناخته شده‌اند، اما به همان اندازه شهرهای هنری ایتالیا دارای جذابیت می‌باشند. شناخت ایتالیا با بازدید از شهرهای معروف و موزه‌ها و میادین آن کافی نیست، بلکه برای نیل به این مهم، باید دنیای رنگارنگ به اصطلاح ایتالیای کوچک را که غنی از زیبایی‌های طبیعی و هنری بی حساب و صدها مرکز شهری کوچک و متوسط که برخی از آنها پایتخت‌های باستانی با آثاری اصیل و بی نظیر می‌باشند، نیز در نوردید. برای تکمیل این شناخت البته باید دسرها و غذاهای ایتالیا را هم تجربه کرد. غنا و تنوع رسوم و لهجه‌ها در هر گوشه از کشور به آسانی قابل تشخیص می‌باشد. غذاهای ایتالیایی آینده این تنوع است. بخاطر همین تنوع منطقه‌ای می‌باشد که ایتالیا تبدیل به یکی از اصلی‌ترین قطبهای توریسم بین‌المللی شده‌است. از جمله دیگر عواملی که در پیشرفت صنعت توریسم در این کشور زیبا نقش داشته‌اند می‌توان به نزدیکی ایتالیا به کشورهای صنعتی مرکز و شمال غرب اروپا، وجود وسایل ارتباطی سریع و اقتصادی با دیگر قاره‌ها و سطح عالی امکانات پذیرش توریست که کمتر کشوری از آن برخوردار می‌باشد، اشاره نمود. هر ساله بطور میانگین حدود بیست میلیون گردشگر خارجی از ایتالیا بازدید می‌کنند و این رقم طبیعتا علاوه بر میلیونها ایتالیایی می‌باشد که کشورشان را برای گذراندن تعطیلاتشان انتخاب می‌کنند و البته در این انتخاب، تکیه بر سی و پنج هزار واحد اقامتی موجود در کشور که دارای تقریباً دو میلیون تخت می‌باشند، دارند.

 توریسم در عمل یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی ایتالیا به شمار می‌رود که حدود ۵/۵٪ از تولید داخلی کشور را به خود اختصاص داده‌است و این به معنای آنست که از نظر ارزش بالاتر از کل تولید بخش کشاورزی قرار دارد. سینمای ایتالیا صنعت سینمای ایتالیا از اعتبار خوبی در سراسر جهان برخوردار است. گواه آن جوایزی است که ساخته‌هایش در فستیوال‌های متعدد و بین‌المللی دریافت می‌کند.

  

بخش سیزدهم-  مدیریت پسماند شهری

قوانین زباله در ایتالیا از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. به‌طوری‌که به تازگی قوانین زباله در رم سخت‌تر شده و بر اساس آن افرادی که تا فاصله ۵۰۰ متری خانه خود دارای سطل بازیافت هستند و زباله‌های خود را جدا نکنند تا ۶۱۹ یورو جریمه می‌شوند. ساکنان رم معتقدند که معمولاً یافتن سطل زباله در این شهر سخت بوده و درصورت یافتن هم اغلب پر هستند. شورای شهر رم همچنین خواستار ایجاد سطل‌های زباله جدید با رنگ‌های مختلف برای جداسازی زباله‌ها شده است. سال گذشته کمیسیون اروپا اعلام کرد که قصد دارد با ایتالیا به خاطر ۲۸ مورد نقض قواعدزیست محیطی اتحادیه اروپا برخورد کند. در این کشور ۶۳ درصد زباله‌ها دفن می‌شوندمشکل تخلیه زباله که درنتیجه مدیریت بد زباله یکبار به شهر ناپل و منطقه اطراف آن آسیب رساند، دوباره توجه عموم را به خود جلب می‌کند و این تنها نتیجه عملکرد مافیای محلی در بازار پرسود زباله نبود بلکه کمبود یک زیرساختار مناسب نیز در آن مؤثر بوده است. قوانین زباله در ایتالیا از منطقه‌ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت است. در همین ماه قوانین زباله در رم سخت‌تر شده و بر اساس آن افرادی که تا فاصله ۵۰۰ متری خانه خود دارای سطل بازیافت هستند و زباله‌های خود را جدا نکنند تا ۶۱۹ یورو جریمه خواهند شد. ساکنان رم معتقدند که معمولاً یافتن سطل زباله در این شهر سخت بوده و در صورت یافتن هم اغلب پر هستند. شورای شهر رم اخیراً خواستار ایجاد سطل‌های زباله جدید با رنگ‌های مختلف برای جداسازی زباله‌ها شده است. سال گذشته کمیسیون اروپا اعلام کرد که قصد دارد با ایتالیا به خاطر ۲۸ مورد نقض قواعد زیست محیطی اتحادیه اروپا برخورد کند. در کشور ایتالیا پسماند به عنوان ثروتی ملی محسوب می شود و این موضوع در بخش از قوانین مربوط به شهرداری های این کشور نیز به صراحت ذکر شده است. از همین رو تمامی شهروندان در قبال پسماندها مسئول بوده و بایستی مدیریت شهرها را در استفاده بهینه از این ثروت یاری کنند. البته در این قبال البته شهرداری ها نیز دارای وظایفی هستند که از آن جمله می توان به: تامین تجهیزات نوین جمع آوری،اسنفاده از مخازن پسماند (به ازای هر ۳هزار نفر) و آموزش های صحیح دفع پسماند اشاره کرد. در کشور ایتالیا شهروندان موظف اند پسماندهای خود را چون سایر شهروندان اروپایی در روزهای وساعت های خاصی مقابل منازل خود قراردهند. پسماندها در ایتالیا فقط توسط خودروها جمع می شود که دارای کدهای شناسایی مورد تایید شهرداری آن شهر هستند.در شهر میلان سال ۲۰۰۷ میلادی ۳۸۰ دستگاه از این خودرها فعالیت می کنند که تنها مسئول جمع آوری پسماند منازل ذخیره شده در خیابان های قبل تردد هستند.بافت های تاریخی در این شهر دارای خودروی مخصوصی اند که تعداد آنها نزدیک به ۸۰ دستگاه است. در بخشی از بافت های تاریخی شهروندان باید پسماندهای خود را به جهت جلوگیری از تردد خودرو در آن بافت داخل مخازنی قرار دهند که شهرداری در اماکن خاصی تعبیه نموده است. به طور متوسط برای جمع آوری هر تن پسماند در کشور ایتالیا سالیانه ۷۵ یورو هزینه می شود. بخشی از این هزینه از طریق کمک های دولتی و خرید کیسه های مخصوص پسماند (که تولید انحصاری آنها در دست شهرداری است) و یا قبوض خدمات شهری تامین می شود.  در کشور ایتالیا شهرداری ها در قبال دریافت هزینه های جمع آوری پسماند موظف اند آموزش های مرتبط با کاهش تولید پسماند و همچنین بازیافت را از دوره های مهد کودک آغاز کنند. در این کلاس ها معمولا به کودکان آموزش داده می شود که چگونه از تولید پسماندهای بیشتر خوداری کرده یا حجم پسماند های خود را کاهش دهند. همچنین به در رابطه با شیوه های ابتدایی بازیافت به کودکان آموزش داده شده وتفکیک را به عنوان یک اصل به آنها یاد می دهند. هر ساله از سوی وزارت کشور ایتالیا مسابقه ای دراین زمینه به صورت ملی برگزار می شود که برندگان آن مفتخر به دریافت کارت های شهروندی می شوند. این کارت ها که در سه رنگ سبز، آبی و قرمز طراحی شده ضمن به همراه آوردن تخفیف های در خرید برخی کالاها،یک اعتبار فوق العاده را برای صاحب خود به ارمغان می آورد. به عنوان مثال یکی از نامزدهای انتخابات شهرداری بولونیا در سال ۲۰۰۴ از برنده شدن فرزند خود در این مسابقات به عنوان یک عنصر تبلیغاتی و نشانه داشتن برنامه برای مقوله پسماندها استفاده کرد. البته این آموزش ها در تمام کشور ایتالیا یکسان نبوده و هر کدام از شهرها می توانند جزوات خود را با توجه به فرهنگ بومی تهیه و تدوین کنند. نمونه منتشر شده در بولونیا به دلیل ویژگی هایش از سوی سازمان یونسکو به عنوان یک شیوه «قابل تقدیر» معرفی شد.

  

منابع:

  -  پورجعفر، محمدرضا و تقوایی، علی اکبر (۱۳۸۶)، شهر، مأوای شهروند (با نگاهی به مدیریت شهری در ایتالیا، استرالیا، چین، آمریکا و ترکیه)، شبکه اینترنتی آفتاب.

  -  مکوندی، آناهیتا و همکار (۱۳۶۷) بررسی تجربه های جهانی مرمت شهری در کشورهای سوریه، ایتالیا و ایران، اولین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار.

  -  محمدی، محمد جواد (۱۳۹۲)، سیستم مدیریت و باز یافت مواد زاید جامد شهری در جهان، مرکز بهداشت استان اصفهان.

  -  همافر، میلاد و همکار (۱۳۹۴)، تحلیل تطبیقی ساختار برنامهریزی و مدیریت مناطق شهری، فصلنامه مطالعات شهری.

  

  -  https://www.creativity.ir

  -  https://www.planum.net/download

  -  https://www.tandfonline.com

  -  https://www.ddd.uab.cat/.../WorkPapEnv

  -  https://www.researchgate.net

  -  http://www.pwut.ac.ir/

  -  http://www.hamshahrionline.ir/details/۷۸۶۷۰

  -  http://www.iust.ac.ir/files/sau/Doc/maghalat/۳n۵.pdf

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: منابع اقتصادی ایتالیا | دریای مدیترانه | بافت قدیم شهری | رم | بانک اطلاعات شهری | توسعه دارایی | نواحی شهری | کشور ایتالیا | خدمات بهداشت | توسعه کسب و کار | شهری | مالیات های مستقیم محلی |
دفعات مشاهده: 8586 بار   |   دفعات چاپ: 584 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645